Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:49:07
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Hlv53
Vandaag
om 12:44:36
Heroplage Artitec Plan W?
door
Tomasso
Vandaag
om 12:41:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Martijn1974
Vandaag
om 12:37:55
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Ben
Vandaag
om 12:26:06
De Projecten van RetroJack
door
Theo Mol
Vandaag
om 12:20:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 11:57:31
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:29:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:18:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
VAM65
Vandaag
om 11:16:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
MarcNL
Vandaag
om 11:13:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:12:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
R1954
Vandaag
om 11:10:32
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Eric v C
Vandaag
om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen
door
vpeters1984
Vandaag
om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil?
door
orientexpress
Vandaag
om 10:03:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:23:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 09:08:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:07:40
Sfeer op je modelbaan
door
Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in.
door
FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen"
door
Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225
door
Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm
door
Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
NS264
13 July 2025, 16:20:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233 (gelezen 9042 keer)
Ronald Schreuder
Offline
Berichten: 40
aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Gepost op:
07 March 2009, 18:09:43 »
Hallo, ik heb een vraag,
Ik wil mijn n baan in blokken verdelen, om te besturen met koploper.
De detectie gaat dmv viessmann 5233. In de gebruiksaanwijzing staat dat ik de ongecontroleerde secties moet voeden via een diode brug en een weerstand.
vraag 1: Gaat het dan om de wisselsecties? In koploper hoef ik die volgens mij niet aan te sluiten op de 5233, dus zijn ongecontroleerd.
vraag 2: Doen jullie het ook zo? of hoeft dit niet, en wat zijn dan de voor/nadelen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ronald
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #1 Gepost op:
07 March 2009, 18:50:25 »
Tja, we zijn tenslotte een week verder, dus wordt het tijd om deze vraag opnieuw te stellen natuurlijk. Sorry Ronald, maar zoek het even op 5234 5233 enznenzenznenz.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #2 Gepost op:
07 March 2009, 18:58:13 »
hint
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18250.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17616.msg263767#msg263767
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12256.msg188059#msg188059
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Marcel (BR643 Talent)
Offline
Berichten: 441
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #3 Gepost op:
07 March 2009, 19:28:38 »
Niet overdrijven, Wim!
Het laatste draadje hierover liep tot 2 maart, dus dat is pas vijf dagen geleden en nog geen week
Gelogd
Ronald Schreuder
Offline
Berichten: 40
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #4 Gepost op:
07 March 2009, 20:20:58 »
Heren, sorry voor de overlast, ik besef dat ik zelf eerst beter had moeten zoeken.!
Mijn vragen zijn inmiddels beantwoord na het zoeken.
Ik kan de betreffende schakeling prima zelf bouwen, de onderdelen liggen hier in de kast.
Echter de genoemde weerstand wordt door sommigen niet toegepast.
Kunnen jullie daar wel iets over vertellen?
Nogmaals sorry ,
Ronald
Gelogd
Marcel (BR643 Talent)
Offline
Berichten: 441
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #5 Gepost op:
07 March 2009, 20:29:12 »
Ronald,
Op zich geen probleem hoor, als er 'ns een keer iets gevraagd wordt wat al eerder gevraagd is. De laatste paar weken lijkt het echter wel alsof om de zoveel dagen weer precies dezelfde vragen gesteld worden.
Overigens: die vraag over die weerstand stond ook in het draadje van een week geleden:
S88SD16-N
Succes verder. En als je nog vragen hebt horen we het wel.
Groeten, Marcel
Gelogd
Ronald Schreuder
Offline
Berichten: 40
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #6 Gepost op:
07 March 2009, 20:40:09 »
Beste Marcel,
Ik ben nieuw hier, en moet nog even wennen aan de uitstekende zoekfunctie, dat is nl niet op alle fora's (forums?) het geval.
Ik heb mijn antwoorden gevonden en de hints begrepen.
bedankt!
Ronald
Gelogd
Hans van der Burg
Offline
Berichten: 145
Oh was het maar weer zomer
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #7 Gepost op:
13 March 2009, 12:44:13 »
Ronald,
zonder al te veel in te gaan in details, zie ook de links van Wim Ros, wissels kunnen in principe een onderdeel van een blok zijn.
Stel je hebt een enkelbaan die een station binnenkomt en opsplits in 2 stationsporen. Dan is de wissel een onderdeel van het laatste blok voor het station. De volgende blokken beginnen dan aan de 2 einden van de wissel.
zorg er wel voor dat je de blokbedrading ook nog eens vlak voor de wissel herhaalt, dit bevordert alleen maar het soepel door de wissel lopen va nde trein op lage snelheid.
Hans
Gelogd
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #8 Gepost op:
13 March 2009, 16:36:48 »
Hans, hier kan ik me nu echt niets bij voorstellen. Een wissel is NOOIT onderdeel van een blok, is ook een slecht plan om het wel in een blok op te nemen.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26628
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #9 Gepost op:
13 March 2009, 16:47:01 »
Wim, je opmerking is te algemeen. Je stelt dat een wissel nooit onderdeel van een blok is. Wel, bij Koploper is het inderdaad gebruikelijk om wissels niet in een blok op te nemen.
Maar in het grootbedrijf maakt een wissel
altijd
deel uit van een blok, en afhankelijk van de gekozen route en rijrichting kan het wissel zelfs de ene keer bij blok A horen en de andere keer bij blok B.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #10 Gepost op:
13 March 2009, 16:53:16 »
Prima, dan neem je toch lekker het wissel op in het blok, dan stoppen de treinen midden op de wissels en houden alle verkeer tegen, wat geef ik er om.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Patrick Pontier
Offline
Berichten: 1204
Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #11 Gepost op:
13 March 2009, 16:54:41 »
Hoi Wim,
Bedoel je dit nu softwarematig (Koploper) of hardwarematig (spoor) En waarom zou dit een slecht plan zijn om ze wel fysiek te koppelen aan een blok?. Waarom zouden de treinen stoppen op het wissel?
Groeten,
Patrick
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26628
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #12 Gepost op:
13 March 2009, 16:56:56 »
Nee Wim, dat zie je verkeerd. Als een wissel deel uitmaakt van een blok, dan ligt het altijd aan het begin van dat blok. De trein stopt op het einde van het voorgaande blok, dus niet op het wissel, maar net ervoor.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Sander
Offline
Berichten: 4670
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #13 Gepost op:
13 March 2009, 17:56:58 »
Het wissel zou dan bezet blijven aangezien het onderdeel uitmaakt van eht blok waar de trein zich bevind.
Echter uit Klaas zijn verhaal maak ik op dat wanneer de wissel omgelegd word het wissel behoort tot een ander aangrenzend blok.
Ik denk dat dit echter een ingewikkelde zaak is om modelspoortechnisch goed te laten verlopen. In dat geval gaat denk ik op wat Wim probeert te zeggen: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26628
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #14 Gepost op:
13 March 2009, 18:55:20 »
In dit soort zaken moet je twee dingen goed onderscheiden, nl. de manier waarop het grootbedrijf er mee omgaat, en de manier waarop Koploper er mee omgaat.
Koploper weet in welk blok een trein zit, weet in welke richting de trein rijdt, weet in welke stand de wissels staan, en weet dus ook in welk blok de trein vervolgens weer zal opduiken. Daardoor is het in Koploper niet nodig dat de wissels gedetecteerd worden.
Waar ik op reageerde is de opmerking van Wim dat het een soort wet van Meden en Perzen is dat wissels nooit gedetecteerd worden. Maar in het grootbedrijf is het juist een wet van Meden en Perzen dat een wissel altijd gedetecterd wordt. Dat is domweg een veiligheidsmaatregel, omdat elke centimeter spoor in de detectie moet zitten.
In Koploper had dat ook gekund, maar Paul Haagsma heeft er voor gekozen om het anders op te lossen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233