Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1928457 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #1785 Gepost op: 10 June 2010, 22:02:33 »
In the heat of the Fryske night

De ATB op het emplacement en de aansluitende stukjes vrije baan rond Leeuwarden moest ook wel eens worden getest.
Dan kon Jules opdraven, zoals hier in 1991.  Terwijl de treindienst rust werden tussen enkele diesels de 'meet'sporen bereden.





En was 'Jules' er niet dan kwam de Kameel wel opdagen uit de mist.
De directie van zuivelconcern CCF keerde in 1991 terug van een reisje naar Luxemburg per VIP-car.
Na een tankbeurt op de tankplaat te Lw kon de NS20 de lege terugreis naar Utrecht aanvaarden.
Eindelijk weer eens ronkende AEC-motoren, die we nog zo goed kenden van de Blauwe engelen....


de Kameel op spoor 6a, klaar voor de aftocht uit Leeuwarden.

In de schaduw van de oude HSM locloods is het goed rusten voor de 2275 met de tot rijdraadborstelwagen omgebouwde Gbs.






« Laatst bewerkt op: 10 June 2010, 22:05:10 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: 19 Toen
« Reactie #1786 Gepost op: 11 June 2010, 00:07:23 »
Ze worden nog gebruikt hoor.
Volgens mij wordt er al jarenlang niet meer gesloft, ik gok zo'n beetje sinds de goederenstations Onnen en Amersfoort gesloten werden en daar de heuvels buiten dienst gingen... dat zal wel een dikke tien jaar geleden zijn. Kijfhoek heeft railremmen, da's de enige heuvel die nog in dienst zit. Wagens afstoten wordt ook -in elk geval officieel- niet meer gedaan. Daarmee wordt er ook niet meer gesloft.

Vroeger waren er op de rangeerterreinen meerdere sloffers actief, die deden niets anders dan bij geheuvelde treinen sloffen neerleggen en zo het spul redelijk fatsoenlijk in elkaar bouwen. Op Feijenoordse Meesters staat er wel het nodige over geschreven.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: 19 Toen
« Reactie #1787 Gepost op: 11 June 2010, 14:17:45 »
Er wordt op de kijfhoek nog wel degelijk gesloft. De railremmen worden gebruikt om wagens die van de heuvel aflopen en te snel gaan af te remmen. De eerste wagen die op de kijfhoek over de heuvel heenloopt en een schoon spoor oprolt komt wel degelijk een slof tegen. Het is alleen wel een iets andere uitvoering van een enkele slof, omdat deze op allebei de spoorstaven tegelijk ligt en met een stang aan elkaar verbonden is.

Gr Dennis

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: 19 Toen
« Reactie #1788 Gepost op: 11 June 2010, 16:22:52 »
Nico Spilt:

http://www.nicospilt.com/stootblokken.htm

Citaat
Roosendaal, 4 juli 2004. Deze twee remsloffen moeten voorkomen dat een trein de loods binnenrijdt terwijl de deuren nog dicht zijn. Er bestaan ook losse remsloffen. Die werden vaak gebruikt om tijdens het rangeren goederenwagens af te remmen. Een gevaarlijke sport, die "sloffen" werd genoemd. Tegenwoordig worden bij rangeerheuvels automatisch werkende railremmen gebruikt. Alleen op het laatste stuk, als de wagens nog maar een paar kilometer per uur rijden, wordt er nog wel gesloft.
Plaatje

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: 19 Toen
« Reactie #1789 Gepost op: 11 June 2010, 19:00:11 »
En de laatste twee zijn te Amersfoort op 24 februari 1986, de 2490 als een van de laatste bruine diesellocomotieven.



Wat is dat voor soort van blauwe container op wielen die achter de 2490 staat?


@Sneek,
Niet alleen interessant wat er op de foto's staat, maar ook gewoon erg mooie foto's!  (y)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: 19 Toen
« Reactie #1790 Gepost op: 11 June 2010, 19:04:54 »
Heej,

Leuk met bruine vishaak :P.

Tinus.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: 19 Toen
« Reactie #1791 Gepost op: 11 June 2010, 19:26:32 »
Wat is dat voor soort van blauwe container op wielen die achter de 2490 staat?

Dat is een deel van een verblijfswagen van Weg en Werken ofwel NS-Infrabeheer, verantwoordelijk voor het spooronderhoud voordat de privatisering echt toesloeg.
Zie hier de 2440 bij Boxtel met drie van die karren, waarvan meerdere varianten bestonden volgens mij.

Groet, Frank

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: 19 Toen
« Reactie #1792 Gepost op: 11 June 2010, 20:47:18 »
Er wordt op de kijfhoek nog wel degelijk gesloft. De railremmen worden gebruikt om wagens die van de heuvel aflopen en te snel gaan af te remmen. De eerste wagen die op de kijfhoek over de heuvel heenloopt en een schoon spoor oprolt komt wel degelijk een slof tegen. Het is alleen wel een iets andere uitvoering van een enkele slof, omdat deze op allebei de spoorstaven tegelijk ligt en met een stang aan elkaar verbonden is.
Ik ken ze. Leuk om te weten dat het nog gebruikt wordt, het is inderdaad een iets ander gebruik dan vroeger, maar met hetzelfde doel namelijk om wagens te stoppen.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: 19 Toen
« Reactie #1793 Gepost op: 14 June 2010, 15:03:20 »
Dat is een deel van een verblijfswagen van Weg en Werken ofwel NS-Infrabeheer, verantwoordelijk voor het spooronderhoud voordat de privatisering echt toesloeg.
Zie hier de 2440 bij Boxtel met drie van die karren, waarvan meerdere varianten bestonden volgens mij.



Dankjewel voor de info en de foto  (y)

Zijn daar ook tekeningen (met maten) van te vinden? Of hebben anderen nog meer foto's? Lijkt me wel leuk om zoiets in model te hebben :)

Vriendelijke groet,
AR
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2025
  • Allegra" treinstel
Re: 19 Toen
« Reactie #1794 Gepost op: 14 June 2010, 15:50:21 »
[quote author=Automatic-rock
Zijn daar ook tekeningen (met maten) van te vinden? Of hebben anderen nog meer foto's? Lijkt me wel leuk om zoiets in model te hebben :)

Vriendelijke groet,
AR
[/quote]

U heeft mail  (y)

Groetjes edwin

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #1795 Gepost op: 14 June 2010, 23:45:03 »
uit een educatieve NS-diaserie over de spoorwegen (voor scholen) een aantal plaatjes van rond 1980, toen Nijmegen nog klassiek was beveiligd.

Als typische erfenis uit de Staatsspoortijd de roodwitte seinpalen (gelden ook voor rangeerbewegingen) en de seinen voor beide richtingen aan één paal.
Post II en de seinbruggen zijn bij de elektrificatie op sokkeltjes verhoogd. E wat lijkt zo'n Koploper serie 4001-4007 (we zeiden toen IC-3)  nog nieuw!









edit nog 2 nagekomen:










grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 14 June 2010, 23:51:42 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #1796 Gepost op: 15 June 2010, 00:20:48 »
Ha Wim,

Deze rangeerseinen staan aan het perron en dekken dus deze sporen. Geldt dat alleen voor rangeerbewegingen of ook voor het doorgaande verkeer? Stel ik men rijdt met een goederentrein nonstop langs het perron: worden die seinen dan bediend voor die specifieke trein?

Groet,

Huibert

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #1797 Gepost op: 15 June 2010, 12:09:54 »
Het zijn ook rangeerseinen,dus het zijn normale seinen die ook
voor rangeren gelden.
Zeer gave foto's weer (y)

gr Ed.

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: 19 Toen
« Reactie #1798 Gepost op: 15 June 2010, 12:38:07 »
Leuk zeg die nostalgische foto's uit het Nijmeegse !
Mijn oma woonde vroeger in Nijmegen en ik heb er als kind heel wat rondgestruind, kijkend naar voor mij onbekende treinen en oude Edmunson kaartjes verzamelend die her en der gewoon voor het oprapen lagen.
En uiteraard liggen daar ook de roots van mijn membertitel.
Wordt het toch nog gezellig!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #1799 Gepost op: 15 June 2010, 14:29:14 »
Het zijn ook rangeerseinen,dus het zijn normale seinen die ook
voor rangeren gelden.
Zeer gave foto's weer (y)

gr Ed.
Normale seinen gelden dan niet voor rangeren?

Gr/H