Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

vervolg op "veel AC wielen" door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:21:43
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:19:50
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
Vandaag om 22:57:21
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 22:49:25
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
Vandaag om 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 22:09:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:04:55
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 20:15:39
Spoor- en tramweg parafernalia door Scratchbuilt
Vandaag om 20:10:35
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
Vandaag om 20:05:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - van DDM naar DD-AR  (gelezen 25693 keer)

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
BNLS-Werkspoor - van DDM naar DD-AR
« Gepost op: 18 February 2009, 18:40:45 »
Hoi,

Een paar jaar terug begonnen met het ombouwen van me Lima DDM's tot DD-AR's.
Dit project heeft een behoorlijke tijd stil gelegen, en af en toe werd er dan weer eens wat aan gedaan.
Nu kwam ik laatst de bakken weer tegen en heb ik besloten om ze nu maar eens een keer af te gaan bouwen.
In die paar jaar tijd dat het aan de kant heeft gelegen heb ik weer meer ervaring op kunnen doen dus ik denk dat ik het nu wel aan moet kunnen ;D


Om te beginnen heb ik de stuurstand maar eens uitelkaar getrokken(met beleid, best eng, iets met beleid doen ;D)


Gewoon wat klooien met cocktailprikkers en dan lukt het wel.


Vervolgens ben ik met het simpelste begonnen, het interieur op kleur  brengen.

Om te beginnen heb ik de delen op een stukje hout gezet.


Daarna heb ik met Revell (Matt)78 de boel grijs gespoten.


Toen heb ik alles afgeplakt wat grijs moest blijven(de vloer)


Alles overgespoten met wit, Revell (Matt)5


Weer afplakken wat wit moest blijven. Ik heb voor witte muuren gekozen.


Daar overheen een laagje groen, Revell (SM)360.


En als het droog is kun je de tape weg halen en ziet het er zo uit:
Voor                                                           Na

                                                                 *klik*

Dit was em voor nu, volgende keer maar iets over de buitenkant.

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: BNLS-Werkspoor - van DDM naar DD-AR
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2009, 19:48:53 »
Ziet er goed uit, ik blijf het volgen. Succes

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - van DDM naar DD-AR
« Reactie #2 Gepost op: 19 February 2009, 23:32:25 »
Hoi,

tijd voor een update over de buitenkant van de stuurstand.


Bij DD-AR zit het trappetje op de stuurstand aan de andere kant, dus deze gaatjes gaan dicht.


Plamuur er in en het zit dicht. Nog wel even schuren als het droog is.


Stekkerdoos op de kop is ook niet meer nodig.


Met wat snij en schuurwerk gaat hij er snel af.


Bij DD-AR zit er in plaats van een raampje(rechts onder), een airco rooster in.


Een stukje styreen ongeveer opmaat gesneden, om het vervolgens op maat te gaan vijlen.


Als het na wat vijlen past wordt het er in geplakt.


Ik ben trouwens met twee DD-AR's bezig.

*klik*


Panto er af. Het dak voor en na het verven.(spuiten natuurlijk)

*klik*


Dat was het voor deze keer.
Volgende keer of iets met handgrepen, of iets met een baanschuiver.


Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1107
Re: BNLS-Werkspoor - van DDM naar DD-AR
« Reactie #3 Gepost op: 20 February 2009, 08:13:50 »
Altijd leuk die projecten van jou! Blijf het zeker volgen

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - van DDM naar DD-AR
« Reactie #4 Gepost op: 20 February 2009, 22:55:28 »
Maar weer even een update online gooien.

Deze keer:
- Baanschuiver plaatsen.
- handgrepen verplaatsen.

We beginnen met het plaatsen van de baanschuiver. De baanschuiver komt bij Chris(Het groterdam project) vandaan.

Hier moet de baanschuiver in komen te zitten. Maar voor hij past, moet er iets uit.


Na wat snij en breek werk is het stukje er uit.


Na aardig wat vijl en pas werk zit hij er in. Stukje styreen er op voor de stevigheid.


En de kap er weer even op.



Goed, dan nu de handgrepen van rechts naar links verplaatsen.

Eerst het goede boortje uitzoeken. Het is een 0,7mm geworden.

*klik*


Met een lineaaltje en een potlood een paar hulplijnen gekrabbelt.

*klik*


De eerste gaatjes zitten er al in, als ze nu maar goed zitten...  :-|

*klik*


En de andere twee zaten er ook zo in. Gelijk even de onderdelen op hun plaats gezet.

*klik*


Het dak en onderstel er weer even op en onder. Het begint er al aardig dd-ar achtig uit te zien zo. ;D

*klik*


En dan nu, een bonus  ;D ;D

De sluitseinen zijn ook uitgeboord.

*klikkerdeklik*


Gelijk maar even een lichtprintje er achter gepast:

*klikkerdeklik*



Zo, dat was weer een beste update.
Dit was het voor nu.

Tot de volgende keer , zelfde tijd, zelfde zender ;D


Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - van DDM naar DD-AR
« Reactie #5 Gepost op: 20 February 2009, 23:08:43 »
Hartstikke leuk wat je aan het maken bent Romar. Misschien ook leuk als je naast het model ook foto's van het model 1:1 erbij plaatst.

Gr. Gerco

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - van DDM naar DD-AR
« Reactie #6 Gepost op: 20 February 2009, 23:18:56 »
Hoi Gerco,

Dat is nog geen eens zon heel gek idee. ;D

Alleen even kijken, dat worden dan foto's van internet, want zelf heb ik er weinig tot geen foto's van. Ik kom zelden in de buurt van de DD-AR stammen.

Even kijken of ik een en ander kan vinden.(waarschijnlijk wel)


Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - van DDM naar DD-AR
« Reactie #7 Gepost op: 20 February 2009, 23:44:53 »
Hallo,

even een paar grootspoor foto's van Railfaneurope gehaald.

Zoals hier te zien is, zitten de handvatten niet rechts, maar links. Ook is hier zichtbaar dat er geen stekkerdoos op de neus zit.


Hier zie je ook dat de handvatten links zitten. En ook het airco rooster is hier zichtbaar.


Bij DD-AR zit er in tegenstelling tot de DDM's koers aanduiding op de zijkant. Door de koersaanduiding zijn de reclamebanen ook dichter naar het midden geplaatst.


Ik denk dat zo wel duidelijk is waar deze ombouw naar toe zal gaan.

Mochten er vragen of zo iets, dan lees ik dat hier wel.


Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Bart2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Ik ben gek..................op NS treinen
Re: BNLS-Werkspoor - van DDM naar DD-AR
« Reactie #8 Gepost op: 20 February 2009, 23:52:46 »
Hey die Romar,

Gaat lekker zo met bouwen, doe je goed.
Ik heb nog wat foto`s van bij ons uit Santpoort vandaan.


deze is van mij

en deze komt van het internet af.

Bron: http://www.stationsweb.com/station.asp?station=santpoortnoord (Daan Bakker)

Groetjes,

En ik blijf je volgen.

BArt

« Laatst bewerkt op: 21 February 2009, 20:32:06 door Matthijs van Heijningen. Reden: Let op de bronvermelding »

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: BNLS-Werkspoor - van DDM naar DD-AR
« Reactie #9 Gepost op: 21 February 2009, 10:34:28 »
Intressant, ben ook aan een dergelijke ombouw begonnen als eerste ombouwprojectje  :) Dus aangezien ik nog niet erg ervaren ben in dit soort dingen zal ik het zeker blijven volgen om ideeen op te doen  ;)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - van DDM naar DD-AR
« Reactie #10 Gepost op: 21 February 2009, 10:48:22 »
Hier twee detail foto's voor je verbouwing





Gr. Gerco

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4553
Re: BNLS-Werkspoor - van DDM naar DD-AR
« Reactie #11 Gepost op: 21 February 2009, 18:26:17 »
en deze komt van het internet af.


van mij dus en alweer zonder bronvermelding die duidelijk op stationsweb staat aangegeven! beetje jammer bart.... :-|

Ziet er goed uit Romar. Loop je nu weer gelijk met 3-rail?

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - van DDM naar DD-AR
« Reactie #12 Gepost op: 21 February 2009, 22:45:21 »
Hoi,

vandaag nog maar even een update online zetten.

Ovenreiniger in een zak gespoten en daar de kap maar eens tussen gelegt

DD-AR vs Ovenreiniger...

klik


DD-AR vs Ovenreiniger... 3 uur later

klik


Na een aardige tijd in de ovenreiniger te hebben gelegen is er niet echt een geweldig resultaat behaald:

klik


Dan maar kijken wat de primer nog kan uithalen. De eerste laag zit er op.

klik



Inmiddels zit de tweede laag met wat moeite er ook op. De primer ligt nu in ieder geval in het cilindervormigarchief. Heb gelijk bij ASA maar nieuwe besteld.

De tweede laag zit er voldoende dekkend op denk ik, dus ik ga morge eens kijken of ik er wat geel op kan krijgen.

Citaat van: Daan!
Ziet er goed uit Romar. Loop je nu weer gelijk met 3-rail?
Ik denk dat ik nu gelijk loop met 3 rail.


Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: BNLS-Werkspoor - van DDM naar DD-AR
« Reactie #13 Gepost op: 23 February 2009, 14:36:58 »
Zoals ik hier al eerder melde ben ik ook met een DD-AR bezig. Heb een aantal jaren geleden een lima set gekocht wat bij een mDDm stam (nr 7833) behoorde, echter zonder motorwagen en dus alleen de bvk en de 2 tussen rijtuigen. Aangezien hier toch een paar dingetejes aangebeuren moesten heb ik het setje maar eens bij mn ouders thuis op zolder opgezocht en aan het knutselen geslagen. Zal hier een paar foto's laten zien hoe het er nu voor staat, dan hoeven we niet weer een draadje aan te maken  ;)

Als eerste heb ik de ramen voorzien van rubbers  ;)


Vervolgens was het intrieur aan de beurt, dat is nu netjes groen (2e klas) en blauw (1e klas ) geworden:



Zoals jullie op de volgende foto kunnen zien is de kop van het stuurrijtuig ietsje beschadigd in de loop der tijd, dit zal dus het volgende zijn wat aangepakt zal worden  :)



Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - van DDM naar DD-AR
« Reactie #14 Gepost op: 25 February 2009, 21:45:16 »
Zo, daar gaan we weer.

De bestelde primer van Airbrush Services Almere is binnen.

klikerdeklik


Ik kwam alleen nog wat plamuur en schuur werk tegen, dus dat eerst even gedaan.

Daarna kap van de Bvk gelijk weer voorzien van een paar laagjes van de ASA primer.
Het is een goed dekkende en strakke primer.

klikerdeklik



Misschien morgen met geel aan de gang, en anders van het weekend een poging wagen.


Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.