Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door BartvD
Vandaag om 14:19:55
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!  (gelezen 13645 keer)

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Gepost op: 22 February 2009, 18:47:13 »
Hallo,

Vandaag ben ik alvast maar begonnen aan één van deze messingkitjes:


Dit zijn de setjes van Dutzrail van de grote Sik en bevatten enkel het etswerk en niet de extra onderdelen. die onderdelen moet je er zelf nog bij kopen. (heeft iemand misschien een lijstje van alle onderdelen die er nog bij gekocht moeten worden, en waar zijn deze verkrijgbaar?)

Na een uurtje vingers branden:

De schoorsteen is gemaakt door TonM (nogmaals bedankt hiervoor!), hij zit er nog los op.

Word vervolgt.

Bart

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2600
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2009, 19:21:13 »
De schoorsteen ..... zit er nog los op.

Dat is maar goed ook, want er moet nog een geëtste ring tussen.

heeft iemand misschien een lijstje van alle onderdelen die er nog bij gekocht moeten worden, en waar zijn deze verkrijgbaar?

De onderdelen die je nodig hebt, kom je vanzelf tegen als je de bouwbeschrijving doorneemt.
Een deel is niet te koop en moet je zelf maken of laten maken. Dat zijn voornamelijk de gegoten onderdelen uit de bouwbeschrijving (waarvan je er nu ééntje hebt) waarvan de tekeningen op de CD staan.

Andere onderdelen zijn gewoon in de handel te koop, de meeste bij GM&S:
- Alan Gibson Handrail knobs, Short, Ref. G4M53
- Alan Gibson Diesel wheels 3'2" dia, - Disc, Ref. G4838D (2 setjes)
- Romford wormset 1:40, motoras 2 mm, wielas 1/8"
- Mashima 1424 motor
- Stoomfluit Philotrain 870/50401

Verder ontbreken in de set die jij hebt de stukken lood die je volgens de bouwbeschrijving moet gebruiken. Daarvoor kan je een stuk daklood van de bouwmarkt gebruiken, waarvan je dan zelf stukjes op maat snijdt.

Misschien vergeet ik nog iets, maar met dit lijstje kom je al een aardig eind.

Groeten,
Ton

P.S: Volgens mij ben je iets vergeten. Je had moeten beginnen met twee moertjes over de gaten op de voetplaat te solderen. Die zijn nodig om later met boutjes het onderstel met aandrijving vast te kunnen zetten. Zoals de loc nu op de foto staat, kan je het volgens mij alsnog doen; als je de voorkant dicht hebt wordt het echt een uitdaging.
« Laatst bewerkt op: 22 February 2009, 19:40:43 door TonM »

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2009, 19:32:36 »
Ton,

Hoe heb je de schoorsteen gemaakt?
Ik heb ook nog een etsplaat liggen, dus ik ben benieuwd.

Grts

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2600
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2009, 19:36:25 »
Dennis,

Messing staf in een draaibankje gezet en afgedraaid naar de maten die op de tekening op de CD staan. Na één totale mislukking en twee die ook niet helemaal voldeden, had ik de slag te pakken en heb ik er een paar gemaakt.

Grtz,
Ton

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2009, 19:38:09 »
Ton,

Bedankt voor 't lijstje, de volgende keer in Houten ga ik er maar eens naar op zoeken! :)
Dat moertje zit er inderdaad nog niet op, deze heb ik namelijk niet meer... bedankt dat je me er nog even op wees, ik kan nu beter eerst zo'n moertje regelen!
daklood heb ik er al wel bij gepakt, ik ben het nog niet in de bouwbeschrijving tegengekomen maar ik heb de hem ook nog niet helemaal doorgelezen... ;D

Als men zin heeft om hun eigen vorderingen van de bouw van een grote sik in dit draadje te posten, zeker doen he! Daar kunnen anderen (ik) ook weer van leren. ;)

Bart
« Laatst bewerkt op: 22 February 2009, 19:42:34 door RN_232 »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2009, 20:03:50 »
Bart ikke is zzzjaloerzzz maar ik gun je de kits van harte. Jaloers omdat Richard de laatste etsplaten aan jou verkocht heeft. En deze grote sik wordt door Dutzrail niet meer verkocht.

Aan hen die ervaring hebben met de aandrijving zoals in Ton's lijst: hoe rijdt dit? Op schaalsnelheid, dus langzaam? Omdat het een rangeerloc is en nooit al te hoge snelheden heeft gehaald.

Mijn styreen grote sik is bijna klaar, komende week maar eens een paar pics plaatsen in 'ombouw van Fl 1306 naar Grote Sik' En dan wordt het tijd voor een echte grote sik van messing, maar in H0 niet meer verkrijgbaar? Mocht ik er een op de kop tikken, dan volgt de bouw direct daarna in dit draadje!

Ik heb al een trein

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2600
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #6 Gepost op: 22 February 2009, 21:00:03 »
Ik heb nog even iets verder gekeken dan mijn neus lang is (en ik heb toch niet te klagen) en een aanvulling gemaakt op mijn lijstje hierboven:

- Sluitseinijzers, lang, Philotrain 870/10402
- Sluitseinijzers, kort, Philotrain 870/10401
- Vierkante aslagers (hornblocks), bijvoorbeeld uit een set MJT4003
- Aslager-ringen MJT 4007 of GM&S catalogusnr. MRAXFB32
- Locomotiefbuffers Philotrain 870/10101
- Loclantaarns Philotrain 870/50603 of 870/20002 (bij die laatste zit ook een fluit, dus dan kan 870/50401 uit het eerdere lijstje vervallen).

Grtz,
Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2600
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #7 Gepost op: 23 February 2009, 22:19:49 »
Aan hen die ervaring hebben met de aandrijving zoals in Ton's lijst: hoe rijdt dit? Op schaalsnelheid, dus langzaam? Omdat het een rangeerloc is en nooit al te hoge snelheden heeft gehaald.

Huub,

De aandrijving in mijn lijst is dezelfde als de aandrijving die DutzRail bij de oorspronkelijke kit heeft geleverd. Dus voor degenen die de oorspronkelijke DutzRail kit  hebben gebouwd of het kant-en-klaar model met Mashima motor in huis hebben: deel je ervaring met Huub.

Overigens Huub, zo heel erg langzaam was het origineel ook weer niet met een maximumsnelheid van 75 km/h.

Grtz,
Ton

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #8 Gepost op: 23 February 2009, 22:48:10 »
Huub,

Prima aandrijving, met een goede overbrenging, waardoor de loc ook mooi langzaam rijdt. Plak wel lood waar je het kwijt kunt, voor voldoende trekkracht.

Onder de gereedschapskist hoort ook een schroefje op de voetplaat, heb je die wel aangebracht?

Ik vond het een leuke kit om te bouwen. 1 tip: de trapjes aan de voorkant zijn relatief kwetsbaar. Bij het grote voorbeeld zijn ze geschoord. Als ik de kit opnieuw zou bouwen zou ik ze met messing draad of een stukje fret ook schoren.

Veel plezier met bouwen.

Hier mijn eindresultaat ;D



Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #9 Gepost op: 24 February 2009, 10:49:00 »
Een goede morgen!

Gisteren weer een beetje verder gekomen met 't kitje (foto's staan op andere computer). Beide moertjes zijn ook al gemonteert.

Herman bedankt voor de tip! Ik ben nog niet zover met het bouwen van de sik, maar ik zal eraan denken tijdens de bevestiging van de trapjes.

Bart

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #10 Gepost op: 24 February 2009, 11:30:33 »
Herman, mooie 413. Kun je dat schoren alsnog doen? Het lijkt me een groot voordeel van messing bouwen, dat je alles nog kunt bijbuigen en corrigeren, evt onderdelen lossolderen en opnieuw bevestigen. Dat moet wel vóór het aflakken gebeuren.

Kleine opmerking: je platte buffer moet rechts, de bolle links.
Een ezelsbruggetje:
PR = Plat Rechts en
Bol links. Als je er neus tot neus voor staat.

Of heb je de pic gespiegeld?

Bart, succes met de bouw verder, ik blijf 'm volgen.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2009, 17:14:32 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #11 Gepost op: 24 February 2009, 12:30:47 »
Ik onthoud het zo: Met de rug tegen het rijtuig moet de ronde buffer rechts.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #12 Gepost op: 24 February 2009, 15:26:58 »
Ik vind het prachtig gebouwd, maar die klinknagels.
Ik vind ze wel erg nadrukkelijk aanwezig.
Het is net of ze te groot zijn.
Wim.

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #13 Gepost op: 24 February 2009, 18:33:07 »
Deze draad ken je?

Grt Erwin

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2600
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #14 Gepost op: 24 February 2009, 19:14:10 »
Ik onthoud het zo: Met de rug tegen het rijtuig moet de ronde buffer rechts.

Gr. Ed

Maar hoe onthou je het dan bij een loc???

 ;D
Ton