Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:01:19
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 17:53:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:45:39
LIMA IRM Cardanassen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:35:51
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:34:57
Welke winkel voert deze merken? door Ronald Halma
Vandaag om 17:30:44
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 17:11:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
  

Auteur Topic: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III  (gelezen 2191 keer)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« Gepost op: 03 March 2009, 20:21:26 »
Het uitzichttreinstel stond al geruime tijd bovenaan het verlanglijstje; 'het was weer eens wat anders dan de Gläserne Zug'. Na mezelf te hebben verdiept, groeide de belangstelling nog meer en moet ik mezelf inhouden om niet alle versies te verzamelen.



Van 1936 tot 1939 schaften de DRG drie treinstellen aan. Twee stellen werden na WOII opgenomen in het bestand van de DB.
De DRG-versie is grijs en bezit doorlopende dakvensters aan beide uiteinden. De tweede DRG versie is ook grijs, maar heeft ook geen vensters aan de uiteinden, al lopen de dakvensters aan beide zijden wel verder door. De rode DB-versie heeft geen dakvensters aan de kopkanten.
 
De aandrijving van het treinstel geschiedt over een kardan-as op beide draaistellen en motor is voorzien van een vliegwiel. De verlichting wisselt uiteraard met de rijrichting.



Het treinstel bezit een acht-polige stekkerinterface. Het is deze stekkerinterface die in de afgelopen periode voor wat consternatie heeft gezorgd. De plaats waar de interface zit is niet ruim bemeten. Het is aan te raden een decoder zonder draad te gebruiken of een decoder waar de bedrading aan de bovenzijde is geplaatst.

Zie voor dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6762.0

Het treinstel is zeer zeker aan te bevelen en is een sieraad op de modelbaan. Vooral de exclusiviteit van het origineel draagt hier aan bij.

Bestelnummer: Liliput L112801.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« Reactie #1 Gepost op: 06 March 2009, 08:06:42 »
Hoi Mart,

Duidelijk verhaal. Dank je wel. Ik vind het ook een interessant model.

Ik heb nog een paar vragen:
  • Kun je nog wat vertellen over de rijeigenschappen met en zonder decoder?
  • Hoeveel geluid maakt de motor?
  • Is de kleur van het interieur juist?
  • Hoe is deze motorwagen verpakt?
  • Zij er tekeningen in de vorm van een "explosietekening en beschrijving bijgevoegd?
  • Is de motorwagen eenvoudig te openen voor onderhoud of om een decoder te plaatsen?
  • Is de motorwagen voorbereid voor binnenverlichting?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden. :)

Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 06 March 2009, 19:24:18 door Basilicum »

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« Reactie #2 Gepost op: 06 March 2009, 19:50:44 »
Hallo Basilicum,
bij deze de antwoorden:
  • Rijeigenschappen zijn zowel analoog als digitaal gewoon goed
  • De motor maakt niet veel lawaai. Digitaal meer als analoog, maar dat moet ik nog even bijstellen (CV 54+55).
  • De kleur van het interieur is donkerroze en de opstelling is zoals bij het origineel.
  • De wagen zit in een schachtel verpakt, waarin een kunststof vorm de hele wagen omvat (zoals de stoomlocs bij Flm).
  • Handleiding en onderdelenoverzicht zijn bijgevoegd.
  • Eenvoudig te openen en klikt ook eenvoudig weer in elkaar. Een decoder is in vijf minuten aangebracht.
  • De motorwagen is niet voorbereid voor binnenverlichting.

Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd.
Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« Reactie #3 Gepost op: 06 March 2009, 20:02:28 »
Hartelijk dank voor de informatie, Mart.  :)

Groet,
Basilicum