Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III  (gelezen 2169 keer)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« Gepost op: 03 March 2009, 20:21:26 »
Het uitzichttreinstel stond al geruime tijd bovenaan het verlanglijstje; 'het was weer eens wat anders dan de Gläserne Zug'. Na mezelf te hebben verdiept, groeide de belangstelling nog meer en moet ik mezelf inhouden om niet alle versies te verzamelen.



Van 1936 tot 1939 schaften de DRG drie treinstellen aan. Twee stellen werden na WOII opgenomen in het bestand van de DB.
De DRG-versie is grijs en bezit doorlopende dakvensters aan beide uiteinden. De tweede DRG versie is ook grijs, maar heeft ook geen vensters aan de uiteinden, al lopen de dakvensters aan beide zijden wel verder door. De rode DB-versie heeft geen dakvensters aan de kopkanten.
 
De aandrijving van het treinstel geschiedt over een kardan-as op beide draaistellen en motor is voorzien van een vliegwiel. De verlichting wisselt uiteraard met de rijrichting.



Het treinstel bezit een acht-polige stekkerinterface. Het is deze stekkerinterface die in de afgelopen periode voor wat consternatie heeft gezorgd. De plaats waar de interface zit is niet ruim bemeten. Het is aan te raden een decoder zonder draad te gebruiken of een decoder waar de bedrading aan de bovenzijde is geplaatst.

Zie voor dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6762.0

Het treinstel is zeer zeker aan te bevelen en is een sieraad op de modelbaan. Vooral de exclusiviteit van het origineel draagt hier aan bij.

Bestelnummer: Liliput L112801.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« Reactie #1 Gepost op: 06 March 2009, 08:06:42 »
Hoi Mart,

Duidelijk verhaal. Dank je wel. Ik vind het ook een interessant model.

Ik heb nog een paar vragen:
  • Kun je nog wat vertellen over de rijeigenschappen met en zonder decoder?
  • Hoeveel geluid maakt de motor?
  • Is de kleur van het interieur juist?
  • Hoe is deze motorwagen verpakt?
  • Zij er tekeningen in de vorm van een "explosietekening en beschrijving bijgevoegd?
  • Is de motorwagen eenvoudig te openen voor onderhoud of om een decoder te plaatsen?
  • Is de motorwagen voorbereid voor binnenverlichting?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden. :)

Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 06 March 2009, 19:24:18 door Basilicum »

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« Reactie #2 Gepost op: 06 March 2009, 19:50:44 »
Hallo Basilicum,
bij deze de antwoorden:
  • Rijeigenschappen zijn zowel analoog als digitaal gewoon goed
  • De motor maakt niet veel lawaai. Digitaal meer als analoog, maar dat moet ik nog even bijstellen (CV 54+55).
  • De kleur van het interieur is donkerroze en de opstelling is zoals bij het origineel.
  • De wagen zit in een schachtel verpakt, waarin een kunststof vorm de hele wagen omvat (zoals de stoomlocs bij Flm).
  • Handleiding en onderdelenoverzicht zijn bijgevoegd.
  • Eenvoudig te openen en klikt ook eenvoudig weer in elkaar. Een decoder is in vijf minuten aangebracht.
  • De motorwagen is niet voorbereid voor binnenverlichting.

Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd.
Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« Reactie #3 Gepost op: 06 March 2009, 20:02:28 »
Hartelijk dank voor de informatie, Mart.  :)

Groet,
Basilicum