Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1794342 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: 19 Toen
« Reactie #4590 Gepost op: 21 januari 2023, 22:19:13 »
Exact (y) nu zit de Fenix Food Factory op die locatie, maar er liggen nog wel restanten spoor en kraanrails.
Groeten,
Richard

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: 19 Toen
« Reactie #4591 Gepost op: 21 januari 2023, 22:19:50 »
Inderdaad geweldig beeldverhaal!  (y)  Heel leuk om zo een dienstje "mee te lopen".

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
Re: 19 Toen
« Reactie #4592 Gepost op: 21 januari 2023, 22:47:44 »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
    • Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #4593 Gepost op: 22 januari 2023, 07:39:27 »
Wat een heerlijke foto's Richard! (y)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 19 Toen
« Reactie #4594 Gepost op: 22 januari 2023, 09:01:42 »
Richard,

Mooie reportage van ruim dertig jaar geleden.
De "Kop van Zuid" was toen toekomstmuziek, waarvan het muziekpapier nog op de gemeentelijke tekentafels lag.

Het laatste bedrijf van spoorvervoer in dit deel van de stad, Zuid.

Groet,
Ronald
Groet,
      Ronald

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: 19 Toen
« Reactie #4595 Gepost op: 22 januari 2023, 09:49:20 »
Heerlijke rapportage inderdaad  (y). Van 1999 tot 2011 was ik een van de inwoners van bovengenoemde Kop van Zuid, zo'n beetje op het terrein van de werkplaats (vandaar mijn forumnaam Dpc Fo). Het goederenvervoer was toen al bijna geheel verdwenen, maar ik heb nog één keer meegemaakt dat het straatspoor op de Brede Hilledijk en de Hillestraat bereden werd. Daarbij maakte ik de sensatie mee om, dankzij het straatspoor, achter een trein aan te fietsen, met mijn voorwiel op twee meter van de koppeling van de laatste wagen. Heel bijzonder.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: 19 Toen
« Reactie #4596 Gepost op: 22 januari 2023, 12:54:36 »
Bijzonder mooi! Dit goederenvervoer heb ik zelf niet meer met eigen ogen kunnen zien, terwijl ik er toch vaak genoeg langs fietste.
En natuurlijk extra leuk omdat ik dit stukje Rotterdam als voorbeeld heb voor mijn nieuwe baan.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 19 Toen
« Reactie #4597 Gepost op: 22 januari 2023, 12:58:54 »
Heerlijke rapportage inderdaad  (y). Van 1999 tot 2011 was ik een van de inwoners van bovengenoemde Kop van Zuid, zo'n beetje op het terrein van de werkplaats (vandaar mijn forumnaam Dpc Fo). Het goederenvervoer was toen al bijna geheel verdwenen, maar ik heb nog één keer meegemaakt dat het straatspoor op de Brede Hilledijk en de Hillestraat bereden werd. Daarbij maakte ik de sensatie mee om, dankzij het straatspoor, achter een trein aan te fietsen, met mijn voorwiel op twee meter van de koppeling van de laatste wagen. Heel bijzonder.

Spannend! :)
Dpc Fo?
Leg eens uit, iets met Feijenoord neem ik aan?

Groet,

Ronald
Groet,
      Ronald

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: 19 Toen
« Reactie #4598 Gepost op: 22 januari 2023, 12:59:46 »
Grappig dat de loc zich aan de verkeersregels houdt bij het oversteken, maar wel het eenrichtingsverkeer heeft genegeerd.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: 19 Toen
« Reactie #4599 Gepost op: 22 januari 2023, 13:01:50 »
Fantastische reportage Richard. Historisch document!

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: 19 Toen
« Reactie #4600 Gepost op: 22 januari 2023, 13:25:35 »
Mooi de positieve respons (y) zoals eerder in een ander topic al geschreven, tijdens opruimen vorige week ben ik een doos fotomapjes tegengekomen uit mijn actieve fototijd, maar de bijbehorende negatieven zaten er niet bij. Na tussentijds drie keer verhuizen zouden die wel eens kwijtgeraakt kunnen zijn. Om toch de foto indrukken te kunnen delen ben ik bezig de afdrukken te fotograferen, wat helaas wel kwaliteitsverlies betekent.

Ben nu bezig de volgende serie te herfotograferen. Tot straks!

Grappig dat de loc zich aan de verkeersregels houdt bij het oversteken, maar wel het eenrichtingsverkeer heeft genegeerd.
Tja, je zou toch zeggen dat een 2200 ook een motorvoertuig is  ;D

Daarbij maakte ik de sensatie mee om, dankzij het straatspoor, achter een trein aan te fietsen, met mijn voorwiel op twee meter van de koppeling van de laatste wagen. Heel bijzonder.
Niet geheel ongevaarlijk, een rangeerdeel kon weleens met een klap stilstaan. Dan moet je snel reageren als je er op twee meter afstand van fietst. Maar leuke anekdote  (y)
Groeten,
Richard

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: 19 Toen
« Reactie #4601 Gepost op: 22 januari 2023, 13:51:19 »
Spannend! :)
Dpc Fo?
Leg eens uit, iets met Feijenoord neem ik aan?

Groet,

Ronald

Yep, Depotchef Fijenoord  ;)

@Richard: het ging heel stapvoets hoor...zou wel de krant gehaald hebben: fietser botst achterop goederentrein.. ;D
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2023, 13:53:32 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: 19 Toen
« Reactie #4602 Gepost op: 22 januari 2023, 14:03:00 »
Grappig dat de loc zich aan de verkeersregels houdt bij het oversteken, maar wel het eenrichtingsverkeer heeft genegeerd.
Er komt plots nog een herinnering boven van dat tegen het verkeer inrijden in de Korte Hillestraat. Terwijl de 2200 met luid piepende wielbanden door de bocht van de Korte Hillestraat reed, kwam ons plots een auto tegemoet, die duidelijk geen locomotief op straat had verwacht, hij dacht dat er door het verkeersbord geen tegenliggend verkeer was en kon na een schrikmoment de loc toch nog ruim ontwijken....Waarop de oude wagenmeester droog opmerkte " Waar sporen liggen wordt gewerkt, dat zijn ze in Paramaribo niet gewend".....

*mocht de anekdote als "grensoverschrijdend" worden ervaren, dan haal ik m weer weg.
Groeten,
Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 19 Toen
« Reactie #4603 Gepost op: 22 januari 2023, 14:06:00 »
We doen niet an  Zwarte Pieten, Richard :)
Andere Tijden, terug naar de onze?
Ronald
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: 19 Toen
« Reactie #4604 Gepost op: 22 januari 2023, 17:16:22 »
Per september 1994 zou de inzet op Rotterdam RMO van de serie 600 worden beeindigd en vervangen worden door de serie 6400. Reden om in de laatste week van augustus '94 de RMO weer op te zoeken om voor de laatste keer de bakkies hier in actieve rangeerdienst mee te maken. Voelde als einde van een tijdperk...




Laatste vrijdag van augustus 1994, ongeveer 11:00....Een rangeerploeg van Fo zit in het stationsgebouw (tractie en goederenadministratiekantoor) van RMO koffie te lurken en te gniffelen op mijn vraag of de heren het best vonden dat ik mee zou lopen tussen de sporen om foto's te maken....Geen probleem, maar ik moest wel wat afdrukjes laten maken als souvenir van hun laatste gang op een 600 op RMO...







De 643 staat op het vaste losse loccen spoor geduldig te wachten tot de koffie op is. De 643 was trouwens een klein jaar eerder uit Zeeuws Vlaanderen overgekomen omdat de loc daar ook al werkloos was geworden door vervanging door de serie 2200 (met ingebouwde snelheidsbegrenzer op 40 km/uur!). De 643 droeg in Zeeuws Vlaanderen de naam JAAP, en dat is als je goed kijkt, nog waar te nemen tussen de ramen op de kont van de loc.







Voor het NS gebouw stond een armsein opgesteld als herinnering aan de klassieke beveiliging op de RMO, die jaren daarvoor was weggesaneerd.







Het oude NS logo (embleem) prijkt nog op het stationsgebouw aan de sporenzijde. Aan de straatkant zaten moderne vishaken...








Inmiddels is de rangeerdienst in volle gang en wordt in recordtempo de ene na de andere sleep uitgehaald en samengesteld, die een 6400 of 2200 die middag zou komen ophalen met bestemming Kijfhoek.
























De in de vroege ochtend naar de RMO gebrachte wagens bestemd voor bedrijven aan de Merwehaven, zijn hier verzameld en gaan geduwd naar het emplacement RMO-West, wat zich uitstrekte tot aan de gemeentegrens van Schiedam.






Duwend wordt het spoor langs het Marconiplein bereden. Opvallend aan dit spoor was dat de ballast tussen de dwarsliggers geasfalteerd was, wellicht had dit tot doel dat rangeerpersoneel enigzins comfortabel voor een trein uit zou kunnen lopen, zonder op het fietspad te hoeven.







Voorbij Marconiplein begint het emplacement van RMO-West bij wissel 409. Recht ligt de Schiedamse dijk met de rails van RET lijn 1.







Details details....veel te ontdekken op dit rommelig ogend emplacement. De verroeste rails op de achtergrond hadden toen geen aansluiting meer en lagen er zinloos bij. Als jochie van 10-11 jaar ging ik weleens met vriendjes zwemmen in het nabij gelegen Zwembad West en eenmaal afgedroogd een keer kijken op dit emplacement. Toen stonden die achterste sporen nog vol met koelwagens en vonden we het leuk een losse koelwagen met z'n drieeen op te duwen, en eenmaal rijdend op het bordes aan de kopwand te springen en omhoog te klimmen en dan genieten van de uitloop....of als er een andere wagen stond, van de dreun die het gaf als de ene koelwagen op de andere liep....het was wel maken dat je wegkwam daarna, die klappen werden vast wel gehoord door iemand ;D






Het rangeerdeel wordt op dit lange kopspoor weggezet om op een ander tijdstip uit te halen en te verdelen naar de bedieningspunten. Het flatgebouw op de achtergrond staat al in de gemeente Schiedam.







De 643 gaat nu op weg naar het containeroverslag bedrijf van UNIPORT, dat toen nog gevestigd zat aan de Merwehaven, later is dit verhuisd richting Maasvlakte (?).








FOEEE FOEEE luid fluitend steekt de 643 de straat over. De 643 had nog de originele luchtfluit en geen typhoon zoals sommige 600en dat hadden, leuk zo'n ouderwets motortram achtig geluid...







De 643 koppelt met de wagens die op de kade staan. De containers zijn voornamelijk per kustvaarder aangevoerd naar UNIPORT. Een aantal jaar later stopte NS Cargo helaas met deze zogenaamde haarvatenbediening  :'( Wat direct het lot van de RMO als goederenstation bezegelde...






Het bakkie trekt de wagens naar het emplacement van West en stelt de wagens daar op. Ik verwachte eigenlijk dat de wagens meegingen naar het hoofdemplacement maar dat was dus niet zo.







De losse 643 passeert op de terugweg naar het hoofdemplacement weer het Marconiplein. Het spoor rechts is het aansluitspoor naar de hoofdlijn bij de Delfshavense Schiebruggen (DHS aansluiting). Aan de overkant van het plein met zijn RET kruisingen takte nog de stamlijn af naar emplacement Spaanse Polder waar vroeger TRAILSTAR gevestigd zat. Na buitendiensstelling van dat emplacement diende het nog een aantal jaar als onderkomen voor de SSN.








Ex-JAAP komt aan op het hoofdemplacement en gaat zich bezighouden met de volgende klus. Na de rangeerploeg uitgezwaaid te hebben ga ik op weg naar mijn eigen broodheer, waar ik die dag de middagdienst heb.


Alle foto's gemaakt door mijzelf.













Groeten,
Richard