Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Station Waldijk  (gelezen 111175 keer)

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #150 Gepost op: 09 februari 2011, 10:29:38 »
Ja die naam is goed gelukt. Beter dan ik verwachte na de proef, maar wel zoals ik het bedoelde.
De proef met Microsol lukte nog niet zo goed. Was te snel met Microsol denk ik nadat ik de decal had aangebracht.
De decals die op het station zitten heb ik ongeveer 20-30 minuten nadat ik ze op de muur had aangebracht met Microsol behandeld met een zacht kwastje.
De gebouwtjes had ik op z'n kant staan zodat de Microsol en de zwaartekracht (denk ik) hun werk hebben gedaan.
De volgende ochtend was het er prachtig ingezakt.

Het dempingsmateriaal werk perfect in de schaduwstations (waar dus geen ballast is) ondanks dat de rails om de ca. 30 cm met een klein messing spijkertje (0.9x10) vast zitten, rijden de treinen daar heel stil.
Door het lijmen van de ballast, die dus in feite contact maakt tussen de rails en de houten bodem, heb ik nog vrij veel lawaai. Het valt bij mij wel mee omdat de treinen toch niet snel rijden, het is tenslotte  voor 70% stationsgebied. Het werkt dus beter als de ballast niet in contact met de houten ondergrond komt maar alleen op het blauwe spul ligt.

Groet,

Jakop

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #151 Gepost op: 22 maart 2011, 19:59:43 »
Deel 23

De bouw van het station loop even buiten beeld verder. Momenteel bezig met tijdrovende schoorstenen.  ;D



Nu de baan onderhand redelijk getest is op berijdbaarheid wil ik nu de volgende stap zetten in de automatisering. Op blz. 1 heb ik destijds een schemaatje gezet hoe ik toen dacht dat het zou gaan worden, maar inmiddels ruim 2 jaar verder heb ik meer gelezen over hoe collega modelspoorders ea. inrichten. Het plan is dus alles te gaan regelen via loconet.

Stap 1. wordt de wissels automatiseren. Er komen totaal 36 wissel op de baan inclusief die van de schaduwstation met de mogelijkheid dat er nog enkele op het NedTrainterrein bijkomen. Dat heb ik nog niet in detail ingevuld. Gekozen heb ik uiteindelijk voor 4 stuks Uhlenbrock schakeldecoders 63410 die elk 10 wissels kunnen bedienen. Kunnen er dus nog 4 bijkomen en zo niet heb ik nog 8 schakelmogelijkheden voor andere dingen.

Stap 2. De terugmelding. Nodig totaal 5 terugmeders à 16 aansluitingen. Ook hier heb ik voor Uhlenbrock gekozen; 63330.

Stap 3. Zorgen dat bovenstaande met koploper te sturen is en er treinen automatisch kunnen rijden. E.a. wordt volgens onderstaand schema aangesloten.



Om stap 1 en 2 te realiseren zal er toch een infrastructuur moeten komen om alle bedrading te herbergen en om de terugmelders en schakelmodules te plaatsen.
Ik ga rond de baan (niet een gesloten circel) de betreffende apparaten plaatsen op een voor hun doel centrale plaats. De bedrading wil ik in een kabelgoot wegwerken en de modules zodanig plaatsen dat ik er (relatief) goed bij kan en de aansluitingen overzichtelijk kan houden. Om de kabelgoot te bevestigen heb ik mdf plankjes gemaakt. De kleine alleen voor bevestiging van de goot, de grote worden voor de goot en de modules gebruikt.



De plankjes worden tegen de latten rondom de baan geschroefd en op de 2½ cm dat ze er onderuitsteken wordt de kabelgoot geschroefd.



Hieronder het eerste grote plankje. De kabelgoot loopt er overheen (tegen de onderkant van het frame) en daaronder komt, in dit geval, de schakelmodule.



Weer een stapje verder. Inmiddels zijn alle 10 wissels via de kabelgoot naar de centrale plaats geleid. De voedingen van de wissels aangesloten op een Märklin stekkerplaat (vond ik nog een paar van..) De ene gele draad gaat naar de schakelmodule.




jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #152 Gepost op: 20 april 2011, 20:29:24 »
Deel 24   

Stap 1 van de automatisering is afgerond.

De LocoNet schakelmodules zijn geprogrammeerd en gemonteerd en alle (reeds aanwezige) wissels werken naar behoren.
Voordat de modulles arriveerden nog verder gegaan met de bekabeling.
Het wordt al behoorlijk druk in de kabelgoten, hieronder van links naar rechts de posities van wisselmodule 3, terugmelder 4 en wisselmodule 4.



Na wat rimpeltjes bij de start met de modulles, met dank aan Wim Ros voor enige adviezen, ging het voorspoedig met de modules 1 en 2.
Beide werkten naar behoren en alle aangesloten wissels kon ik omzetten via koploper.
Module 3 werd geprogrammeerd en getest. Geen problemen. Toen “achter” module 1 en 2 gekoppeld en de wissels er op aangesloten en……niks meer.
Module 3 weer los, weer apart getest, niets mee aan de hand. Daarna weer achter 1 en 2 gekoppeld en slechts met één losse wisselspoel getest. Alles OK.
Volgende stap: één wissel van de baan aangesloten.
Toen leek het net of er stroop in het systeem zat; van de 7 keer dat ik in koploper op een wissel klikte ging er één keer een wissel om en met vertraging….
Dit was afgelopen zondag. Eerst maar eens lekker in de zon met de oogjes dicht nadenken. Na een tijdje kwam de gedachte op: 2 modules werken, 3 niet conclusie: te weinig vermogen van de voeding. Die gedachte werd meteen weer afgeserveerd want wat voor vermogen nemen die modules nou helemaal…mmm…misschien de lampjes (Märklin wissels met vaste spoel)……en toen viel het kwartje. Hoe kunnen die eigenlijk branden? Omdat ze massa krijgen van de baan en daarmee is er contact tussen de trafo die de baan via IB voedt en de trafo die de modules voedt! De lampjes er dus uit en….werken!!
Nummer vier was in wezen een formaliteit.



Hieronder op rij de modules 1 en 2 met nog lege bordjes er tussen voor de terugmelders 1, 2 en 3.
De LocoNet kabels zijn nu nog niet in de kabelgoten weggewerkt omdat de terugmelders er nog tussen moeten.
Tegen die tijd maak ik wel kabeltjes op maat voor tussen elke module; elke keer ruim 2 m' kabel wegfrotten in een stukje van een ½ meter is ook niks..



Eindelijk kan ik de baan grondig testen zonder steeds onder de baan te moeten kruipen om een wissel te stellen. Ik werk nu uitsluiten nog vanaf deze werkplek.


« Laatst bewerkt op: 21 april 2011, 10:21:38 door Jakop de Bruin. Reden: sgreivvoud ferbeturd »

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #153 Gepost op: 01 mei 2011, 11:30:28 »
Hier en daar steken nog enkele probleempjes de kop op wat de wissels betreft.
Één van de 4 wissels die via een ondervloeraandrijving 7548 van Märklin worden bediend blijft moeilijk doen.
Een beetje rare storing; doet het gewoon goed en dan blijft de wissel in één stand staan terwijl je de spoel wel hoort omgaan. Ik kon ook nergens iets vinden wat eventueel zwaar liep o.i.d. dus na 2 avonden Kl*****n, de koe bij de horens gevat en de hele bende er uit gesloopt. Het gat groter gezaagd (kon er gelukkig nu nog redelijk bij) en de bekende aandrijving-op-z'n-kop geplaatst. Probleem weer opgelost. Krijgt Peter (v/d Leek) dan toch gelijk over die dingen?
Voorlopig doen de andere 3 het gewoon goed.....  :-\



De wissel geeft toegang tot het (nog te bouwen) stoomdepot en enkele opstelsporen. De eerste lok dit dit pad ging verkennen eindigde zo;



Een soort van poging tot shortcut naar het schaduwstation...hij bleef gelukkig zo staan, het wielstel met de sleper staat nog op de rails, maar waarschijnlijk geen kracht genoeg om door te duwen  :D

Nu nog één onwillige wissel (maakt kortsluiting in aftakkende stand) na kijken en dan eerste de zolder eens opruimen van al deze werkzaamheden.

Gert1

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #154 Gepost op: 02 mei 2011, 11:35:11 »
Een soort van poging tot shortcut naar het schaduwstation...hij bleef gelukkig zo staan, het wielstel met de sleper staat nog op de rails, maar waarschijnlijk geen kracht genoeg om door te duwen  :D

Nooit geweten dat zo'n sleper ook als anker kan fungeren!  ;)

mvg,
Gert

Bontevogel

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Station Waldijk
« Reactie #155 Gepost op: 23 juli 2011, 07:34:36 »
Heeft I.V.W. (Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie rail) en de Raad voor Verkeer en Veiligheid hun onderzoek naar dit ongeval al afgerond?  ;) Zijn de bouw werkzaamheden aan station Waldijk alweer hervat?
Mvg,
Peter

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #156 Gepost op: 23 juli 2011, 12:47:18 »
De inspectie komt er hier niet in!!  ;)

Er wordt op een lager pitje doorgebouwd. Het station krijgt verlichting en interieur en verder worden alle aandrijvingen van wisselstraat West aangesloten en getest. Verder goten aanleggen, seinen plaatsen en het ballasten



Groet,

Jakop

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #157 Gepost op: 23 oktober 2011, 15:39:09 »
Deel 25

Na Project ICL ben ik weer verder gegaan met Station Waldijk. Letterlijk het station, maar ook met de baan.
Uit budgettaire overwegingen heb ik stap 2 in de automatisering (zie deel 23) even uitgesteld en ben nu bezig met de verdere bouw van de baan.
Twee opstelsporen en de eerste sporen van het stoomdepot komen op het volgende stuk waar ik aan wilde beginnen. Ik kwam er echter achter dat ik hiervoor nog niet voldoende wissels had. De voorraad, gekocht in partijen rails op MP, was nog niet helemaal op, maar de juiste zaten er niet meer bij. Ook had ik een engelse wissel nodig voor de toegang tot de draaischijf en een kruispunt was niet aanwezig. Wachten op de eerst volgende “Houten” om het lijstje te completeren.

Dan eerst begonnen met de aankleding van wisselstraat west. Kabelgoten t.b.v. van de gasverwarming aangelegd, alle wisselmotoren geplaatst en een dwergsein op z’n plaats gemonteerd. En dan ballasten…..

   

Kabelgoten

   



En dichterbij



De decals heb tegelijk met die van de ICL rijtuigen geprind. E.a. moet nog wat worden vervuild natuurlijk.

In Houten heb ik de benodigde wissels ed. kunnen kopen dus de bouw van de uitbreiding kon starten. Eerst plaatmateriaal op maat maken. Hieronder ligt het op de definitieve plaats.

   

Nu zal ik dit deel helemaal gaan bouwen en afwerken voordat het geplaatst wordt omdat dit deel slecht bereikbaar is. Hieronder zijn de 2 opstelsporen al gelegd en van ballast voorzien. Het toegangsspoor en het 1e depotspoor nog niet. De voorste en de engelse wissel en ook het kruispunt heb ik in Houten gekocht en kan dus nu uitmeten waar e.a. precies komt.



In het toegangsspoor wil ik een ontkoppelaar monteren, maar zodanig dat deze min of meer gecamoufleerd wordt als een soort overweg. De spoel die de standaard Märklin ontkoppelaar gediend is te hoog en heb ik verwijdert. Ik moet nu nog proberen deze lager te monteren zodat alles toch nog functioneert. Dit klusje loopt nog….



In het stukje spoor tussen de linker wissel en de engelse wissel wil ik een inspectieput en een waterkolom situeren. Nu heb ik die van Weinert wel eens bekeken maar zoals Floris zegt; “kant-en-klaar kopen is voor meisjes” dus zelf maken dan maar;

Stukje Roco rails code 100?                                                    Styreenplaatje met de “put” uitgesneden
         

Van boven bekleden met steentjesplaat en rails er op lijmen
   

De put wordt gemaakt van het stuk uitgesneden styreen en steentjesplaat.
De trappetjes heb ik gezaagd uit de bodemplaat van één van de “Blankenberg Stations”

   

De biels doorgesneden met de proxxon en bijgevijld, put er onder lijmen en klaar is Kees Jakop in dit geval.



Nog een beetjes vervuilen en geplaatst in het spoor ziet het er dan zo uit



Even het stuk op z’n plaats gepast. Het begint aardig te lijken op de computertekening.

 

Daarnaast wordt er ook nog aan het station geknutseld. De schoorstenen zijn klaar.



De zijvleugels hebben verlichting en een interieur gekregen.



Het hoofdgebouw krijgt aan de bovenverdieping geen interieur en ik wilde iets dergelijks maken als Basilicum maakt. Na 2 pogingen heb ik dat opgegeven (ik ben minder handig met papier dan ik dacht) en heb het opgelost met papieren wanden zo’n 15 mm achter de ramen. Voor de uitbouw aan de straatzijde heb ik diagonaal 2 wanden geplaatst zodat je door geen enkel raam de binnenzijde van de muren kan zien en toch een egaal witte (als het dak er op zit minder opvallend) achtergrond.



Momenteel ben ik bezig een paar Preisers te schilderen die in de stationshal moeten komen. Zodra die geplaatst zijn kan het dak er op, de 3 delen aan elkaar gemonteerd worden en kan ik beginnen met de goten, windveren en hemelwaterafvoeren.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2011, 10:25:00 door Jakop de Bruin »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Station Waldijk
« Reactie #158 Gepost op: 23 oktober 2011, 15:58:50 »
Mooie vorderingen, Jakop. (y)
Ik neem aan, dat er in de inspectieput ook nog een derde rail wordt aangebracht om de loc's van de nodige spanning te kunnen voorzien.
Die 'halve-koker-techniek' had ik ook niet zomaar in de vingers. Goed te lezen, dat je het ook geprobeerd hebt.

Groet,
Basilicum

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re:Station Waldijk
« Reactie #159 Gepost op: 23 oktober 2011, 16:37:50 »
Mooi werk Jakop, ik heb genoten van de plaatjes en de verslagen.

Groet, Sicco Jan

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #160 Gepost op: 23 oktober 2011, 16:51:37 »
THNX  :D

Ik neem aan, dat er in de inspectieput ook nog een derde rail wordt aangebracht om de loc's van de nodige spanning te kunnen voorzien.

Klopt inderdaad. Is zelfs al klaar. Ik heb een stuk lakdraad over de put gespannen. Onder de baan zit een schroefje waar ik een 1 mm gaatje door geboord heb. De lakdraad loopt daar door en met het draaien van de schroef span je de draad boven de put. Deze staat nu snaarstrak en de 01 10 had er zojuist geen problemen mee  (y)



Nu nog zwart schilderen en dan alleen de bovenkant weer opschuren.

Groet,

Jakop



Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:Station Waldijk
« Reactie #161 Gepost op: 24 oktober 2011, 20:34:20 »
Ziet er leuk uit!  ;)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re:Station Waldijk
« Reactie #162 Gepost op: 24 oktober 2011, 22:10:38 »
Dat heb je mooi gemaakt Jakop, ik ben blij dat je weer wat aan scenery doet, dat vind ik leuker om te volgen ;D

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Station Waldijk
« Reactie #163 Gepost op: 24 oktober 2011, 22:13:45 »
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens!   (y)
Om nou elk draadje te gaan volgen...  ::)
Ziet er mooi uit!

gr. Viktor

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #164 Gepost op: 29 oktober 2011, 17:16:34 »
In navolging van de Nachtbaas van BNLS wilde ik ook een keer proberen de verdunde houtlijm voor ballasten te kleuren. Ik meende me te herinneren dat er bij de verfafdelingen van bouwmarkten kleine potjes geconcentreerde kleurtjes te koop waren om grote emmers latex ed. te kleuren.
Die kleine potjes vond ik idd, maar ook deze;

   

Vooral de kleur oxydbruin leek mij erg toepasbaar. Het staat er natuurlijk ook in felle kleuren maar ook een aantal groentinten. Het ziet er, als je de pot open doet, wel een beetje uit als Heki acrylverf 7109 (wat ik achteraf ook had kunnen gebruiken)  ::) 
Het vermengen met een potje verdunde houtverf gaat heel goed en net als Karst schreef; het is net een potje choclademelk  ;D

Ik heb even een proefstukje gedaan en hieronder op een stuk gelegd waar dezelfde grijze ballast met ongekleurde verdunde houtlijm is gefixeerd. Het is wat bruiner, echter ik twijfel of ik er nog een beetje meer kleurstof bij zal doen  :-\
In elk geval ga dit grijze spul niet meer ongekleurd verwerken.