Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw  (gelezen 54297 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Gepost op: 17 januari 2009, 21:41:10 »
Vorige week de GLG afgerond. Hoewel ik nog bezig ben met verschillende projecten zoals de NS 2530 en de Benelux Hondekop, is dat toch geen metalen modelbouw. Dus deze week maar eens door mijn niet onaanzienlijke hoeveelheid ongebouwde kits gekeken en deze eruit gehaald:



Deze kit heb ik in 2007 besteld dankzij dit forum. Er was veel scepsis of ze wel ooit dit model zouden uitbrengen en je moest vooruitbetalen om een kit te kunnen krijgen, maar gelukkig is ons vertrouwen niet beschaamd. Ze maken voor de engelse markt kits van de EM1 en EM2 in 00 en 0 en inmiddels ook in N. De productie van de 0 modellen hebben ze afgestoten.
Ik sprak in Houten een keer met Maykel Kasteleijn hierover en hij heeft inmiddels de hele H0 productie van MSL overgenomen/opgekocht. Alleen de oorspronkelijke bestellers hebben een kit in H0 van MSL Hobbies. Maykel heeft wel het een en ander aan de kit verbeterd.

Voor de volledigheid: de LNER 6000 is door de NS tussen 1947 en 1952 gehuurd en wordt ook wel beschouwd als de eerste E-lok van de NS. Daarna kwam de BB-300 van de SNCF en vervolgens de eerste echte serie de NS1000.

Na het openen van de doos komt dit eruit:



Een summiere bouwbeschrijving, waar wel iets meer tekeningen behulpzaam zouden zijn, maar het is net genoeg. Een paar zakjes moois en 4 etsplaten in nieuwzilver ingepakt in papier.

Toen ik de kit voor het eerst uitpakte schrok ik wel van het dunne etswerk en dan vooral van de dunne geetste stroken met klinknagels, maar dat is een echte uitdaging.



De etsplaat waar de draaistellen uit worden gemaakt



De etsplaat met de zijwanden, de roosters en de pantograven



De etsplaat met de daken. De set bevat eveneens daken gegoten uit witmetaal. Deze zijn iets grover, maar misschien wel makkelijker te verwerken. Aangezien het etswerk er veel gedetailleerder uitziet en ook beter aansluit op de wanden kies ik voor de moeilijke weg



De witmetalen draaistelzijkanten en de daken



Vele kleine witmetalen onderdelen voor het dak, maar ook de verschillende leidingen en zandkisten.

Dat is ook nog een aardige bijkomstigheid: in de periode tussen 1947 en 1952 zijn er minstens 2 keer zichtbare wijzigingen uitgevoerd aan de draaistellen: de vering van de draaistellen is omgedraaid en een deel van de zandstrooiers zijn verwijderd. Dat wordt zoeken naar foto's.



En nog een zakje met fijn spul: lagers, tandwielen, wielen, motor, eventueel andere pantograven en prachtige uit messing gedraaide signaalhoorns.

En nu maar bouwen. De eerste tegenvaller is dat de gaten in de geetste draaistellen flink te klein zijn voor de meegeleverde lagers. Nu heb ik heel veel kleine ruimers van 0,4 tot 3mm, maar nu zou ik er echt een tot 4,5 moeten hebben. Dus dat wordt weer een bezoek aan de goede ijzerhandel. Boren is geen goed idee, vijlen kan misschien, maar met ruimers hou je exact de juiste positie van de gaten vast.

wordt vervolgd,

Ivo
mvg,
Ivo

*

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2009, 22:03:58 »
Poeh! Dat ziet er uit als een uitdagende kit! Heb je ervaringen met de beruchte engelse pasvorm? Wel weer heel bijzonder hoor.

Succes, Paul
Boomshanka!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2009, 11:02:44 »
Beste Paul,

Je weet als je aan zoiets begint dat hier en daar improviseren erbij hoort. DJH/Grandspot/Modelloco is ook niet altijd perfect. Ik ben inmiddels aan deze begonnen en tot nu toe is de pasvorm juist bijzonder goed. Het opvouwen van etswerk, zodat er dozen ontstaan gaat nogal eens fout. Dwz er moet behoorlijk aan de zijkanten worden gevijld, voordat het mooi haaks wordt. Dat maak ik mee met accubakken onder Philotrain rijtuigen en ook sommige kits van MK vouwen niet mooi op. De doosvormen van verschillende onderdelen van de draaistellen van de Tommy waren echter perfect. Dus ik heb goede hoop voor de rest.

De draaistelophanging in het chassis is wel bijzonder. Ik heb er toch heel lang naar zitten kijken voor ik de bedoeling goed begreep. Inmiddels is het wel duidelijk en als je netjes bouwt komt het wel goed, maar je moet oppassen met het verwijderen van stukjes van de draaistelzijkanten, want dan komt het nooit meer goed. Ik zal een en ander wel laten zien binnenkort.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2009, 21:28:31 »
De eerste stap is de bouw van de draaistellen. Zoals ik al vertelde is de ophanging vrij bijzonder. Dat wil zeggen ik heb zo'n constructie nog nooit gezien.

Dit zijn de onderdelen:



Van links naar rechts een beugeltje voor het vastzetten van het draaistel met daarboven een afstandhouder die verticaal wordt gebruikt, de achterbalk van het draaistel, het frame van het draaistel zelf, de voorbalk, de bufferbalk en de verende buffers. Ik vind de bufferschalen wat klein qua diameter, maar misschien zou dit kunnen kloppen.
Boven en onder zie je nog de witmetalen draaistelzijkanten en de twee veren, die ik normaal monteer. Volgens mijn foto's heeft de Tommy in deze vorm tussen november 1948 en 1951 zo gereden op het NS net.



Ten eerste vouwen we het frame op, versterken de hoeken met soldeer en plaatsen de lagers. Deze pasten niet erg. De gaten moesten flink worden geruimd en daarna erin gesoldeerd. Dit solderen doe je met de assen in de lagers, want anders is de kans dat je de lagers in een lijn soldeert vrij klein en krijg je het chassis nooit mooi aan het lopen. Gelukkig worden de wielen van Alan Gibson geleverd met 3 assen: een as met punten voor het uitrichten, een korte as voor dit draaistel en een lange als de wielen aan de buitenkant worden gelagerd.



Hierboven dan het draaistel met wielen en de twee balken aan de buitenzijde opgevouwen, gesoldeerd en vastgeschroefd. Ernaats ligt de motor met de motorhouder, die met op de doorlopende as aan beide zijden van de motor met een worm wordt voorzien, die de wormwielen op de wielassen aandrijven.
De motor past niet goed in de motorhouder. De laatste past wel perfect in het draaistel.



De bufferbalk aan het draaistel met de verende buffers is wel een beetje voorzichtig te maken. Ten eerste soldeer je een messing stop aan de achterkant in de bufferhuls. Later steek je daar de buffer met veertje doorheen en buig je de doorstekende buffersteel lichtjes om. Als de buffer is elkaar zitten soldeer je eerst de bufferbalk op de dwarsbalk en daarna de buffers erin.



Dit is dan het resultaat.



De volgende stap is het solderen van de draaistelzijkanten aan de dwarsbalken. Hierboven de 2 samenstellende delen. Dit pastte allemaal niet bijzonder, maar uiteindelijk staat alles recht. Hierover meer een volgende keer.

Iemand een suggestie voor een digitale camera, waarmee je zelf kunt scherpstellen? Ik begin een grote hekel te krijgen aan camera's met auto focus: meer uit dan in focus)

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2009, 21:30:09 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

ronald56

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2009, 22:00:44 »
Heerlijk die bouwverslagen van jou Ivo , zoals jij ze schrijft , is het net alsof je zelf aan het bouwen bent .
Ik heb deze loc niet aangeschaft , maar ik begin hem toch wel leuk te vinden.


janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2009, 23:01:38 »
Spannend. Begrijp ik nu goed dat je in feite dezelfde kit aan het bouwen bent als MK levert?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2009, 23:56:56 »
@Ronald,

Volgens mij heeft Maykel ze nog wel te koop (299 Euro). Dus grijp je kans. Het is bijzonder mooi en goed etswerk. Mijn bouwbeschrijving is heel summier, maar misschien heeft Maykel er wel iets heel moois bij gemaakt. Hij heeft ook andere pantograven etsen en alle opschriften. Het lastige wordt nog het bieswerk.

@Janw

Ja, dat wil zeggen de kit is eigenlijk gemaakt door MSL Hobbies en verbeterd door MK modelbouw, die de hele productie heeft overgenomen en er ook nog een en ander aan heeft toegevoegd. Zie de site van MSL-Hobbies en de link naar Tommy in H0.



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2009, 00:00:03 »
Citaat
...Iemand een suggestie voor een digitale camera, waarmee je zelf kunt scherpstellen? Ik begin een grote hekel te krijgen aan camera's met auto focus: meer uit dan in focus)...

Op dit moment in de aanbieding bij Makro:

Canon 450D voor € 499 ex BTW inclusief 18-55 objectief en draagtas...  :P

Grtzz,

Karst

P.S. Begint wel een beetje te kriebelen, jou zo bezig ziend met al dat metaal  :-X

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2009, 00:04:16 »
Canon 450D voor € 499 ex BTW inclusief 18-55 objectief en draagtas...  :P

En mocht dat te duur zijn, zn oudere broertje EOS400D is al voor circa 400 incl. te krijgen, ook met 18-55 kitlens.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2009, 00:10:14 »
Op dit moment in de aanbieding bij Makro:

Canon 450D voor € 499 ex BTW inclusief 18-55 objectief en draagtas...  :P

Ik zou nog ff verder zoeken, want in een van de folders die vanmiddag in de bus viel was die veel goedkoper. Sorry, minder duur.  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2009, 09:28:22 »
Ik heb twee maanden terug een Sony a200 bij www.topdeals.nl gehaald. met lens voor €350
Bevalt goed, Het voordeel bij sony is dat de stabilisatie in het toestel zit en niet in de lens. Daardoor zijn extra lenzen bij een Sony goedkoper.

Het is wel belagrijk wan ik wil de bouw wel blijven volgen ;) ;D
Begin ziet er goed uit.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2009, 23:50:40 »
Als ik jullie goed begrijp kun je met digitale spiegelreflex altijd zelf scherp stellen of is dat alleen bij de duurdere types. Ik ben wel geinteresseerd in een Nikon D80 met echte lens (Nikkor VR). Sinds mijn eerste spiegelreflex midden jaren 80 ben ik redelijk verslaafd aan originele glazen lenzen. Ik gebruik normaal alleen nog analoge camera's. Alleen voor dir forum heb ik een kleine digitale compact van Olympus.

Vanavond nog bezig geweest met de draaistellen:



Latig probleem bleek te zijn de breedte van de bufferbalk en de dwarsbalk aan de andere kant van de draaistellen. Deze hebben een andere breedte zoals je kunt zien. Dat betekent dat als je het op achterste balk soldeert het dan aan de voorkant onder de bufferbalk moet worden gesoldeerd. Dan moet wel het soldeervlakje van de bufferbalk eruit en een stukje van de bovenkant van de witmetalen zijkant en het past weer mooi parallel. Dus eerst dit hoekje eruit:



En dan de rest solderen en dan is dit het resultaat, nu met wielen erin



Het loopchassis met de assen wordt door middel van de afstandhouders aan elkaar geschroefd. Deze afstandhouders zorgen vervolgens voor de positie van de draaistellen in de lengte richting van het chassis, waar keurig een ronde opening in is geetst in de juiste diameter.

Met 2 draaistellen ziet het er dan als volgt uit:



De draaistellen worden in het chassis geborgd door bovenop de afstandhouders 2 kleine beugeltjes te schroeven, die ervoor zorgen dat de draaistellen niet meer onderuit het chassis kunnen vallen. Het geheel is vrij bijzonder. In het midden bovenaan de witmetalen draaistelzijkanten zit een ronde ophanging, die net als de afstandhouders voor de draaiing zorgen en de oplegging zijn van de bak op de draaistellen en bepalen dus de hoogte van de bak. De afstandhouders zorgen voor de juiste horizontale positie en de beugektjes bovenop borgen het draaistel.

Nog een paar plaatjes ter verduidelijking:





Als bonus heb ik uit een nieuwzilveren etsdeel het hulpchassis gevouwen en gesoldeerd voor de bakopbouw. Hier komen de zijwanden aan, worden de daken aan vastgezet en voor en achter de cabine.



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2009, 09:50:28 »
Wat is dat gepriegel toch enorm leuk en inspirerend!

Ik denk er nu over na om de 'Beel' van Etchmodels te gaan kopen. Heb je die ook nog op je plankje staan?

groeten, Paul
Boomshanka!

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2009, 11:36:46 »
Ivo,
Welk toestel gebruike je nu?

Groet,

Jeroen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2009, 13:36:58 »
@Jeroen,

Volgens mij (uit mijn hoofd) een Olympus FE210, die dus geen handmatige focus heeft.

@Paul

Nee, ik heb wel een Beel van Kleinspoor, maar niet van Etchmodels. Ik heb wel een etsplaat van Etchmodels van de NS 6700, maar daar ben ik niet super enthousiast over, omdat er wat storende onnauwkeurigheden in de etsplaat zitten. Dus de Beel heb ik gelaten voor wat deze is, hoewel het me wel fascineert. Lastig is dat je je moet aanmelden op de site voordat je meer informatie krijgt. Ik hou niet zo van dit soort klantenbinding, ik hou meer van een open benadering.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*