Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 17:58:05
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Swalbenburg, N modulebaan door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:53:31
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:35:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143946 keer)

Anoniem

  • Gast
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #15 Gepost op: 26 October 2006, 22:23:25 »
Zoals de hele lijn via Montzen, speciaal voor militaire transporten. Later is het natuurlijk een drukke goederenlijn geworden, mét de bekende elektrische hiaat tussen Montzen en de Botzelaertunnel.

Wallonië? Laat ze dat in de Voerstreek niet horen! ;D

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #16 Gepost op: 26 October 2006, 23:49:09 »
Zoals de hele lijn via Montzen, speciaal voor militaire transporten. Later is het natuurlijk een drukke goederenlijn geworden, mét de bekende elektrische hiaat tussen Montzen en de Botzelaertunnel.

Wallonië? Laat ze dat in de Voerstreek niet horen! ;D

De hiaat heeft of krijgt nu waslijn.
Sorry voor de Voerenaars, maar de verschuiving naar die lijn was het gevolg van bepaalde afspraken over het "eerlijk "verdelen van investeringen in de infrastructuur.

Groeten, Alexander

Anoniem

  • Gast
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #17 Gepost op: 26 October 2006, 23:58:52 »
Klopt, 2009 of zoiets geloof ik. Nu in ieder geval nog niet (al staan er wel reeds masten op het viaduct van Moresnet).

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #18 Gepost op: 27 October 2006, 00:09:21 »
Inderdaad, Nederland had allerlei alternatieven bedacht, zodat de treinen in de Meinweg niet de arme hamstertjes zouden doen schrikken. Heel toevallig gingen die allemaal veel langer over Nederlands grondgebied, met de daarbij behorende inkomsten. Via Eindhoven Airport misschien, zouden ze meteen daar een station kunnen bouwen, dan via Venlo, enzovoorts. Helaas trapten de Belgen daar niet in.

Alle partijen hebben hier trouwens boter op hun hoofd. Ooit wilden de Belgen de lijn sluiten maar de Nederlanders niet, toen wilden de Nederlanders hem sluiten maar wilden de Belgen weer niet. Ondertussen is de lijn nooit officieel gesloten.

Maar afgezien van de reactie van Erwin kan niemand mij dus iets nieuws vertellen? En dat op anderhalve pagina. ;)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #19 Gepost op: 27 October 2006, 22:31:44 »

Maar afgezien van de reactie van Erwin kan niemand mij dus iets nieuws vertellen? En dat op anderhalve pagina. ;)

- Peter

We zijn weer trots op onszelf  ;D

Groeten, Alexander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #20 Gepost op: 27 October 2006, 22:46:56 »
Prorail heeft een nl-site ingericht die behoorlijk bij is.
http://www.projectijzerenrijn.nl/1_0_actueel.htm
Ze zitten te studeren.

Is weer eens wat anders. Info van een Nederlandse partij die wel belang heeft bij reactivering.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #21 Gepost op: 27 October 2006, 23:44:50 »
Hé, bedankt! Leuk om de gemeente Nederweert nog even terug te zien (waar er inderdaad een paar meter spoor, inclusief een brug, ligt :)), maar wat is de 'provincie Maastricht'? ;)

Ben benieuwd hoe het afloopt, hoewel ik betwijfel dat er de eerstkomende vijf jaar een trein zal rijden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • Mol-Cargo is under construction
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #22 Gepost op: 13 August 2007, 23:55:39 »
Even dit oud draadje wat leven inblazen, mijne heren, de ijzeren rijn is weer helemaal "HOT", en ik heb daar de bewijzen van, ik ben vandaag gaan trein-spotten in Balen-Werkplaatsen, een klein rangeerterrein op zo'n 10 km. van Mol, waar ik dus woon.
Voor de Class 66 freaks(waaronder ik dus ook) is dit de ideale plek om deze locs te zien en te fotograferen, er komen nu elke maandag 3 goederentreinen door die allemaal ingelegd worden door DLC(Dillen&Lejeune Cargo)deze goederentreinen stoppen hier en ze blijven er een half uurtje staan, je kan er echt heel dichtbij komen, de eerste van de drie treinen heb ik gemist, maar de twee volgende treinen heb ik rustig kunnen fotograferen, een treinbestuurder van één van deze locs heeft even een praatje gemaakt met mij, hij wist mij te vertellen dat vanaf december 2007 8 goederentreinen per dag over de ijzeren rijn gaan rijden, allemaal ingelegd door DLC, dus het gaat drukker en drukker worden, en dat zou nog maar een begin zijn, ook Rail 4 Chem, ECTS, en andere privé maatschappijen hebben al een aanvraag ingediend om over deze lijn te mogen gaan rijden, maar laat ons eerst even genieten van deze toch wel prachtige locs..

De DE6301 komt aan te Balen-Werkplaatsen.



En staat rustig te wachten.



En hier vertrekt hij terug richting Mol en zo verder naar de Antwerpse haven.



Een half uurtje later kon mijn geluk niet op, een zwarte Class 66, geleasd door DLC..





Pure Power!!!!! :o

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #23 Gepost op: 14 August 2007, 07:57:51 »
Hey erwin,

Rijden deze ook over het nederlandse deel, of alleen over het belgische deel?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #24 Gepost op: 14 August 2007, 08:26:16 »
DLC rijdt volgens mij via Neerpelt, Weert, Roermond, Sittard, Heerlen en Herzogenrath naar Duitsland. Vooral dat laatste stukje komt erg dicht bij de bebouwing.

Overigens rijdt de lijn in België dwars door verschillende kernen, dus echt blij kunnen ze daar ook niet mee zijn.

Tenzij ze treinspotters zijn, natuurlijk. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #25 Gepost op: 14 August 2007, 22:18:55 »
@Erwin mooie foto's. Maar 8 treinen in december lijkt me een beetje veel. Vooral omdat ze allemaal door dlc gereden worden. Die hebben nu al al hun loccen nodig dus ik denk dat dat niet zo 1 2 3 gaat.
Voor grootspoorfoto's zie site

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • Mol-Cargo is under construction
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #26 Gepost op: 14 August 2007, 22:25:40 »
@rail4marcel, niet alleen DLC zal deze lijn gaan gebruiken, ook de NMBS heeft al een paar containertreinen over dit traject laten rijden, nu is dat wel wat stilgevallen, maar ze zijn bezig met hun treinbestuurders op lijnstudie te sturen.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #27 Gepost op: 14 August 2007, 22:27:34 »
Dat snap ik maar jij zegt
hij wist mij te vertellen dat vanaf december 2007 8 goederentreinen per dag over de ijzeren rijn gaan rijden, allemaal ingelegd door DLC
Vandaar mijn verbazing.
Voor grootspoorfoto's zie site

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • Mol-Cargo is under construction
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #28 Gepost op: 14 August 2007, 22:53:40 »
Ja je hebt gelijk, ik heb mij vergist, ik heb een praatje gemaakt met een treinbestuurder van DLC en met iemand van de sein-inrichting, deze twee heb ik door mekaar gehaald, dus de seingever heeft mij verteld van die 8 goederentreinen per dag, waaronder dus ook DLC.

Sorry, mijn fout. :-[

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #29 Gepost op: 14 August 2007, 23:03:35 »
Maakt niet uit hoor. Maar dat verklaard wel een hoop dan is 8 treinen per dag opeens wel heel erg haalbaar :P.
Voor grootspoorfoto's zie site