Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 16:48:33
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 16:47:45
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:03:18
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door odaoda
Vandaag om 15:36:12
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1790204 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 19 Toen
« Reactie #4620 Gepost op: 23 januari 2023, 19:12:25 »
Mooi vervolg...

Het pand van Diepenveen is inderdaad monument.
We zijn er eens met Monumentendag binnen geweest, inclusief torenbeklimming  vorige eeuw.

Richard, op een van de foto's gister zag ik tussen het spoor een detectielus. Voor de verkeerslichten?
Reden deze transporten op vaste tijden of ging je op safari met voorkennis?
Ronald
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: 19 Toen
« Reactie #4621 Gepost op: 23 januari 2023, 21:26:53 »
Mooi dat het Diepeveen behouden is, ik zag het daarstraks ook al op Streetview.

De detectielus bij wissel 409 was bestemd voor de verkeerslichten vooraf de overweg van, ik denk, de Vierhavenstraat.

De vaste tijden waren meestal niet zo vast, maar de buurtgoederentrein naar de RMO was meestal wel op tijd en niet te vroeg. Had waarschijnlijk te maken met passage van het luchtspoor en later de Willemspoortunnel.
Verder hoorde je weleens wat of je had geluk als je ter plekke was.
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: 19 Toen
« Reactie #4622 Gepost op: 24 januari 2023, 19:32:16 »
Vanuit mijn toenmalige woning in Rotterdam Zuid kon je regelmatig het geluid van een toeterende 2200 horen als de kades van de Waalhaven-oostzijde werden bediend. Het pedaal van de hoge typhoon werd gelijktijdig met de lage typhoon bediend zodat er een extra hard geluid ontstond, dit was nodig om het verkeerslawaai te overstemmen als er een weg overgestoken moest worden met een rangeerdeel. Dit (mooie) geluid kun je terughoren bij het sound model van de Piko 2200. Dit doe je door de twee (hoog-laag) functietoetsen voor de typhoon gelijktijdig in te drukken.

Op een doordeweekse dag in maart 1995, net thuis van mijn werk hoorde ik het hierboven omschreven geluid van een 2200 en pakte snel mijn camera en sprong op de fiets richting Waalhaven.





Behoedzaam duwd de 2200, bediend vanaf de rongenwagen, het rangeerdeel door het verkeersgewoel. RET bus 67 verzorgd op werkdagen het personenvervoer op de Sluisjesdijk waar talloze bedrijven gevestigd zijn.





Op weg naar het einde van de Sluisjesdijk waar een gesloten wagen opgepikt moet worden lift ik met fiets en al een stukje mee. Ik was geen onbekende voor deze ploeg.






De gesloten wagen is opgehaald en het rangeerdeel is weer op weg naar het begin van de dijk.






Aan het begin van de Sluisjesdijk maak ik deze voor mij bijzondere opname; in het GTI gebouw rechts heb ik ooit mijn sterkstroommonteur diploma behaald en op het moment van de foto was ik werkzaam als vrijwilliger bij de Stichting Veteraan Autobussen (SVA) dat gevestigd zat in de grote RET busgarage links op de foto.






Om tijd te sparen werden de wagens van de Sluisjesdijk gewoon meegenomen bij de bediening van de volgende straat, Waalhaven-noordzijde. Deze loopt parallel aan de Sluisjesdijk maar dan zo'n 100 meter zuidelijker. Aan het einde van de straat bevind zich oa. een kunstmestoverslag waar een trein met vierassige zelflossers opgehaald wordt. Interessant is hoe het Engelse wissel net buiten de bestrating valt.






De voorman-rangeerder loopt in de verte in het naastliggende spoor, de wagenmeester wandelt naast de duwende loc met een wisselijzer in de hand voor het omleggen van straatwissels.






Bijna aan het einde van Waalhaven NZ. nadert het deel de kunstmest overslag. Rechts van de toekijkende werknemers is vaag de blauwe rangeerrobot van dit bedrijf te ontwaren. De zelflossers worden aangekoppeld, remproef genomen en de trein van inmiddels 30-35 wagens kan vertrekken richting het emplacement van Waalhaven Oost en via Waalhaven Zuid (omlopen en/of uitrangeren) naar de Kijfhoek.






In de waaier voorbij Waalhaven OZ. komt de brullende 2380 ons tegemoet en buigt af richting Waalhaven Oost. Rechts het spoor naar de Sluisjesdijk, wat heel vroeger ook doorliep over het Maastunnelplein en Brielselaan naar het emplacement IJsselmonde. Links achter de betonnen schutting zat nog een lompenboer, goed voor zo'n twee wagens per week.


eigen foto's, Maart 1995








Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: 19 Toen
« Reactie #4623 Gepost op: 24 januari 2023, 19:56:43 »
Weer zo'n mooi beeldverhaal  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 19 Toen
« Reactie #4624 Gepost op: 24 januari 2023, 20:34:18 »
Niet alleeeen een mooi beeldverhaal.
Ook duidelijke tekst & uitleg.
Uniek dit alles denk ik.

In 2001/2002 passeerde ik naar- en uit het werk de vele havensporen van Waalhaven Oz. Ik zag toen hooguit drie maal treinverkeer cq tekenen dat er treinen waren geweest.
Het zal nu nog minder zijn, de gevaarlijke oversteken zijn nu beveiligd met lichten.
Ronald
Groet,
      Ronald

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: 19 Toen
« Reactie #4625 Gepost op: 24 januari 2023, 21:05:46 »
En ook leuk voor op de modelbaan: je 2200 in het midden van een goederentrein.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: 19 Toen
« Reactie #4626 Gepost op: 25 januari 2023, 06:31:28 »
Dank u dank u

En ook leuk voor op de modelbaan: je 2200 in het midden van een goederentrein.
Rangeerpuzzels vragen weleens om een creatieve oplossing, zeker als je alle wagens in één keer wil meenemen.
Groeten,
Richard

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: 19 Toen
« Reactie #4627 Gepost op: 25 januari 2023, 07:52:53 »
Gafe updates, heeft die  2380 nou gele buffers?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: 19 Toen
« Reactie #4628 Gepost op: 25 januari 2023, 09:05:53 »
Kijk, en is dit is nu precies de reden waarom Piko/Roco radiolocs uit de hoge nummering uit moeten brengen! 2380 is een prima nummer, zelf ook eens gespot op Beverwijk.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: 19 Toen
« Reactie #4629 Gepost op: 25 januari 2023, 10:05:48 »
Gafe updates, heeft die  2380 nou gele buffers?
Zal eerder een lichte kleur menie zijn, buffers werden aan de voorkanten vaak niet afgelakt omdat dat toch niet zoveel nut zou heeft met al het vet en schuren tegen andere buffers :)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: 19 Toen
« Reactie #4630 Gepost op: 25 januari 2023, 10:51:24 »
En ook leuk voor op de modelbaan: je 2200 in het midden van een goederentrein.
Je kunt zelfs afstoten met een kolenbak aan de andere kant van de loc:


Weert, augustus 1970
Groet, Frank

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re: 19 Toen
« Reactie #4631 Gepost op: 25 januari 2023, 11:22:01 »
Ik ben misschien een beetje laat met plaatsen, maar ben er nu eindelijk achter hoe of dat ik mijn foto's kan bewerken op deze nieuwe laptop.

Hier nog wat plaatjes die aansluiten op de RMO laatste dagen.











Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 19 Toen
« Reactie #4632 Gepost op: 25 januari 2023, 11:36:14 »
 :)
Laat?
Half 12 in de ochtend...

In welk jaar waren die rails al zo verroest!?

Ronald
Groet,
      Ronald

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: 19 Toen
« Reactie #4633 Gepost op: 30 januari 2023, 13:56:34 »
Was dit filmpje al verwezen hier? Mooie beelden van RET, HTM en NS voor en na 1960.
NS vanaf ongeveer min. 17: Stroomlijntreinstellen, Treinstel Toekomst, TEE vertrek, een vertrek van een van de laatste Blokkendoos treinen, en een blokkendoos+ AB7521 achter een 1100 in de reizigersdienst (ik vermoed A'dam-Maastricht), cabinerit op een 1200 Den Haag-Friesland.

https://www.youtube.com/watch?v=iej7CS_73KU
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2023, 14:00:13 door janw »

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6450
Re: 19 Toen
« Reactie #4634 Gepost op: 30 januari 2023, 14:05:12 »
Dat HTM stuk is niet jaren zestig, maar (laat) jaren zeventig. Een hardgele 1300 en een 1000 met vergrote bovenraampjes. Dat kwam rond 1975 geloof ik. Grappig om te zien dat het stuk van lijn 10 van Voorburg naar Rijswijk geen steek is veranderd terwijl alles rond de Kalvermarkt onherkenbaar is.
Boomshanka!