Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 11:39:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:37:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:26:31
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 11:23:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 11:18:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 10:38:28
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1931843 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3287
Re: 19 Toen
« Reactie #4590 Gepost op: 21 January 2023, 22:19:13 »
Exact (y) nu zit de Fenix Food Factory op die locatie, maar er liggen nog wel restanten spoor en kraanrails.
Groeten,
Richard

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: 19 Toen
« Reactie #4591 Gepost op: 21 January 2023, 22:19:50 »
Inderdaad geweldig beeldverhaal!  (y)  Heel leuk om zo een dienstje "mee te lopen".

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: 19 Toen
« Reactie #4592 Gepost op: 21 January 2023, 22:47:44 »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #4593 Gepost op: 22 January 2023, 07:39:27 »
Wat een heerlijke foto's Richard! (y)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 19 Toen
« Reactie #4594 Gepost op: 22 January 2023, 09:01:42 »
Richard,

Mooie reportage van ruim dertig jaar geleden.
De "Kop van Zuid" was toen toekomstmuziek, waarvan het muziekpapier nog op de gemeentelijke tekentafels lag.

Het laatste bedrijf van spoorvervoer in dit deel van de stad, Zuid.

Groet,
Ronald
Groet,
      Ronald

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: 19 Toen
« Reactie #4595 Gepost op: 22 January 2023, 09:49:20 »
Heerlijke rapportage inderdaad  (y). Van 1999 tot 2011 was ik een van de inwoners van bovengenoemde Kop van Zuid, zo'n beetje op het terrein van de werkplaats (vandaar mijn forumnaam Dpc Fo). Het goederenvervoer was toen al bijna geheel verdwenen, maar ik heb nog één keer meegemaakt dat het straatspoor op de Brede Hilledijk en de Hillestraat bereden werd. Daarbij maakte ik de sensatie mee om, dankzij het straatspoor, achter een trein aan te fietsen, met mijn voorwiel op twee meter van de koppeling van de laatste wagen. Heel bijzonder.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: 19 Toen
« Reactie #4596 Gepost op: 22 January 2023, 12:54:36 »
Bijzonder mooi! Dit goederenvervoer heb ik zelf niet meer met eigen ogen kunnen zien, terwijl ik er toch vaak genoeg langs fietste.
En natuurlijk extra leuk omdat ik dit stukje Rotterdam als voorbeeld heb voor mijn nieuwe baan.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 19 Toen
« Reactie #4597 Gepost op: 22 January 2023, 12:58:54 »
Heerlijke rapportage inderdaad  (y). Van 1999 tot 2011 was ik een van de inwoners van bovengenoemde Kop van Zuid, zo'n beetje op het terrein van de werkplaats (vandaar mijn forumnaam Dpc Fo). Het goederenvervoer was toen al bijna geheel verdwenen, maar ik heb nog één keer meegemaakt dat het straatspoor op de Brede Hilledijk en de Hillestraat bereden werd. Daarbij maakte ik de sensatie mee om, dankzij het straatspoor, achter een trein aan te fietsen, met mijn voorwiel op twee meter van de koppeling van de laatste wagen. Heel bijzonder.

Spannend! :)
Dpc Fo?
Leg eens uit, iets met Feijenoord neem ik aan?

Groet,

Ronald
Groet,
      Ronald

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1261
  • Klaar voor vertrek
Re: 19 Toen
« Reactie #4598 Gepost op: 22 January 2023, 12:59:46 »
Grappig dat de loc zich aan de verkeersregels houdt bij het oversteken, maar wel het eenrichtingsverkeer heeft genegeerd.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: 19 Toen
« Reactie #4599 Gepost op: 22 January 2023, 13:01:50 »
Fantastische reportage Richard. Historisch document!

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3287
Re: 19 Toen
« Reactie #4600 Gepost op: 22 January 2023, 13:25:35 »
Mooi de positieve respons (y) zoals eerder in een ander topic al geschreven, tijdens opruimen vorige week ben ik een doos fotomapjes tegengekomen uit mijn actieve fototijd, maar de bijbehorende negatieven zaten er niet bij. Na tussentijds drie keer verhuizen zouden die wel eens kwijtgeraakt kunnen zijn. Om toch de foto indrukken te kunnen delen ben ik bezig de afdrukken te fotograferen, wat helaas wel kwaliteitsverlies betekent.

Ben nu bezig de volgende serie te herfotograferen. Tot straks!

Grappig dat de loc zich aan de verkeersregels houdt bij het oversteken, maar wel het eenrichtingsverkeer heeft genegeerd.
Tja, je zou toch zeggen dat een 2200 ook een motorvoertuig is  ;D

Daarbij maakte ik de sensatie mee om, dankzij het straatspoor, achter een trein aan te fietsen, met mijn voorwiel op twee meter van de koppeling van de laatste wagen. Heel bijzonder.
Niet geheel ongevaarlijk, een rangeerdeel kon weleens met een klap stilstaan. Dan moet je snel reageren als je er op twee meter afstand van fietst. Maar leuke anekdote  (y)
Groeten,
Richard

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: 19 Toen
« Reactie #4601 Gepost op: 22 January 2023, 13:51:19 »
Spannend! :)
Dpc Fo?
Leg eens uit, iets met Feijenoord neem ik aan?

Groet,

Ronald

Yep, Depotchef Fijenoord  ;)

@Richard: het ging heel stapvoets hoor...zou wel de krant gehaald hebben: fietser botst achterop goederentrein.. ;D
« Laatst bewerkt op: 22 January 2023, 13:53:32 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3287
Re: 19 Toen
« Reactie #4602 Gepost op: 22 January 2023, 14:03:00 »
Grappig dat de loc zich aan de verkeersregels houdt bij het oversteken, maar wel het eenrichtingsverkeer heeft genegeerd.
Er komt plots nog een herinnering boven van dat tegen het verkeer inrijden in de Korte Hillestraat. Terwijl de 2200 met luid piepende wielbanden door de bocht van de Korte Hillestraat reed, kwam ons plots een auto tegemoet, die duidelijk geen locomotief op straat had verwacht, hij dacht dat er door het verkeersbord geen tegenliggend verkeer was en kon na een schrikmoment de loc toch nog ruim ontwijken....Waarop de oude wagenmeester droog opmerkte " Waar sporen liggen wordt gewerkt, dat zijn ze in Paramaribo niet gewend".....

*mocht de anekdote als "grensoverschrijdend" worden ervaren, dan haal ik m weer weg.
Groeten,
Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 19 Toen
« Reactie #4603 Gepost op: 22 January 2023, 14:06:00 »
We doen niet an  Zwarte Pieten, Richard :)
Andere Tijden, terug naar de onze?
Ronald
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3287
Re: 19 Toen
« Reactie #4604 Gepost op: 22 January 2023, 17:16:22 »
Per september 1994 zou de inzet op Rotterdam RMO van de serie 600 worden beeindigd en vervangen worden door de serie 6400. Reden om in de laatste week van augustus '94 de RMO weer op te zoeken om voor de laatste keer de bakkies hier in actieve rangeerdienst mee te maken. Voelde als einde van een tijdperk...




Laatste vrijdag van augustus 1994, ongeveer 11:00....Een rangeerploeg van Fo zit in het stationsgebouw (tractie en goederenadministratiekantoor) van RMO koffie te lurken en te gniffelen op mijn vraag of de heren het best vonden dat ik mee zou lopen tussen de sporen om foto's te maken....Geen probleem, maar ik moest wel wat afdrukjes laten maken als souvenir van hun laatste gang op een 600 op RMO...







De 643 staat op het vaste losse loccen spoor geduldig te wachten tot de koffie op is. De 643 was trouwens een klein jaar eerder uit Zeeuws Vlaanderen overgekomen omdat de loc daar ook al werkloos was geworden door vervanging door de serie 2200 (met ingebouwde snelheidsbegrenzer op 40 km/uur!). De 643 droeg in Zeeuws Vlaanderen de naam JAAP, en dat is als je goed kijkt, nog waar te nemen tussen de ramen op de kont van de loc.







Voor het NS gebouw stond een armsein opgesteld als herinnering aan de klassieke beveiliging op de RMO, die jaren daarvoor was weggesaneerd.







Het oude NS logo (embleem) prijkt nog op het stationsgebouw aan de sporenzijde. Aan de straatkant zaten moderne vishaken...








Inmiddels is de rangeerdienst in volle gang en wordt in recordtempo de ene na de andere sleep uitgehaald en samengesteld, die een 6400 of 2200 die middag zou komen ophalen met bestemming Kijfhoek.
























De in de vroege ochtend naar de RMO gebrachte wagens bestemd voor bedrijven aan de Merwehaven, zijn hier verzameld en gaan geduwd naar het emplacement RMO-West, wat zich uitstrekte tot aan de gemeentegrens van Schiedam.






Duwend wordt het spoor langs het Marconiplein bereden. Opvallend aan dit spoor was dat de ballast tussen de dwarsliggers geasfalteerd was, wellicht had dit tot doel dat rangeerpersoneel enigzins comfortabel voor een trein uit zou kunnen lopen, zonder op het fietspad te hoeven.







Voorbij Marconiplein begint het emplacement van RMO-West bij wissel 409. Recht ligt de Schiedamse dijk met de rails van RET lijn 1.







Details details....veel te ontdekken op dit rommelig ogend emplacement. De verroeste rails op de achtergrond hadden toen geen aansluiting meer en lagen er zinloos bij. Als jochie van 10-11 jaar ging ik weleens met vriendjes zwemmen in het nabij gelegen Zwembad West en eenmaal afgedroogd een keer kijken op dit emplacement. Toen stonden die achterste sporen nog vol met koelwagens en vonden we het leuk een losse koelwagen met z'n drieeen op te duwen, en eenmaal rijdend op het bordes aan de kopwand te springen en omhoog te klimmen en dan genieten van de uitloop....of als er een andere wagen stond, van de dreun die het gaf als de ene koelwagen op de andere liep....het was wel maken dat je wegkwam daarna, die klappen werden vast wel gehoord door iemand ;D






Het rangeerdeel wordt op dit lange kopspoor weggezet om op een ander tijdstip uit te halen en te verdelen naar de bedieningspunten. Het flatgebouw op de achtergrond staat al in de gemeente Schiedam.







De 643 gaat nu op weg naar het containeroverslag bedrijf van UNIPORT, dat toen nog gevestigd zat aan de Merwehaven, later is dit verhuisd richting Maasvlakte (?).








FOEEE FOEEE luid fluitend steekt de 643 de straat over. De 643 had nog de originele luchtfluit en geen typhoon zoals sommige 600en dat hadden, leuk zo'n ouderwets motortram achtig geluid...







De 643 koppelt met de wagens die op de kade staan. De containers zijn voornamelijk per kustvaarder aangevoerd naar UNIPORT. Een aantal jaar later stopte NS Cargo helaas met deze zogenaamde haarvatenbediening  :'( Wat direct het lot van de RMO als goederenstation bezegelde...






Het bakkie trekt de wagens naar het emplacement van West en stelt de wagens daar op. Ik verwachte eigenlijk dat de wagens meegingen naar het hoofdemplacement maar dat was dus niet zo.







De losse 643 passeert op de terugweg naar het hoofdemplacement weer het Marconiplein. Het spoor rechts is het aansluitspoor naar de hoofdlijn bij de Delfshavense Schiebruggen (DHS aansluiting). Aan de overkant van het plein met zijn RET kruisingen takte nog de stamlijn af naar emplacement Spaanse Polder waar vroeger TRAILSTAR gevestigd zat. Na buitendiensstelling van dat emplacement diende het nog een aantal jaar als onderkomen voor de SSN.








Ex-JAAP komt aan op het hoofdemplacement en gaat zich bezighouden met de volgende klus. Na de rangeerploeg uitgezwaaid te hebben ga ik op weg naar mijn eigen broodheer, waar ik die dag de middagdienst heb.


Alle foto's gemaakt door mijzelf.













Groeten,
Richard