Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Langlauf tender ( Bayerische ) ombouwen naar Kurztender. door puntenglijder
Vandaag om 16:15:46
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:12:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:09:10
Old England door sdz1976
Vandaag om 15:58:16
Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi door freekvo
Vandaag om 15:57:37
Cubana door sdz1976
Vandaag om 15:50:30
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 15:48:08
Liliput 6400 met 2 motoren, onderdelen gezocht, en hoe aandrijving openen? door Rob E.
Vandaag om 15:38:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hvyfuji
Vandaag om 15:34:43
Brugstekkers 8-polig: alle identiek? door 72sonett
Vandaag om 15:29:45
Halling aandrijftechniek catalogus. door Silvolde
Vandaag om 15:27:57
ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)? door Jan-Peter
Vandaag om 15:14:12
Cranicher Altbahn door Romavami
Vandaag om 15:07:31
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door v140
Vandaag om 15:03:56
Digikeijs DR4018, bij schakelen valt spanning op baan weg, knippert verlichting door GertW
Vandaag om 14:45:46
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Ryantjuh
Vandaag om 14:38:38
Kleine boutjes vastzetten? door Pauldg
Vandaag om 14:23:19
Jacobs draaistellen maken/ontwerpen door nighttrain1
Vandaag om 14:06:15
Baanbouw Bosje77 door puntenglijder
Vandaag om 14:05:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:03:16
Oeps door Karben
Vandaag om 13:56:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:52:53
Update: baan in de tropen door zuylen
Vandaag om 13:15:19
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
Vandaag om 13:05:04
Frans diorama 1:48 door BartvD
Vandaag om 13:02:14
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 13:01:32
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:47:40
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door janw
Vandaag om 12:38:39
Flacatlan in N door Frank69
Vandaag om 12:26:58
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 12:04:48
  

Auteur Topic: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen  (gelezen 1646 keer)

gertjuh87

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Gepost op: 06 maart 2009, 17:58:04 »
Hallo,

Vandaag op rail tegen en paar leuke rijtuigjes opgelopen, ben nu alleen benieuwd naar de samenstelling van een komplete trein hiervan. Kan iemand mij daar bij helpen, of weet iemand een site waar ik deze informatie vandaan kan halen.

Bijvoorbaat vriendelijk dank voor de moeite!

M.v.g. Henk
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2009, 20:39:46 door gertjuh87 »

Anoniem

  • Gast
Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 06 maart 2009, 18:56:05 »
Onder de noemer 'voitures Arimistice' wordt zo'n beetje de hele zwik rijtuigen geschaard die ofwel achtergebleven zijn in Frankrijk na WO I, ofwel als herstelbetaling zijn opgevorderd. Geen idee of deze rijtuigen ook daadwerkelijk in Frankrijk hebben gereden, maar als dat zo is, dan moet je denken aan inzet in stoptreinen en 'petits express' op het net van de EST of de AL (Réseau d'Alsace-Lorraine), het noordoosten van het land dus. Vanaf de vorming van de SNCF in 1938 vielen de netten van EST en AL samen in de nieuwe Région Est. De Armisticerijtuigen bleven dienst doen in die contreien en kwamen normaal gesproken niet in andere delen van het land.

Ze kunnen ingezet zijn als complete treinen, meestal van 3 tot 6 rijtuigen, of los in samenstellingen met ander materieel uit dezelfde tijd. We spreken dan van 1919 tot in de jaren '60 (toen de meeste Armisticebakken wel zo'n beetje gereconstrueerd waren tot rijtuigen type Bruhat). Wat ervoor kan? Van alles, maar het meest logisch lijken tenderlocs a la 232 TC bijvoorbeeld.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 06 maart 2009, 19:45:59 »
Dan heb je dus eigenlijk een Duits treintje (232 TC = T18 of Br78) met AL of SNCF kenmerken... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Anoniem

  • Gast
Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 06 maart 2009, 19:57:10 »
Daar komt het dan op neer ja ;D. De Elzas is toch meer Duitsland dan Frankrijk, dus ook met je Vollmervakwerkhuisjes zit je goed  8).

gertjuh87

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 07 maart 2009, 00:22:54 »
Hallo,

Dank jullie wel, ik ben even aan het zoeken geweest en kom dan de volgende loc's vinden:

Arnold: 2271 en 2269
Fleischmann 7078F

Hoe strak werd er de hand aan gehouden om alleen bij de laatste wagen een remmershuis te hebben, of hadden ze gewoon alles door elkaar zitten ivm rijtuigen gebrek?

M.v.g. Henk

     


Anoniem

  • Gast
Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2009, 10:37:19 »
Ik kan mij niet herinneren (maar de informatie daarover is erg schimmig) dat de functie van remmer in Frankrijk überhaupt bestond. Er zijn ook geen Franse rijtuigen - d.w.z. rijtuigen die oorspronkelijk voor de Franse spoorwegen bedoeld waren - geweest die een remmershuis hadden voor zover ik kan beoordelen. Dus dat zal wel niet uitgemaakt hebben.

Ik betwijfel zelfs of er Armisticerijtuigen met een remmershuis zijn geweest...