Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
Vandaag om 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
Vandaag om 22:53:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 22:06:33
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
Vandaag om 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:48:03
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
  

Auteur Topic: Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!  (gelezen 236299 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8330
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!
« Reactie #285 Gepost op: 06 January 2010, 16:30:13 »
Alleen als de tongen 1 geheel vormen met het hartstuk dacht ik een zekerder geheel te hebben. Dan moet ik dus ook de "jumpers" aanbrengen, zo niet zouden de tongen onvoldoende contact kunnen maken indien ze niet goed aanliggen.
Ik heb Turtoise motoren, die drukken de tong hard genoeg tegen de rail aan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re:Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!
« Reactie #286 Gepost op: 06 January 2010, 17:55:28 »
De foto's:

Bij de schroevendraaier breek ik de jumper weg.




De draadjes heb ik iets hol gebogen zodat ze later zoveel mogelijk in de ballast verdwijnen. Nu kan ik als de wissels al liggen de boel aansluiten en hoef ik niet heel precies gaatjes voor de draadjes onder de wissels te boren, werkt wat makkelijker bij wisselstraten

Groet Stephan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17862
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!
« Reactie #287 Gepost op: 06 January 2010, 23:47:23 »
Ik heb Turtoise motoren, die drukken de tong hard genoeg tegen de rail aan.

Sven, ik ook. Gekozen vanwege hun betrouwbaarheid en grote aanlegdruk. Helemaal goed ;)

Citaat
De foto's:

Dank je, Stephan! (y)

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re:Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!
« Reactie #288 Gepost op: 07 January 2010, 18:33:45 »
Oh ja, ik gebruik wel puntstukpolarisatie met de wisselmotor, maar dat was waarschijnlijk al wel duidelijk.

Groet Stephan.

m de deugd

  • Gast
Re:Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!
« Reactie #289 Gepost op: 08 January 2010, 10:15:39 »
Hoi Ronald.

Ik zit met verwondering mee te lezen.
Wat een mooie stuk werk wordt hier afgeleverd.
Mijn complimenten,ik blijf meelezen.

Sucses met de verdere bouw van Cornfeld Yard ;)

            M.v g Martin.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17862
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!
« Reactie #290 Gepost op: 09 January 2010, 13:50:56 »
Dank je, Martin :)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17862
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!
« Reactie #291 Gepost op: 11 January 2010, 14:10:24 »
Hallo allemaal,

Vandaag weer eens een update! Gisteravond weer verder gegaan met een stukje bedrading. Ben een beetje ziek, dus lekker gaat het niet alhoewel ik nu in de middag alweer wat beter te pas ben.

Om even een beeld te geven wat en hoe ik dit doe; de Tortoises kwamen met de bedrading er nog aan. Ik had ze van Jan Bennink overgenomen (U weet wel, Murmeltalbahn) en die had ze dus netjes van bedrading voorzien. Mijn idee was om die bedrading eerst aan een stuk print te maken:



Klik

Daarvoor een stuk gatenprint gehaald en daaruit stukjes geslepen van 8 gaten lang en 4 breed:



Klik

Daarna de bestaande draden aangesloten. Mijn methode? Heel simpel;
- Eerst strippen
- Daarna alleen het einde en de "stam" van de draad vertind (voor de stevigheid)
- Die door het 1e en 3e gat gehaald:



Klik

En vast gesoldeerd:



Klik

Nu is er een stabiel platform om de bedrading op aan te sluiten. Uiteraard ook de printjes met hete lijm vastgezet:



Klik

En nog een overzichtje van vanmorgen. Het lijkt chaotisch, maar dat komt door nog wat loshangende bedrading maar ook door de hete lijmplekken. Vast zit het in ieder geval wel:



Klik

Onder de bak is het bij mij meestal wat "rauwer" als bovenop.... ;) Dat laatste heeft ook mijn voorkeur. Dit moet, maar goed, het moet wel betrouwbaar en redelijk solide zijn.

Word vervolgd!

Grtz, Ronald.


HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!
« Reactie #292 Gepost op: 11 January 2010, 22:49:20 »
Het ziet er toch behoorlijk georganiseerd uit zo.

Handige manier ook om die draadjes vast te zetten met hete lijm.

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!
« Reactie #293 Gepost op: 11 January 2010, 22:50:23 »
Hey Ronald,

Je gaat lekker ;D Ik zie dat je prima kunt solderen dus volgende keer je 2400, dat moet je zelf ook lukken ;D

Gr. Remco.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!
« Reactie #294 Gepost op: 11 January 2010, 22:51:50 »



Klik


Hey Ronald, ziet er weer puik uit, maar volgende keer wel eerst een manicure he. Dan kan niet op de foto die zwarte randjes.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8952
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!
« Reactie #295 Gepost op: 11 January 2010, 22:54:03 »
Komt nie in de voorwaarden voor hoor over die manicure ::)

Succes, Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17862
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!
« Reactie #296 Gepost op: 11 January 2010, 23:08:39 »
Citaat
Het ziet er toch behoorlijk georganiseerd uit zo.

Handige manier ook om die draadjes vast te zetten met hete lijm.

Dank je Herman, en ja, het werkt redelijk gemakkelijk zo. Zelfs fout gelegde draden krijg je redelijk snel weer los.

Citaat
Ik zie dat je prima kunt solderen dus volgende keer je 2400, dat moet je zelf ook lukken

Zeker Remco ;) maar dan moet je dit niet gebeuren.....:



Klik

Komt denk ik door de hele middag en avond aan te hebben gestaan.... awel, morgen maar een reservepunt scoren!

Citaat
maar volgende keer wel eerst een manicure he. Dan kan niet op de foto die zwarte randjes.

Verdorie Johan, jij ziet ook alles :) Zal ze direct schoonmaken......

Citaat
Komt nie in de voorwaarden voor hoor over die manicure  ::)

Succes, Koen

Dank je, Koen!

Mijn methode met 2 aandrijvingen op 1 schakelaar werkte niet. Ik had de beide contacten van de 1e aandrijving gebruikt voor de 2e, en de contacten van de 2e aandrijving voor de beide puntstukken. Dat werkte goed totdat ik het 2e hartstuk onder spanning zette en kortsluiting kreeg. Na een uurtje soebatten met mijzelf realiseerde ik mij ineens wat er gebeurde; de 1e aandrijving ging om, en pas daarna de 2e. Omdat daar een seconde tussen zat ging de polariteit bij de 1e (nog) niet om en kreeg ik sluiting op de tongen van dat wissel.
Dus vanmiddag maar een speciale schakelaar gehaald die beide wissels kan schakelen:



Klik

Vanavond met de draden richting beide sub-D gegaan. De kleine wordt de koppeling tussen beide bakken, de grote die er nog in moet is voor de voeding en besturing. De te gebruiken sub-D 37 polig gebruikte ik al als standaard bij de vorige 2 tentoonstellingsbanen, vandaar deze keuze:



Klik

En zo zit ik in de hoek van de huiskamer op mijn vrije dag te hobbyen:



Klik

Zo, ik "call it a day" en ga zo plat. Truste! Word vervolgd!

Grtz, Ronald.

EDIT foto's omgewisseld.





Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!
« Reactie #297 Gepost op: 11 January 2010, 23:24:12 »
Goed om te zien dat de nagels nu schoon zijn. Nog even en je bent klaar voor een magazine reportage.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17862
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!
« Reactie #298 Gepost op: 11 January 2010, 23:25:10 »
Je modereert wel streng, hoor  ;D ;)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!
« Reactie #299 Gepost op: 11 January 2010, 23:32:06 »
Alleen maar om tot een beter resultaat te komen  8) Ik ga ook plat, gisteravond te laat geworden. En nu moet ik mezelf gaan modereren.

Dus, back on topic, zou je ook een schemaatje van die aansluiting kunnen posten over dat hartstuk? Hoe werkte het niet, en hoe werkt het nu wel?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery