Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143646 keer)

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #180 Gepost op: 27 January 2015, 20:20:36 »
jongens,
als mcn die vaak in aachen komt kan ik jullie zeggen het is niet aachen west de bottleneck van de montzen route maar het is aachen hbf. wat niet veel meer treinverkeer aankan!!! daardoor loopt aachen west weer vol en blijft zo doorgaan naar montzen.
daarbij heeft de verbinding over de ijzeren rij helemaal niks van doen, want deze treinen zouden niet kop hoeven te maken maar in een keer doorkunnen richting Gladbach. en de treinen die maar zuid duitsland zouden moeten ook niet logisch want deze zouden weer in reydt(Gladbach) kop moeten maken om naar keulen te kunnen als ze van de ijzeren rijn komen. dus de andere treinen kunnen van antwerpen ook via of Betuwe route kunnen of via venlo. dus het stukje roermond-dalheim of dit wel moet???

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #181 Gepost op: 27 January 2015, 20:25:47 »
Klopt helemaal Jeroen.
En dan heb je het milieu aspect nog niet.
50 tot 100 vrachtwagens veroorzaken meer uitstoot dan een goederentrein.
En daarbij nog genomen dat het goederenvervoer per spoor steeds meer met electrische tractie rijdt.


Prachtverhaal Jos, alleen met de IJzeren Rijn heeft het niks te maken. Volgens de plannen wordt het een diesellijn. Sowieso rijdt er geen vrachtwagen extra omdat er tussen Roermond en Dalheim geen treinen rijden. Die treinen rijden momenteel ergens anders. En als je naar de toekomst het goederenvervoer per spoor wilt bevorderen, dan zijn er tientallen plekken in Belgié en Nederland waar het geld beter besteed zou zijn dan tussen Roermond en Dalheim.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2015, 21:10:48 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #182 Gepost op: 27 January 2015, 22:23:54 »
Er is één ding dat ik niet helemaal begrijp. Een spoorlijn ligt er ruim 100 jaar, er is ook goederenverkeer over. Op een gegeven moment ligt 'ie, zeg, 10 jaar stil. Vervolgens zijn er reactiveringsplannen. Het rare is dan dat opeens die spoorlijn een uitvinding van de duivel is, speciaal aangelegd om alle beestjes in het natuurgebied en alle inwoners langs de lijn om te brengen ofzo. Ik charcheer een beetje :)

Feit blijft dat de lijn kennelijk in die 10 jaar stilliggen 10x zo gevaarlijk is geworden dan voorheen. Tenminste, als je naar het luidkeelse protest luistert.

Maar... zit er dan niet een groot NIMBY en anti-spoorlijn sentiment in? En heeft dat niet een veel groter aandeel dan de eventuele daadwerkelijke nadelen? Volgens mij is Roermond de eerste 100 jaar van het bestaan van de spoorlijn niet weggevaagd door ontploffende treinen. En waarschijnlijk heeft het natuurgebied een redelijk deel van zijn flora aan de langsrijdende treinen te danken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #183 Gepost op: 27 January 2015, 22:51:32 »


Hoi Reinout,

Daar heb je volkomen gelijk in. ;)

Gr,

Jo
« Laatst bewerkt op: 28 January 2015, 08:51:06 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #184 Gepost op: 27 January 2015, 23:20:09 »
Zo zit dat ook in elkaar vrees ik.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #185 Gepost op: 27 January 2015, 23:24:30 »
jongens,
als mcn die vaak in aachen komt kan ik jullie zeggen het is niet aachen west de bottleneck van de montzen route maar het is aachen hbf. wat niet veel meer treinverkeer aankan!!! daardoor loopt aachen west weer vol en blijft zo doorgaan naar montzen.
daarbij heeft de verbinding over de ijzeren rij helemaal niks van doen, want deze treinen zouden niet kop hoeven te maken maar in een keer doorkunnen richting Gladbach. en de treinen die maar zuid duitsland zouden moeten ook niet logisch want deze zouden weer in reydt(Gladbach) kop moeten maken om naar keulen te kunnen als ze van de ijzeren rijn komen. dus de andere treinen kunnen van antwerpen ook via of Betuwe route kunnen of via venlo. dus het stukje roermond-dalheim of dit wel moet???
Hoi Stomer,

De Lijn Keulen Aachen  M-Gladbach zijn de paden waar reizigers en cargotreinen gewoon vol.
Al rijden de treinen in werkelijkheid misschien niet of wel, maar die paden liggen vast,je moet eens kijken in Herzogenrath,hoeveel treinen voorbij komen,door de hellingen in dit traject zijn de cargotreinen beperkt in tonnage .
De Duitsers willen gewoon de Cargotreinen die voor DSM of zo vlug mogelijk van die lijn af ,vul zelf maar in wat dan gaat gebeuren.
Want treinen die vanaf Antwerpen rijden richting Duitsland moeten tussen de 50 en 100 kilometer omrijden en daar willen de vervoerders vanaf, omdat ze teveel kilometers maken voor een scherp vervoerdersverdrag.,dus kost geld.
Daarom hebben ze op het DSM terrein een terminal gebouwd,zodat men verder per vrachtauto richting Antwerpen rijden.
Dit is sneller dan per trein,dus de omgekeerde wereld en zolang de politiek slaapt kunnen we willen dat er wat gebeurd,
maar er gebeurt niks,want de ongelukken op de A2 en A76 heeft hun nog niet wakker geschud.
En mensen die aan het spoor wonen,moeten er gewoon mee leven,want waar spoor ligt kan een trein komen. ::)

Gr,

Jo
       

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #186 Gepost op: 28 January 2015, 06:51:15 »
@Reinout, wat ik niet snap. Stel, je hebt een goederenlijn en daarover rijden al toentallen jaren steeds minder treinen. Op den duur komen er helemaal geen treinen meer. Dan wordt besloten de lijn maar de sluiten. Tien jaar later noemt het havenbedrif waar nooit meer treinen vandaan kwamen, het lijntje opeens van cruciaal belang. Daarbij wordt geen nieuwe visie op het spoorvervoer overlegd.  ???

Er zijn wel meer dingen die 100 jaar geleden wel mochten en nu niet. Er zijn wel meer dingen die mensen zich vroeger moesten laten aanleunen en nu niet. Er mag nog steeds heel veel, vooral als het woord transport valt, maar de belangen worden wel iets meer afgewogen. En in dit geval heeft die afweging ertoe geleid dat het lijntje met wat extra investeringen nog kan worden heropend ook. Alleen geven de roeptoeters die ons vertelden dat het lijntje van cruciaal belang is, opeens niet meer thuis.

Flauwekul allemaal. Het lijntje tussen Roermond en de Duitse grens is helemaal niet van groot belang voor Antwerpen, voor Rotterdam, voor het Rugphrgebied of voor het spoorvervoer in het algemeen. Dat was van meet af aan al zo en dat blijkt nu het erop aan komt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #187 Gepost op: 28 January 2015, 08:17:41 »
Henk: die kant is er ook, daar heb je gelijk in  :)

Maar dat het rijden van treinen door een natuurgebied idioot zou zijn, puur omdat de lijn 10 jaar dicht is geweest... Je moet er geen betuwelijn van maken, tuurlijk.

Ach, omdat "de roeptoeters opeens niet thuis geven" zal het lijntje wel van z'n pensioen mogen blijven genieten :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #188 Gepost op: 28 January 2015, 08:29:40 »
Er is één ding dat ik niet helemaal begrijp. Een spoorlijn ligt er ruim 100 jaar, er is ook goederenverkeer over. Op een gegeven moment ligt 'ie, zeg, 10 jaar stil. Vervolgens zijn er reactiveringsplannen. Het rare is dan dat opeens die spoorlijn een uitvinding van de duivel is, speciaal aangelegd om alle beestjes in het natuurgebied en alle inwoners langs de lijn om te brengen ofzo. Ik charcheer een beetje :)
Geldt niet alleen voor spoorlijnen.
Neem de A4. Daar waren ze al 40 jaar aan het steggelen over het ontbrekende stukje tussen Delft en Beneluxtunnel.
Zandlichaam aanleggen, vervolgens weer afgraven, weer aanleggen etc.
Gaan ze uiteindelijk de weg definitief aanleggen, schieten de milieufanaten in de stress omdat de weg door een natuurgebied aangelegd wordt  ::) :-X
Gek he als er zolang getwijfeld wordt tussen wel of niet aanleggen.
Gr.
Eric

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #189 Gepost op: 28 January 2015, 09:00:53 »
Was het bij die A4 niet nèt een ander verhaal? Dat er officieel nog geen besluit was genomen maar dat ze "voor de zekerheid" de aarden baan al hadden aangelegd? "Later hebben we het er nog wel over" ofzo. En nu wordt 'ie aangelegd en dus wil men het er over hebben. "Ja maar, we hebben de aarden baan al aangelegd...". Toendertijd had ik het idee dat het een standaard trucje was.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #190 Gepost op: 28 January 2015, 09:21:11 »
Ja, en het landschap waar de A4 daar doorheen ploegt bestaat al een paarhonderd jaar. Je stapte in Schiedam, Delft of Vlaardingen op de fiets en binnen een half uurtje was je in een omgeving waar het wel een stiltegebebied leek. Heel bijzonder voor een randstedeling als ik. Maar goed, dat is nu voorbij en om er zeker van te zijn dat een en ander grondig wordt verziekt, is het de bedoeling een paar kilometer verderop nog een weg en een tunnel aan te leggen.

Om terug te komen op de Meinweg. Ik denk dat het graven van een tunnel daar misschien wel schadelijker is dan het rijden van treinen op maaiveldhoogte. Die planten en dieren zitten daar meestal niet zo mee.
Alleen is het hele project overbodig en aan overbodige overlast voor mensen moet je gewoon niet beginnen. Lekker laten sluimeren en het geld aan wat nuttigers besteden. In België is het woord IJzeren Rijn sinds de verkiezingen nauwelijks meer gevallen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #191 Gepost op: 28 January 2015, 09:37:24 »
Maar dat het rijden van treinen door een natuurgebied idioot zou zijn, puur omdat de lijn 10 jaar dicht is geweest... Je moet er geen betuwelijn van maken, tuurlijk.

Tien jaar? Wanneer is dan de laatste trein van Roermond naar Dalheim gereden?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #192 Gepost op: 28 January 2015, 09:55:04 »
10 jaar: orde van grootte, geef ik toe. Kan best 20 zijn. Zit misschien ook met het stukje westelijk van Weert in m'n hoofd. Lekker laten rusten van het stukje bij Roermond is denk ik uiteindelijk ook het beste.

Stiltegebied/A4: klopt. Ik heb in de jaren 90 in Delft gestudeerd en vaak daar gefietst. Heerlijk. Fietspad langs het water van Schipluiden naar het zuiden enzo. Inderdaad heerlijk stil en rustig.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #193 Gepost op: 28 January 2015, 10:21:02 »
Volgens Wikipedia:

Citaat
Het deel tussen Roermond en de grens met Duitsland, bij Dalheim, is sinds 1991 buiten gebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #194 Gepost op: 28 January 2015, 11:28:37 »
Het stukje westelijk van Weert is dan ook niet zo'n probleem, hoewel de bewoners van Budel daar waarschijnlijk anders tegenaan kijken. Een enkele keer rijdt er ook een trein vanuit Weert, afgezien van de trein die vanuit België naar de zinkfabriek rijdt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40