Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Jeroen95
Vandaag
om 05:54:04
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Gerrit H
Vandaag
om 05:02:21
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent
door
Chris
Vandaag
om 00:47:36
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
bask185
Vandaag
om 00:03:51
Da's Daz 2
door
Huup
10 November 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's
door
bask185
10 November 2025, 23:12:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren
door
Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Rondom Charlois
door
Huup
10 November 2025, 22:23:42
Treinen willen niet meer rijden
door
Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
RobbertJan
10 November 2025, 21:55:23
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Huup
10 November 2025, 21:49:04
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
door
jjg koopmans
10 November 2025, 21:48:29
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
10 November 2025, 21:37:25
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
10 November 2025, 20:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
10 November 2025, 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
10 November 2025, 19:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
10 November 2025, 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen
door
Frits C
10 November 2025, 18:59:05
Line-up foto's van modellen
door
ES44C4
10 November 2025, 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
door
RobVille
10 November 2025, 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983
door
ruudns
10 November 2025, 17:55:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
basjuh1981
10 November 2025, 17:29:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
André82
10 November 2025, 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
10 November 2025, 16:28:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
10 November 2025, 16:11:38
29 november verkoop MSV
door
Ronald69
10 November 2025, 16:10:51
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen.
door
RobVille
10 November 2025, 15:47:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III (gelezen 2264 keer)
MartOnTheWeb
Offline
Berichten: 851
De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
«
Gepost op:
03 March 2009, 20:21:26 »
Het uitzichttreinstel stond al geruime tijd bovenaan het verlanglijstje; 'het was weer eens wat anders dan de Gläserne Zug'. Na mezelf te hebben verdiept, groeide de belangstelling nog meer en moet ik mezelf inhouden om niet alle versies te verzamelen.
Van 1936 tot 1939 schaften de DRG drie treinstellen aan. Twee stellen werden na WOII opgenomen in het bestand van de DB.
De DRG-versie is grijs en bezit doorlopende dakvensters aan beide uiteinden. De tweede DRG versie is ook grijs, maar heeft ook geen vensters aan de uiteinden, al lopen de dakvensters aan beide zijden wel verder door. De rode DB-versie heeft geen dakvensters aan de kopkanten.
De aandrijving van het treinstel geschiedt over een kardan-as op beide draaistellen en motor is voorzien van een vliegwiel. De verlichting wisselt uiteraard met de rijrichting.
Het treinstel bezit een acht-polige stekkerinterface. Het is deze stekkerinterface die in de afgelopen periode voor wat consternatie heeft gezorgd. De plaats waar de interface zit is niet ruim bemeten. Het is aan te raden een decoder zonder draad te gebruiken of een decoder waar de bedrading aan de bovenzijde is geplaatst.
Zie voor dit draadje
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6762.0
Het treinstel is zeer zeker aan te bevelen en is een sieraad op de modelbaan. Vooral de exclusiviteit van het origineel draagt hier aan bij.
Bestelnummer: Liliput L112801.
Gelogd
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5429
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
«
Reactie #1 Gepost op:
06 March 2009, 08:06:42 »
Hoi Mart,
Duidelijk verhaal. Dank je wel. Ik vind het ook een interessant model.
Ik heb nog
een paar
vragen:
Kun je nog wat vertellen over de rijeigenschappen met en zonder decoder?
Hoeveel geluid maakt de motor?
Is de kleur van het interieur juist?
Hoe is deze motorwagen verpakt?
Zij er tekeningen in de vorm van een "explosietekening en beschrijving bijgevoegd?
Is de motorwagen eenvoudig te openen voor onderhoud of om een decoder te plaatsen?
Is de motorwagen voorbereid voor binnenverlichting?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Basilicum
«
Laatst bewerkt op: 06 March 2009, 19:24:18 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
MartOnTheWeb
Offline
Berichten: 851
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
«
Reactie #2 Gepost op:
06 March 2009, 19:50:44 »
Hallo Basilicum,
bij deze de antwoorden:
Rijeigenschappen zijn zowel analoog als digitaal gewoon goed
De motor maakt niet veel lawaai. Digitaal meer als analoog, maar dat moet ik nog even bijstellen (CV 54+55).
De kleur van het interieur is donkerroze en de opstelling is zoals bij het origineel.
De wagen zit in een schachtel verpakt, waarin een kunststof vorm de hele wagen omvat (zoals de stoomlocs bij Flm).
Handleiding en onderdelenoverzicht zijn bijgevoegd.
Eenvoudig te openen en klikt ook eenvoudig weer in elkaar. Een decoder is in vijf minuten aangebracht.
De motorwagen is niet voorbereid voor binnenverlichting.
Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd.
Met spoorse groet,
Mart
Gelogd
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5429
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
«
Reactie #3 Gepost op:
06 March 2009, 20:02:28 »
Hartelijk dank voor de informatie, Mart.
Groet,
Basilicum
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III