Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 23:05:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
Vandaag om 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:52:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:42:05
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 148892 keer)

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #120 Gepost op: 05 September 2012, 18:16:48 »
Oplossing :

Boor een tunnel vanaf Weert tot waar ie in Duitsland moet komen...
Geen gezeur met omwonenden, egeltjes die plat gereden worden op de rails en weet ik wat :)

Oke, kost wat maar dan heb je wat ...

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Gert1

  • Gast
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #121 Gepost op: 05 September 2012, 18:24:33 »
Laat staan wat er gebeurt als de economie onverhoopt toch weer mocht aanslaan, wat tot nu toe altijd is gebeurd na een periode van stagnatie.

Huh? Heb jij liever een depressie dan?

mvg,
Gert

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #122 Gepost op: 05 September 2012, 18:37:12 »
En aan de Belgische kant een doorsteek maken van Montzen richting de Hammerbrucke is ook nogal lastig.
Richting Hammerbrucke ontgaat het nut me een beetje, richting Aachen Hbf heeft er al een verbinding gelegen, is nog te zien op google earth. Overigens is de helling vanuit Hbf vergelijkbaar met of zelfs nog sterker dan die uit Aachen West, dus sowieso geen ideale oplossing.
Het kopmaken dat nu in Aachen-West gebeurt los je niet op met reactivering van de ijzeren rijn. Alleen verplaats je dat kopmaken naar een andere plek. Beide lijnen sluiten aan richting Ruhrgebiet, richting Köln moet je in beide gevallen kopmaken.
Als je in Aachen West een deel van de sanering weer ongedaan maakt, lijkt het ruimteprobleem me daar trouwens ook niet echt een issue meer.

Huub

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #123 Gepost op: 05 September 2012, 21:18:32 »
Rotterdam en Antwerpen zijn het stadium dat ze vooral willen concurreren op hetzelfde doen namelijk al lang voorbij.

En omdat te bewijzen; ze organiseren gezamenlijk een sportevenement.

 ;D Waar  een slimmerik ( ik verdenk hierbij de Rotterdammers ) dan wel weer zo slim waren  om ervoor te zorgen dat dit  vrijdag  door de Antwerpse haven zou lopen en pas zaterdags in Rotterdam.
Gevolg: vanaf vrijdagochtend algehele chaos op de terminals omdat iedereen voor de middag weer uit de haven weg wou zijn. Wachturen en wachttijden (  die dag heeft 1 van mijn klanten hierdoor alleen al een paar honderd euro gekost en een claim die  dat ze nu op ons  proberen te verhalen )
Vanaf 14.30 werd  dan de hoofdader door de haven gewoon klakkeloos afgesloten. Honderden trucks die uren vast staan en zich vervolgens aansluitend in een van de grootste verkeersopstoppingen vast rijden.
Magazijnen die vanaf s'middags stil liggen  en personeel dat ofwel vroeger naar huis gestuurd moest worden of s'avonds niet weg raakte
De financiele schade die de Antwerpse bedrijven hierdoor geleden hebben zou ik niet willen becijferen.

En dan durft men te beweren dat er geen concurrentie strijd is..... LOL denk dat er gewoon iemand slimmer en vooruitziender is geweest  dan de Belgen  >:(   ( lees Antwerpenaar )

Nota voor  zij die niet tussen de regels gelezen hebben : Gelieve dit met een kwinkslag te nemen aub.  
Maar de moraal van het  verhaal is dat er wel degelijk een zeer harde concurrentie strijd is tussen de havens onderling.  Zit er al meer dan 25 jaar in dus heb toch wel een klein beetje inside feeling ondertussen.

Maar nu back on topic

Peter
  
« Laatst bewerkt op: 05 September 2012, 21:21:43 door Peter Spruit »
Petdig1

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #124 Gepost op: 05 September 2012, 21:51:03 »
Dat weet ik en het kost ook veel moeite om de ouwe hap ervan te overtuigen dat het gevecht om de locatie van het mainportgebied van West-Europa belangrijker is dan de eeuwige onderlinge concurrentie. Maar het gaat lukken.

In ieder geval vertroebelt een en ander het zicht op belangrijkere overwegingen om het oude tracé van de IJzeren Rijn vanaf Roermond niet meer in gebruik te nemen. En zoals al gezegd, de Duitsers hebben daar al helemaal geen boodschap aan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #125 Gepost op: 05 September 2012, 23:16:07 »
Als ik op Google maps kijk is het probleem in Duitsland maar een km of 4, ik neem tenminste aan dat vanaf de afbuiging naar Siemens Wildenrath de lijn in oostelijke richting nog wel ok is?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #126 Gepost op: 06 September 2012, 02:10:02 »
Het probleem is meer dat de lijn door Roermond loopt en daarna door een natuurgebied, de Meinweg. De Duitsers hebben ook weinig zin om Vlaanderens probleem op te lossen.

In ieder geval vertroebelt een en ander het zicht op belangrijkere overwegingen om het oude tracé van de IJzeren Rijn vanaf Roermond niet meer in gebruik te nemen. En zoals al gezegd, de Duitsers hebben daar al helemaal geen boodschap aan.

Maar dan heb je nog wel het deel Budel/grens-Weert-Roermond. Daar wonen tienduizenden mensen die te maken krijgen met overlast, om het over het Vlaamse deel maar niet te hebben. Dat punt wordt steeds uit het oog verloren, krijg ik zo het idee. Als we maar treinen kunnen laten rijden (en fotograferen).

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #127 Gepost op: 06 September 2012, 02:12:00 »
Boor een tunnel vanaf Weert tot waar ie in Duitsland moet komen...
Geen gezeur met omwonenden, egeltjes die plat gereden worden op de rails en weet ik wat :)

Oke, kost wat maar dan heb je wat ...

Dat is ook al voorgesteld door een iemand van de gemeente Weert, aangezien volgens hem zo'n beetje ieder konijn bij de Betuweroute zijn eigen tunnel heeft gekregen. Maar die kans is nihil.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #128 Gepost op: 06 September 2012, 05:58:37 »
Maar dan heb je nog wel het deel Budel/grens-Weert-Roermond. Daar wonen tienduizenden mensen die te maken krijgen met overlast, om het over het Vlaamse deel maar niet te hebben. Dat punt wordt steeds uit het oog verloren, krijg ik zo het idee. Als we maar treinen kunnen laten rijden (en fotograferen).

Ik treinen fotograferen?  ???
Die treinen gaan toch wel door Europa rijden. Het is de vraag hoe we dat over 20 jaar verwerken.
Als België mee wil betalen aan een nieuw tracé vanaf Roermond en als Duitsland snapt dat de bestaande capaciteit eindig is, dan komt het er toch op neer dat Nederland een verdrag heeft te respecteren. Nederland zou natuurlijk ook zelf kunnen bedenken dat het belang heeft bij voldoende grensoverschrijdende capaciteit.
« Laatst bewerkt op: 06 September 2012, 10:24:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1421
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #129 Gepost op: 06 September 2012, 08:37:20 »
@peter spruit.
De afsluiting vanwege de wielerwedstrijd zal een reden zijn voor opstoppingen maar helaas was er als ik de Belg goed gevolgd heb ook een groot ongeluk in een van de tunnels.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #130 Gepost op: 06 September 2012, 09:02:53 »
@Peter,

Als beide havens zo blijven groeien dan lost het probleem vanzelf op. Dan hebben we er nog maar één  ;D Maar wel een heeeeeeele grote  :P

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Gert1

  • Gast
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #131 Gepost op: 06 September 2012, 10:54:58 »
Ja doei! Handen af van Zeeland!

mvg,
Gert

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #132 Gepost op: 06 September 2012, 11:41:35 »
Trouwens nog een bijkomend punt.
De Belgische gemeente Voeren waar een groot boogviaduct over een dorp gaat.
Zal het waarschijnlijk niet lang meer blijven accepteren dat deze boogbrug in zeer slechte staat van onderhoud is.
Het dorp Sint Martens-Voeren wat onder deze brug ligt, zijn ze het een beetje zat.
Want de laatste tijd zijn er nogal wat voegen en kleine stukken beton van de brug afgebrokkelt.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Gert1

  • Gast
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #133 Gepost op: 06 September 2012, 11:52:26 »
En om Jos' argument kracht bij te zetten kwam er juist een trein voorbij rijden toen Google plaatjes maakte: http://goo.gl/maps/AZq7M

mvg,
Gert

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #134 Gepost op: 06 September 2012, 12:53:13 »
@peter spruit.
De afsluiting vanwege de wielerwedstrijd zal een reden zijn voor opstoppingen maar helaas was er als ik de Belg goed gevolgd heb ook een groot ongeluk in een van de tunnels.


Och dat is hoe dan ook dagelijkse kost..... en was gewoon het excuus dat ze weer aangebracht hebben om hun gezicht te redden. Het was gewoon weer een mooi voorbeeld van incompetentie en kortzichtigheid. 
Het on-officiele commentaar was trouwens dat men de impact had onderschat, geen rekening had gehouden met 2 andere grote manifestaties die gelijktijdig in Antwerpen werden gehouden en men vergeten was dat op een vrijdagmiddag de ring en Kennedytunnel zowieso altijd pot vast zitten.

Maar we zijn dit ondertussel wel gewend aan het worden in dit apenland.

Peter
 
Petdig1