Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Hans GJ
Vandaag om 11:12:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:04:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:52:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
De Projecten van RetroJack door Eric B
Vandaag om 10:34:08
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Benrail
Vandaag om 09:56:48
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 09:43:40
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Piet Groot
Vandaag om 08:52:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1975486 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: 19 Toen
« Reactie #4815 Gepost op: 02 February 2024, 18:18:17 »
Al heb ik mijn twijfels bij de perronkap die lijkt toch meer Wien südbahnhof

Volgens mij duidelijk Westbahnhof; dikke, getrapte betonnen kolommen en (toen nog) overhangend 'glazen scherm'

PS blijkbaar niet getrapt, maar soort kraag (tegen wat...?)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/Wien_Westbahnhof_Bahnsteig8%2B9.jpg/1600px-Wien_Westbahnhof_Bahnsteig8%2B9.jpg
« Laatst bewerkt op: 02 February 2024, 18:26:53 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #4816 Gepost op: 02 February 2024, 18:43:55 »
Kan van alle bedenken bij de functie van de onkasting van de pilaren: tegen botsende perronkarren, plassende personen ..  :laugh:

Martijn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: 19 Toen
« Reactie #4817 Gepost op: 02 February 2024, 21:16:13 »
Plassen was ook mijn eerste gedachte :D maar het is vermoedelijk die botsende perronkarren; dank!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 19 Toen
« Reactie #4818 Gepost op: 23 April 2024, 21:17:01 »
DE II van Enschede naar Zutphen, te station Enschede. December 1990




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 19 Toen
« Reactie #4819 Gepost op: 23 April 2024, 21:27:07 »
Hippel 618 te Enschede, in 1991. Voor het voormalige Van Gend & Loos gebouw.




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 19 Toen
« Reactie #4820 Gepost op: 23 April 2024, 21:29:26 »
Dieselloc van de DB in 1990, Bad Bentheim




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 19 Toen
« Reactie #4821 Gepost op: 23 April 2024, 21:31:56 »
Bad Bentheim 1990, D24 & D14 van de B. Eissenbahn




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 19 Toen
« Reactie #4822 Gepost op: 23 April 2024, 21:36:08 »
Gronau 1990




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 19 Toen
« Reactie #4823 Gepost op: 23 April 2024, 21:38:55 »
Noord-West express te Oldenzaal, richting Bad Bentheim, december 1990




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 19 Toen
« Reactie #4824 Gepost op: 23 April 2024, 21:40:57 »
NS 1114 met containertrein, van Oldenzaal richting Hengelo. December 1990




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 19 Toen
« Reactie #4825 Gepost op: 23 April 2024, 21:43:28 »
NS 1138 met reizigerstrein te Amersfoort, december 1990




Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: 19 Toen
« Reactie #4826 Gepost op: 24 April 2024, 07:28:10 »
Leuke foto's! (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3002
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: 19 Toen
« Reactie #4827 Gepost op: 24 April 2024, 08:25:48 »
Dank voor het plaatsen, zeker interessant  (y)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4763
    • Filmpjes op YouTube
Re: 19 Toen
« Reactie #4828 Gepost op: 24 April 2024, 08:54:18 »
Het begin is al goed!  (y)

Je kunt eventueel, als je meerdere foto's op 1 dag hebt gemaakt, deze in 1 bijdrage plaatsen. Zie voorbeeld van Frank (Spoorzeven): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17847.4770
« Laatst bewerkt op: 24 April 2024, 10:37:54 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: 19 Toen
« Reactie #4829 Gepost op: 24 April 2024, 12:00:34 »
Om dat direct nog maar een keer te doen, alleen nu met DB-stoom. Ik heb dat al vaker geventileerd, maar ik ben bezig mijn verzameling dia's en negatieven over te brengen naar de Stichting NVBS-Railverzamelingen (SNR). Tenslotte heb ik ook niet het eeuwige leven en dat kun je dan maar beter hebben geregeld, vind ik. De dia's zijn al in Amersfoort, nu zijn de fotonegatieven aan de beurt. Helaas ben ik vrij laks geweest met het noteren van zaken en dus is het vaak een heel gezoek om de juiste informatie bij de afbeeldingen te krijgen. Meestal ging ik op stap met mijn spoorwegmaatje Albert en die was daar wat accurater in, zeker als het gaat om het noteren van data, maar toch. Afgelopen zondag liep ik tegen een serie foto's aan van 4 oktober 1976. Alleen: toen ik, met veel moeite, het loknummer van de stoomloc op een van de foto's van die dag had ontcijferd en daar de gegevens van de loc bij zocht, bleek die loc op die datum al op 'Z' te staan. Voor de jongeren onder ons die niet weten wat dat inhoudt: Zurückgestellt von der Ausbesserung (geen onderhoud plegen meer, maar het tractiemiddel moet intact blijven) dan wel Zurückgestellt zur Zerlegung (voor sloop aangewezen). Rijdend op de vrije baan is dan geen optie, dus de datum kon niet kloppen, dacht ik. Gelukkig bleek hier (opnieuw) het Historisches Forum van Drehscheibe online uitkomst te bieden. Na enig zoeken stuitte ik op een bijdrage die foto's bevatte die wel verdacht veel leken op onze foto's. Conclusie: niet 4 oktober, maar 2 september was de juiste dag. Gisteren was het echter weer raak: ook op 10 december 1976 waren wij in Bw Rheine en langs de Emslandstrecke. In Bw Rheine maakte ik onder meer deze foto:



Wat bleek: deze loc (043 094-2) was op 22 november op 'Z' gezet. Bij stoomlocs betekende dat in het algemeen alle nummerplaten en DB-platen en de lampen eraf en vaak een grote Z met krijt of verf op loc en/of tender (zie deze foto uit Bw Lehrte: op 200176 wordt een rij slooplocs klaargezet voor afvoer naar het AW Braunschweig, waar ze zullen worden gesloopt):



De 043 094-2 ziet er echter niet alleen compleet uit, maar staat ook nog eens onder stoom (zie het kleine rookpluimpje bij het machinistenhuis). Dus ik begon al opnieuw te twijfelen over de datum. Alleen pleiten de lichtomstandigheden en de kale bomen juist wél voor de opgeschreven datum 10 december. Ik heb daarop een vraag in het Historisches Forum gezet en zeer snel antwoorden gekregen van verschillende forumleden. De 043 094-2 blijkt kort voor 22 november 1976 een grotere schade aan de middelste cilinder te hebben opgelopen, die in Bw Rheine niet kon worden hersteld. De laatste werkplaats voor stoomlocs (AW Braunschweig) was voor regulier onderhoud in augustus 1975 gesloten. Omdat de toestand van deze loc echter nog goed was, heeft men in Rheine het binnenliggende drijfwerk deels verwijderd en de loc op twee cilinders nog als verwarmingsloc en voor enkele werktreintjes gebruikt. Na 22 november zijn echter geen ritten meer geregistreerd (een van de forumleden had de kaart van de loc bijgevoegd), zodat op het moment van de foto alleen nog sprake was van inzet als Heizlok. Als je goed kijkt, zie je ook een slang uit het machinistenhuis lopen. De loc is op 30 december 1976 uit het bestand geschrapt. Conclusie: de genoteerde datum 10 december is juist. Nog wat plaatjes van die dag:











Een Z-loc imiteren heb ik ooit ook gedaan op mijn DB-baan van lang geleden, al had ik de platen op de loc moeten wegvijlen natuurlijk:





Groet, Frank