Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:51:31
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Sven
Vandaag om 00:17:50
Roco 2025 door System-M
10 July 2025, 23:07:44
Vreemd probleem door Ruud Teunissen
10 July 2025, 22:50:15
Piko hondekop 4 ? door Sven
10 July 2025, 22:48:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
10 July 2025, 22:46:50
Klein baantje 1200x1200mm door NS264
10 July 2025, 22:37:48
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
10 July 2025, 22:34:40
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
10 July 2025, 22:17:34
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door maartenvdb
10 July 2025, 22:07:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
10 July 2025, 21:36:13
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wimbo
10 July 2025, 21:27:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
10 July 2025, 21:27:23
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
10 July 2025, 19:59:54
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 July 2025, 19:54:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 July 2025, 19:38:03
Sfeer op je modelbaan door grove den
10 July 2025, 19:27:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
10 July 2025, 19:11:42
US diorama in H0 door gdh
10 July 2025, 18:33:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
10 July 2025, 18:28:24
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
10 July 2025, 18:23:39
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
10 July 2025, 17:41:25
Telefoonnummer Conrad......... door Arjan6511
10 July 2025, 17:26:49
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
10 July 2025, 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 July 2025, 16:12:08
Roco 290 digtaliseren door Herb73
10 July 2025, 16:05:16
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door borotof
10 July 2025, 15:44:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
10 July 2025, 12:34:48
S88n bus splitsen door Dave.......
10 July 2025, 11:47:45
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
10 July 2025, 10:26:32
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!  (gelezen 13475 keer)

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Gepost op: 22 February 2009, 18:47:13 »
Hallo,

Vandaag ben ik alvast maar begonnen aan één van deze messingkitjes:


Dit zijn de setjes van Dutzrail van de grote Sik en bevatten enkel het etswerk en niet de extra onderdelen. die onderdelen moet je er zelf nog bij kopen. (heeft iemand misschien een lijstje van alle onderdelen die er nog bij gekocht moeten worden, en waar zijn deze verkrijgbaar?)

Na een uurtje vingers branden:

De schoorsteen is gemaakt door TonM (nogmaals bedankt hiervoor!), hij zit er nog los op.

Word vervolgt.

Bart

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2009, 19:21:13 »
De schoorsteen ..... zit er nog los op.

Dat is maar goed ook, want er moet nog een geëtste ring tussen.

heeft iemand misschien een lijstje van alle onderdelen die er nog bij gekocht moeten worden, en waar zijn deze verkrijgbaar?

De onderdelen die je nodig hebt, kom je vanzelf tegen als je de bouwbeschrijving doorneemt.
Een deel is niet te koop en moet je zelf maken of laten maken. Dat zijn voornamelijk de gegoten onderdelen uit de bouwbeschrijving (waarvan je er nu ééntje hebt) waarvan de tekeningen op de CD staan.

Andere onderdelen zijn gewoon in de handel te koop, de meeste bij GM&S:
- Alan Gibson Handrail knobs, Short, Ref. G4M53
- Alan Gibson Diesel wheels 3'2" dia, - Disc, Ref. G4838D (2 setjes)
- Romford wormset 1:40, motoras 2 mm, wielas 1/8"
- Mashima 1424 motor
- Stoomfluit Philotrain 870/50401

Verder ontbreken in de set die jij hebt de stukken lood die je volgens de bouwbeschrijving moet gebruiken. Daarvoor kan je een stuk daklood van de bouwmarkt gebruiken, waarvan je dan zelf stukjes op maat snijdt.

Misschien vergeet ik nog iets, maar met dit lijstje kom je al een aardig eind.

Groeten,
Ton

P.S: Volgens mij ben je iets vergeten. Je had moeten beginnen met twee moertjes over de gaten op de voetplaat te solderen. Die zijn nodig om later met boutjes het onderstel met aandrijving vast te kunnen zetten. Zoals de loc nu op de foto staat, kan je het volgens mij alsnog doen; als je de voorkant dicht hebt wordt het echt een uitdaging.
« Laatst bewerkt op: 22 February 2009, 19:40:43 door TonM »

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2009, 19:32:36 »
Ton,

Hoe heb je de schoorsteen gemaakt?
Ik heb ook nog een etsplaat liggen, dus ik ben benieuwd.

Grts

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2009, 19:36:25 »
Dennis,

Messing staf in een draaibankje gezet en afgedraaid naar de maten die op de tekening op de CD staan. Na één totale mislukking en twee die ook niet helemaal voldeden, had ik de slag te pakken en heb ik er een paar gemaakt.

Grtz,
Ton

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2009, 19:38:09 »
Ton,

Bedankt voor 't lijstje, de volgende keer in Houten ga ik er maar eens naar op zoeken! :)
Dat moertje zit er inderdaad nog niet op, deze heb ik namelijk niet meer... bedankt dat je me er nog even op wees, ik kan nu beter eerst zo'n moertje regelen!
daklood heb ik er al wel bij gepakt, ik ben het nog niet in de bouwbeschrijving tegengekomen maar ik heb de hem ook nog niet helemaal doorgelezen... ;D

Als men zin heeft om hun eigen vorderingen van de bouw van een grote sik in dit draadje te posten, zeker doen he! Daar kunnen anderen (ik) ook weer van leren. ;)

Bart
« Laatst bewerkt op: 22 February 2009, 19:42:34 door RN_232 »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2009, 20:03:50 »
Bart ikke is zzzjaloerzzz maar ik gun je de kits van harte. Jaloers omdat Richard de laatste etsplaten aan jou verkocht heeft. En deze grote sik wordt door Dutzrail niet meer verkocht.

Aan hen die ervaring hebben met de aandrijving zoals in Ton's lijst: hoe rijdt dit? Op schaalsnelheid, dus langzaam? Omdat het een rangeerloc is en nooit al te hoge snelheden heeft gehaald.

Mijn styreen grote sik is bijna klaar, komende week maar eens een paar pics plaatsen in 'ombouw van Fl 1306 naar Grote Sik' En dan wordt het tijd voor een echte grote sik van messing, maar in H0 niet meer verkrijgbaar? Mocht ik er een op de kop tikken, dan volgt de bouw direct daarna in dit draadje!

Ik heb al een trein

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #6 Gepost op: 22 February 2009, 21:00:03 »
Ik heb nog even iets verder gekeken dan mijn neus lang is (en ik heb toch niet te klagen) en een aanvulling gemaakt op mijn lijstje hierboven:

- Sluitseinijzers, lang, Philotrain 870/10402
- Sluitseinijzers, kort, Philotrain 870/10401
- Vierkante aslagers (hornblocks), bijvoorbeeld uit een set MJT4003
- Aslager-ringen MJT 4007 of GM&S catalogusnr. MRAXFB32
- Locomotiefbuffers Philotrain 870/10101
- Loclantaarns Philotrain 870/50603 of 870/20002 (bij die laatste zit ook een fluit, dus dan kan 870/50401 uit het eerdere lijstje vervallen).

Grtz,
Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #7 Gepost op: 23 February 2009, 22:19:49 »
Aan hen die ervaring hebben met de aandrijving zoals in Ton's lijst: hoe rijdt dit? Op schaalsnelheid, dus langzaam? Omdat het een rangeerloc is en nooit al te hoge snelheden heeft gehaald.

Huub,

De aandrijving in mijn lijst is dezelfde als de aandrijving die DutzRail bij de oorspronkelijke kit heeft geleverd. Dus voor degenen die de oorspronkelijke DutzRail kit  hebben gebouwd of het kant-en-klaar model met Mashima motor in huis hebben: deel je ervaring met Huub.

Overigens Huub, zo heel erg langzaam was het origineel ook weer niet met een maximumsnelheid van 75 km/h.

Grtz,
Ton

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #8 Gepost op: 23 February 2009, 22:48:10 »
Huub,

Prima aandrijving, met een goede overbrenging, waardoor de loc ook mooi langzaam rijdt. Plak wel lood waar je het kwijt kunt, voor voldoende trekkracht.

Onder de gereedschapskist hoort ook een schroefje op de voetplaat, heb je die wel aangebracht?

Ik vond het een leuke kit om te bouwen. 1 tip: de trapjes aan de voorkant zijn relatief kwetsbaar. Bij het grote voorbeeld zijn ze geschoord. Als ik de kit opnieuw zou bouwen zou ik ze met messing draad of een stukje fret ook schoren.

Veel plezier met bouwen.

Hier mijn eindresultaat ;D



Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #9 Gepost op: 24 February 2009, 10:49:00 »
Een goede morgen!

Gisteren weer een beetje verder gekomen met 't kitje (foto's staan op andere computer). Beide moertjes zijn ook al gemonteert.

Herman bedankt voor de tip! Ik ben nog niet zover met het bouwen van de sik, maar ik zal eraan denken tijdens de bevestiging van de trapjes.

Bart

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #10 Gepost op: 24 February 2009, 11:30:33 »
Herman, mooie 413. Kun je dat schoren alsnog doen? Het lijkt me een groot voordeel van messing bouwen, dat je alles nog kunt bijbuigen en corrigeren, evt onderdelen lossolderen en opnieuw bevestigen. Dat moet wel vóór het aflakken gebeuren.

Kleine opmerking: je platte buffer moet rechts, de bolle links.
Een ezelsbruggetje:
PR = Plat Rechts en
Bol links. Als je er neus tot neus voor staat.

Of heb je de pic gespiegeld?

Bart, succes met de bouw verder, ik blijf 'm volgen.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2009, 17:14:32 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #11 Gepost op: 24 February 2009, 12:30:47 »
Ik onthoud het zo: Met de rug tegen het rijtuig moet de ronde buffer rechts.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #12 Gepost op: 24 February 2009, 15:26:58 »
Ik vind het prachtig gebouwd, maar die klinknagels.
Ik vind ze wel erg nadrukkelijk aanwezig.
Het is net of ze te groot zijn.
Wim.

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #13 Gepost op: 24 February 2009, 18:33:07 »
Deze draad ken je?

Grt Erwin

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #14 Gepost op: 24 February 2009, 19:14:10 »
Ik onthoud het zo: Met de rug tegen het rijtuig moet de ronde buffer rechts.

Gr. Ed

Maar hoe onthou je het dan bij een loc???

 ;D
Ton