Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Jelmer
Vandaag
om 15:57:27
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound
door
Jeroen Water
Vandaag
om 15:55:23
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
klusser
Vandaag
om 15:51:32
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 15:31:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
guus43
Vandaag
om 15:28:19
Welke winkel voert deze merken?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:26:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:12:18
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 13:57:37
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 13:50:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG
door
Treinbestuurder
Vandaag
om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:15:43
Aachenau West
door
Chris Westerduin
Vandaag
om 12:12:21
Minder wissels
door
H0eGenaamd
Vandaag
om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:24:57
The Summer of 69
door
Eric v C
Vandaag
om 11:23:46
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
meino
Vandaag
om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 09:14:35
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte
door
Jelmer
Vandaag
om 08:11:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:06:55
LIMA IRM Cardanassen
door
Duikeend
Vandaag
om 00:48:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III (gelezen 2184 keer)
MartOnTheWeb
Offline
Berichten: 866
De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
«
Gepost op:
03 March 2009, 20:21:26 »
Het uitzichttreinstel stond al geruime tijd bovenaan het verlanglijstje; 'het was weer eens wat anders dan de Gläserne Zug'. Na mezelf te hebben verdiept, groeide de belangstelling nog meer en moet ik mezelf inhouden om niet alle versies te verzamelen.
Van 1936 tot 1939 schaften de DRG drie treinstellen aan. Twee stellen werden na WOII opgenomen in het bestand van de DB.
De DRG-versie is grijs en bezit doorlopende dakvensters aan beide uiteinden. De tweede DRG versie is ook grijs, maar heeft ook geen vensters aan de uiteinden, al lopen de dakvensters aan beide zijden wel verder door. De rode DB-versie heeft geen dakvensters aan de kopkanten.
De aandrijving van het treinstel geschiedt over een kardan-as op beide draaistellen en motor is voorzien van een vliegwiel. De verlichting wisselt uiteraard met de rijrichting.
Het treinstel bezit een acht-polige stekkerinterface. Het is deze stekkerinterface die in de afgelopen periode voor wat consternatie heeft gezorgd. De plaats waar de interface zit is niet ruim bemeten. Het is aan te raden een decoder zonder draad te gebruiken of een decoder waar de bedrading aan de bovenzijde is geplaatst.
Zie voor dit draadje
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6762.0
Het treinstel is zeer zeker aan te bevelen en is een sieraad op de modelbaan. Vooral de exclusiviteit van het origineel draagt hier aan bij.
Bestelnummer: Liliput L112801.
Gelogd
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5413
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
«
Reactie #1 Gepost op:
06 March 2009, 08:06:42 »
Hoi Mart,
Duidelijk verhaal. Dank je wel. Ik vind het ook een interessant model.
Ik heb nog
een paar
vragen:
Kun je nog wat vertellen over de rijeigenschappen met en zonder decoder?
Hoeveel geluid maakt de motor?
Is de kleur van het interieur juist?
Hoe is deze motorwagen verpakt?
Zij er tekeningen in de vorm van een "explosietekening en beschrijving bijgevoegd?
Is de motorwagen eenvoudig te openen voor onderhoud of om een decoder te plaatsen?
Is de motorwagen voorbereid voor binnenverlichting?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Basilicum
«
Laatst bewerkt op: 06 March 2009, 19:24:18 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
MartOnTheWeb
Offline
Berichten: 866
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
«
Reactie #2 Gepost op:
06 March 2009, 19:50:44 »
Hallo Basilicum,
bij deze de antwoorden:
Rijeigenschappen zijn zowel analoog als digitaal gewoon goed
De motor maakt niet veel lawaai. Digitaal meer als analoog, maar dat moet ik nog even bijstellen (CV 54+55).
De kleur van het interieur is donkerroze en de opstelling is zoals bij het origineel.
De wagen zit in een schachtel verpakt, waarin een kunststof vorm de hele wagen omvat (zoals de stoomlocs bij Flm).
Handleiding en onderdelenoverzicht zijn bijgevoegd.
Eenvoudig te openen en klikt ook eenvoudig weer in elkaar. Een decoder is in vijf minuten aangebracht.
De motorwagen is niet voorbereid voor binnenverlichting.
Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd.
Met spoorse groet,
Mart
Gelogd
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5413
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
«
Reactie #3 Gepost op:
06 March 2009, 20:02:28 »
Hartelijk dank voor de informatie, Mart.
Groet,
Basilicum
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III