Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143705 keer)

ijzeren rijn

• Offline Offline
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #195 Gepost op: 28 January 2015, 12:08:47 »
L.S.

het spoorgedeelte Roermond-Vlodrop grens - Dalheim is nog steeds een officiële spoorlijn. Een spoorlijn die opgenomen is in het europees hoofdgoederenvervoer.

Dat er niet over gereden kan worden is iets anders. Vergelijk het met een fietspad dat vol zit met kuilen etc. Wordt afgesloten en is nog steeds niet hersteld. Het  is en blijft een fietspad.

Dat dit lijngedeelte niet meer beschikt over seinen, seinborden etc staat los er van.
Toen de N293 (weg A73 -industrieterrein Heide-Roerstreek) in 2007 werd aangelegd is er een officiële overweg (met alle toeters en bellen) aangelegd.

Wordt de lijn (tijdelijk) weer in gebruik genomen dan zullen de zelfde eisen gelden als voor de huidige nog berijdbare spoorlijnen gelden. Misschien volgt er wel een gerechtelijke uitspraak zoals voor het spoorgedeelte Weert-Budel.
Overigens is de lijn sinds 1992 niet meer in gebruik.  In 2002 heeft de DB de in- en uitrijseinen komende / gaande Vlodrop afgebroken.

Station Melick en Herkenbosch
18..      plan halte Herkenbosch
1879-02    Geopend station Vlodrop en station Melick en Herkenbosch
1926-05    naam wijzigt in station Herkenbosch
1964         naam wijzigt in losplaats Herkenbosch (bediening vanuit Roermond)
1966      spooraanleg stamlijn losplaats Herkenbosch - industrieterrein Heide
1973      Station Vlodrop gesloten, opgenomen in vrije baan
1992      Herkenbosch-Vlodrop-Dalheim opgeheven
1992      laatste reguliere rit
1994-05   laatste rit
1996      sluiting losplaats Herkenbosch
1996      baanvak Roermond-Herkenbosch opgeheven
1996      baanvak Herkenbosch- Dalheim, opgeheven
1997-10    plan: spoorverbinding Akzo Herkenbosch - losplaats Hkb
1998      baanvak Roermond - Vlodrop gesloten
2001-03    plan voor ondertunneling
2001-03    plan voor aanlegindustrieterrein
2008           plan: spoorverbinding de Meer-losplaats Hkb

groet coen

ijzeren rijn

• Offline Offline
« Reactie #196 Gepost op: 28 January 2015, 12:22:11 »
L.S.

de spoorlijn Roermond-Dalheim-Wegberg liep midden door een relatief groot natuurgebied.
Dat vanaf de 50-tiger jaren, met de komst van het industrieterrein Heide-Roerstreek en de uitbreiding van de stad Roermond en de plaats Herkenbosch (bewoning en recreatie) die gebied voor de helft kleiner is geworden, is een gelopen zaak.
Daar tegenover staat dat dankzij die spoorlijn geen optische barrière opgeworpen is en het Nationaal Park de Meinweg bestaansrecht heeft gekregen.
En dan hoe vreemd het ook klinkt. De natuurdeskundigen onderstrepen het belang van de spoorlijn door het gebied. Een van de vragen is echter hoe frequent en met welke geluidsintensiteit de treinen mogen rijden (als of dit in vaststaand en onvervangbare regels af te spreken is).
Een ondertunneling zou gezien de ingewikkelde bodemgesteldheid en waterhuishouding misschien onherstelbare schade aan het gebied toebrengen. Nog geen rekening gehouden met de veranderingen die voor aanvoer, opslag etc noodzakelijk zijn.

groet coen

Bart Mestrom

• Offline Offline
« Reactie #197 Gepost op: 28 January 2015, 12:37:33 »
Toen de N293 (weg A73 -industrieterrein Heide-Roerstreek) in 2007 werd aangelegd is er een officiële overweg (met alle toeters en bellen) aangelegd.

Voor zover mij bekend staan er echt alleen borden dat er een onbewaakte overweg is. Dit bevestigt ook Google Streetview van 2009 en mijn eigen waarneming half 2014.

https://www.google.nl/maps/@51.174845,6.025142,3a,75y,331.17h,71.4t/data=!3m4!1e1!3m2!1sW0p-tZ6GSNhvBKJjAcJ6Pw!2e0

De enige volwaardige overweg die nog in het traject zit is de overweg nabij het station. Rest is allemaal ontmanteld of nooit aanwezig geweest.

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #198 Gepost op: 28 January 2015, 12:50:07 »
Er is sprake van een personenvervoer spoorverbinding Hamont - Weert als inzet bij Politiek en burgers in de regio's aan beide kanten van de grens. niet minder maar zéker niet meer dan dat. Er zullen absoluut voorstanders zijn (ik, spoorbelangstelling) van een volledig herstel van de Ijzeren Rijn maar vooral veel tegenstanders. Het gaat hier dan immers om goederenvervoer als eerste inzet. Eén permanente tegenstander is de gemeente Weert. De Weerter politiek (wethouder Kirkels) heeft hier in het prille verleden al stelling tegen ingenomen. Ja, er is bereidheid maar slechts als het spoor om Weert heen geleid word of onder Weert door gaat. Ik denk niet dat ik verder hoef uit te leggen dat beide plannen financieel totaal onhaalbaar zijn.
En dat waren dan nog eens uitspraken gebaseerd op de gemeentelijke financiele toestand aan het begin van de Eurocrisis. Inmiddels loopt de winkel leegstand in de Weerter binnenstad over de 30% heen met uizicht op stijging van dit percentage. Dan reken ik gemakshalve de zojuist opgeleverde nieuwbouw 'revitalisatie Stationsgebied'(!!!!) met n i e u w gebouwde winkelruimtes, het totale gefaciliteerde plan dateert van voor de crisis, waarvan medio dit jaar gewoon 60% leeg zal liggen nog niet eens mee.
Ik bedoel maar te zeggen, de prioriteiten voor de gemeentekas zijn elders komen te liggen. De personenvervoer verbinding Hamont - Weert zou er misschien nog wel kunnen komen. Maar een (her)inrichting Ijzeren Rijn, daar geloof ik helemaal niets van.
Persoonlijk hoop ik het natuurlijk allemaal wel waarbij ik Hamont - Weert zelfs een vereiste vind om Weert iets wat van een 'lift' te kunnen geven. Het zou een eerste 'snelle' verbinding van de stad met België betekenen. Er ligt nog niet eens een normale snelle auto verbinding met Bree of Hamont of Genk of wat dan ook, over gemiste kansen gesproken (daar waar Roermond ze allemaal pakte) maar dat is weer een hele andere discussie.

Mvg
Martijn (Wieertenaar!)
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #199 Gepost op: 28 January 2015, 12:56:17 »
@Bart,

Dat klopt helemaal.

Die toeters en bellen kan je vergeten. Die zijn er niet.
En het is naar mijn mening ook nog eens een beroerd aangelegde overweg.
Ligt in een bocht met nou niet echt vlak gelegde aansluitingen.
Rij te hard en je kan je ingewanden weer op hun plek leggen  8)
Gr.
Eric

ijzeren rijn

• Offline Offline
« Reactie #200 Gepost op: 28 January 2015, 12:56:39 »
L.S.
overweg, bewaakt of onbewaakt, is een overweg.
en met bellen en toeters bedoelde ik optische signalen.

groet coen

Bart Mestrom

• Offline Offline
« Reactie #201 Gepost op: 28 January 2015, 13:04:54 »
Voor mijn idee is toeters en bellen juist de slagbomen met lampen en bellen. Dat er alleen borden staan noemt men een onbewaakte overweg  ;)

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #202 Gepost op: 28 January 2015, 13:10:41 »
Mee eens, want die overweg heeft ook geen optische signalen.
Andreaskruizen. Meer is het niet.
Gr.
Eric

henk

• Offline Offline
« Reactie #203 Gepost op: 28 January 2015, 13:15:48 »
Als ik me goed herinner staat daar wel al ruim 20 jaar een lichtsein permanent op rood. Behalve als het lampje wordt verwisseld neem ik aan.  ;D

@Martijn, als België het wil moet het goederenvervoer over het historische tracé worden hervat. De gemeente Weert kan daar geen invloed op uitoefenen. Wel zijn de kosten van de dan noodzakelijke aanpassingen veel hoger dan Coen lijkt te suggereren en die kosten moeten voor een belangrijk deel door België worden gedragen. De financiële bottle neck ligt dan ook in Brussel en lijkt daar voorlopig ook lekker te blijven liggen.

Personenvervoer van Weert naar België is wat anders. Hoeveel belangstelling zou daar dan voor zijn? Wat is er voor Belgen in Weert te halen en omgekeerd?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #204 Gepost op: 28 January 2015, 13:26:07 »
Personenvervoer van Weert naar België is wat anders. Hoeveel belangstelling zou daar dan voor zijn? Wat is er voor Belgen in Weert te halen en omgekeerd?

Vrij veel. Zoals ik al eerder zij: zo'n beetje alles ten oosten van Mol heeft een zeer sterke band met Eindhoven en/of Weert.
Het zijn de grootste steden in de buurt. Er is veel woon werk verkeer, zowel van Belgen die in Nederland werken als van Nederlandse belastingontduikers (of hoe je dat politiek correct ook noemt)
Tevens is het station van Hamont ook interessant voor nederlanders, tussen Hamont en Budel-Schoot zit een enkel weiland en tussen Hamont en Budel een paar meer.

Redelijk recent is er nog een onderzoek gedaan waar uit kwam dat er zo'n 1200 reizigers per dag bij zouden komen wanneer de IR uit Antwerpen dit kleine stukje extra zou doen.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #205 Gepost op: 28 January 2015, 13:36:40 »
Als ik me goed herinner staat daar wel al ruim 20 jaar een lichtsein permanent op rood. Behalve als het lampje wordt verwisseld neem ik aan.  ;D
Niet echt. Die weg is pas aangelegd tijdens de aanleg van de A73. En die ligt er nog geen 20 jaar  ;D
Zal inderdaad zo rond 2007 geweest zijn.
Gr.
Eric

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #206 Gepost op: 28 January 2015, 14:19:28 »
Ook even hier op inhaken. Als treinenspotter welteverstaan die in Landgraaf woont en regelmatig aan de KBS 480 en 485 te vinden is.

Ik kan er natuurlijk naast zitten maar op de lijn van Aachen west naar rheydt is nog wat capaciteit over.
Het aantal goederentreinen dat over deze lijn passeert (bij herzogenrath/ übach palenberg) is overdag op 1 hand te tellen.
Wat ook te zien is Als de KBS 480 dicht is, dan worden alle cargo's en ICE/Thalys omgeleid over rheydt.

Het grootste probleem qua capaciteit zit volgens mij tussen Aachen west en Stolberg HBF. Waarbij Aachen HBF het drukste punt is.
Na Stolberg Buigen de Euregiobahn treinen af en rijden er alleen 2x een RE per richting en 1 keer per 2 uur een ICE en Thalys per richting.

Heb wel al gezien dat in Aachen HBF een goederentrein moest wachten totdat de RE naar Dortmund weg was en daardoor 5 min het burtscheider viaduct blokkeerde en zo ook spoor 1 t/m 3.

Zoals stomer ook al aangeeft. Ook op de montzenlijn rijden meestal maar 2 goederentrein per richting per uur als ik daar ben.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #207 Gepost op: 28 January 2015, 15:01:21 »
Zoals iemand van de gemeente Weert (geen idee of dit Kirkels was) het uitdrukte: ze hebben voor ieder konijn een tunnel aangelegd in de Betuweroute, dan willen wij dat ook voor Weert. (Even uit mijn herinnering, dus het zal wel niet 100% kloppen.)

Bij de Betuweroute hebben ze inderdaad een peperdure tunnel aangelegd in een stuk "middle of nowhere" om het landschap vooral maar niet aan te tasten. De autosnelweg gaat echter gewoon een brug krijgen, want een tunnel is toch wel een beetje duur. En voor een stad van 50.000 inwoners zal een tunnel er ook niet echt inzitten.

Het klopt dat de lijn nooit officieel gesloten is, anders zouden we deze discussie nu niet hebben. Het is diverse malen voorgesteld, maar als de Nederlanders het wilden, wilden de Belgen het niet, en andersom.

De lijn Antwerpen-Neerpelt doortrekken naar Weert zou leuk zijn. Of het financieel gezien kan voor 1200 reizigers per dag? Tien jaar geleden zat Weert op minder dan 7000 reizigers per dag, dus 1200 zou een vrij forse toename zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #208 Gepost op: 28 January 2015, 15:22:03 »
Net als W. Thomas, haak ook ik hier in.

Eén permanente tegenstander is de gemeente Weert. De Weerter politiek (wethouder Kirkels) heeft hier in het prille verleden al stelling tegen ingenomen. Ja, er is bereidheid maar slechts als het spoor om Weert heen geleid word of onder Weert door gaat. Ik denk niet dat ik verder hoef uit te leggen dat beide plannen financieel totaal onhaalbaar zijn.

Het kan zijn dat ik de citaat verkeerd gebruik, maar dit stukje doet mij erg veel denken aan de bezwaren van de gemeente Boxtel tegen de heractivering van het Duits Lijntje (Boxtel-Veghel v.v.) . Deze wil een weg uitbreiden en dat willen ze doen ten koste gaande van de spoorlijn terwijl er aan de andere kant ruimte genoeg is voor deze uitbreiding. Ook willen ze dat de spoorlijn in een tunnel verdwijnd als deze in gebruik komt. Ook zijn ze bang dat dan de overwegen om de 15 min. gesloten zijn wat niet mogelijk is bij een enkel sporige spoorlijn.

Terug naar de IJzeren Rijn, die maar voor een klein deel (gezien vanaf Grens/Budel richting Weert) in de gemeente Weert komt. Op dit gedeelte tussen Weert-Roermond liggen er bijna geen overwegen en de weg N564 kruist het spoor in Weert ongelijkvloers. Het stuk tussen Weert en Roermond is toch al in gebruik.

Misschien ligt het aan mij maar ik zie geen bezwaar om de IR van Antwerpen tot Weert te laten rijden zonder veel problemen. Dit is maar een relatief klein stukje (als ik het goed onthouden heb is het nog geen 10 KM).

MVG, Hielke1501

Luit

• Offline Offline
« Reactie #209 Gepost op: 28 January 2015, 15:37:06 »
Ik deel de vrees van veel tegenstanders dat als er eenmaal een spoorlijn ligt voor personen vervoer er binnen de kortste keren ook goederentreinen gaan rijden.
En dat is een wezenlijk verschil in geluid. Ook bij mij rijden er soms goederentreinen langs en dat is zeker in de avond/vroege morgen een heel andere geluidsbelasting dan die 16 personentreinen/uur. Het dreunt door en dat geeft een heel andere beleving.
Datzelfde kreeg ik ook mee langs de lijn Karlsruhe- Basel. Die sneltreinen incl. ICE/TGV en trammetjes geven een heel andere geluidsdruk dan die goederentreinen die langs daveren.
En dus kan ik mensen begrijpen die tegen zijn. Zolang je niet kunt voorkomen dat er goederen langs gaan daveren zou ook ik tegen zijn.