Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:05:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1928922 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: 19 Toen
« Reactie #4815 Gepost op: 02 February 2024, 18:18:17 »
Al heb ik mijn twijfels bij de perronkap die lijkt toch meer Wien südbahnhof

Volgens mij duidelijk Westbahnhof; dikke, getrapte betonnen kolommen en (toen nog) overhangend 'glazen scherm'

PS blijkbaar niet getrapt, maar soort kraag (tegen wat...?)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/Wien_Westbahnhof_Bahnsteig8%2B9.jpg/1600px-Wien_Westbahnhof_Bahnsteig8%2B9.jpg
« Laatst bewerkt op: 02 February 2024, 18:26:53 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #4816 Gepost op: 02 February 2024, 18:43:55 »
Kan van alle bedenken bij de functie van de onkasting van de pilaren: tegen botsende perronkarren, plassende personen ..  :laugh:

Martijn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: 19 Toen
« Reactie #4817 Gepost op: 02 February 2024, 21:16:13 »
Plassen was ook mijn eerste gedachte :D maar het is vermoedelijk die botsende perronkarren; dank!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 19 Toen
« Reactie #4818 Gepost op: 23 April 2024, 21:17:01 »
DE II van Enschede naar Zutphen, te station Enschede. December 1990




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 19 Toen
« Reactie #4819 Gepost op: 23 April 2024, 21:27:07 »
Hippel 618 te Enschede, in 1991. Voor het voormalige Van Gend & Loos gebouw.




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 19 Toen
« Reactie #4820 Gepost op: 23 April 2024, 21:29:26 »
Dieselloc van de DB in 1990, Bad Bentheim




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 19 Toen
« Reactie #4821 Gepost op: 23 April 2024, 21:31:56 »
Bad Bentheim 1990, D24 & D14 van de B. Eissenbahn




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 19 Toen
« Reactie #4822 Gepost op: 23 April 2024, 21:36:08 »
Gronau 1990




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 19 Toen
« Reactie #4823 Gepost op: 23 April 2024, 21:38:55 »
Noord-West express te Oldenzaal, richting Bad Bentheim, december 1990




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 19 Toen
« Reactie #4824 Gepost op: 23 April 2024, 21:40:57 »
NS 1114 met containertrein, van Oldenzaal richting Hengelo. December 1990




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 19 Toen
« Reactie #4825 Gepost op: 23 April 2024, 21:43:28 »
NS 1138 met reizigerstrein te Amersfoort, december 1990




Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: 19 Toen
« Reactie #4826 Gepost op: 24 April 2024, 07:28:10 »
Leuke foto's! (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2683
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: 19 Toen
« Reactie #4827 Gepost op: 24 April 2024, 08:25:48 »
Dank voor het plaatsen, zeker interessant  (y)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4731
    • Filmpjes op YouTube
Re: 19 Toen
« Reactie #4828 Gepost op: 24 April 2024, 08:54:18 »
Het begin is al goed!  (y)

Je kunt eventueel, als je meerdere foto's op 1 dag hebt gemaakt, deze in 1 bijdrage plaatsen. Zie voorbeeld van Frank (Spoorzeven): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17847.4770
« Laatst bewerkt op: 24 April 2024, 10:37:54 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: 19 Toen
« Reactie #4829 Gepost op: 24 April 2024, 12:00:34 »
Om dat direct nog maar een keer te doen, alleen nu met DB-stoom. Ik heb dat al vaker geventileerd, maar ik ben bezig mijn verzameling dia's en negatieven over te brengen naar de Stichting NVBS-Railverzamelingen (SNR). Tenslotte heb ik ook niet het eeuwige leven en dat kun je dan maar beter hebben geregeld, vind ik. De dia's zijn al in Amersfoort, nu zijn de fotonegatieven aan de beurt. Helaas ben ik vrij laks geweest met het noteren van zaken en dus is het vaak een heel gezoek om de juiste informatie bij de afbeeldingen te krijgen. Meestal ging ik op stap met mijn spoorwegmaatje Albert en die was daar wat accurater in, zeker als het gaat om het noteren van data, maar toch. Afgelopen zondag liep ik tegen een serie foto's aan van 4 oktober 1976. Alleen: toen ik, met veel moeite, het loknummer van de stoomloc op een van de foto's van die dag had ontcijferd en daar de gegevens van de loc bij zocht, bleek die loc op die datum al op 'Z' te staan. Voor de jongeren onder ons die niet weten wat dat inhoudt: Zurückgestellt von der Ausbesserung (geen onderhoud plegen meer, maar het tractiemiddel moet intact blijven) dan wel Zurückgestellt zur Zerlegung (voor sloop aangewezen). Rijdend op de vrije baan is dan geen optie, dus de datum kon niet kloppen, dacht ik. Gelukkig bleek hier (opnieuw) het Historisches Forum van Drehscheibe online uitkomst te bieden. Na enig zoeken stuitte ik op een bijdrage die foto's bevatte die wel verdacht veel leken op onze foto's. Conclusie: niet 4 oktober, maar 2 september was de juiste dag. Gisteren was het echter weer raak: ook op 10 december 1976 waren wij in Bw Rheine en langs de Emslandstrecke. In Bw Rheine maakte ik onder meer deze foto:



Wat bleek: deze loc (043 094-2) was op 22 november op 'Z' gezet. Bij stoomlocs betekende dat in het algemeen alle nummerplaten en DB-platen en de lampen eraf en vaak een grote Z met krijt of verf op loc en/of tender (zie deze foto uit Bw Lehrte: op 200176 wordt een rij slooplocs klaargezet voor afvoer naar het AW Braunschweig, waar ze zullen worden gesloopt):



De 043 094-2 ziet er echter niet alleen compleet uit, maar staat ook nog eens onder stoom (zie het kleine rookpluimpje bij het machinistenhuis). Dus ik begon al opnieuw te twijfelen over de datum. Alleen pleiten de lichtomstandigheden en de kale bomen juist wél voor de opgeschreven datum 10 december. Ik heb daarop een vraag in het Historisches Forum gezet en zeer snel antwoorden gekregen van verschillende forumleden. De 043 094-2 blijkt kort voor 22 november 1976 een grotere schade aan de middelste cilinder te hebben opgelopen, die in Bw Rheine niet kon worden hersteld. De laatste werkplaats voor stoomlocs (AW Braunschweig) was voor regulier onderhoud in augustus 1975 gesloten. Omdat de toestand van deze loc echter nog goed was, heeft men in Rheine het binnenliggende drijfwerk deels verwijderd en de loc op twee cilinders nog als verwarmingsloc en voor enkele werktreintjes gebruikt. Na 22 november zijn echter geen ritten meer geregistreerd (een van de forumleden had de kaart van de loc bijgevoegd), zodat op het moment van de foto alleen nog sprake was van inzet als Heizlok. Als je goed kijkt, zie je ook een slang uit het machinistenhuis lopen. De loc is op 30 december 1976 uit het bestand geschrapt. Conclusie: de genoteerde datum 10 december is juist. Nog wat plaatjes van die dag:











Een Z-loc imiteren heb ik ooit ook gedaan op mijn DB-baan van lang geleden, al had ik de platen op de loc moeten wegvijlen natuurlijk:





Groet, Frank