Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06

Auteur Topic: Zelfbouw draaischijf  (gelezen 66250 keer)

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
Re: Zelfbouw draaischijf
« Reactie #90 Gepost op: 15 September 2007, 09:45:03 »
Met loks niet groter dan 22,5 meter is keren mogelijk maar loks met een lengte tussen 22,5 en 26 meter hielp ook een tussenstop mi niet.
mvg
Henk

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 17 September 2007, 09:49:23 »
Henk,

Het grootste probleem wat ik heb (of had) is de mechanische verbinding van meedraaiende schijf naar de brug. Om dit muurvast is niet zo heel erg moeilijk natuurlijk, maar het liefst wil je de brug natuurlijk eenvoudig demontabel houden. Dat lukt ook nog, maar om hem dan weer op exact dezelfde positie te monteren, das meestal een redelijk probleem. Als ie niet op exact dezelfde plek zit klopt de positionering niet meer. Aangezien jij ook positioneert op de schijf onder de tafel moet jij dit ook hebben. Hoe heb jij dit gedaan?

Albert

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #92 Gepost op: 17 September 2007, 12:46:07 »
Albert,

a)  De brug is mechanisch gescheiden van de strip die met de as verbonden is.  Dus de brug losschroeven en verder blijft alles intact
b) De positionering gebeurt eenvoudig door een pen, op het draaiende deel, in een gat van een positioneerblokje, op het vaste deel, te schuiven. Deze positioneerblokjes staan dus vast opgesteld en wel synchroom met de rails.
Om weer bij het monteren de juiste positie te bepalen gebeurt door bij het onderste deel de pen in een gat van een blokje te schuiven en de brug dan naar de  daarbij behorende rail te draaien. Dan schroefje vast draaien en gaan
mvg
Henk

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 17 September 2007, 19:19:52 »
Albert,

Op pagina 1 en 2 van dit draadje heb je het over een nulpunt instelling waarmee je de teller van de besturing voor de stappenmotor op nul kan zetten.
Kun je deze nulpunt instelling niet door de brug laten bedienen in plaats van door de schijf onder de tafel. Als je dan de brug gedemonteerd hebt gehad dan kun je na de montage het nulpunt zo weer opzoeken.

Jan.

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 17 September 2007, 19:56:52 »
Henk, ik bedoel als je de brug van de as hebt gehad, ik heb dan min of meer een probleem. Het idee van Jan zou een oplossing zijn, maar nu niet te realiseren...... En maakt het ook niet mooier. Ik heb de bovenkant van de as aan 2 kanten vlak gemaakt, en 2 schroeven grijpen daar op in, zie:

http://home.hetnet.nl/~deheer.a/draaischijf/schijfbevestiging.jpg

Inmiddels zit er een dikkere metalen plaat op en de schroeven zijn ook dikker, maar dit is het principe. Onder de brug ziet de bevestiging er identiek uit.
Momenteel is de bevestiging behoorlijk stabiel, dus maar even zo laten.

Albert

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #95 Gepost op: 17 September 2007, 23:34:46 »
Albert,

Als ik het goed begrijp gaat het dus over een solide verbinding tussen as en onderplaat en as en brugstrip?
Zoals dat bij de draaischij HK gerealiseerd is is te zien op:

http://www.draaischijfhk.nl/index.php?page=beschrijving

2de foto

Een zijde met een H7 passing  een 8mm strip gelijmd op de as. Aan de andere zijde een flens.
Wellicht kun je een "v " in de as frezen en in de aluminium flens een stelbout (met punt) draaien om vast te zetten. (als zoeker gebruiken dus) Enfin als het nu stabiel is ook prima natuurlijk.
mvg
Henk

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 19 September 2007, 15:07:29 »
Henk,
 Das een goed idee, daar had ik zelf op moeten komen  ;D ;D

Het is nu stabiel ja, maar bij de volgende keer de brug er af halen ga ik toch dat v-groefje maar in de as frezen of vijlen en op de schroef een punt draaien.
Bedankt voor de tip,

Albert

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #97 Gepost op: 19 September 2007, 16:58:43 »
Neem dan niet een te korte schroef en schroefgat Albert.  Anders kan deze nog al zwabberen in de draad. Ook belangrijk dat het puntje goed gecentreerd is.

Vergeet niet dat bij een asdikte van bijv 10mm een halve mm omtrekverschil bij een bruglengte van 300mm een omtrekverschil van 15mm geeft. Tja, dan is de aansluiting goed fout.
mvg
Henk

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 20 September 2007, 18:49:25 »
Dat begrijp ik ja,  :), wat echter wel lastig is, is dat mijn as maar 6 mm dik is..
Ondanks dat loopt ie nog steeds mooi.
Als ik nog eens een draaischijf bouw zal ik beslist een dikkere as nemen.

Ander vraagje : wat voor trucje heb jij uitgehaald om de het spoor op de brug precies in het midden te krijgen?
Ik heb hiervoor een draadje gespannen over het middelpnut van de as heen, voor zo ver je dat nog kon zien. Na een kwartier heen en weer schuiven van de rails laag het zo goed dat de locs niet meer ontsporen. Helemaal 100% is het nog niet maar dat komt nog wel.

Albert

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #99 Gepost op: 20 September 2007, 22:32:03 »
Albert schreef:
Citaat
om de het spoor op de brug precies in het midden te krijgen?

Bedoel je  de uiteinden van de brug (rail) tov het middelpunt of bedoel je de linkse en rechtse spoorstaaf tov het middelpunt.?

mvg
Henk

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 21 September 2007, 21:38:10 »
Dit komt inderdaad vrij precies, voor al als je de draaischijf ook doorgaand moet kunnen berijden.

Eerst heb ik het gat gemaakt wat om de stilstaande middenbus valt. Vervolgens ten opzichte van dit gat de brug op lengte gemaakt.
Daarna de lijnen afgetekend voor de spoorstaven. Hiervoor heb ik goed de tijd genomen en steeds weer controleren voor je een stap verder gaat.

De spoorstaven met tweecomponenten metaallijm op de brug gelijmd.
Tijdens het lijmen de mat met dwarsliggers op de kop op de spoorstaven gelegd, hierop een plankje met wat gewicht erop. Klemmen durfde ik niet om dat ik bang was dat de spoorstaven van hun plaats zouden drijven.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaischijfspoorstaven.jpg

Op de foto is ook nog de hierboven genoemde schakelaar te zien.

Jan

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 21 September 2007, 22:16:22 »
Henk,

eigenlijk allebei, als je de brug rechtdoor wilt kunnen berijden, moet de rails exact boven het hart van de brugas. Das nog al proberen en proberen en proberen...

Ik schroef zoveel mogelijk, dan blijft alles bij te stellen. Dus ook de rails zit op de brug geschroefd. De lengte afstellen heb ik op dezelfde manier gedaan als Jan. Volgens mij ook de enige juiste manier  ;D

Albert

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #102 Gepost op: 21 September 2007, 22:33:43 »
Albert,
Om het de draaischijf HK bezitters wat makkelijker te maken wordt de schijf uitgerust met een (star) aluminium profiel over de (bijna) volle lengte.
 Hier bovenop wordt de zelf te maken brug geschroefd met een paar M2 boutjes. Je snapt het al, zo precies mogelijk maken en eventueel bijstellen met het sleufgat. Kan bijna niet fout gaan.
Bijkomend voordeel m.i. Je kan de  voornoemde strip ook afnemen waardoor je het geheel compleet op je werkplek kan maken.

mvg
Henk

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 21 September 2007, 23:45:12 »
Als eindcontrole kun je natuurlijk bij een doorgaand spoor de brug 180 graden laten draaien en dan kijken of beide aansluitingen nog kloppen.

Maar het is net zo lastig om het spoor precies goed op de brug te krijgen, als om de aansluitsporen precies 180graden verschoven langs de omtrek van de kuil te plaatsen.

Albert, als jij met jouw stappen motoraandrijving de brug exact 180graden kunt laten draaien dan kun je misschien met de brug zelf de plaats van de doorgaande aansluitsporen bepalen.
Dus: brug op 0 graden,
        bij kant "A"van de brug een aansluitspoor plaatsen,
        brug 180 graden draaien,
        bij kant "A" van de brug een tweede aansluitspoor plaatsen,
        spoor op de brug afstellen tussen de twee aansluitsporen.
        brug 180 graden laten draaien en controleren.

Bij de besturing van mijn draaischijf kan dat niet, die kan de brug bij een geselecteerd aansluitspoor laten stoppen en meer niet. Het was voor mij handiger om het spoor in een keer goed op de brug te krijgen dan om een afstelling in te bouwen. Alleen de contactveren kan ik nog een weinig afstellen.

Jan.

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #104 Gepost op: 22 September 2007, 07:38:56 »
Citaat
Maar het is net zo lastig om het spoor precies goed op de brug te krijgen, als om de aansluitsporen precies 180graden verschoven langs de omtrek van de kuil te plaatsen
citaat Jan

Bij de draaischijf HK wordt een uitvoerige beschrijving mee gegeven waarin dit precies beschreven staat. Ik denk echter niet dat jullie daar wat aan hebben omdat jullie bijv. niet de brug even iets kunnen laten zakken.
Verder ken ik jullie constructie natuurlijk niet maar mijn inziens is het grondprincipe het zelfde.

Plaats een rail op de draaischijf en teken op een bepaalde stand de 4 uiteinden af op "de vaste wal". Zoals Jan ook al zij: Draai het een halve slag en kijk/meet hoeveel verschil er tussen de afgetekende punten en de huidige raileinden is. Stel 4 mm.  Dan moet je je rail 2 mm verplaatsen. Eventueel herhalen totdat deze precies gelijk komen te staan.

Als dit goed is kun je de aansluitsporen eenvoudig aan weerszijden van de brug plaatsen.  Persoonlijk doe ik dit het liefst door  het uiteinde van het aansluitspoor met een klein spijkertje vast te zetten.  Staat deze nu bijv. nog een tiende ernaast, dan er een schroevendraaier schuin tegen zetten (tegen het spijkertje) en met een licht tikje met een hamertje de rails in de juiste positie brengen. Dan vastlijmen
mvg
Henk