Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:08:40
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:08:18
Ik ben aan het opruimen. door cor_b
Vandaag om 15:03:45
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50

Auteur Topic: Loconet : De kern, het principe.  (gelezen 30339 keer)

Jeroen van Tol

• Offline Offline
  • Think BIG - Think Digital
Re: Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #60 Gepost op: 01 March 2009, 17:41:09 »
En als je de LN+ en LN- aan elkaar knoopt, dan zou volgens de 'officiele' specs toch je signaal weg moeten vallen? Of snap ik dat ook al weer niet...

Groet,
Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #61 Gepost op: 01 March 2009, 18:21:04 »
Tegenfase:

Als het ene signaal 'hoog' is ( +12v ) is het andere 'laag' ( 0v ) en omgekeerd.

Citaat van: Jeroen van Tol
En als je de LN+ en LN- aan elkaar knoopt, dan zou volgens de 'officiele' specs toch je signaal weg moeten vallen? Of snap ik dat ook al weer niet...

Klopt, maar de specs zijn dus ambigue... maw ze kloppen niet met de werkelijkheid  :'(

Overigens om het niet nog moeilijker te maken, maar gewoon vanwege het melden.... LocoNet maakt gebruik van een constante stroombron die de LN signaal lijnen voedt... ;)

Grtzz,

Karst

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 02 March 2009, 12:40:10 »
@Karst
Dat stukje van tegenfase is me duidelijk want dat is hetzelfde als de (nou ja, volgens de specs dan) LN+ en LN- draden. Maar waarom het aan elkaar knopen van die twee lijnen kortsluiting oplevert niet... De 'stroom' beweegt zich toch in beide gevallen in dezelfde richting? Ik bedoel, het is toch allebei +12V tov GND?
Als het bovenstaande uitleggen een half boekwerk wordt dan neem ik het wel gewoon voor 'waar' aan hoor... Maar ik vroeg het me gewoon af.

Het verhaal (van Digitrax, niet dat van jou) is nog steeds een beetje moeilijk te volgen als de specs niet overeenkomen met de werkelijke situatie...

Ik lees in de LocoNet specs dat het apparaat wat het dcc-signaal genereert 'meestal' ook de voeding van het LocoNet verzorgt. En aangezien diezelfde draden (RailSync+/- en GND) ook 'een low power copy' van het dcc-signaal bevatten is de voeding (volgens de specs) dus eigenlijk in de vorm van een dcc-signaal. Vergelijkbaar met de voeding op de rails, toch?

'Meestal' betekent niet altijd. We kunnen het LocoNet dus als voorbeeld voeden vanuit een 12VDC adapter (zoals Wim en Karst al eens hebben laten zien). Eens kijken of ik het nu begrijp:
De adapter sluit ik in eerste instantie aan op de GND (pins 2 en 5 welke aan elkaar geknoopt zitten) en de RailSync+.
Parallel daar aan sluit ik de adapter aan op de GND en op een inverter. De uitgang van de inverter komt op zijn beurt op de RailSync-.

Is het LocoNet is zo op een juiste manier gevoedt, door een constante stroom waar Karst het over had?

Is dit hoe de stroomvoorziening er in de praktijk uit ziet op het LocoNet, met uitzondering van het stukje tussen de centrale en de booster?

Wanneer je zelf een LocoNet apparaat maakt, niet zijnde een booster, kun je dan voor het gemak alleen de RailSync+ met GND gebruiken als stroomvoorziening of is het de bedoeling dat de de RailSync- weer inverteert en vervolgens de RailSync+ en - draden weer aan elkaar knoopt?

Een berg vragen... Ik weet het. Maar aan de specs heb ik blijkbaar niets en 'jullie' lijken het allemaal al te weten.  ;D

Groet,
Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #63 Gepost op: 02 March 2009, 19:00:56 »
Hoi Jeroen,

Standaard voeding van een eigenbouw LN apparaat gaat als volgt:

1---->|------------ +12v
2------------------- GND
3
4
5------------------- GND
6---->|------------ +12V

dwz beide Railsync sugnalen ga je middels twee diodes aan elkaar koppelen waardoor je een bijna vlakke 12V voedingspanning hebt.

Grtzz,

Karst

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 02 March 2009, 23:48:45 »
@Karst
Super! Weer een raadsel minder.

En door dit plaatje met diodes gaat er wellicht ook een lampje branden over het tegenfase verhaal.
Moet ik de uitleg soms zoeken in een (soort van) vergelijking met de fase van AC? Waarbij de electronen twee kanten op 'stromen' (of heen en weer eigenlijk...)

Groet,
Jeroen.

jakop

• Gast
Re:Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #65 Gepost op: 22 July 2009, 19:47:48 »
Na zoveel gelezen te hebben hoe goed Loconet wel niet werkt, ben ik gaan zoeken naar relefante draadjes op dit forum om de informatie boven te halen die ik nodig heb om mijn baan (in aanbouw) met Loconet te gaan sturen.

Nu heb ik destijds, op pagina 1 van het verslag van de bouw van die baan, een schema gezet hoe ik toen wilde besturen en regelen. Behalve de IB, PC en enkele trafo's had ik verder nog geen hardware aangeschaft omdat ik eerst de baan zoveer wilde hebben dat er rondgereden kon worden voordat ik de rest ging aanschaffen.

Nu, na helemaal Loco te zijn geworden, moet het dus met Loconet.
Ik denk dat ik het nu wel goed heb....maar vraag dus bij deze even een blik van één van de experts. Hieronder dus het schema

Gaat dit zo werken?
Hoe zou het (eventueel) nog beter kunnen?

Groet,
Jakop

Ben

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 22 July 2009, 20:02:05 »
Je wisseldecoders kun je doorlussen en hoeven dus niet seperaat aangesloten te worden op je hub. En als je nog geen S88's hebt kun je net zo goed direct LocoNet terugmelders toepassen. Heb je ook de S88LN niet nodig.

Gr, Ben.

jakop

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 23 July 2009, 09:14:59 »
Je wisseldecoders kun je doorlussen en hoeven dus niet seperaat aangesloten te worden op je hub.

Daar kon ik niets over vinden bij Uhlenbrock...het kan dus wel. Perfect!!

En als je nog geen S88's hebt kun je net zo goed direct LocoNet terugmelders toepassen. Heb je ook de S88LN niet nodig.

Heb je nog een advies over Merk, type?

Ben

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 23 July 2009, 09:38:48 »
Heb je nog een advies over Merk, type?
UHL 63350 voor 3-rail massa detectie. (y)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #69 Gepost op: 23 July 2009, 10:38:23 »
En als je nog geen S88's hebt kun je net zo goed direct LocoNet terugmelders toepassen. Heb je ook de S88LN niet nodig.

Alleen loop je dan wel een financieel voordeel mis.  ::)

Mvg Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

jakop

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 23 July 2009, 17:47:33 »
Alleen loop je dan wel een financieel voordeel mis.

Daar zat ik nou net aan te rekenen...

5 x de 63350 kom ik op ca. €300,=
5 x de BMD16N-print + de benodige onderdelen bij Conrad op ca. €130,- + dan nog de S88LN (€25,=) komt totaal op €155,=

Daar zit een locomotief verschil tussen  ;D

Met de  63410 voor de wissels kom ik op ca. €6,70 per wissel.
Is daar ook een goedkopere zelfbouw oplossing voor? (ik heb alleen de LocoIO gevonden €6,88 p/wissel)

groet,

Jakop

Ben

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 23 July 2009, 18:40:40 »
Daar zat ik nou net aan te rekenen...

5 x de 63350 kom ik op ca. €300,=
5 x de BMD16N-print + de benodige onderdelen bij Conrad op ca. €130,- + dan nog de S88LN (€25,=) komt totaal op €155,=
Helemaal goed Jakop. Die keus mag je zelf maken. ;) Ik gaf alleen aan dat er ook andere mogelijkheden zijn als de S88 modules.

Overigens: de 63350 koop je links en rechts op het web voor €45. Het prijsverschil wordt daarmee nog slechts een halve lok. 8)

Gr, Ben.

Peter Giling

• Offline Offline
    • Giling Computer Applications
« Reactie #72 Gepost op: 13 March 2010, 22:09:07 »
Ik heb het hele vraagstuk van LocoNet en voeding opgelost, door een nieuwe LocoBuffer te bouwen, met daarop een schakelende voeding, die gelijk 3 Amp leveren kan.
Daarmee kan ik tig LocoIo modulen voeden (wat we op de club ook doen).
Als stekker ben ik, omdat het geen echte loconet configuratie, afgestapt van de toch al zwakke RJ12 connector en heb gewoon (ook goedkope) d-9 connectors gebruikt, die dus ook op de zelf te bouwen LocoIo modulen zitten.
Werkt al enige jaren tot volle tevredenheid.

Bekijk het eens op
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=dutch#mgv

Groet,

Peter
Rocrail-Loconet-Edits-modelspoorgroepvenlo

Geert2

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 23 November 2015, 12:22:59 »
Een oud draadje terug onder de aandacht brengen. Ik ben een 10 tal maanden bezig met zelfbouw LocoNet projecten. Een deel van de vragen die hier gesteld worden heb ik beschreven in onderstaande Link. Het blijft wel een zeer technische aangelegenheid….

zelfbouw LocoNet projecten

Foto: 32 ingang massadetectie terugmelders met LocoNet.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 23 November 2015, 13:24:26 »
Hoi Geert,

Interessant project :) Wil zelf ook nog wel een keer met L-net bezig maarja.

Heb je de code werkelijk in ASM geschreven?

Wat me ook nog op viel, waarom bied je het TX signaal aan twee pinnen van de uC aan (26 en 33)? Lijkt me ook gewoon in software te doen...

De dan de grootste vraag die me bezig houdt, met wat genereer jij je website??!! Best lastig om een site te maken die het niet doet op FireFox en zo vol staat met tables, ongebruikte classes en toch nog opmaak enz  ;D

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox