Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door bask185
Vandaag om 21:25:56
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 21:24:26
vervolg op "veel AC wielen" door FritsT
Vandaag om 21:04:40
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 20:15:39
Spoor- en tramweg parafernalia door Scratchbuilt
Vandaag om 20:10:35
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
Vandaag om 20:05:26
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)  (gelezen 10635 keer)

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Gepost op: 04 January 2009, 16:44:07 »
Tsjah, vakantie, eindelijk weer een beetje tijd over (en er werd niet genoeg geboden op marktplaats), dus aan de slag! Aan Rijswijk heb ik een kitje van een omC overgehouden die eraan moest geloven

Het onderstel had ik zo in elkaar, ware het niet dat ik enkele dingen de verkeerde kant heb omgevouwen. Deels mij eigen schuld, deels die van de handleiding. Alle informatie staat er wel in hoor, maar de wijze waarop maakt het niet echt duidelijk. Ook staat er volgens mij een foutje in - kom ik zo op terug.




Dit verkeerd om vouwen verklaart ook het flapje aan de onderkant (ja, ik ben een aars), die moet ik nog ff wegwerken.
De zijwanden zaten ook vrij vlot aan de kopwanden vast, even gaten geboord in de koplampen, de stuurstanden en de afdekplaatjes werden in de koppen gelijmd en dat was dat.

Vervolgens het dak. Bij de kit zijn 2 verschillen radiatoren meegeleverd. Ergens eind jaren 30 is de benzinemotor vervangen door een diesel, en zijn de radiatoren op het dak aangepast. Het lage brede type met horizontale lamellen werd vervangen door hoge, smalle met verticale lamellen zoals ze op de 901-910 zaten. Tegelijkertijd is er waarschijnlijk leidingwerk op het dak aangepast.

Ter ondersteuning deze 2 linkjes.

omC 914 in Goes, voor de verbouwing
omC 915, duidelijk is te zien dat er andere radiatoren zijn geplaatst.
Beide foto's zijn vlak achter elkaar genomen, dus ergens in 38 moet het gewijzigd zijn.

Omdat ik niet uit de tekening opmaakte hoe de leidingen op het dak liepen ben ik eens gaan bladeren in het grote omC en omBC boek. Daarin zag ik dat er leidingen op het dak hebben gelopen waarover in de handleiding met geen woord gerept wordt.

namelijk, deze leiding
Zoals te zien loopt deze van voor naar achter bij het type radiator met horizontale lamellen.
De kans is dus groot dat de situatie zoals Modelloco hem schetst (namelijk met 2 leidingen uit het ding in t midden naar iedere radiator met horizontale lamellen) niet de enige realistische is. Sterker, ik vermoed dat de leidingen zo liepen naar de radiatoren met verticale lamellen en dat de situatie met radiatoren met horizontale lamellen fout is.

Zonder leiding van radiateur naar radiateur, maar met de leidingen naar de radiatoren toe vanuit het midden.



En met, hoewel de foto vertekent is de staf keurig recht:



Goed, dat dus aangepast op mijn kitje en uit 0,4 mm staf wat gebogen en gesoldeerd wat in de richting komt:

Nu is het tijd voor wat detailwerk: hier en daar werden de benodigde gaten geboord en deels ontbraamt, waarbij mijn laatste 0,4 mm boortje brak, grmbl. Eerst dus achter nieuwe boortjes aan voor ik verder kan. Wel werden op de koppen zaken als leidingen, lampen ed gemonteerd. Niet gelijmd, want ik haal ze eruit bij t spuiten.

Hoe staat-ie er nu bij?






Wat staat er nu nog te wachten?
- het dak moet nog netjes op de bak komen te liggen
- overige gaatjes boren en handgrepen buigen
- koppeling vervangen door een philo, dis geen pan
- die uitsteken de plaat onder de bak moet nog worden weggewerkt
- testrijden (iemand nog een gelijkstroom-trafo over? ;) )
- wat detail-werk onder de bak, want daarin lijkt de kit erg karig. Hang ik ook meteen de motor scheef, want zoals-ie nu hangt (recht onder de bak) klopt het niet.
- verlichting bouwen. Sluitverlichting moet er eigenlijk wel in, maar ik weet nog niet hoe ik de opliggende bolle lensjes kan nabootsen, en hoe ik ga verlichten (LED vs rijstkorrel)
- spuiten en afmonteren
- raamsponningen op de ruiten lijmen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17784
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2009, 17:11:14 »
Fraai Michiel! Weer mooi wat je hier laat zien.

Maar was er niet iets met die "Ome Keesie's"? (voor de Beneluxer's; dit is een insider grap die alleen Michiel zal begrijpen.... ;)).

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2009, 17:35:32 »
Tis t zelfde probleem als met Amerikaans spul, mensen vinden er geen zak an ;)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2009, 17:46:27 »
Nee hoor, geen zorgen, volg dit draadje met belangstelling (ook al is het niet mijn tijdperk)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17784
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2009, 17:47:53 »
Citaat
Tis t zelfde probleem als met Amerikaans spul, mensen vinden er geen zak an

 ;D ;D ;)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2009, 17:58:42 »
Maar was er niet iets met die "Ome Keesie's"? (voor de Beneluxer's; dit is een insider grap die alleen Michiel zal begrijpen.... ;)).

Daar was wel wat mee. Wat was dat ook alweer?  ???  ???
Iets met eh  ... ...
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2009, 18:26:07 »
Kan je dat spul ook lijmen...?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2009, 18:29:33 »
witmetaal bedoel je? modelloco raad aan om dit materiaal te lijmen omdat de smelt temperatuur zo laag is...

de 6300 die ik aan het maken ben lijm ik in ieder geval(ook witmetaal voornamelijk), en het blijft vooralsnog zitten...

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2009, 19:10:34 »
Michiel,

Mooi werk hoor. Wat er nu mis is weet ik niet. Help eens Michiel :) :). Ik heb er ook een gemaakt, al lang geleden en volledig gesoldeerd.

@Stig, nu dacht ik dat jij ook alles soldeerde.

@Wesley, lijmen kan, maar voor de stevigheid vind ik solderen altijd beter, maar ieder mag dat voor zichzelf besluiten.

Modelloco adviseert lijmen, mij is een raadsel waarom. Ik kan maar een reden verzinnen en dat is het risico van het eerste model laten smelten, waarna er nooit meer een Modelloco kit wordt gekocht.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2009, 19:16:05 »
Over het lijmen van witmetalen modellen lopen de meningen uiteen. Volgens sommigen kan het zonder problemen. Anderen zeggen dat het witmetaal blijft "uitzweten", waardoor de lijm na verloop van tijd zou gaan loslaten.
Voordeel van solderen is trouwens dat, naast een stevige hechting, je met het soldeer ook naden en kieren netjes wegwerkt.

Ton

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17784
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #10 Gepost op: 04 January 2009, 19:17:31 »
Citaat
Daar was wel wat mee. Wat was dat ook alweer?   ??? ???
Iets met eh  ... ...

Ja wat ook al weer?? ;)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2009, 19:32:44 »
Ik verwachtte niet echt een antwoord.  8)

Tuurlijk kun je het lijmen, maar een beetje vent, soldeert witmetaal. Plakken is voor meisjes... ;D He michiel! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #12 Gepost op: 04 January 2009, 22:31:44 »
Haha, dat heb je met zo'n studie he ;). Knippen-plakken-lijmen.

Nee geintje, tis gewoon gemakszucht denk ik.

Ow en Ivo, nu verwacht ik foto's natuurlijk! ;)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8460
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #13 Gepost op: 05 January 2009, 02:58:39 »
't Blijft een leuk ding. Koppelen met die van Lars?

Groet,

Huibert, gaat een andere 5500 aanschaffen

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #14 Gepost op: 05 January 2009, 08:22:41 »
Witmetaal valt echt prima te solderen en het zit met een poep en een scheet in elkaar. Gewoon op 500 graden instellen en braden maar  ;D

Mooi gedaan Michiel!

grt
Edwin, die ook nog een afspraak heeft lopen met Peter om tante Ceesie collectief te braden ;)
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw