Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143845 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #75 Gepost op: 23 November 2008, 10:05:08 »
Precies zijn eigen citaat dat boven het krantenknipsel staat. Sleep anders even de foto naar de adresbalk.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #76 Gepost op: 27 November 2008, 15:46:34 »

De IJzeren Rijn, de omstreden goederenspoorlijn tussen de haven van Antwerpen en Duitsland langs Roermond, zal worden heropend via een gemoderniseerd tracé, de zogenoemde tussenvariant. Minister Camiel Eurlings van Verkeer kondigt dat dinsdag aan in een brief aan de Tweede Kamer. 

Hij overlegde vorige week met Duitse en Belgische bewindslieden over een alternatief, het zogenoemde A52-tracé. Dat tracé strandde omdat het financieel onhaalbaar is, concludeerde de Belgische minister Inge Vervotte. Omdat België de IJzeren Rijn wil heropenen en recht van doortocht heeft 'heb ik geen andere keuze dan mij bij de conclusie van België neer te leggen', aldus Eurlings.
  Hij hield vorige week nog een slag om de arm, voor het geval Duitsland en België dit jaar alsnog geld zouden bijpassen voor het A52-alternatief. Eurlings bood zelf 100 miljoen euro extra.
  Nu accepteert hij dat de IJzeren Rijn wordt 'gereactiveerd'. Zij het niet dan na modernisering en aanpassingen aan de lijn, door geluidswerende maatregelen, een omleiding om Roermond en een tunnel onder het natuurgebied De Meinweg.
De IJzeren Rijn is sinds 1991 grotendeels buiten gebruik en is een voortdurende twistappel tussen Nederland en België. De Belgen beschuldigden Nederland van vertragingstactieken om de Rotterdamse haven te beschermen.    
Beide landen stapten naar het Permanente Hof van Arbitrage. Dat hof in Den Haag stelde België in 2005 in het gelijk, namelijk dat het recht van vrije doortocht heeft via Nederland op grond van het Scheidingsverdrag uit 1839.
Nu wordt verwacht dat de gemoderniseerde lijn in 2018 weer in gebruik wordt genomen. De kosten daarvoor raamt Verkeer en Waterstaat op ruim een half miljard euro. Over de verdeling tussen Nederland en België komt begin december een advies uit. -SK
bron transport

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #77 Gepost op: 16 December 2008, 15:41:53 »

Het samenwerkingsverband "IJzeren Rijn Midden-Limburg", met onder meer de vijf Nederlandse gemeenten langs de IJzeren Rijn, vraagt minister van Overheidsbedrijven Vervotte om het dossier over de IJzeren Rijn te herbekijken. "De reactivering is een zeer onrendabele investering", klinkt het.

Het samenwerkingsverband heeft alvast brieven gestuurd naar Vervotte en de Nederlandse Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat. Daarin vraagt het "meer tijd te nemen voor de beslissing", aangezien het Duitse A52-alternatief geen serieuze kans zou hebben gekregen.
Volgens de belangengroep is er geen economische reden tot haast, omdat de Montzenlijn voorlopig nog genoeg capaciteit biedt in de verbinding tussen Antwerpen en Duitsland.
bron Lloyds Publicatiedatum: 15 december 2008

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #78 Gepost op: 16 December 2008, 15:48:16 »
Het is een goede zaak dat Nederland het licht op groen zet voor de heractivering van de IJzeren Rijn, maar de geplande timing (2018) is veel te laat en kan niet door de beugel. Dat zegt gedelegeerd bestuurder Eddy Bruyninckx van het Havenbedrijf Antwerpen in een interview met het weekblad "Knack".
"België heeft altijd gezegd dat de IJzeren Rijn heropend moest kunnen worden tegen 2015. Als dat nu begin 2016 wordt in plaats van eind 2015, zullen we daar niet over vallen. Maar 2018 kan voor ons niet door de beugel", stelt Bruyninckx. "We weten uit ervaring - met de Scheldeverdragen - dat de Nederlanders voor hun verplichtingen tegenover ons graag de Franse slag hanteren; onze regering zal ze dus dicht op de huid moeten zitten", aldus de Antwerpse havenbaas.
Nederland heeft zich onlangs bereid verklaard om het historische tracé van de IJzeren Rijn weer in gebruik te nemen.
bron Lloyd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #79 Gepost op: 06 January 2009, 14:47:15 »
6 januari 2009

Het provinciebestuur laat onderzoeken of de Duitse variant van de IJzeren Rijn alsnog haalbaar is en onder welke voorwaarden. Dat tracé loopt ten noorden van Roermond langs de N280 en de Duitse BAB 52-autoweg. Het besluit voor het nieuwe onderzoek is opmerkelijk omdat de ministers van België, Nederland en Duitsland half november besloten af te zien van de Duitse variant omdat de financiering niet rond kwam.

In plaats daarvan werd gekozen voor het historisch tracé met een omleiding bij Roermond en een tunnel onder nationaal park De Meinweg door. Het nieuwe onderzoek wordt uitgevoerd door een Belgisch bureau dat onder leiding staat van een hoogleraar aan de Universiteit van Antwerpen. PvdA-gedeputeerde Bert Kersten hoopt dat het onderzoek de tracé-discussie opnieuw open breekt.
bron transport

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #80 Gepost op: 03 March 2009, 15:40:23 »
Geen treinen op deel IJzeren Rijn
Voorlopig mogen er geen treinen meer rijden over een deel van de IJzeren Rijn tussen Budel en Weert. Dat besliste de Raad van State woensdag. Eerst moet onderzocht worden welke gevolgen onderhoud en gebruik van deze spoorlijn kunnen hebben voor de beschermde natuur ter plaatse.
Al in de zomer van 2006 vroeg de Limburgse Milieufederatie onderhoudswerk door ProRail aan de rails tussen Weert en Budel stop te leggen omdat er geen vergunning was. Begin 2007 besliste de minister van LNV echter dat geen vergunning nodig was. De Milieufederatie ging met succes in beroep. De Raad van State vernietigt dit besluit van de minister op basis van Europese regels.
De SP in de Tweede Kamer heeft de ministers Camiel Eurlings (Verkeer) en Gerda Verburg (LNV) gevraagd welke gevolgen de uitspraak heeft voor de heringebruikname van het historisch tracé van de IJzeren Rijn, de spoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Roergebied.
Ook wil de SP weten of Eurlings gaat verhinderen dat er nog treinen over het baanvak Weert-Budel rijden. -SK

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #81 Gepost op: 03 March 2009, 15:42:50 »

Voorlopig mogen er geen treinen meer rijden over een deel van de IJzeren Rijn tussen Budel en Weert. Dat besliste de Raad van State woensdag. Eerst moet onderzocht worden welke gevolgen onderhoud en gebruik van deze spoorlijn kunnen hebben voor de beschermde natuur ter plaatse.
In de zomer van 2006 vroeg de Limburgse Milieufederatie onderhoudswerk door ProRail aan de rails tussen Weert en Budel stop te leggen omdat er geen vergunning was. Begin 2007 besliste de minister van LNV echter dat geen vergunning nodig was. De Milieufederatie ging met succes in beroep. De Raad van State vernietigt dit besluit van de minister op basis van Europese regels. -SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #82 Gepost op: 18 May 2009, 11:46:57 »
er is nu een rapport uitgelekt dat het niet lonend is om de ijzeren rijn weer te heropenen

Uitgelekt rapport: IJzeren Rijn niet rendabel
 
De IJzeren Rijn, de omstreden spoorlijn die via Midden-Limburg Antwerpen met het Roergebied verbindt, wordt niet rendabel. De goederenspoorlijn moet daarom voorlopig niet in gebruik worden genomen. Dat zegt een commissie van onafhankelijke deskundigen in een uitgelekt rapport. Dat rapport werd gemaakt in opdracht van de ministeries van verkeer in Nederland en België.

Volgens de onderzoekers wegen de kosten van heropening, 536 miljoen euro, niet op tegen de baten.   

http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_3759978/_rp_links4_hasclickpage/1_1013

groeten wesley

Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #83 Gepost op: 10 June 2010, 13:32:16 »
Zowaar weer een berichtje op de site van Prorail.
http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Limburg/IJzeren%20Rijn/Pages/Nieuws.aspx
Waaruit we kunnen opmaken dat ze in België wel wat anders aan het hoofd hebben dat de voortgang van dit kostbare prestigeproject.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #84 Gepost op: 10 June 2010, 14:20:54 »
De lijn naar Aken is volledig geelektrificeerd.
Dat heeft ook wat centjes gekost en moet eerst opbrengen.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #85 Gepost op: 05 August 2010, 15:34:13 »
Noordrijn-Westfalen wil niet meewerken aan de landelijke proef in Duitsland met langere vrachtautocombinaties. Dat heeft de verkeersminister van deze deelstaat, Harry Voigtsberger (SPD) laten weten. Zijn partij maakt deel uit van een nieuwe coalitie met de Groenen, geleid door minister-president Hannelore Kraft (SPD). De vorige regering van Noordrijn-Westfalen, aangevoerd door de christendemocraten, was wèl bereid de 'ecocombi' bij wijze van proef op de wegen toe te laten.
De federale regering van CDU/CSU en FDP wil volgend jaar een landelijke proef beginnen met vrachtauto's tot een lengte van 25,25 meter. Noordrijn-Westfalen doet daaraan niet mee, aldus Voigtsberger, omdat bezwaren van veel deelstaten bij het besluit tot de proef niet zouden zijn meegewogen. Voigtsberger vreest dat de ecocombi meer lading naar de weg zal brengen. Voigtsberger stelt dat juist meer lading van de weg naar het spoor en de binnenwateren moet worden verschoven. Als belangrijke projecten om dit te bereiken, noemt hij de Betuweroute en de IJzeren Rijn, de opnieuw in gebruik te nemen spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse achterland. Tussen 2006 en 2008 werden in Noordrijn-Westfalen proeven gehouden met de ecocombi. De uitslagen daarvan waren over het algemeen gunstig. Verscheidene andere deelstaten zijn voorstander van de landelijke proef die de federale verkeersminister, Peter Ramsauer (CSU), nu wil houden. Noordrijn-Westfalen zal geen zitting nemen in de werkgroep die deze proef moet voorbereiden, aldus Voigtsberger. De vervoersogranisaties TLN en EVO zijn onaangenaam verrast door het besluit van de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen (NRW) om niet deel te nemen aan de komende landelijke proef in Duitsland met de superlange vrachtwagens.

 
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #87 Gepost op: 07 January 2011, 15:28:14 »
Als je gaat googlen vind je alleen maar 20 keer ditzelfde bericht in verschillende Nederlandse media. Er wordt verwezen naar een Limburgse gedeputeerde, maar nergens wordt een Duitse bron genoemd.

Dat kan ook niet, want er is helemaal geen besluit van de Bondsdag. Er is wel een brief van de Duitse regering aan de Bondsdag met de stand van zaken aangaande investeringen in de railinfrastructuur. Daarbij ook een stuk over trajecten waarbij andere landen zijn betrokken. Daaruit blijkt dat er voor het Duitse stuk van de IJzeren Rijn nog geen overeenkomst bestaat. Verder schrijft de regering dat overeenkomsten met buurlanden natuurlijk zullen worden nagekomen, maar dat het lastig wordt verdere verplichtingen aan te gaan.

http://dip21.bundestag.de/dip21/btd/17/042/1704270.pdf

De Limburger heeft een duidelijker verhaal.

http://www.limburger.nl/article/20110107/REGIONIEUWS08/110109681/1030
« Laatst bewerkt op: 07 January 2011, 15:46:58 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #88 Gepost op: 07 January 2011, 19:53:46 »
Dan is de onderstaande link vast wel interessant:
http://forum.rolandrail.net/viewtopic.php?f=10&t=5417
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #89 Gepost op: 07 January 2011, 20:17:54 »
Hier een Duits bericht:
http://lokale-wirtschaft.rp-online.de/nachrichten/detail/-/specific/Der-Eiserne-Rhein-ist-tot-1263721969

Volgens bericht wordt er geen aandacht aan geschonken de komende 20 jaar. Men geeft liever aandacht aan uitbreiding Venlo-Kaldenkirchen e.v.
Jeroen