Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143659 keer)

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #210 Gepost op: 28 January 2015, 16:56:01 »
@Peter, volgens mij was dat inderdaad Anton Kirkels die dat in ongeveer die bewoordingen zei en hij had/heeft daarin ook volkomen gelijk. En jouw slot, zo zie ik het ook, het is een kleine investering die denk ik toch wel wat gaat opleveren, al is het maar meer volk 'over de vloer'.

@Hielke, je bewering dat de Ijzeren Rijn slechts voor een klein deel door Weert komt moet ik helaas (of tot mijn grote vreugde, lol) tegenspreken. De spoorlijn, oftewel "Spoorberg" deelt de stad bijna letterlijk en figuurlijk in 2en. In de volksmond alhier heeft men het over wonen "achter de spoorberg" of "achter de tunnels" of ervoor. Dat de gemeente als eis heeft dat er tegen geluidstoename (en de onvermijdelijke noodzaak veiligheid chemische stoffen!!!) voorzieningen worden getroffen begrijp ik heel goed. Dit maakt de Ijzeren Rijn op voorhand onmogelijk.
Dus personenenvervoer van Hamont doortrekken naar Weert, daar zal niemand een echt groot probleem van maken (gemeente+bewoners Weert, slechts diegene die moet financieren) maar Ijzeren Rijn met goederentraffic, hoe graag ik dat ook zie, out of the question.
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #211 Gepost op: 28 January 2015, 19:43:37 »
@Rinus HO,

Mijn bewering was eigenlijk puur gericht op het deel tussen de grens/Budel en Weert. Op dat stuk staan bij mijn weten bijna geen huizen of bevind zich geen complete woonwijk. Bij mijn weten is dat gewoon ''land''.

Dat de spoorlijn een stad zoals Weert door 2en deeld, klopt helemaal. Maar als je gaat kijken is dat vrijwel overal. Natuurlijk zullen er plaatsen zijn die geluk hebben en niet worden opgedeeld maar meestal wordt een stad/dorp gelegen aan een spoorlijn, gedeeld door die spoorlijn.

Dat een gemeente dan de wens/eis heeft dat er geluidswerende maatregelen worden genomen kan ik ook begrijpen.

Het stuk tussen Weert-Roermond, is wellis waar een stuk van de IJzeren Rijn maar wordt nu gewoon gebruikt door NS. Daarom zie ik het probleem ook niet om het stuk tussen de grens/Budel en Weert buiten gebruik te houden.

Zolang het stuk tussen Roermond en Duitsland niet gereactiveerd is, heeft het in mijn ogen toch weinig zin om er een goederentrein overheen te laten sturen. De enige mogelijkheid die ik dan zie is om dan via Roermond-Sittard-Heerlen-Herzogenrath-Aachen te rijden. Maar ik denk niet dat o.a. de Euregiobahn daarop zit te wachten.

MVG, Hielke1501   

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #212 Gepost op: 28 January 2015, 20:06:37 »
De IJzeren Rijn komt op iets minder dan 50 meter langs de huizen in Budel-Schoot en bij sommige huizen is het minder dan 20 meter.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #213 Gepost op: 28 January 2015, 20:33:55 »
Hielke, de Euregiobahn had al een jaar einde oefening moeten zijn.
Want het traject tussen Heerlen en Kohlscheid gaat geheel of gedeeltelijk verdubbeld worden.
En tussen Landgraaf en Kohlscheid komt er een waslijn te hangen ten behoeve van de toekomstige Intercity Eindhoven-Aachen.

Alleen wanneer dat gerealiseert moet zijn? Joost mag het weten.
(zal wel ergens zijn wanneer Hemelvaart en Pinksteren op dezelfde dag vallen)  ;D ;D

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #214 Gepost op: 28 January 2015, 20:53:58 »
@Peter,

Dat is wel erg kort. Meestal vind ik persoonlijk dan, wie was er eerst? Het huis of de spoorlijn. Omdat ik het niet zeker meer wist heb ik wikipedia er maar even bij gehaald en die vertellen dat het in 1879 in gebruik genomen is. Ik denk/verwacht dat die huizen er niet al sindsdien staan.

Ik heb lange tijd gelezen dat er ook huiseigenaren de grond van de spoorlijn, bij de tuin/huis hebben getrokken puur omdat er toch geen treinen meer rijden.

@NS 1607,

Dat is apart want bij mijn weten (soms kan ik ook ver achter de feiten aan lopen  ::) ) rijd de Euregiobahn nog altijd. Die waslijn wist ik wel maar die zie ik er ook niet 1-2-3 komen.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #215 Gepost op: 28 January 2015, 21:03:56 »
Hielke, die Euregiobahn rijdt inderdaad nog steeds.
maar hij had al in December 2013 er uit moeten liggen om plaats te maken voor de aanpassing van de lijn.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #216 Gepost op: 28 January 2015, 21:16:56 »
Dat is wel erg kort. Meestal vind ik persoonlijk dan, wie was er eerst? Het huis of de spoorlijn. Omdat ik het niet zeker meer wist heb ik wikipedia er maar even bij gehaald en die vertellen dat het in 1879 in gebruik genomen is. Ik denk/verwacht dat die huizen er niet al sindsdien staan.

Niet alle huizen, nee. Budel-Schoot, of misschien destijds Groot-Schoot en Klein-Schoot, bestond al, maar is vooral gegroeid door -guess what- de IJzeren Rijn.

Feit is echter dat die huizen er al een aardig tijdje liggen. En ik vermoed dat die er ook al lagen toen er nog meer treinen voorbij kwamen dan alleen de zinktrein. Even met Streetview gekeken en ik schat dat die huizen op zijn laatst begin jaren '70 gebouwd zijn. Toen reden er nog gewoon treinen, al zullen het er niet veel zijn geweest. En dat is juist de clou: de Belgen wilden 72 zware goederentreinen per dag laten rijden.

Een station in Hamont zullen ze vast op prijs stellen in Budel-Schoot, net als een verbinding met Weert en Antwerpen. Maar die goederentreinen dus niet.

- Peter

Reeks77

• Offline Offline
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
« Reactie #217 Gepost op: 28 January 2015, 21:19:59 »
Station Hamont bestaat al sinds een paar jaar opnieuw met aldaar een passeerspoor.

(Bron : Rover Limburg)
« Laatst bewerkt op: 28 January 2015, 21:24:16 door Reeks77 »

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #218 Gepost op: 28 January 2015, 21:36:43 »
Ze hebben bij station landgraaf wel een groot bord geplaatst dat het stuk tussen landgraaf en herzogenrath geëlektrificeerd word maar verder is er nog niets gebeurd.

De verdubbeling van de lijn is volgens mij sowieso uitgesteld.

Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #219 Gepost op: 28 January 2015, 23:06:42 »
Hielke, de Euregiobahn had al een jaar einde oefening moeten zijn.
Want het traject tussen Heerlen en Kohlscheid gaat geheel of gedeeltelijk verdubbeld worden.
En tussen Landgraaf en Kohlscheid komt er een waslijn te hangen ten behoeve van de toekomstige Intercity Eindhoven-Aachen.

Alleen wanneer dat gerealiseert moet zijn? Joost mag het weten.
(zal wel ergens zijn wanneer Hemelvaart en Pinksteren op dezelfde dag vallen)  ;D ;D

Jos.

Hoi Jos

Je bent een station te ver,het gaat maar tot Herzogenrathj met de waslijn en in Haanrade de sluis.
Spoorwegverdubbeling zullen wij niet meer meemaken,want er licht een kunstwerk enkelspoor aan de buitenring in Heerlen .
Het geld voor die dubbel spoor maken ,hebben ze er niet voor over.

Gr,Jo ::) :)

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 28 January 2015, 23:17:28 »
Ze hebben bij station landgraaf wel een groot bord geplaatst dat het stuk tussen landgraaf en herzogenrath geëlektrificeerd word maar verder is er nog niets gebeurd.

De verdubbeling van de lijn is volgens mij sowieso uitgesteld.

Hoi Thomas,

Voor verdubbeling is geen geld voor,er moet een enkelsporige brug vervangen worden die nog niet zo oud is.
Men wil als alternatief spoor 1 Heerlen doortrekken tot aan station Heerlen De Kissel en dat was het dan.

Gr,Jo ::) :)

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #221 Gepost op: 29 January 2015, 12:06:17 »
@Peter,

72 (zware) goederentreinen per dag. Dat zijn er 3 per uur. Als je dan nog de IR voor de ''lol'' bij rekend zijn dat dus 4 treinen per uur dus 1 trein per 15 min. Dan nog rekening houdend dat de IR ook nog terug moet naar Antwerpen en de lijn tussen Weert en Budel/Mol (B) enkel sporig is met ''hier en daar'' een uitwijk mogelijkheid.

Ondanks dat ik altijd geinteresseerd ben in de spoorwegen en alles wat daar bij hoort, vind ik dit echt een waanzinnig plan. Waarschijnlijk snapt iedereen (ook diegene die dit plan bedacht heeft) wel dat dit niet kan. Ik snap de bezwaren en protesten dan ook, los van het feit dat de huizen er dan kort op staan.

Ik ben altijd een voorstander om zulke lijntjes (zowel de IJzeren Rijn als het Duits Lijntje) te heropenen/reactiveren voor personenvervoer of desnoods museumdoeleinden maar 72 (zware) goederentreinen is totaal van de zotte (zoals mijn Belgische collega zou zeggen).

MVG, Hielke1501 

ijzeren rijn

• Offline Offline
« Reactie #222 Gepost op: 29 January 2015, 14:14:53 »
L.S.

Aangezien de IJzeren Rijn bij aanleg rekening is gehouden voor dubbelspoor (in de afgesloten contracten tussen de BME en GGB in 1873 wordt zelfs al gesproken over vervoer 24 uur per dag) was het begin 19e eeuw relatief makkelijk om dit dubbelspoor te realiseren.
Waar nu enkelspoor ligt, ligt het baanlichaam voor dubbelspoor ook nog. Natuurlijk zullen er nog aanpassingen nodig zijn.
In de toekomstplannen is qua infrastructuur de ondertunneling van het Meinweggebied, zeker nu het uitgebreide emplacement van Dalheim afgebroken is.

Bij eventuele heringebruikneming zal zeker op juridisch niveau uitgevochten worden of er spraak is van een bestaande danwel nieuw aan te leggen spoorlijn.
Overigens is in 2005 afgesproken dat op korte termijn de lijn weer (tijdelijk) in gebruik genomen wordt en een gezocht wordt naar een definitieve oplossing.

Natuurlijk is de omgeving van de lijn sinds 1873 gigantisch veranderd en eenieder zal voor eigen belang en recht opkomen.

In Het Belang van Limburg van donderdag 8 januari 2015 staat een artikel over de werkgroep Ijzeren Rijn. Op initiatief van Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) komt midden februari een werkgroep bijeen met vertegenwoordigers van Nederland en Noordrijn-Westfalen.

groet coen

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #223 Gepost op: 29 January 2015, 14:40:29 »
Hij zij vermeld dat de IJzeren Rijn dubbelsporig is geweest. Of dat over de hele lengte was, weet ik niet. Maar in Weert lagen tot de oorlog maar liefst vier enkelsporige bruggen over de Zuid-Willemsvaart: twee voor de spoorlijn Eindhoven-Weert en twee voor de IJzeren Rijn. (De hoek is iets van 45 graden, vandaar dat het enkelsporige bruggen zijn.)

Nadat die bruggen vakkundig waren vernield, zijn er na de oorlog slechts twee herbouwd.

- Peter

ijzeren rijn

• Offline Offline
« Reactie #224 Gepost op: 29 January 2015, 15:38:10 »
L.S.

De Ijzeren Rijn (Antwerpen-Gladbach) is in delen geopend. 15-02-1879 Roermond-Gladbach en vanaf midden 1879 was de gehele lijn in gebruik. Voor dubbelspoor hetzelfde: Vlodrop-Dalheim vanaf opening. Budel-Vlodrop van 1906 uitgezonderd de Maasbrug. Medio 1907 Dalheim-Gladbach.
groet coen