Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 20:55:16
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 20:53:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143810 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #90 Gepost op: 07 January 2011, 21:53:00 »
Eerlijk gezegd zou ik er niet rouwig om zijn als de IJzeren Rijn niet voor goederen in gebruik zou worden genomen. Het zou Weert en in iets mindere mate Roermond zeer negatief beïnvloeden.

Weert heeft een lange spoordijk die net buiten het historische centrum loopt. Het stuk naar Eindhoven zit tegen een grens waar je nog geen geluidsschermen hoeft te bouwen, maar als er dan lange goederentreinen vanuit Budel zouden rijden, zouden er grote schermen bovenop de spoordijk geplaatst moeten worden. Het aangezicht van Weert zou de vernieling in gaan.

In Vlaanderen is de situatie overigens nog penibeler: daar rijden de treinen tussen Neerpelt en Antwerpen voor een deel op straatniveau. Ik kan me niet voorstellen dat de inwoners van de Belgische provincies Limburg en Antwerpen er op staan te wachten om zware goederentreinen op een metertje of 20, 30 langs te zien denderen.

En laten we eerlijk zijn, de situatie is voornamelijk politiek: Vlaanderen wil niet afhankelijk zijn van Wallonië voor hun goederenvervoer per spoor.

Er schijnen ook plannen te zijn om de treinen vanuit Mol, die momenteel omkeren in Neerpelt, naar Weert door te laten rijden. Dat zou goed nieuws zijn, want het is een rechtstreekse verbinding naar Antwerpen vanuit Nederlands Limburg. Maar ik heb altijd het idee gehad dat dit er een beetje erbij werd gedaan, zo van, oké, we gaan zware treinen door jullie steden laten rijden, maar dan krijgen jullie er meteen een reizigersdienst bij om het een beetje goed te maken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #91 Gepost op: 11 January 2011, 19:29:50 »
Hier dan nog een kleine update in dit eeuwig voortslepend verhaal:

IJzeren Rijn en Betuweroute erkend als Duitse projecten (19 nov. 2010)

De Duitse verkeersminister Peter Ramsauer heeft een rapport over 38 spoorprojecten gepubliceerd. De heractivering van de IJzeren Rijn en de verlenging van de Betuweroute op Duits grondgebied staan er ook op. Er lijkt echter enige verwarring te bestaan over het tracé van de IJzeren Rijn.

IJzeren RijnZo steunt de KvK Neder- en Middelrijn al geruime tijd de aanleg van een nieuwe spoorlijn langs de A52 (in plaats van de heringebruikneming van de historische IJzeren Rijn, een optie die Nederland afwijst omwille van het behoud van het stiltegebied De Meinweg ten oosten van Roermond), terwijl het Transportministerie verklaart dat hiervoor geen investeringen voorzien zijn. 'Klopt niet', zegt de KvK, 'er is wel degelijk 480 miljoen euro voorzien in een akkoord tussen de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen en DB Netz.'

Het nieuwe rapport voorziet hoe dan ook 506 miljoen euro voor de IJzeren Rijn en 106 miljoen voor de Betuwelijn. Allianz pro Schiene, de Duitse vereniging ter bevordering van het spoorvervoer, juicht van zijn kant de openheid toe die het federale Verkeersministerie aan de dag legt bij de evaluatie van de spoorinfrastructuurprojecten, maar maakt zich wel zorgen over de dramatische onderfinanciering van de spoorinvesteringen. Het tekort zou zo'n 28 miljard euro bedragen.
Nederland is niet opgetogen dat Ramsauer de vernieuwing van de lijn Venlo-Mönchengladbach niet heeft opgenomen in zijn project. Minister Melanie Schulz van Haegen zal naar Berlijn moeten gaan om haar Duitse collega te ontmoeten.

Bron: http://www.nieuwsbladtransport.nl

Denk niet dat er nog structureel goederen over die lijn zullen rijden.



Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #92 Gepost op: 13 January 2011, 15:42:03 »
Vlaamse overheid laat IJzeren Rijn niet los
‘We laten de IJzeren Rijn niet los.’ Dat zei Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits tijdens de gezamenlijke nieuwjaarsreceptie van het Antwerpse Havenbedrijf, Alfaport en Cepa. Ze reageerde daarmee op berichten over het voornemen van de Duitse regering om de heractivering voor twintig jaar in de koelkast te stoppen. Die berichten zijn onder meer in omloop gebracht door gedeputeerde Bert Kersten van (Nederlands) Limburg.
Volgens Crevits gaat de Vlaamse minister-president Kris Peeters hierover eerdaags uitleg vragen tijdens een overlegmoment met zijn Duitse collega Hannelore Kraft van de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Het dossier van de heractivering van de goederenspoorlijn tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied sleept al ettelijke jaren voort.
In ons land bestaat grote twijfel over de juistheid van het door Kersten verspreide bericht. Volgens beleidsadviseur Rink-Jan Slotema van verladersorganisatie EVO wordt in zowel Duitsland als Nederland politieke stemming gemaakt tegen de IJzeren Rijn. Dat er in Duitsland nu een besluit zou zijn genomen om de aansluiting van de IJzeren Rijn op het Duitse spoornet uit te stellen, betwijfelt hij. Daarover moet uiteindelijk de Bondsdag beslissen en die is momenteel met reces. Slotema wijst erop dat Duitsland eerder tot een voorlopig akkoord met België en Nederland kwam over heractivering van de IJzeren Rijn.

Vrijdag gaan we verder ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #93 Gepost op: 14 January 2011, 10:39:49 »
Ondanks dat ze de ijzeren rijn dan niet los laten,gebeurt er maar bar weinig meer aan die lijn geloof ik.
Als ik het goed gevolgd heb dan zijn er wat snoei werkzaamheden geweest en hier en daar wat klein werk aan overwegen en daar houd t dan wel zo goed als mee op.
Kortom als men zich zo vast blijft houden aan de lijn als men nu doet dan rijd er over 20 jaar idd miss pas voor t 1st een treintje  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #94 Gepost op: 14 January 2011, 11:06:53 »
... en toch is er iets van activiteit te bespeuren; vorige week reed ik langs "de Zink" in Budel en zag aldaar op het terrein 2 X reeks 77 met ik denk blauwe zelflossers. Geen idee of dit bijzonder is of planmatig treintje rijden, maar de grensovergang van de Ijzeren Rijn blijkt dus in gebruik. Wie weet er meer?

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #95 Gepost op: 14 January 2011, 12:49:25 »
Die rijd toch regelmatig naar de zinkfabriek?
Alleen gaat die niet door naar Duitsland.
Vr. groeten,
Bob

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #96 Gepost op: 14 January 2011, 13:03:12 »
Hallo Allemaal

Ik woon er dicht bij.
En iedere dag komen er 2 treinen met zelflossers.
Ook rijden er geregeld tankwagens goederen wagens.
Dus er is noch genoeg activiteit.
Economisch gezien mag hij van mij er komen.
En zo als het er uitziet willen ze ook een pendeltrein van weert naar Hamont Achel/Neerpeld laten rijden.

Groeten Ernst.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #97 Gepost op: 02 September 2012, 09:56:53 »
Er is weer een kleine update,duits onderzoek doet je voor heractivering van de lijn nog dieper inde buidel tasten  ;)
http://www.l1.nl/nieuws/189230-historisch-trac%C3%A9-ijzeren-rijn-duurder-dan-gedacht
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #98 Gepost op: 02 September 2012, 17:11:08 »
Surprise, surprise. Ik moet het nog zien gebeuren dat Duitsland een half miljard uit de hoge hoed tovert om Vlaamse nationalisten tevreden te stellen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #99 Gepost op: 02 September 2012, 19:45:33 »
Er is weer een kleine update,duits onderzoek doet je voor heractivering van de lijn nog dieper inde buidel tasten  ;)

Gewoon een truc om op een ingewikkelde manier te zeggen dat ze er geen zin in hebben.
Adviesbureaus van overheden schrijven wat bestuurders willen horen. Niets meer, niets minder.
Hiermee blijven de bestuurders uit de wind, want het bureau heeft toch berekend dat...
Op dezelfde manier zijn de lijnen Utrecht-Breda en Heerenveen-Groningen ten grave gedragen.
(het huidige politieke klimaat helpt daar natuurlijk ook een beetje bij).  ;-)

CKLX
« Laatst bewerkt op: 02 September 2012, 21:10:52 door CKLX »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #100 Gepost op: 03 September 2012, 01:42:50 »
Daar hoef je geen truc voor te verzinnen. De Montzen-route heeft nog steeds capaciteit over, dus het enige wat deze verbinding zou doen is verkeer vanuit Antwerpen richting Duitsland niet langer via Wallonië te laten lopen. Er wordt geen flessenhals weggenomen, dus er is geen sprake van extra verkeer en dus wordt de investering nooit terugverdiend.

Reactivering van de IJzeren Rijn is een Vlaams-nationalistisch project. Het bestaande deel van de llijn is volkomen ongeschikt om grote hoeveelheden goederen per spoor te vervoeren, zonder ingrijpende maatregelen in zowel Vlaanderen als Nederlands Limburg tegen geluidsoverlast. Oftewel, dikke geluidsschermen bovenop de spoordijk in Weert, om maar wat te noemen.

Dan mag je spoorliefhebber zijn en het liefst overal treinen zien rijden, maar een beetje realiteitszin kan geen kwaad.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #101 Gepost op: 03 September 2012, 07:20:24 »
Extra capaciteit is op den duur prima, maar niet over het historisch tracé. Leg dan wat goeds aan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #102 Gepost op: 03 September 2012, 11:48:57 »
Maar dan nog, er ligt al aardig wat capaciteit vanuit de Benelux-havens richting Duitsland. Zolang er overcapaciteit is op zowel de Montzen-route als de Betuweroute, is het vanuit het oogpunt van 'sustainability' niet te verantwoorden.

- Peter

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #103 Gepost op: 03 September 2012, 11:53:26 »
Zelfs in deze tijden groeit de overslag voor Duitsland nog door. Laat staan wat er gebeurt als de economie onverhoopt toch weer mocht aanslaan, wat tot nu toe altijd is gebeurd na een periode van stagnatie.
Zelfs als ze het project nu echt zouden oppakken, dan ligt een nieuwe verbinding er niet echt morgen en ook niet over een paar jaar. Spoor aanleggen is lang vooruit proberen te zien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #104 Gepost op: 03 September 2012, 14:22:03 »
Maar op de korte termijn is er meer te bereiken door wat spoor in Duitsland te leggen om zo de Betuweroute beter te benutten. Volgens mij zit die namelijk bij lange na niet aan zijn capaciteit. Daar kopen ze in Antwerpen natuurlijk weinig voor, maar dit is iets waar je op Europees of Benelux-niveau naar zou moeten kijken om te zien hoe we niet het hele land vol leggen met spoorlijnen en geluidswallen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40