Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1928355 keer)

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #1815 Gepost op: 16 June 2010, 23:39:37 »
Ik ben ff de boekenkast in gedoken ;D
Sorry voor de slechte kwaliteit,maar moest ff snel.


gr Ed.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #1816 Gepost op: 16 June 2010, 23:50:47 »
Wat een opstelling  ;D


Leuk voor de Weertenaren, want zo het klokje thuis tikt....



 ;)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: 19 Toen
« Reactie #1817 Gepost op: 17 June 2010, 00:26:32 »
Die koeiekop zag ik afgelopen weekend in het seinregelement 1955 staan, gaaf om het zo in de praktijk te zien!
Overigens is die koeiekop wel apart icm het gewone hoofdsein, je zou verwachten dat daar 'gewoon' een vertakkingssein zou staan uit stelsel 1937 oid.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #1818 Gepost op: 17 June 2010, 00:37:48 »
Het is geen 'echte' koeiekop, maar ws een voorloper.
Zie Nico Spilt (http://www.nicospilt.com/z/z03671_04732.JPG) voor een 'echte'.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #1819 Gepost op: 18 June 2010, 20:44:28 »

Vertakkings voorsein en vertakingssein aan de Hofpleinlijn,
Schiebroek,
19 april 1975.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #1820 Gepost op: 18 June 2010, 22:06:34 »
Geweldig! Een plaatsing van het bordes zo dich op de baan kan dus! Was al benieuwd in verband met plaatsing van een vrijwel identieke vertakker op Kampen :)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: 19 Toen
« Reactie #1821 Gepost op: 18 June 2010, 22:22:40 »
Hier een "echte" koeienkop in Elst op 5 november 1977.
Met dit sein kon de machinist bij het voorsein al zien welke kant hij opgeleid zou worden en dienovereenkomstig de snelheid aanpassen. Deze oplossing was goedkoper dan een vertakkingsvoorsein met veel meer bewegende delen. Achter dit sein stond natuurlijk een vertakkingsbordeshoofdsein.




Gerard

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: 19 Toen
« Reactie #1822 Gepost op: 19 June 2010, 03:48:37 »
Is het nou zo dat die koeienkop op de foto al elektrisch verlicht is, iit tot het sein wat nog met gas werkt of zie ik dat verkeerd ?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #1823 Gepost op: 19 June 2010, 09:55:05 »
Electrisch. Men kon toch moeilijk de flessen langs om dan de één dan de ander aan te steken, lijkt me. Bij het armsein gaat het om een permanente vlam. Da's toch makkelijker. Om de hoeveel tijd werden die flessen eigenlijk gewisseld?

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #1824 Gepost op: 19 June 2010, 14:23:53 »
Hier een "echte" koeienkop in Elst op 5 november 1977.
Het was hier topografisch overigens wel Elst (ten zuiden van; het heet nu schijnbaar Overbetuwe), maar het splitsingspunt vanaf de oostelijke Betuwelijn (d.w.z. vanaf Tiel) heet bij de spoorwegen "De Vork" dus dit is dan het voorsein van Vrk.
Linksaf (100 km/h) ga je bij De Vork naar Elst aansluiting (en dan station Elst, dat aan de oostkant van de plaats ligt), rechtsaf (70 km/h) naar Ressen-Bemmel.
De koeie(n)kop geeft overigens de topografische richting aan, zodat je bij een fly-over als Harmelen (ik dacht dat hij daar nu niet meer staat) een rechtsleidend wissel kreeg met een "links" tonende kk.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: 19 Toen
« Reactie #1825 Gepost op: 19 June 2010, 19:31:11 »
Is het zeker dat je met 100 km/u naar Elst mocht? Het spoor naar Elst boog in eerste instantie naar rechts af, en kruiste vervolgens beide sporen naar/van Ressen-Bemmel met kruiswissels. Voor de richting Elst moest je dus over aftakkend wissel, terwijl voor de richting Ressen-Bemmel het wissel recht lag. Voor de duidelijkheid: kijk maar op sporenplan.nl bij de situatie van 1965. In 1985 was de boel vereenvoudigd.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #1826 Gepost op: 19 June 2010, 20:31:45 »
Is het zeker dat je met 100 km/u naar Elst mocht? Het spoor naar Elst boog in eerste instantie naar rechts af, en kruiste vervolgens beide sporen naar/van Ressen-Bemmel met kruiswissels. Voor de richting Elst moest je dus over aftakkend wissel, terwijl voor de richting Ressen-Bemmel het wissel recht lag. Voor de duidelijkheid: kijk maar op sporenplan.nl bij de situatie van 1965. In 1985 was de boel vereenvoudigd.
Ik vertelde na wat een (kwaliteits)machinist mij vertelde, dus als ik lieg, lieg ik in commissie - of de koeie(n)kop was hier (nog) anders / verkeerd (dat gebeurt! Bij aanleg van de halte Doetinchem De Huet waren in eerste instantie de achtergrondschermen van het hoofdsein en het voorsein verwisselt...).
Je hebt namelijk helemaal gelijk qua omstandigheden en logica. Die vereenvoudiging vond plaats toen de verbindingsbogen enkelsporig werden gemaakt, in ieder geval na 1981 (mijn eerste tienertoer ben ik hier nog langs geweest dat het zo was als 1965).

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: 19 Toen
« Reactie #1827 Gepost op: 19 June 2010, 21:50:24 »
de koeie(n)kop

Doe maar koeiekop, de terreur van de bewuste editie van dat groene boekje kwam pasl veel later langs...

Deze oplossing was goedkoper dan een vertakkingsvoorsein met veel meer bewegende delen.

Het kan nòg ingewikkelder:

Vertakkingsvoorsein i.c.m. hoofdsein, Bovenste Molen, zijde Kaldenkirchen op 07-02-1987

Of toch niet... en blijken het (helaas) 2 aparte palen te zijn:

Vertakkingsvoorsein + hoofdsein, Bovenste Molen, zijde Kaldenkirchen op 08-09-1988
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: 19 Toen
« Reactie #1828 Gepost op: 20 June 2010, 00:02:03 »
Dat ingewikkelde valt wel mee.
Als voorseinen -om welke reden dan ook- verplaatst moesten worden, was het goedkoper om ze op hun eigen mast te houden dan een nieuwe seinpaal te construeren, die zowel voor hoofdsein als voor voorsein nodig was.

Hier zien we een foto van station Leiden-Lammenschans met twee seinpalen vlak achter elkaar, één voor het hoofdsein en één voor het vertakkingsvoorsein (jaar 1978).


Gerard

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: 19 Toen
« Reactie #1829 Gepost op: 20 June 2010, 10:40:27 »
Speciaal voor Peter Korsten, maar wellicht ook leuk voor anderen: wat zeer oude 19toen plaatjes uit Weert.


De openingstrein van de electrificatie Eindhoven - Maastricht / -Heerlen in mei 1949 op de nog enkelsporige brug over de Zuidwillemsvaart.


Zicht op de seinen die de sporen 5, 6 en 7-18 dekten. Foto uit 1950


Met Pasen 1961 is het al bijna acht jaar geleden dat de personendienst naar Budel en Neerpelt werd gestaakt. Daarom is de perronoverkapping zijde Ehv inmiddels ingekort (vergelijk maar met de vorige foto). Nog een verschil: de daklichten op de overkapping die eerst rechthoekig waren zoals op de eerste foto is te zien, werden later vervangen door driehoekige, lagere exemplaren. Dat jongetje op de fiets zit nu dit bericht te typen. De seinopstelling is nog dezelfde, maar zou - vooruitlopend op de modernisering naar CVL - nog worden gewijzigd. Door het opschuiven / verwijderen van wisselverbindingen naar o.m. het voormalige locdepot van Weert werden de sporen 5 en 6 verlengd richting Rm en werden die twee seinen een eind in die richting verplaatst. Het sein dat de rest van het goederenemplacement dekte, stond vaak uren op veilig als een rijweg naar het uithaalspoor stond ingesteld en er geen buurtgoederentreinen werden verwacht vanuit Roermond.

« Laatst bewerkt op: 20 June 2010, 11:56:02 door spoorzeven »
Groet, Frank