Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder?
door
Jint Nijman
Vandaag
om 19:32:46
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 19:17:47
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale
door
FritsT
Vandaag
om 18:37:50
Roco 2025
door
Dennis94
Vandaag
om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan!
Vandaag
om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 17:36:10
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
saskia
Vandaag
om 17:31:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:22:19
Nahmertaler Kleinbahn
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:07:53
Sfeer op je modelbaan
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
grossraumwagen
Vandaag
om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
willyTEE
Vandaag
om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 15:07:23
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
door
Simon Stenneberg
Vandaag
om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Frits C
Vandaag
om 14:18:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 13:08:23
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
tijgernootje
Vandaag
om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
Torikoos
Vandaag
om 11:32:24
19 Toen
door
Teun
Vandaag
om 11:13:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
Vandaag
om 10:39:26
20 toen
door
Harryku
Vandaag
om 09:28:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233 (gelezen 9040 keer)
Ronald Schreuder
Offline
Berichten: 40
aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Gepost op:
07 March 2009, 18:09:43 »
Hallo, ik heb een vraag,
Ik wil mijn n baan in blokken verdelen, om te besturen met koploper.
De detectie gaat dmv viessmann 5233. In de gebruiksaanwijzing staat dat ik de ongecontroleerde secties moet voeden via een diode brug en een weerstand.
vraag 1: Gaat het dan om de wisselsecties? In koploper hoef ik die volgens mij niet aan te sluiten op de 5233, dus zijn ongecontroleerd.
vraag 2: Doen jullie het ook zo? of hoeft dit niet, en wat zijn dan de voor/nadelen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ronald
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #1 Gepost op:
07 March 2009, 18:50:25 »
Tja, we zijn tenslotte een week verder, dus wordt het tijd om deze vraag opnieuw te stellen natuurlijk. Sorry Ronald, maar zoek het even op 5234 5233 enznenzenznenz.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #2 Gepost op:
07 March 2009, 18:58:13 »
hint
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18250.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17616.msg263767#msg263767
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12256.msg188059#msg188059
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Marcel (BR643 Talent)
Offline
Berichten: 441
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #3 Gepost op:
07 March 2009, 19:28:38 »
Niet overdrijven, Wim!
Het laatste draadje hierover liep tot 2 maart, dus dat is pas vijf dagen geleden en nog geen week
Gelogd
Ronald Schreuder
Offline
Berichten: 40
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #4 Gepost op:
07 March 2009, 20:20:58 »
Heren, sorry voor de overlast, ik besef dat ik zelf eerst beter had moeten zoeken.!
Mijn vragen zijn inmiddels beantwoord na het zoeken.
Ik kan de betreffende schakeling prima zelf bouwen, de onderdelen liggen hier in de kast.
Echter de genoemde weerstand wordt door sommigen niet toegepast.
Kunnen jullie daar wel iets over vertellen?
Nogmaals sorry ,
Ronald
Gelogd
Marcel (BR643 Talent)
Offline
Berichten: 441
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #5 Gepost op:
07 March 2009, 20:29:12 »
Ronald,
Op zich geen probleem hoor, als er 'ns een keer iets gevraagd wordt wat al eerder gevraagd is. De laatste paar weken lijkt het echter wel alsof om de zoveel dagen weer precies dezelfde vragen gesteld worden.
Overigens: die vraag over die weerstand stond ook in het draadje van een week geleden:
S88SD16-N
Succes verder. En als je nog vragen hebt horen we het wel.
Groeten, Marcel
Gelogd
Ronald Schreuder
Offline
Berichten: 40
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #6 Gepost op:
07 March 2009, 20:40:09 »
Beste Marcel,
Ik ben nieuw hier, en moet nog even wennen aan de uitstekende zoekfunctie, dat is nl niet op alle fora's (forums?) het geval.
Ik heb mijn antwoorden gevonden en de hints begrepen.
bedankt!
Ronald
Gelogd
Hans van der Burg
Offline
Berichten: 145
Oh was het maar weer zomer
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #7 Gepost op:
13 March 2009, 12:44:13 »
Ronald,
zonder al te veel in te gaan in details, zie ook de links van Wim Ros, wissels kunnen in principe een onderdeel van een blok zijn.
Stel je hebt een enkelbaan die een station binnenkomt en opsplits in 2 stationsporen. Dan is de wissel een onderdeel van het laatste blok voor het station. De volgende blokken beginnen dan aan de 2 einden van de wissel.
zorg er wel voor dat je de blokbedrading ook nog eens vlak voor de wissel herhaalt, dit bevordert alleen maar het soepel door de wissel lopen va nde trein op lage snelheid.
Hans
Gelogd
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #8 Gepost op:
13 March 2009, 16:36:48 »
Hans, hier kan ik me nu echt niets bij voorstellen. Een wissel is NOOIT onderdeel van een blok, is ook een slecht plan om het wel in een blok op te nemen.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26624
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #9 Gepost op:
13 March 2009, 16:47:01 »
Wim, je opmerking is te algemeen. Je stelt dat een wissel nooit onderdeel van een blok is. Wel, bij Koploper is het inderdaad gebruikelijk om wissels niet in een blok op te nemen.
Maar in het grootbedrijf maakt een wissel
altijd
deel uit van een blok, en afhankelijk van de gekozen route en rijrichting kan het wissel zelfs de ene keer bij blok A horen en de andere keer bij blok B.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #10 Gepost op:
13 March 2009, 16:53:16 »
Prima, dan neem je toch lekker het wissel op in het blok, dan stoppen de treinen midden op de wissels en houden alle verkeer tegen, wat geef ik er om.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Patrick Pontier
Offline
Berichten: 1204
Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #11 Gepost op:
13 March 2009, 16:54:41 »
Hoi Wim,
Bedoel je dit nu softwarematig (Koploper) of hardwarematig (spoor) En waarom zou dit een slecht plan zijn om ze wel fysiek te koppelen aan een blok?. Waarom zouden de treinen stoppen op het wissel?
Groeten,
Patrick
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26624
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #12 Gepost op:
13 March 2009, 16:56:56 »
Nee Wim, dat zie je verkeerd. Als een wissel deel uitmaakt van een blok, dan ligt het altijd aan het begin van dat blok. De trein stopt op het einde van het voorgaande blok, dus niet op het wissel, maar net ervoor.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Sander
Offline
Berichten: 4670
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #13 Gepost op:
13 March 2009, 17:56:58 »
Het wissel zou dan bezet blijven aangezien het onderdeel uitmaakt van eht blok waar de trein zich bevind.
Echter uit Klaas zijn verhaal maak ik op dat wanneer de wissel omgelegd word het wissel behoort tot een ander aangrenzend blok.
Ik denk dat dit echter een ingewikkelde zaak is om modelspoortechnisch goed te laten verlopen. In dat geval gaat denk ik op wat Wim probeert te zeggen: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26624
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
«
Reactie #14 Gepost op:
13 March 2009, 18:55:20 »
In dit soort zaken moet je twee dingen goed onderscheiden, nl. de manier waarop het grootbedrijf er mee omgaat, en de manier waarop Koploper er mee omgaat.
Koploper weet in welk blok een trein zit, weet in welke richting de trein rijdt, weet in welke stand de wissels staan, en weet dus ook in welk blok de trein vervolgens weer zal opduiken. Daardoor is het in Koploper niet nodig dat de wissels gedetecteerd worden.
Waar ik op reageerde is de opmerking van Wim dat het een soort wet van Meden en Perzen is dat wissels nooit gedetecteerd worden. Maar in het grootbedrijf is het juist een wet van Meden en Perzen dat een wissel altijd gedetecterd wordt. Dat is domweg een veiligheidsmaatregel, omdat elke centimeter spoor in de detectie moet zitten.
In Koploper had dat ook gekund, maar Paul Haagsma heeft er voor gekozen om het anders op te lossen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233