Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 23:43:08
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor?
door
Sikko
Vandaag
om 23:23:03
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0
door
Alewijn
Vandaag
om 23:10:28
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 23:00:51
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Huup
Vandaag
om 22:27:23
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Dave.......
Vandaag
om 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Ferry As
Vandaag
om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Pauldg
Vandaag
om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom
door
Jan Breman
Vandaag
om 21:32:17
Update: baan in de tropen
door
phdirk
Vandaag
om 21:22:41
reed contact onder de baan
door
R1954
Vandaag
om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ed K.
Vandaag
om 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek
door
Nijboer
Vandaag
om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4
door
borotof
Vandaag
om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
Eric B
Vandaag
om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen
door
Dirk
Vandaag
om 17:23:04
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Carl
Vandaag
om 16:14:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III (gelezen 2239 keer)
MartOnTheWeb
Offline
Berichten: 851
De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
«
Gepost op:
03 March 2009, 20:21:26 »
Het uitzichttreinstel stond al geruime tijd bovenaan het verlanglijstje; 'het was weer eens wat anders dan de Gläserne Zug'. Na mezelf te hebben verdiept, groeide de belangstelling nog meer en moet ik mezelf inhouden om niet alle versies te verzamelen.
Van 1936 tot 1939 schaften de DRG drie treinstellen aan. Twee stellen werden na WOII opgenomen in het bestand van de DB.
De DRG-versie is grijs en bezit doorlopende dakvensters aan beide uiteinden. De tweede DRG versie is ook grijs, maar heeft ook geen vensters aan de uiteinden, al lopen de dakvensters aan beide zijden wel verder door. De rode DB-versie heeft geen dakvensters aan de kopkanten.
De aandrijving van het treinstel geschiedt over een kardan-as op beide draaistellen en motor is voorzien van een vliegwiel. De verlichting wisselt uiteraard met de rijrichting.
Het treinstel bezit een acht-polige stekkerinterface. Het is deze stekkerinterface die in de afgelopen periode voor wat consternatie heeft gezorgd. De plaats waar de interface zit is niet ruim bemeten. Het is aan te raden een decoder zonder draad te gebruiken of een decoder waar de bedrading aan de bovenzijde is geplaatst.
Zie voor dit draadje
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6762.0
Het treinstel is zeer zeker aan te bevelen en is een sieraad op de modelbaan. Vooral de exclusiviteit van het origineel draagt hier aan bij.
Bestelnummer: Liliput L112801.
Gelogd
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5429
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
«
Reactie #1 Gepost op:
06 March 2009, 08:06:42 »
Hoi Mart,
Duidelijk verhaal. Dank je wel. Ik vind het ook een interessant model.
Ik heb nog
een paar
vragen:
Kun je nog wat vertellen over de rijeigenschappen met en zonder decoder?
Hoeveel geluid maakt de motor?
Is de kleur van het interieur juist?
Hoe is deze motorwagen verpakt?
Zij er tekeningen in de vorm van een "explosietekening en beschrijving bijgevoegd?
Is de motorwagen eenvoudig te openen voor onderhoud of om een decoder te plaatsen?
Is de motorwagen voorbereid voor binnenverlichting?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Basilicum
«
Laatst bewerkt op: 06 March 2009, 19:24:18 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
MartOnTheWeb
Offline
Berichten: 851
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
«
Reactie #2 Gepost op:
06 March 2009, 19:50:44 »
Hallo Basilicum,
bij deze de antwoorden:
Rijeigenschappen zijn zowel analoog als digitaal gewoon goed
De motor maakt niet veel lawaai. Digitaal meer als analoog, maar dat moet ik nog even bijstellen (CV 54+55).
De kleur van het interieur is donkerroze en de opstelling is zoals bij het origineel.
De wagen zit in een schachtel verpakt, waarin een kunststof vorm de hele wagen omvat (zoals de stoomlocs bij Flm).
Handleiding en onderdelenoverzicht zijn bijgevoegd.
Eenvoudig te openen en klikt ook eenvoudig weer in elkaar. Een decoder is in vijf minuten aangebracht.
De motorwagen is niet voorbereid voor binnenverlichting.
Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd.
Met spoorse groet,
Mart
Gelogd
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5429
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
«
Reactie #3 Gepost op:
06 March 2009, 20:02:28 »
Hartelijk dank voor de informatie, Mart.
Groet,
Basilicum
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III