BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: gertjuh87 op 06 maart 2009, 17:58:04

Titel: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
Bericht door: gertjuh87 op 06 maart 2009, 17:58:04
Hallo,

Vandaag op rail tegen en paar leuke rijtuigjes opgelopen, ben nu alleen benieuwd naar de samenstelling van een komplete trein hiervan. Kan iemand mij daar bij helpen, of weet iemand een site waar ik deze informatie vandaan kan halen.

Bijvoorbaat vriendelijk dank voor de moeite!

M.v.g. Henk
Titel: Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
Bericht door: Anoniem op 06 maart 2009, 18:56:05
Onder de noemer 'voitures Arimistice' wordt zo'n beetje de hele zwik rijtuigen geschaard die ofwel achtergebleven zijn in Frankrijk na WO I, ofwel als herstelbetaling zijn opgevorderd. Geen idee of deze rijtuigen ook daadwerkelijk in Frankrijk hebben gereden, maar als dat zo is, dan moet je denken aan inzet in stoptreinen en 'petits express' op het net van de EST of de AL (Réseau d'Alsace-Lorraine), het noordoosten van het land dus. Vanaf de vorming van de SNCF in 1938 vielen de netten van EST en AL samen in de nieuwe Région Est. De Armisticerijtuigen bleven dienst doen in die contreien en kwamen normaal gesproken niet in andere delen van het land.

Ze kunnen ingezet zijn als complete treinen, meestal van 3 tot 6 rijtuigen, of los in samenstellingen met ander materieel uit dezelfde tijd. We spreken dan van 1919 tot in de jaren '60 (toen de meeste Armisticebakken wel zo'n beetje gereconstrueerd waren tot rijtuigen type Bruhat). Wat ervoor kan? Van alles, maar het meest logisch lijken tenderlocs a la 232 TC bijvoorbeeld.
Titel: Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
Bericht door: stig op 06 maart 2009, 19:45:59
Dan heb je dus eigenlijk een Duits treintje (232 TC = T18 of Br78) met AL of SNCF kenmerken... ;D
Titel: Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
Bericht door: Anoniem op 06 maart 2009, 19:57:10
Daar komt het dan op neer ja ;D. De Elzas is toch meer Duitsland dan Frankrijk, dus ook met je Vollmervakwerkhuisjes zit je goed  8).
Titel: Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
Bericht door: gertjuh87 op 07 maart 2009, 00:22:54
Hallo,

Dank jullie wel, ik ben even aan het zoeken geweest en kom dan de volgende loc's vinden:

Arnold: 2271 en 2269
Fleischmann 7078F

Hoe strak werd er de hand aan gehouden om alleen bij de laatste wagen een remmershuis te hebben, of hadden ze gewoon alles door elkaar zitten ivm rijtuigen gebrek?

M.v.g. Henk

     

Titel: Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
Bericht door: Anoniem op 09 maart 2009, 10:37:19
Ik kan mij niet herinneren (maar de informatie daarover is erg schimmig) dat de functie van remmer in Frankrijk überhaupt bestond. Er zijn ook geen Franse rijtuigen - d.w.z. rijtuigen die oorspronkelijk voor de Franse spoorwegen bedoeld waren - geweest die een remmershuis hadden voor zover ik kan beoordelen. Dus dat zal wel niet uitgemaakt hebben.

Ik betwijfel zelfs of er Armisticerijtuigen met een remmershuis zijn geweest...