Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
  

Auteur Topic: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III  (gelezen 2300 keer)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« Gepost op: 03 March 2009, 20:21:26 »
Het uitzichttreinstel stond al geruime tijd bovenaan het verlanglijstje; 'het was weer eens wat anders dan de Gläserne Zug'. Na mezelf te hebben verdiept, groeide de belangstelling nog meer en moet ik mezelf inhouden om niet alle versies te verzamelen.



Van 1936 tot 1939 schaften de DRG drie treinstellen aan. Twee stellen werden na WOII opgenomen in het bestand van de DB.
De DRG-versie is grijs en bezit doorlopende dakvensters aan beide uiteinden. De tweede DRG versie is ook grijs, maar heeft ook geen vensters aan de uiteinden, al lopen de dakvensters aan beide zijden wel verder door. De rode DB-versie heeft geen dakvensters aan de kopkanten.
 
De aandrijving van het treinstel geschiedt over een kardan-as op beide draaistellen en motor is voorzien van een vliegwiel. De verlichting wisselt uiteraard met de rijrichting.



Het treinstel bezit een acht-polige stekkerinterface. Het is deze stekkerinterface die in de afgelopen periode voor wat consternatie heeft gezorgd. De plaats waar de interface zit is niet ruim bemeten. Het is aan te raden een decoder zonder draad te gebruiken of een decoder waar de bedrading aan de bovenzijde is geplaatst.

Zie voor dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6762.0

Het treinstel is zeer zeker aan te bevelen en is een sieraad op de modelbaan. Vooral de exclusiviteit van het origineel draagt hier aan bij.

Bestelnummer: Liliput L112801.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« Reactie #1 Gepost op: 06 March 2009, 08:06:42 »
Hoi Mart,

Duidelijk verhaal. Dank je wel. Ik vind het ook een interessant model.

Ik heb nog een paar vragen:
  • Kun je nog wat vertellen over de rijeigenschappen met en zonder decoder?
  • Hoeveel geluid maakt de motor?
  • Is de kleur van het interieur juist?
  • Hoe is deze motorwagen verpakt?
  • Zij er tekeningen in de vorm van een "explosietekening en beschrijving bijgevoegd?
  • Is de motorwagen eenvoudig te openen voor onderhoud of om een decoder te plaatsen?
  • Is de motorwagen voorbereid voor binnenverlichting?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden. :)

Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 06 March 2009, 19:24:18 door Basilicum »

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« Reactie #2 Gepost op: 06 March 2009, 19:50:44 »
Hallo Basilicum,
bij deze de antwoorden:
  • Rijeigenschappen zijn zowel analoog als digitaal gewoon goed
  • De motor maakt niet veel lawaai. Digitaal meer als analoog, maar dat moet ik nog even bijstellen (CV 54+55).
  • De kleur van het interieur is donkerroze en de opstelling is zoals bij het origineel.
  • De wagen zit in een schachtel verpakt, waarin een kunststof vorm de hele wagen omvat (zoals de stoomlocs bij Flm).
  • Handleiding en onderdelenoverzicht zijn bijgevoegd.
  • Eenvoudig te openen en klikt ook eenvoudig weer in elkaar. Een decoder is in vijf minuten aangebracht.
  • De motorwagen is niet voorbereid voor binnenverlichting.

Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd.
Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« Reactie #3 Gepost op: 06 March 2009, 20:02:28 »
Hartelijk dank voor de informatie, Mart.  :)

Groet,
Basilicum