Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 09:40:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
door
Ronald69
Vandaag
om 09:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Frank103
Vandaag
om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
hervé
Vandaag
om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald69
Vandaag
om 00:12:53
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607
door
henk
18 July 2025, 12:47:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233 (gelezen 9046 keer)
Ronald Schreuder
Offline
Berichten: 40
aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Gepost op:
07 March 2009, 18:09:43 »
Hallo, ik heb een vraag,
Ik wil mijn n baan in blokken verdelen, om te besturen met koploper.
De detectie gaat dmv viessmann 5233. In de gebruiksaanwijzing staat dat ik de ongecontroleerde secties moet voeden via een diode brug en een weerstand.
vraag 1: Gaat het dan om de wisselsecties? In koploper hoef ik die volgens mij niet aan te sluiten op de 5233, dus zijn ongecontroleerd.
vraag 2: Doen jullie het ook zo? of hoeft dit niet, en wat zijn dan de voor/nadelen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ronald
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #1 Gepost op:
07 March 2009, 18:50:25 »
Tja, we zijn tenslotte een week verder, dus wordt het tijd om deze vraag opnieuw te stellen natuurlijk. Sorry Ronald, maar zoek het even op 5234 5233 enznenzenznenz.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #2 Gepost op:
07 March 2009, 18:58:13 »
hint
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18250.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17616.msg263767#msg263767
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12256.msg188059#msg188059
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Marcel (BR643 Talent)
Offline
Berichten: 441
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #3 Gepost op:
07 March 2009, 19:28:38 »
Niet overdrijven, Wim!
Het laatste draadje hierover liep tot 2 maart, dus dat is pas vijf dagen geleden en nog geen week
Gelogd
Ronald Schreuder
Offline
Berichten: 40
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #4 Gepost op:
07 March 2009, 20:20:58 »
Heren, sorry voor de overlast, ik besef dat ik zelf eerst beter had moeten zoeken.!
Mijn vragen zijn inmiddels beantwoord na het zoeken.
Ik kan de betreffende schakeling prima zelf bouwen, de onderdelen liggen hier in de kast.
Echter de genoemde weerstand wordt door sommigen niet toegepast.
Kunnen jullie daar wel iets over vertellen?
Nogmaals sorry ,
Ronald
Gelogd
Marcel (BR643 Talent)
Offline
Berichten: 441
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #5 Gepost op:
07 March 2009, 20:29:12 »
Ronald,
Op zich geen probleem hoor, als er 'ns een keer iets gevraagd wordt wat al eerder gevraagd is. De laatste paar weken lijkt het echter wel alsof om de zoveel dagen weer precies dezelfde vragen gesteld worden.
Overigens: die vraag over die weerstand stond ook in het draadje van een week geleden:
S88SD16-N
Succes verder. En als je nog vragen hebt horen we het wel.
Groeten, Marcel
Gelogd
Ronald Schreuder
Offline
Berichten: 40
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #6 Gepost op:
07 March 2009, 20:40:09 »
Beste Marcel,
Ik ben nieuw hier, en moet nog even wennen aan de uitstekende zoekfunctie, dat is nl niet op alle fora's (forums?) het geval.
Ik heb mijn antwoorden gevonden en de hints begrepen.
bedankt!
Ronald
Gelogd
Hans van der Burg
Offline
Berichten: 145
Oh was het maar weer zomer
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #7 Gepost op:
13 March 2009, 12:44:13 »
Ronald,
zonder al te veel in te gaan in details, zie ook de links van Wim Ros, wissels kunnen in principe een onderdeel van een blok zijn.
Stel je hebt een enkelbaan die een station binnenkomt en opsplits in 2 stationsporen. Dan is de wissel een onderdeel van het laatste blok voor het station. De volgende blokken beginnen dan aan de 2 einden van de wissel.
zorg er wel voor dat je de blokbedrading ook nog eens vlak voor de wissel herhaalt, dit bevordert alleen maar het soepel door de wissel lopen va nde trein op lage snelheid.
Hans
Gelogd
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #8 Gepost op:
13 March 2009, 16:36:48 »
Hans, hier kan ik me nu echt niets bij voorstellen. Een wissel is NOOIT onderdeel van een blok, is ook een slecht plan om het wel in een blok op te nemen.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26636
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #9 Gepost op:
13 March 2009, 16:47:01 »
Wim, je opmerking is te algemeen. Je stelt dat een wissel nooit onderdeel van een blok is. Wel, bij Koploper is het inderdaad gebruikelijk om wissels niet in een blok op te nemen.
Maar in het grootbedrijf maakt een wissel
altijd
deel uit van een blok, en afhankelijk van de gekozen route en rijrichting kan het wissel zelfs de ene keer bij blok A horen en de andere keer bij blok B.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #10 Gepost op:
13 March 2009, 16:53:16 »
Prima, dan neem je toch lekker het wissel op in het blok, dan stoppen de treinen midden op de wissels en houden alle verkeer tegen, wat geef ik er om.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Patrick Pontier
Offline
Berichten: 1204
Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #11 Gepost op:
13 March 2009, 16:54:41 »
Hoi Wim,
Bedoel je dit nu softwarematig (Koploper) of hardwarematig (spoor) En waarom zou dit een slecht plan zijn om ze wel fysiek te koppelen aan een blok?. Waarom zouden de treinen stoppen op het wissel?
Groeten,
Patrick
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26636
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #12 Gepost op:
13 March 2009, 16:56:56 »
Nee Wim, dat zie je verkeerd. Als een wissel deel uitmaakt van een blok, dan ligt het altijd aan het begin van dat blok. De trein stopt op het einde van het voorgaande blok, dus niet op het wissel, maar net ervoor.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Sander
Offline
Berichten: 4670
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #13 Gepost op:
13 March 2009, 17:56:58 »
Het wissel zou dan bezet blijven aangezien het onderdeel uitmaakt van eht blok waar de trein zich bevind.
Echter uit Klaas zijn verhaal maak ik op dat wanneer de wissel omgelegd word het wissel behoort tot een ander aangrenzend blok.
Ik denk dat dit echter een ingewikkelde zaak is om modelspoortechnisch goed te laten verlopen. In dat geval gaat denk ik op wat Wim probeert te zeggen: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26636
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #14 Gepost op:
13 March 2009, 18:55:20 »
In dit soort zaken moet je twee dingen goed onderscheiden, nl. de manier waarop het grootbedrijf er mee omgaat, en de manier waarop Koploper er mee omgaat.
Koploper weet in welk blok een trein zit, weet in welke richting de trein rijdt, weet in welke stand de wissels staan, en weet dus ook in welk blok de trein vervolgens weer zal opduiken. Daardoor is het in Koploper niet nodig dat de wissels gedetecteerd worden.
Waar ik op reageerde is de opmerking van Wim dat het een soort wet van Meden en Perzen is dat wissels nooit gedetecteerd worden. Maar in het grootbedrijf is het juist een wet van Meden en Perzen dat een wissel altijd gedetecterd wordt. Dat is domweg een veiligheidsmaatregel, omdat elke centimeter spoor in de detectie moet zitten.
In Koploper had dat ook gekund, maar Paul Haagsma heeft er voor gekozen om het anders op te lossen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233