Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:16:03
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
henk
Vandaag
om 18:09:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:05:15
Nachttreinen Oost Europa
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:45:40
Station Roodeschool
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:39:15
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
Eric B
Vandaag
om 17:17:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 17:06:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jeroen Water
Vandaag
om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:24:52
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Pukkie
Vandaag
om 13:09:20
Frans loodsje et cetera
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale
door
sncf231e
Vandaag
om 11:32:01
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 11:17:53
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
martijnhaman
Vandaag
om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten?
door
schipcas
Vandaag
om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
jan47
Vandaag
om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Jelmer
Vandaag
om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa†ets
door
orientexpress
Vandaag
om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W?
door
KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw (gelezen 56499 keer)
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
«
Reactie #30 Gepost op:
23 January 2009, 23:45:31 »
Gisteravong geen tijd gehad, maar vanavond moest er toch nog een kop worden gemaakt.
Het begint met het maken van een vouwmal voor de 2 delen van de cabine, die rond moeten worden gezet
Uit deze delen wordt de cabine gemaakt. Van onder naar boven een voetplaat, waarlangs je vasthoudend aan de handrail kunt staan om de ramen schoon te maken, het onderste deel van de cabine, het bovenste deel en de nieuwzilveren dekplaat voor het dak. Erboven komt nog een witmetalen gietdeel als dak, alleen is dit niet goed van vorm (en staat niet op de foto)
Dus nu met de vouwmal eerst het onderste deel in de bankschroef geklemd, voorzichtig het etsdeel precies in het midden houdend, en omgezet. Hetzelfde voor het bovenste deel en nu maar hopen dat het past.
De ramen van de cabinedeuren zitten vast aan het bovenste deel en passen van binnenuit precies in de raamsponning van de deuren, die aan het onderste etsdeel vastzitten. Met 2 puntjes soldeer vastgezet komt het al overtuigend over:
Voordat het zover is moeten op het onderste deel eerst nog 7 gaatjes worden geboord voor de stoomverwarming, de luchtleidingen en de bovenste handrail.
Passen op de bak:
En met de voetplaat eromheen gesoldeerd.
Het begint al aardig op een lokomotief te lijken.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
janw
Offline
Berichten: 2210
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
«
Reactie #31 Gepost op:
23 January 2009, 23:51:20 »
Ha Ivo,
Die foto uit Guus Veenendaal die ik bedoelde is dezelfde als no. 151085 waar Marco naar verwijst. Op de wat grotere afdruk in het boek zijn aardig wat details van het dak te zien.
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
«
Reactie #32 Gepost op:
24 January 2009, 14:02:32 »
Jan,
Zal eens zoeken. Deze foto herken ik ook van een ander boek.
Bedankt,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
«
Reactie #33 Gepost op:
25 January 2009, 15:07:04 »
Gisteravond even bezig geweest met de details van de cabine. Dat wordt nog een aardige klus. De luchtslangen en de meegeleverde stoomverwarmingsslang in witmetaal vind ik niet mooi genoeg. Dus dat wordt zelf iets maken. De handrailhouders vind ik ook te grof. Het zijn de uit messing gedraaide handrailhouders, die ook in DJH/Modelloco kits worden gebruikt. Ik vind de Philotrain mooier, maar de gaten in de cabine zijn daar al voor geetst en dus veel te groot voor de Philotrains. Daarom toch maar deze toegepast.
Vervolgens nagedacht over de montage van de koplampen. Dat is een dun geetst messing plaatje dat op de cabine moet worden gesoldeerd. Met een weerstandsoldeerapparaat waarschijnlijk geen probleem, maar met de bout toch een stuk lastiger.
Het is wel gelukt:
Hier zie je nog de koplampen in de ets en ook de hijsogen voor op het dak. De bovenste koplamp zit er hier al op gesoldeerd.
De truc is aan de voorkant met een stukje tape exact op de goede plek fixeren. Op de achterkant naast het gat (vooral niet erin) wat fosforzuur gelegd en met een droge bout weggebrand, zodanig dat er een beetje in de te maken las loopt. Dan een klein tipje soldeer aan de bout en voozichtig eerst op de bak en dan met het restje langs de rand in de opening. Een minieme hoeveelheid soldeer loopt dan keurig in de naad tussen koplamp en etsdeel van de cabine en het zit.
Iets minder spannend zijn de drempel onder de deur en de handgrepen, waarvan ik de handrailhouders dus eigenlijk te groot vind.
Wel kwaliteit van het etswerk dat alles past. Het dak van de cabine helaas niet: dat is te groot, maar is wel op maat te vijlen.
Eerst maar eens verder met de details.
wordt vervolgd,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Huup
Offline
Berichten: 8491
May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
«
Reactie #34 Gepost op:
25 January 2009, 15:14:03 »
Mooi!
Gelogd
Zee. Land.
mpol
Offline
Berichten: 389
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
«
Reactie #35 Gepost op:
25 January 2009, 16:42:27 »
Erg mooi. Volg dit draadje met grote interesse want heb de kit van MSL hobbies zelf ook in huis, maar heb nog niet moed gehad om er aan te beginnen.
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2210
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
«
Reactie #36 Gepost op:
25 January 2009, 17:09:49 »
Citaat
En met de voetplaat eromheen gesoldeerd.
Mooi mooi mooi...
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
«
Reactie #37 Gepost op:
26 January 2009, 21:07:09 »
Marcel,
Misschien dat je over een paar weken, als ik iets verder ben, denkt om er ook aan te beginnen. Ik keek er eerst ook met vraagtekens naar, maar het geheel is als je het goed aanpakt minder fragiel dan het lijkt. Wel een soldeeruitdaging, tenminste als je het met de bout doet. En niet alles past, maar dat heb ik met een kit zelden meegemaakt.
En het levert een model op dat maar weinig mensen hebben (50 of 80 kits geloof ik, waarvan waarschijnlijk de meeste nog niet gebouwd
)
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
«
Reactie #38 Gepost op:
27 January 2009, 00:49:42 »
Nog even anderhalf uur details aanbrengen en dan is dit het tussenresultaat:
De 3 onderste lampen zijn erop gesoldeerd. De horizontale handgreep, het seinijzer onder de middelste koplamp en ook het geetste dak pasgemaakt en erin gesoldeerd. Het geheel is nu redelijk vormvast. Aan de binnenkant moeten de onderste handgreephouders wel helemaal worden afgevijld, want anders past het niet meer op het onderstel.
Het witmetalen dak ligt er los op en past niet mooi. De suggestie is om dit van een dikke plaat styreen te maken en in vorm te vijlen, waarna je nog de twee ronde goten van messing draad erop lijmt. Hoorn erop en klaar.
Nu nog de luchtslangen en de stoomverwarmingsleiding. De laatste komt in het bovenste gaatje en is een vrij dikke korte metalen bocht met vervolgens een slang eraan, die op de voetplaat vastzit. De luchtslangen zijn er 2, terwijl er 4 kranen in 2 paar naast elkaar zitten aan beide zijden van de middelste koplamp onderaan. Alleen aan de middelste 2 kranen zit een luchtleiding, eerst met een kromme pijp naar beneden en vastgezet onder de voetplaat en vervolgens een mooie slang tot onder de bufferbalk. Onderaan hangt het met een ketting aan de bufferbalk vast.
De middelste koplamp is later afgedekt met een deksel, dat ook bij de kit zit. Ik denk dat ik dat deksel erop soldeer. Misschien soldeer ik nog korte messing pijpjes aan de binnenkant achter de koplampen, dan kunnen daar de LED's of lampjes in.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Pauldg
Offline
Berichten: 7473
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
«
Reactie #39 Gepost op:
27 January 2009, 11:02:08 »
Ivo, ik ben onder de indruk van de wijze waarop je deze klus klaart.
Alleen.... heb je gevoelsmatig geen bezwaar tegen het plaatsen van een dak van styreen? Een alternatief zou kunnen zijn om de dakplaat uit een masief stukje messing te vijlen. Volgens mij gaat dat heel goed. Enig bezwaar is de soldeerbaarheid van zo'n massief blok op de filigrane kop. Tweede alternatief: kloppen uit een stukje 0,3 messing op een houten mal. Honderden modelbouwers oude stempel gingen u al voor....
groet, Paul
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
«
Reactie #40 Gepost op:
27 January 2009, 12:04:26 »
Paul,
Ja, wat denk je? Het toepassen van kunststof in een metalen model doet pijn
. Maar zelf een witmetalen dak maken doe ik niet. Het vijlen uit messing zou kunnen, maar ik heb dan meer de neiging om dan eindelijk eens een goede freestafel te kopen en het uit messing te frezen.
Kloppen uit koper vind ik nog veel mooier, maar is een vak apart en heb ik nog nooit gedaan. Ik begrijp ook dat in 1:1 er ook geen vakmensen meer te vinden zijn die een koperen Belpaire vuurkist kunnen maken.
Dus dan is styreen misschien een snelle oplossing.
Maykel levert bij deze bouwset inmiddels ook resin daken, waar de pantograven op moeten. Ik ga toch proberen het geetste dak te maken.
Maar wat wel leuk is: de bouwsets van Maykel worden weer meer van messing
: hij begon met de DE3 mat'34 met messing wanden en resin bodems, daken en koppen, waarbij nu bij zijn plan E het dak inmiddels ook van messing is en de aangekondigde omBC en mat'36 zijn vrijwel helemaal van messing.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Pauldg
Offline
Berichten: 7473
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
«
Reactie #41 Gepost op:
27 January 2009, 12:49:24 »
Ivo, kijk eens in dit topic
http://spoor0nl.xsbb.nl/viewtopic.php?f=3&t=554032
uit het spoor Nul forum. hier wordt FritsT zijn (verdienstelijke) poging omschreven om een dubbelgekromd dak te kloppen uit messing. Er zitten goede foto's bij!
ik heb zoiets ook nog nooit gedaan, maar wat heb je te verliezen? Een paar stukjes messing of koperplaat? En uiteindelijk valt de vorm qua moeilijkheid natuurlijk wel mee, het is geen mat46 neus.
succes, Paul
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
«
Reactie #42 Gepost op:
27 January 2009, 13:42:39 »
Paul,
Bedankt, dat is een handige link. Die had ik vroeger wel eens gezien. Ik weet dat Frits geen enkele metaalbewerking schuwt. Het meest spannende is hoe hij nu de vorm in de hardhouten mal krijgt met een Black en Decker bovenfrees. Die van mij (van Festo) maakt keurig rechte sleuven, groeven en kanten, maar geen geleidelijk verlopende kap. Maar dat lukt me wel zonder. Dit lijkt me prima zelf te schaven, vijlen en schuren uit een stukje hout. Dus misschien dat ik dit in de komende weken maar eens ga proberen. Ik denk dat dit wel gaat lukken.
Het boek van Guus Veenendaal ligt overigens nu in herdruk met een aanvullende hoofdstuk over de verzelfstandiging en opsplitsing van de NS in de jaren '90 in de boekhandel voor 48 Euro!! Iets voor de mediatheek.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
«
Reactie #43 Gepost op:
29 January 2009, 20:51:14 »
Paar kleine details aangepakt:
Deze witmetalen slangen zaten in mijn kit. Rechtsboven de stoomverwarmingsslang en voor de rest remslangen. De stoomverwarmingsslang is aan de dikke kant, maar in elk geval niet te buigen in de kromming die ik op de meeste foto's zie zonder te breken. De remslangen ontberen de handgreep en zijn ook niet in de juiste vorm te buigen en deels te dik. Op foto's kun je zien dat deze vanaf de middelste twee kranen in een metalen pijp eerst recht naar beneden lopen, dan boven de voetplaat bijna haaks naar de buitenkant en vervolgens weer haaks naar beneden en met een kleine klem vastgezet onder de voetplaat. Daaronder is dan de slang opgehangen met het uiteinde aan een ketting onder de bufferbalk. Of ik dit allemaal ga namaken weet ik niet, maar het begin is er:
Hier zie je de stoomverwarmingsslang gebogen uit 0,8mm messing draad en met een kleine ring als flens tegen de kop. De ring vind ik nog te groot, maar de meegeetste fabrieksplaat erboven vind ik weer te klein. Dan eronder de eerste pogingen om de remslangen te buigen en ongeveer in positie te brengen. Dit zijn slangen in messing van Philotrain.
Rechtstaand wordt het ongeveer zo:
De 4e remkraan rechts bleek in mijn Philotrain set geen handgreep te hebben, dus ik moet daarvoor nog op zoek naar een ander exemplaar.
Inmiddels de andere cabine in vorm gebogen en daarna komt het dak aan de beurt, dat uit deze etsplaat zal worden gemaakt:
wordt vervolgd,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
«
Reactie #44 Gepost op:
31 January 2009, 22:45:19 »
Vanavond met het dak begonnen. Ik wil de etsdelen op de foto hierboven gebruiken voor het dak. In de kit zitten ook witmetalen daken, maar zoals al eerder vermeld, vind ik die te grof en bij nader beschouwing ook niet goed van vorm. Maykel vertelde mij dat hij voor het middendak nieuwe zijkanten heeft gemaakt, die helemaal rond lopen en niet met 2 boogstralen erin, zoals die in de kit zitten. Als je naar de foto's kijkt is te zien dat dat klopt. Dus Maykel heeft beloofd die op te sturen met nog andere onderdelen die hij wel bij de kit levert, maar MSL Hobbies niet. Ook heeft hij voor de 2 dakdelen waar de pantograven opzitten exemplaren van gegoten resin. Maar ik wil toch kijken of ik de etsdelen kan gebruiken.
Dus dat wordt buigen:
Eerst mijn rollenbank maar eens opgezocht, die ik al jaren geleden bij GM&S heb gekocht om uit plaatmateriaal ketels voor stoomloks te kunnen rollen. Maar voor het buigen van dit dak lijkt het me ook prima geschikt.
De rollenbank in de bankschroef met het middendak ertussen:
Het rollen gaat als volgt in zijn werk. Met 2 stelschroeven kun je de rollen steeds verder in elkaar drukken en dan met een handeltje (net als vroeger een waswringer) rol je de plaat ertussen. De schroeven verstel je stukje bij beetje net zo lang tot je de juiste kromming erin hebt. Met de aanwijzing van Maykel dat het middendak maar een boogstraal heeft is dat snel klaar. De daken voor de pantograven hebben daarentegen wel 2 boogstralen. De eerste flauwe boog heb ik gewoon met de rollenbank gemaakt.
Dit is het tussenresultaat met 3 daken:
Dan moet de scherpere boog aan de randen van het dak er nog in worden gebogen. De rollenbank is daar minder voor geschikt, omdat de ronding juist aan de randen zit en daar kan zo'n bank niet zoveel mee.
Dus dit heb gedaan door de rand van het dak met en 9mm boor in de bankschroef te klemmen en met een stalen lineaal om te zetten.
Hier voor het omzetten in de bankschroef:
En op het model gelegd met losse pantograven erop ziet het er ineens als een echte lok uit. Dit zijn overigens niet helemaal de goede pantograven. Die zitten bij de kit als geetst nieuwzilveren delen en moet je zelf in elkaar zetten:
Ook op het dak komen nog 6 geetste klinknagelstrips net als op de wanden. Maar dat zijn rechte stukken die je over het dak heen spant en dat lijkt me inmiddels een stuk makkelijker dan de strips op de wanden.
Iets meer van voren zie je de dakkromming beter:
En zo ziet het er van bovenaf uit. Op de cabines ligt nu het witmetalen gietstuk dat te klein is. Komende weken de uitdaging om dit uit messing plaat te kloppen of uit messing te frezen of uit styreen te vijlen.
Wat nu rest is vooral heel veel detailleringswerk om de bak af te maken. Er zijn nog wel wat extra's die ik hier kan laten zien, maar ik moet wel zeggen dat ik tijdens de bouw steeds enthousiaster wordt over het model. Op een groot aantal punten is de kit te verbeteren, soms qua passing en soms qua afwerking, maar regelmatig kom je hele mooie constructies tegen en vaak passen de geetste delen perfect.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw