Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 21:55:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Ronald69
Vandaag om 21:23:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1927063 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: 19 Toen
« Reactie #4185 Gepost op: 28 December 2020, 12:48:43 »
Kneuterdijk ja, maar wel in die richting. Anders zie je dat Garoeda er niet meer is....

Ik heb het al eerde getypt hier: als je met oude dia's en foto's aan de gang gaat, zoals ik nu, ontdek je soms nieuwe dingen. Zie hier een foto die ik op 190881 in de Botlek maakte van de 2348. Niets bijzonders zou je denken. Maar toch: die loc blijkt verschillende modellen zwaailichten te hebben: een ronde versie voor, een rechte achter.

Groet, Frank

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: 19 Toen
« Reactie #4186 Gepost op: 28 December 2020, 12:58:29 »
Grappig detail  :D

Garoeda is nog maar net weg, maar het is hun eigen schuld want ze deden al 30 jaar niet hun best meer.... maar tot zover off topic.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #4187 Gepost op: 28 December 2020, 20:58:30 »
Gerard, hadden die 1100'en Delft niet op de film staan? Wit filmen lijkt mij nergens voor nodig, toch?
De 1100en hadden volgens mij Delft niet op de film staan dus filmden wit tijdens de proefritten.
1100en waren niet toegelaten op lijn 1, buitenlijn, omdat 1100en geen claxon of fluit hadden, verplicht op lijnen buiten de bebouwde kom.
Kijk maar naar de 1100 op de dia, geen dubbele claxon naast de filmkast zoals de 1200en, en reden tijdens de proefritten met ontheffing.
Toen de 1100en vast op lijn 1 gingen rijden kregen ze ook een dubbele claxon.

« Laatst bewerkt op: 28 December 2020, 21:03:21 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: 19 Toen
« Reactie #4188 Gepost op: 28 December 2020, 22:30:56 »
buitenlijn,


Lijn 1, de lijn over de Delftweg was een zogenaamde buurtspoorweg, conform de oude spoorwegwet.
Om over buurtspoorweg te mogen rijden moest er een fluit aanwezig zijn.
Op de Delftweg werd vroeger ook met max. 80km/h gereden.

Groeten,

Christoph

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: 19 Toen
« Reactie #4189 Gepost op: 29 December 2020, 10:31:35 »
Ja, dat wist ik. Dom dat ik niet wist dat die 1100'en die 'toeters' eerst niet hadden. Verklaart alles.
Overigens zijn er ook nu nog wel bestuurders die kijken wat er langs het kanaal uit een GTL te halen valt....
Groet, Frank

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: 19 Toen
« Reactie #4190 Gepost op: 29 December 2020, 20:00:57 »
Een aantal GTL's zijn tegenwoordig begrenst op 50km/h, dit zijn de zogenaamde ARI (Automatische Rem Ingreep) wagens. De overige kunnen nog maximaal 80km/h halen.
De ARI wagens zijn voorzien van een spoorbeveiligingsapparatuur die rondom de tunnel en CS rijden.

Groeten,

Christoph

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #4191 Gepost op: 05 January 2021, 13:00:12 »
Even bezig met de foto's van 2020 te archiveren , even weer afgedwaald en de volgende foto's (dia's) kwam ik tegen.

01-02-1995 2108 Te Emmen

03-02-1996 2103 Te Emmen (aan de andere zijde van de vorige foto)


16-03-1996 2101 heeft net het station van Emmen verlaten om naar Zwolle te koersen.


23-02-1996 8467 te Coevorden.


19-04-1996 2109-2104 nabij het station van Emmen Bargeres.


mvgr Evert en Bas

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: 19 Toen
« Reactie #4192 Gepost op: 09 January 2021, 13:52:34 »
Toch wel leuk spul om te zien, dat SM90.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: 19 Toen
« Reactie #4193 Gepost op: 25 January 2021, 16:36:34 »
Vandaag was ik met een ander doel wat dia's aan het scannen. Deze komen bij mijn ouders vandaan.


Kesteren 1972


Kesteren 1972

Ik moet ze nog wel even goed schoonmaken zie ik nu  :-\

Groet,
Michel

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1656
Re: 19 Toen
« Reactie #4194 Gepost op: 25 January 2021, 17:51:31 »
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9597329

vandaag op Drehscheibe, afscheidsrit P8 door Nederland op 27 mei 1972

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: 19 Toen
« Reactie #4195 Gepost op: 17 February 2021, 12:24:41 »
Gisteren kreeg ik een berg gescande foto's terug van de fotowinkel hier vlakbij. Kost een bom duiten, maar dan heb je ook wat. Hoewel een deel niet om aan te gluren is, zijn er goede en bijzondere opnamen bij, waarvan ik deels niet eens meer wist dat ik ze had gemaakt. Hoop dat het bevalt om naar te kijken, mijn eerste selectie (rijp en groen).

Ook ik heb een paar keer gebruikgemaakt van Tienertoer. Tijdens een stop te Tilburg, waar ik zo te zien geen tijd had op dat moment naar het andere perron te lopen, zag ik voor het eerst (en voor het laatst) de NS serie 2900 in het wild. Hier twee exemplaren bij de Hoofdwerkplaats, waarvan het voorste exemplaar nog niet is voorzien van nummers en NS tekens. Het is 1971.



Een driespan 2200 dendert door Amsterdam CS.


Een DE V staat op spoor 12 en zal ongetwijfeld zo verkassen naar spoor 13 waar de trein naar Enkhuizen al staat aangekondigd. Wie gaat er ooit eens deze treinaanwijzers produceren?


Hier zijn we plotseling in Hengelo, waar de DB dieselloc plaatsmaakt voor een NS e-loc, die de trein verder naar Amsterdam zal brengen.


In Leeuwarden zijn nog volop Hondenkoppen te vinden en het dieseltje naar Stavoren is ook nog van de NS.


Terug in Amsterdam, waar in het Centraal Station de 011 062-7 klaarstaat om een publieksrit te gaan rijden via Gouda - Rotterdam Noord - Den Haag HS en Haarlem. De voorgaande dag reed de loc de NVBS Jubileumexpres (met één s) via dezelfde route, een rit waar ik als lid natuurlijk aan boord was.

We sluiten af, vanwege de actualiteitswaarde, met een opname uit 1977 van een voormalig TEE treinstel dat vertrekt uit Toronto Union Station.



Groet, Frank

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: 19 Toen
« Reactie #4196 Gepost op: 17 February 2021, 12:31:01 »
mooie plaatjes! het kost wat maar dan heb je ook wat  ;D dank je wel voor het delen  (y)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: 19 Toen
« Reactie #4197 Gepost op: 17 February 2021, 12:37:59 »
Dat belooft wat voor de rest. Grappig, dat uitzicht vanaf perron 2 in Tilburg was 40 jaar later nog precies hetzelfde, met wat ander materieel in onderhoud natuurlijk. Thans is het natuurlijk geheel gegentrificeerd, maar het is wel mooi geworden.

Blijf ze plaatsen!

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #4198 Gepost op: 17 February 2021, 22:37:13 »
Leuke platen Frank.
6x6 negatiefscans of scans van afdrukken?
Dat je nog veel keer mag betalen om ons leuke dingen te laten zien. ;D ;D
Zelf de 2900en ook maar één keer tegengekomen dus ook maar één plaat daarvan, alleen drie jaar later. Hier in de buurt kwam je ze niet tegen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: 19 Toen
« Reactie #4199 Gepost op: 18 February 2021, 11:08:11 »
Het zijn allemaal scans van negatieven. Helaas hebben lang niet alle negatieven de tand des tijds goed doorstaan en bovendien beschikte ik niet bepaald over de (toen) beste fotoapparatuur. Wat dat aangaat, is het allemaal veel eenvoudiger en beter nu alles digitaal is.
Op 12 oktober 1974 organiseerde de NVBS een excursie in het kader van het naderende (zomerdienstregeling 1975) afscheid van de stoomlocs serie 012. De excursie begon in Hengelo en voerde via (uiteraard) het depot Rheine naar Barntrup waar de trein werd overgenomen door de Extertalbahn. Getrokken en geduwd door de beide goederenmotorwagens werd met de hele trein naar Rinteln Süd gereden en vervolgens terug naar Barntrup waar de trein weer werd overgenomen door de DB. Met stoom terug naar Hengelo, waar ik niet direct in de trein naar het westen van het land stapte, maar met nog enkele diehards wachtte op het vertrek van de 012. Dat werd beloond door de bemanning van de stoomloc, want met veel stoom, geluid en doorslaande drijfwielen verliet de loc het station Hengelo niet bepaald onopgemerkt. Uiteraard heb ik daar geen foto's van, in het donker en met de apparatuur die ik toen had, was dat onmogelijk.


De 012 van dienst in het toen nog gewoon Bentheim genaamde station. Niemand kon toen bevroeden dat 'onze' loc ooit deel zou gaan uitmaken van de vloot van de SSN en anno 2021 (zij het als kolengestookt locomotief) nog steeds de rails in binnen- en buitenland kan berijden.


De excursiegangers maken Bw Rheine onveilig, waarbij flinke klauterpartijen niet worden geschuwd.


De excursie mocht dan wel om de serie 012 draaien, de organisatoren hadden ook een 044 geregeld. En dat bleek een vrij bijzondere loc. Niet alleen was het een loc met een zogeheten Schürze, deze loc (044 082-2) is, voor zover ik heb kunnen nagaan, vanaf de indienststelling op 060139 onafgebroken in Bw Ottbergen in depot geweest tot de loc op 200276 werd uitgerangeerd. Hier te zien bij de fotostop in Lemgo en onderstaand, vanwege de bijzonderheden, nog een (niet al te beste) foto, waarvan ik ook nog iets moet afsnijden zie ik nu, net als van de eerste.



Tenslotte de blijkbaar enige foto die ik, bij een fotostop, op de Extertalbahn heb gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 18 February 2021, 11:10:49 door spoorzeven »
Groet, Frank