Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Jint Nijman
Vandaag om 19:32:46
Raadplaatje door henk
Vandaag om 19:17:47
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 17:31:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Nahmertaler Kleinbahn door Scratchbuilt
Vandaag om 17:07:53
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia door Frits C
Vandaag om 14:18:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
  

Auteur Topic: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233  (gelezen 9040 keer)

Ronald Schreuder

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« Gepost op: 07 March 2009, 18:09:43 »
Hallo, ik heb een vraag,
Ik wil mijn n baan in blokken verdelen, om te besturen met koploper.
De detectie gaat dmv viessmann 5233. In de gebruiksaanwijzing staat dat ik de ongecontroleerde secties moet voeden via een diode brug en een weerstand.
vraag 1: Gaat het dan om de wisselsecties? In koploper hoef ik die volgens mij niet aan te sluiten op de 5233, dus zijn ongecontroleerd.
vraag 2: Doen jullie het ook zo? of hoeft dit niet, en wat zijn dan de voor/nadelen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ronald

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« Reactie #1 Gepost op: 07 March 2009, 18:50:25 »
Tja, we zijn tenslotte een week verder, dus wordt het tijd om deze vraag opnieuw te stellen natuurlijk. Sorry Ronald, maar zoek het even op 5234 5233 enznenzenznenz.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« Reactie #3 Gepost op: 07 March 2009, 19:28:38 »
Niet overdrijven, Wim!

Het laatste draadje hierover liep tot 2 maart, dus dat is pas vijf dagen geleden en nog geen week ;)

Ronald Schreuder

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« Reactie #4 Gepost op: 07 March 2009, 20:20:58 »
Heren, sorry voor de overlast, ik besef dat ik zelf eerst beter had moeten zoeken.!
Mijn vragen zijn inmiddels beantwoord na het zoeken.
Ik kan de betreffende schakeling prima zelf bouwen, de onderdelen liggen hier in de kast.
Echter de genoemde weerstand wordt door sommigen niet toegepast.
Kunnen jullie daar wel iets over vertellen?

Nogmaals sorry ,

Ronald

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« Reactie #5 Gepost op: 07 March 2009, 20:29:12 »
Ronald,

Op zich geen probleem hoor, als er 'ns een keer iets gevraagd wordt wat al eerder gevraagd is. De laatste paar weken lijkt het echter wel alsof om de zoveel dagen weer precies dezelfde vragen gesteld worden.

Overigens: die vraag over die weerstand stond ook in het draadje van een week geleden: S88SD16-N

Succes verder. En als je nog vragen hebt horen we het wel.

Groeten, Marcel

Ronald Schreuder

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« Reactie #6 Gepost op: 07 March 2009, 20:40:09 »
Beste Marcel,

Ik ben nieuw hier, en moet nog even wennen aan de uitstekende zoekfunctie, dat is nl niet op alle fora's (forums?) het geval.
Ik heb mijn antwoorden gevonden en de hints begrepen.
bedankt!

Ronald

Hans van der Burg

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« Reactie #7 Gepost op: 13 March 2009, 12:44:13 »
Ronald,

zonder al te veel in te gaan in details, zie ook de links van Wim Ros, wissels kunnen in principe een onderdeel van een blok zijn.
Stel je hebt een enkelbaan die een station binnenkomt en opsplits in 2 stationsporen. Dan is de wissel een onderdeel van het laatste blok voor het station. De volgende blokken beginnen dan aan de 2 einden van de wissel.

zorg er wel voor dat je de blokbedrading ook nog eens vlak voor de wissel herhaalt, dit bevordert alleen maar het soepel door de wissel lopen va nde trein op lage snelheid.

Hans
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« Reactie #8 Gepost op: 13 March 2009, 16:36:48 »
Hans, hier kan ik me nu echt niets bij voorstellen. Een wissel is NOOIT onderdeel van een blok, is ook een slecht plan om het wel in een blok op te nemen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26624
    • Pagina van klaas
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« Reactie #9 Gepost op: 13 March 2009, 16:47:01 »
Wim, je opmerking is te algemeen. Je stelt dat een wissel nooit onderdeel van een blok is. Wel, bij Koploper is het inderdaad gebruikelijk om wissels niet in een blok op te nemen.
Maar in het grootbedrijf maakt een wissel altijd deel uit van een blok, en afhankelijk van de gekozen route en rijrichting kan het wissel zelfs de ene keer bij blok A horen en de andere keer bij blok B.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« Reactie #10 Gepost op: 13 March 2009, 16:53:16 »
Prima, dan neem je toch lekker het wissel op in het blok, dan stoppen de treinen midden op de wissels en houden alle verkeer tegen, wat geef ik er om.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« Reactie #11 Gepost op: 13 March 2009, 16:54:41 »
Hoi Wim,
Bedoel je dit nu softwarematig (Koploper) of hardwarematig (spoor) En waarom zou dit een slecht plan zijn om ze wel fysiek te koppelen aan een blok?. Waarom zouden de treinen stoppen op het wissel?

Groeten,
Patrick

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26624
    • Pagina van klaas
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« Reactie #12 Gepost op: 13 March 2009, 16:56:56 »
Nee Wim, dat zie je verkeerd. Als een wissel deel uitmaakt van een blok, dan ligt het altijd aan het begin van dat blok. De trein stopt op het einde van het voorgaande blok, dus niet op het wissel, maar net ervoor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« Reactie #13 Gepost op: 13 March 2009, 17:56:58 »
Het wissel zou dan bezet blijven aangezien het onderdeel uitmaakt van eht blok waar de trein zich bevind.

Echter uit Klaas zijn verhaal maak ik op dat wanneer de wissel omgelegd word het wissel behoort tot een ander aangrenzend blok.

Ik denk dat dit echter een ingewikkelde zaak is om modelspoortechnisch goed te laten verlopen. In dat geval gaat denk ik op wat Wim probeert te zeggen: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26624
    • Pagina van klaas
Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
« Reactie #14 Gepost op: 13 March 2009, 18:55:20 »
In dit soort zaken moet je twee dingen goed onderscheiden, nl. de manier waarop het grootbedrijf er mee omgaat, en de manier waarop Koploper er mee omgaat.
Koploper weet in welk blok een trein zit, weet in welke richting de trein rijdt, weet in welke stand de wissels staan, en weet dus ook in welk blok de trein vervolgens weer zal opduiken. Daardoor is het in Koploper niet nodig dat de wissels gedetecteerd worden.

Waar ik op reageerde is de opmerking van Wim dat het een soort wet van Meden en Perzen is dat wissels nooit gedetecteerd worden. Maar in het grootbedrijf is het juist een wet van Meden en Perzen dat een wissel altijd gedetecterd wordt. Dat is domweg een veiligheidsmaatregel, omdat elke centimeter spoor in de detectie moet zitten.

In Koploper had dat ook gekund, maar Paul Haagsma heeft er voor gekozen om het anders op te lossen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.