Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Jeroen95
Vandaag om 06:15:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edwin2121992
Vandaag om 02:41:26
Invoering SGNS containerwagens bij NS door sneek
Vandaag om 00:46:23
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 00:34:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door NS264
Vandaag om 00:12:24
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:01:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
24 November 2025, 23:14:54
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
24 November 2025, 23:07:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
24 November 2025, 22:47:14
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
24 November 2025, 22:24:14
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Frank 123
24 November 2025, 22:18:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door TrantonMR
24 November 2025, 22:02:29
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door ronald1956
24 November 2025, 21:41:54
S88N bezetmelder door Albert de Heer
24 November 2025, 21:33:55
Da's Daz 2 door Huup
24 November 2025, 21:32:17
Oost Europa-draadje door ns.1200
24 November 2025, 21:23:51
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
24 November 2025, 21:23:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
24 November 2025, 21:18:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
24 November 2025, 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
24 November 2025, 21:04:11
Raadplaatje door Charles_
24 November 2025, 21:04:00
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door dennie
24 November 2025, 20:19:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
24 November 2025, 19:57:50
buffers voor Roco 45760/62 door Ronald69
24 November 2025, 19:36:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
24 November 2025, 19:32:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
24 November 2025, 18:30:31
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
24 November 2025, 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
24 November 2025, 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
24 November 2025, 17:14:13
  

Auteur Topic: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen  (gelezen 2800 keer)

gertjuh87

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Gepost op: 06 March 2009, 17:58:04 »
Hallo,

Vandaag op rail tegen en paar leuke rijtuigjes opgelopen, ben nu alleen benieuwd naar de samenstelling van een komplete trein hiervan. Kan iemand mij daar bij helpen, of weet iemand een site waar ik deze informatie vandaan kan halen.

Bijvoorbaat vriendelijk dank voor de moeite!

M.v.g. Henk
« Laatst bewerkt op: 06 March 2009, 20:39:46 door gertjuh87 »

Anoniem

  • Gast
Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 06 March 2009, 18:56:05 »
Onder de noemer 'voitures Arimistice' wordt zo'n beetje de hele zwik rijtuigen geschaard die ofwel achtergebleven zijn in Frankrijk na WO I, ofwel als herstelbetaling zijn opgevorderd. Geen idee of deze rijtuigen ook daadwerkelijk in Frankrijk hebben gereden, maar als dat zo is, dan moet je denken aan inzet in stoptreinen en 'petits express' op het net van de EST of de AL (Réseau d'Alsace-Lorraine), het noordoosten van het land dus. Vanaf de vorming van de SNCF in 1938 vielen de netten van EST en AL samen in de nieuwe Région Est. De Armisticerijtuigen bleven dienst doen in die contreien en kwamen normaal gesproken niet in andere delen van het land.

Ze kunnen ingezet zijn als complete treinen, meestal van 3 tot 6 rijtuigen, of los in samenstellingen met ander materieel uit dezelfde tijd. We spreken dan van 1919 tot in de jaren '60 (toen de meeste Armisticebakken wel zo'n beetje gereconstrueerd waren tot rijtuigen type Bruhat). Wat ervoor kan? Van alles, maar het meest logisch lijken tenderlocs a la 232 TC bijvoorbeeld.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 06 March 2009, 19:45:59 »
Dan heb je dus eigenlijk een Duits treintje (232 TC = T18 of Br78) met AL of SNCF kenmerken... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Anoniem

  • Gast
Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 06 March 2009, 19:57:10 »
Daar komt het dan op neer ja ;D. De Elzas is toch meer Duitsland dan Frankrijk, dus ook met je Vollmervakwerkhuisjes zit je goed  8).

gertjuh87

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 07 March 2009, 00:22:54 »
Hallo,

Dank jullie wel, ik ben even aan het zoeken geweest en kom dan de volgende loc's vinden:

Arnold: 2271 en 2269
Fleischmann 7078F

Hoe strak werd er de hand aan gehouden om alleen bij de laatste wagen een remmershuis te hebben, of hadden ze gewoon alles door elkaar zitten ivm rijtuigen gebrek?

M.v.g. Henk

     


Anoniem

  • Gast
Re: FL 8694 en 8695 SNCF Couperijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2009, 10:37:19 »
Ik kan mij niet herinneren (maar de informatie daarover is erg schimmig) dat de functie van remmer in Frankrijk überhaupt bestond. Er zijn ook geen Franse rijtuigen - d.w.z. rijtuigen die oorspronkelijk voor de Franse spoorwegen bedoeld waren - geweest die een remmershuis hadden voor zover ik kan beoordelen. Dus dat zal wel niet uitgemaakt hebben.

Ik betwijfel zelfs of er Armisticerijtuigen met een remmershuis zijn geweest...