BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Ronald Schreuder op 07 maart 2009, 18:09:43

Titel: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Ronald Schreuder op 07 maart 2009, 18:09:43
Hallo, ik heb een vraag,
Ik wil mijn n baan in blokken verdelen, om te besturen met koploper.
De detectie gaat dmv viessmann 5233. In de gebruiksaanwijzing staat dat ik de ongecontroleerde secties moet voeden via een diode brug en een weerstand.
vraag 1: Gaat het dan om de wisselsecties? In koploper hoef ik die volgens mij niet aan te sluiten op de 5233, dus zijn ongecontroleerd.
vraag 2: Doen jullie het ook zo? of hoeft dit niet, en wat zijn dan de voor/nadelen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ronald
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Wim Ros op 07 maart 2009, 18:50:25
Tja, we zijn tenslotte een week verder, dus wordt het tijd om deze vraag opnieuw te stellen natuurlijk. Sorry Ronald, maar zoek het even op 5234 5233 enznenzenznenz.

Mvg
Wim.
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Wim Ros op 07 maart 2009, 18:58:13
hint

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18250.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17616.msg263767#msg263767

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12256.msg188059#msg188059
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 07 maart 2009, 19:28:38
Niet overdrijven, Wim!

Het laatste draadje hierover liep tot 2 maart, dus dat is pas vijf dagen geleden en nog geen week ;)
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Ronald Schreuder op 07 maart 2009, 20:20:58
Heren, sorry voor de overlast, ik besef dat ik zelf eerst beter had moeten zoeken.!
Mijn vragen zijn inmiddels beantwoord na het zoeken.
Ik kan de betreffende schakeling prima zelf bouwen, de onderdelen liggen hier in de kast.
Echter de genoemde weerstand wordt door sommigen niet toegepast.
Kunnen jullie daar wel iets over vertellen?

Nogmaals sorry ,

Ronald
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 07 maart 2009, 20:29:12
Ronald,

Op zich geen probleem hoor, als er 'ns een keer iets gevraagd wordt wat al eerder gevraagd is. De laatste paar weken lijkt het echter wel alsof om de zoveel dagen weer precies dezelfde vragen gesteld worden.

Overigens: die vraag over die weerstand stond ook in het draadje van een week geleden: S88SD16-N (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18250.0)

Succes verder. En als je nog vragen hebt horen we het wel.

Groeten, Marcel
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Ronald Schreuder op 07 maart 2009, 20:40:09
Beste Marcel,

Ik ben nieuw hier, en moet nog even wennen aan de uitstekende zoekfunctie, dat is nl niet op alle fora's (forums?) het geval.
Ik heb mijn antwoorden gevonden en de hints begrepen.
bedankt!

Ronald
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Hans van der Burg op 13 maart 2009, 12:44:13
Ronald,

zonder al te veel in te gaan in details, zie ook de links van Wim Ros, wissels kunnen in principe een onderdeel van een blok zijn.
Stel je hebt een enkelbaan die een station binnenkomt en opsplits in 2 stationsporen. Dan is de wissel een onderdeel van het laatste blok voor het station. De volgende blokken beginnen dan aan de 2 einden van de wissel.

zorg er wel voor dat je de blokbedrading ook nog eens vlak voor de wissel herhaalt, dit bevordert alleen maar het soepel door de wissel lopen va nde trein op lage snelheid.

Hans
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Wim Ros op 13 maart 2009, 16:36:48
Hans, hier kan ik me nu echt niets bij voorstellen. Een wissel is NOOIT onderdeel van een blok, is ook een slecht plan om het wel in een blok op te nemen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 maart 2009, 16:47:01
Wim, je opmerking is te algemeen. Je stelt dat een wissel nooit onderdeel van een blok is. Wel, bij Koploper is het inderdaad gebruikelijk om wissels niet in een blok op te nemen.
Maar in het grootbedrijf maakt een wissel altijd deel uit van een blok, en afhankelijk van de gekozen route en rijrichting kan het wissel zelfs de ene keer bij blok A horen en de andere keer bij blok B.
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Wim Ros op 13 maart 2009, 16:53:16
Prima, dan neem je toch lekker het wissel op in het blok, dan stoppen de treinen midden op de wissels en houden alle verkeer tegen, wat geef ik er om.

Mvg
Wim.
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Patrick Pontier op 13 maart 2009, 16:54:41
Hoi Wim,
Bedoel je dit nu softwarematig (Koploper) of hardwarematig (spoor) En waarom zou dit een slecht plan zijn om ze wel fysiek te koppelen aan een blok?. Waarom zouden de treinen stoppen op het wissel?

Groeten,
Patrick
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 maart 2009, 16:56:56
Nee Wim, dat zie je verkeerd. Als een wissel deel uitmaakt van een blok, dan ligt het altijd aan het begin van dat blok. De trein stopt op het einde van het voorgaande blok, dus niet op het wissel, maar net ervoor.
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Sander op 13 maart 2009, 17:56:58
Het wissel zou dan bezet blijven aangezien het onderdeel uitmaakt van eht blok waar de trein zich bevind.

Echter uit Klaas zijn verhaal maak ik op dat wanneer de wissel omgelegd word het wissel behoort tot een ander aangrenzend blok.

Ik denk dat dit echter een ingewikkelde zaak is om modelspoortechnisch goed te laten verlopen. In dat geval gaat denk ik op wat Wim probeert te zeggen: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

mvg,
 Sander
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 maart 2009, 18:55:20
In dit soort zaken moet je twee dingen goed onderscheiden, nl. de manier waarop het grootbedrijf er mee omgaat, en de manier waarop Koploper er mee omgaat.
Koploper weet in welk blok een trein zit, weet in welke richting de trein rijdt, weet in welke stand de wissels staan, en weet dus ook in welk blok de trein vervolgens weer zal opduiken. Daardoor is het in Koploper niet nodig dat de wissels gedetecteerd worden.

Waar ik op reageerde is de opmerking van Wim dat het een soort wet van Meden en Perzen is dat wissels nooit gedetecteerd worden. Maar in het grootbedrijf is het juist een wet van Meden en Perzen dat een wissel altijd gedetecterd wordt. Dat is domweg een veiligheidsmaatregel, omdat elke centimeter spoor in de detectie moet zitten.

In Koploper had dat ook gekund, maar Paul Haagsma heeft er voor gekozen om het anders op te lossen.
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Patrick Pontier op 13 maart 2009, 19:04:59
Ik dacht dat koploper het wissel toch al niet tot het blok rekent maar niet kan 'zien' of je fysiek de wissels wel of niet bij het blok betrekt.
Als je de stopsecties lang genoeg maakt en leren remmen gebruikt in koploper zal de trein dan stoppen op de wissels?
Het zijn zo maar een paar gedachtes die bij me opkwamen.

Groeten,
Patrick
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Wim Ros op 13 maart 2009, 19:10:41
Nee Klaas, ik zeg niet dat een wissel geen detectie mag hebben, ik zeg alleen dat hij geen onderdeel is van een blok. Dat is iets heeel anders.

Mvg
Wim.
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Hookies op 13 maart 2009, 19:12:14
Maar als je een gemeenschappelijke aanmelder gebruikt die voor de wisselstraat ligt, dan maken de wissels toch deel uit van een blok? Hoe zit dat dan in elkaar?
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Wim Ros op 13 maart 2009, 19:18:05
Nee, dan maakt hij deel uit van meerdere blokken, en mag hij in Koploper niet opgenomen worden in Bezet bij. Dit kun je toepassen in delen die je in één richting gebruikt, bijvoorbeeld een opstelspoor. Eigenlijk ligt hij buiten alle blokken.

Mvg
Wim.
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Hookies op 13 maart 2009, 19:19:08
Ah ok, dus dan werkt het net zoals bij de baan van Rob Fongers.
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Hans van der Burg op 13 maart 2009, 19:28:49
sorry dat ik even terug reageer, wil mijn verhaal iets duidelijker maken.
uiteraard is een wissel niet een onderdeel van een blok dusdanig dat een trein bv op een wissel stopt.

Maar voor mij om te voorkomen wat nou precies de 1ste vraag was in dit topic over de diodes, heb ik het volgende gedaan op mijn baan.
Een enkelbaan (en met een richtingsverkeer) met diverse blokken. NA het einde van een blok(dus na de stop-sectie), komt er een wissel die de baan opsplits in 2 banen. Deze 2 banen ieder zijn eigen blok-detectie natuurlijk.
om de wissel ertussen niet ongedetecteert te laten(waar is de trein gebleven), is de wissel ook gedecteerd, met het aanloopstukje, net als een gewone sectie.(ik gebruik viessmann 5233's).

aan de andere kant van het station, is er een wissel die de 2 banen weer terugbrengen naar de enkelbaan. Hier is de wissel een onderdeel van de 1ste sectie in het blok na de wissel. De trein zal hier ook nooiit stoppen daar dit de 1ste sectie is van dit blok, bestaande uit totaal drie.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg. ben op dit moment onderweg en kan niet effies een tekening maken.

dit loste voor mij een hoop problemen op, en werkt prima.

Hans
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Hookies op 13 maart 2009, 19:31:52
Hans, je bedoelt volgens mij dat je de wissel aan het einde min of meer gebruikt als inrijmelder voor het volgende blok?
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Wim Ros op 13 maart 2009, 19:33:42
Hans, je kunt ook alle wissels of niet gedetecteerde delen aansluiten op een enkele bezetmelder, die je voor de rest nergens in opneemt, als je geen diodes hebt of wil toepassen. Maar volgens mij wordt er hier nu moeilijk voor niets gedaan.

Mvg
Wim.
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Hans van der Burg op 13 maart 2009, 19:57:24
Wim, dat is precies wat ik doe met mijn 1ste voorbeeld.
Hookies, dat is precies wat ik doe inderdaad :-)

Ben blij dat die onduidelijkheid uit de weg is en dat er deze keer geen lelijke antwoorden kwamen :-)

Groetjes,

Hans
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Rijtuigpaint op 13 maart 2009, 20:00:01
Maar volgens mij wordt er hier nu moeilijk voor niets gedaan.

Yep,

één "diodeschakeling" per booster (separatestroom kring) naar de ongedetecteerde delen is genoeg.........wel de juiste diodes gebruiken dan.

Kees-jan

NB in combinatie met een ECoS blijven het rampendingen die Viessmannen..........grrrrrrrr
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Wim Ros op 13 maart 2009, 20:26:55
Kees-Jan,

Of is het andersom, het blijven rampen dingen die Ecossen met die terugmelders?  :-X :-X (geintje)

Mvg
Wim.
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Rijtuigpaint op 13 maart 2009, 20:37:27
Ga uw mond spoelen met zeep meneer Ros!  :P ;D(of heb je Koos gesproken hahahaha).

Kees-Jan

Tis en blijft idd raar, zeker die combie. Met uw printen is er minder digitale "herrie"te zien.
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: C_Jabaaij op 13 maart 2009, 20:39:56
Kees-Jan,

Of is het andersom, het blijven rampen dingen die Ecossen met die terugmelders?  :-X :-X (geintje)

Mvg
Wim.


Wim, dat heb ik hem gisteravond ook al gezegd  ;D

Koos Jabaaij.
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Rijtuigpaint op 13 maart 2009, 20:41:06
We zijn er weer...........................................

Kees-Jan

(stom kabeltje er achter en het probleem was weg.................)
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Wim Ros op 13 maart 2009, 20:50:57
Wim, dat heb ik hem gisteravond ook al gezegd  ;D

Koos Jabaaij.

Wordt het misschien toch tijd voor een echt systeem.

Mvg
Wim.

@ Kees-Jan na het spoelen van mijn mond met zeep, een slok azijn genomen. ::) ::)
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Rijtuigpaint op 13 maart 2009, 20:55:36
Er wordt aan gewerkt Wim  ;).

Mag dat ding van Koos toch niet meer gebruiken en een muis met wat adapteerprinten heeft de voorkeur.

Kees-Jan (die net loco geworden is..............)
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Wim Ros op 13 maart 2009, 20:56:23
Kees-Jan, ik zou best eens een testje bij je willen doen, zomaar eens voor de fun. Want volgens mij heb je een prima uitgangspunt voor de beoogde test.

Mvg
Wim.
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Rijtuigpaint op 13 maart 2009, 20:58:56
Okay Wim effe buiten deze draad dan om (ivm vervuiling ed).

Kees-jan
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 maart 2009, 23:14:43
Nee Klaas, ik zeg niet dat een wissel geen detectie mag hebben, ik zeg alleen dat hij geen onderdeel is van een blok. Dat is iets heeel anders.
Nou, nog één keer dan, om het helemaal duidelijk te maken: als het over Koploper gaat heb je gelijk. Maar in algemene zin is het niet juist, in het grootbedrijf is een wissel altijd onderdeel van een blok.
Titel: Re: aansluiten blokken en ongedecteerde secties dmv viessmann 5233
Bericht door: Wim Ros op 13 maart 2009, 23:34:17
Ja, Klaas ook jij hebt gelijk, alleen zijn we nu met modelspoor bezig. Klein verschil.
Heel vaak in de verhouding van 1 op 87.

Mvg
Wim.