Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schakelrail werkt niet meer door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:27:25
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 16:20:43
Kan iemand mij aub vertellen uit welke jaren deze pet komt? door FritsT
Vandaag om 16:08:43
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco door AMD Neuenhaus
Vandaag om 16:08:20
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 16:01:55
Van HO naar N door Knootje
Vandaag om 15:47:04
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:58
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:33:41
Arduino Uno en bezetmelder door guy1846
Vandaag om 15:16:07
decal, transfer, sticker door MOVisser
Vandaag om 14:33:38
18 mei modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 14:24:11
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 14:20:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:20:00
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:04:54
Dönsdorfer Bauberichte door Boertje
Vandaag om 13:40:34
DR5000 track output kapot? door Martin Domburg
Vandaag om 13:35:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door zuylen
Vandaag om 13:16:49
Forum mittelrhein niet bereikbaar door MaraNCS
Vandaag om 12:52:34
Leubachtalbahn door jerrytrein
Vandaag om 12:51:04
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Pauldg
Vandaag om 12:47:28
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 11:35:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:21:05
Station Baarn HIJSM door Edsko Hekman
Vandaag om 11:19:27
Ostmuhle Hafen (spoor 0) door Ronald Halma
Vandaag om 10:44:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:29:29
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 07:42:53
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:07:53
NS Gs141 door KNed
21 mei 2024, 23:52:13
Sea-Bots door bask185
21 mei 2024, 23:08:30
Onderstation Vlissingen door WimM
21 mei 2024, 22:16:02
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1802637 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 19 Toen
« Reactie #4620 Gepost op: 23 januari 2023, 19:12:25 »
Mooi vervolg...

Het pand van Diepenveen is inderdaad monument.
We zijn er eens met Monumentendag binnen geweest, inclusief torenbeklimming  vorige eeuw.

Richard, op een van de foto's gister zag ik tussen het spoor een detectielus. Voor de verkeerslichten?
Reden deze transporten op vaste tijden of ging je op safari met voorkennis?
Ronald
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3027
Re: 19 Toen
« Reactie #4621 Gepost op: 23 januari 2023, 21:26:53 »
Mooi dat het Diepeveen behouden is, ik zag het daarstraks ook al op Streetview.

De detectielus bij wissel 409 was bestemd voor de verkeerslichten vooraf de overweg van, ik denk, de Vierhavenstraat.

De vaste tijden waren meestal niet zo vast, maar de buurtgoederentrein naar de RMO was meestal wel op tijd en niet te vroeg. Had waarschijnlijk te maken met passage van het luchtspoor en later de Willemspoortunnel.
Verder hoorde je weleens wat of je had geluk als je ter plekke was.
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3027
Re: 19 Toen
« Reactie #4622 Gepost op: 24 januari 2023, 19:32:16 »
Vanuit mijn toenmalige woning in Rotterdam Zuid kon je regelmatig het geluid van een toeterende 2200 horen als de kades van de Waalhaven-oostzijde werden bediend. Het pedaal van de hoge typhoon werd gelijktijdig met de lage typhoon bediend zodat er een extra hard geluid ontstond, dit was nodig om het verkeerslawaai te overstemmen als er een weg overgestoken moest worden met een rangeerdeel. Dit (mooie) geluid kun je terughoren bij het sound model van de Piko 2200. Dit doe je door de twee (hoog-laag) functietoetsen voor de typhoon gelijktijdig in te drukken.

Op een doordeweekse dag in maart 1995, net thuis van mijn werk hoorde ik het hierboven omschreven geluid van een 2200 en pakte snel mijn camera en sprong op de fiets richting Waalhaven.





Behoedzaam duwd de 2200, bediend vanaf de rongenwagen, het rangeerdeel door het verkeersgewoel. RET bus 67 verzorgd op werkdagen het personenvervoer op de Sluisjesdijk waar talloze bedrijven gevestigd zijn.





Op weg naar het einde van de Sluisjesdijk waar een gesloten wagen opgepikt moet worden lift ik met fiets en al een stukje mee. Ik was geen onbekende voor deze ploeg.






De gesloten wagen is opgehaald en het rangeerdeel is weer op weg naar het begin van de dijk.






Aan het begin van de Sluisjesdijk maak ik deze voor mij bijzondere opname; in het GTI gebouw rechts heb ik ooit mijn sterkstroommonteur diploma behaald en op het moment van de foto was ik werkzaam als vrijwilliger bij de Stichting Veteraan Autobussen (SVA) dat gevestigd zat in de grote RET busgarage links op de foto.






Om tijd te sparen werden de wagens van de Sluisjesdijk gewoon meegenomen bij de bediening van de volgende straat, Waalhaven-noordzijde. Deze loopt parallel aan de Sluisjesdijk maar dan zo'n 100 meter zuidelijker. Aan het einde van de straat bevind zich oa. een kunstmestoverslag waar een trein met vierassige zelflossers opgehaald wordt. Interessant is hoe het Engelse wissel net buiten de bestrating valt.






De voorman-rangeerder loopt in de verte in het naastliggende spoor, de wagenmeester wandelt naast de duwende loc met een wisselijzer in de hand voor het omleggen van straatwissels.






Bijna aan het einde van Waalhaven NZ. nadert het deel de kunstmest overslag. Rechts van de toekijkende werknemers is vaag de blauwe rangeerrobot van dit bedrijf te ontwaren. De zelflossers worden aangekoppeld, remproef genomen en de trein van inmiddels 30-35 wagens kan vertrekken richting het emplacement van Waalhaven Oost en via Waalhaven Zuid (omlopen en/of uitrangeren) naar de Kijfhoek.






In de waaier voorbij Waalhaven OZ. komt de brullende 2380 ons tegemoet en buigt af richting Waalhaven Oost. Rechts het spoor naar de Sluisjesdijk, wat heel vroeger ook doorliep over het Maastunnelplein en Brielselaan naar het emplacement IJsselmonde. Links achter de betonnen schutting zat nog een lompenboer, goed voor zo'n twee wagens per week.


eigen foto's, Maart 1995








Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: 19 Toen
« Reactie #4623 Gepost op: 24 januari 2023, 19:56:43 »
Weer zo'n mooi beeldverhaal  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 19 Toen
« Reactie #4624 Gepost op: 24 januari 2023, 20:34:18 »
Niet alleeeen een mooi beeldverhaal.
Ook duidelijke tekst & uitleg.
Uniek dit alles denk ik.

In 2001/2002 passeerde ik naar- en uit het werk de vele havensporen van Waalhaven Oz. Ik zag toen hooguit drie maal treinverkeer cq tekenen dat er treinen waren geweest.
Het zal nu nog minder zijn, de gevaarlijke oversteken zijn nu beveiligd met lichten.
Ronald
Groet,
      Ronald

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 846
Re: 19 Toen
« Reactie #4625 Gepost op: 24 januari 2023, 21:05:46 »
En ook leuk voor op de modelbaan: je 2200 in het midden van een goederentrein.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3027
Re: 19 Toen
« Reactie #4626 Gepost op: 25 januari 2023, 06:31:28 »
Dank u dank u

En ook leuk voor op de modelbaan: je 2200 in het midden van een goederentrein.
Rangeerpuzzels vragen weleens om een creatieve oplossing, zeker als je alle wagens in één keer wil meenemen.
Groeten,
Richard

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1590
Re: 19 Toen
« Reactie #4627 Gepost op: 25 januari 2023, 07:52:53 »
Gafe updates, heeft die  2380 nou gele buffers?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Filmpjes op YouTube
Re: 19 Toen
« Reactie #4628 Gepost op: 25 januari 2023, 09:05:53 »
Kijk, en is dit is nu precies de reden waarom Piko/Roco radiolocs uit de hoge nummering uit moeten brengen! 2380 is een prima nummer, zelf ook eens gespot op Beverwijk.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3882
Re: 19 Toen
« Reactie #4629 Gepost op: 25 januari 2023, 10:05:48 »
Gafe updates, heeft die  2380 nou gele buffers?
Zal eerder een lichte kleur menie zijn, buffers werden aan de voorkanten vaak niet afgelakt omdat dat toch niet zoveel nut zou heeft met al het vet en schuren tegen andere buffers :)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5213
Re: 19 Toen
« Reactie #4630 Gepost op: 25 januari 2023, 10:51:24 »
En ook leuk voor op de modelbaan: je 2200 in het midden van een goederentrein.
Je kunt zelfs afstoten met een kolenbak aan de andere kant van de loc:


Weert, augustus 1970
Groet, Frank

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12347
    • sleutelspoor
Re: 19 Toen
« Reactie #4631 Gepost op: 25 januari 2023, 11:22:01 »
Ik ben misschien een beetje laat met plaatsen, maar ben er nu eindelijk achter hoe of dat ik mijn foto's kan bewerken op deze nieuwe laptop.

Hier nog wat plaatjes die aansluiten op de RMO laatste dagen.











Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 19 Toen
« Reactie #4632 Gepost op: 25 januari 2023, 11:36:14 »
 :)
Laat?
Half 12 in de ochtend...

In welk jaar waren die rails al zo verroest!?

Ronald
Groet,
      Ronald

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2155
  • Bruggen-IG:
Re: 19 Toen
« Reactie #4633 Gepost op: 30 januari 2023, 13:56:34 »
Was dit filmpje al verwezen hier? Mooie beelden van RET, HTM en NS voor en na 1960.
NS vanaf ongeveer min. 17: Stroomlijntreinstellen, Treinstel Toekomst, TEE vertrek, een vertrek van een van de laatste Blokkendoos treinen, en een blokkendoos+ AB7521 achter een 1100 in de reizigersdienst (ik vermoed A'dam-Maastricht), cabinerit op een 1200 Den Haag-Friesland.

https://www.youtube.com/watch?v=iej7CS_73KU
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2023, 14:00:13 door janw »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6535
Re: 19 Toen
« Reactie #4634 Gepost op: 30 januari 2023, 14:05:12 »
Dat HTM stuk is niet jaren zestig, maar (laat) jaren zeventig. Een hardgele 1300 en een 1000 met vergrote bovenraampjes. Dat kwam rond 1975 geloof ik. Grappig om te zien dat het stuk van lijn 10 van Voorburg naar Rijswijk geen steek is veranderd terwijl alles rond de Kalvermarkt onherkenbaar is.
Boomshanka!