Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Rick
Vandaag om 20:53:07
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
Vandaag om 20:49:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:49:10
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 20:37:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 20:24:56
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door dennie
Vandaag om 20:19:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:57:50
buffers voor Roco 45760/62 door Ronald69
Vandaag om 19:36:59
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 19:36:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:35:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 19:32:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:26:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:30:31
S88N bezetmelder door V421
Vandaag om 18:14:43
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 18:14:36
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Hennie
Vandaag om 18:14:32
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:22
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Joz
Vandaag om 17:05:59
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
  

Auteur Topic: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen  (gelezen 2792 keer)

gertjuh87

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Gepost op: 06 March 2009, 17:58:04 »
Hallo,

Vandaag op rail tegen en paar leuke rijtuigjes opgelopen, ben nu alleen benieuwd naar de samenstelling van een komplete trein hiervan. Kan iemand mij daar bij helpen, of weet iemand een site waar ik deze informatie vandaan kan halen.

Bijvoorbaat vriendelijk dank voor de moeite!

M.v.g. Henk
« Laatst bewerkt op: 06 March 2009, 20:39:46 door gertjuh87 »

Anoniem

  • Gast
Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 06 March 2009, 18:56:05 »
Onder de noemer 'voitures Arimistice' wordt zo'n beetje de hele zwik rijtuigen geschaard die ofwel achtergebleven zijn in Frankrijk na WO I, ofwel als herstelbetaling zijn opgevorderd. Geen idee of deze rijtuigen ook daadwerkelijk in Frankrijk hebben gereden, maar als dat zo is, dan moet je denken aan inzet in stoptreinen en 'petits express' op het net van de EST of de AL (Réseau d'Alsace-Lorraine), het noordoosten van het land dus. Vanaf de vorming van de SNCF in 1938 vielen de netten van EST en AL samen in de nieuwe Région Est. De Armisticerijtuigen bleven dienst doen in die contreien en kwamen normaal gesproken niet in andere delen van het land.

Ze kunnen ingezet zijn als complete treinen, meestal van 3 tot 6 rijtuigen, of los in samenstellingen met ander materieel uit dezelfde tijd. We spreken dan van 1919 tot in de jaren '60 (toen de meeste Armisticebakken wel zo'n beetje gereconstrueerd waren tot rijtuigen type Bruhat). Wat ervoor kan? Van alles, maar het meest logisch lijken tenderlocs a la 232 TC bijvoorbeeld.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 06 March 2009, 19:45:59 »
Dan heb je dus eigenlijk een Duits treintje (232 TC = T18 of Br78) met AL of SNCF kenmerken... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Anoniem

  • Gast
Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 06 March 2009, 19:57:10 »
Daar komt het dan op neer ja ;D. De Elzas is toch meer Duitsland dan Frankrijk, dus ook met je Vollmervakwerkhuisjes zit je goed  8).

gertjuh87

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 07 March 2009, 00:22:54 »
Hallo,

Dank jullie wel, ik ben even aan het zoeken geweest en kom dan de volgende loc's vinden:

Arnold: 2271 en 2269
Fleischmann 7078F

Hoe strak werd er de hand aan gehouden om alleen bij de laatste wagen een remmershuis te hebben, of hadden ze gewoon alles door elkaar zitten ivm rijtuigen gebrek?

M.v.g. Henk

     


Anoniem

  • Gast
Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2009, 10:37:19 »
Ik kan mij niet herinneren (maar de informatie daarover is erg schimmig) dat de functie van remmer in Frankrijk überhaupt bestond. Er zijn ook geen Franse rijtuigen - d.w.z. rijtuigen die oorspronkelijk voor de Franse spoorwegen bedoeld waren - geweest die een remmershuis hadden voor zover ik kan beoordelen. Dus dat zal wel niet uitgemaakt hebben.

Ik betwijfel zelfs of er Armisticerijtuigen met een remmershuis zijn geweest...