Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Station Waldijk  (gelezen 111180 keer)

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #60 Gepost op: 19 juni 2009, 17:26:25 »
Zoals eerder geschreven; ik heb de verpakking niet meer maar heb dit destijds opgeschreven om het later nog te weten: "High Confort ondervloer voor laminaat 3mm" van de Gamma.
Vreemd omdat ik deze week 2,5 mm gemeten heb (en nu weer trouwens)...op de verpakking staat dus 3 mm en het is dus wat dunner :-\

Ik neem dan aan dat je ze vanaf 22 mm naar buiten toe onder een hoek van 45 graden wegsnijdt?

Nou nee, ik snijd niets in of weg. Een strookje van 22 mm laat zich prima buigen langs de middenlijn. Moet natuurlijk wel met punaises vast gezet worden. Met de snelle houtlijm die ik gebruik kan je die na een kwartier al weer verwijderen.
Ik ben op het zichbare deel van mijn baan overgegaan naar stroken van 20 mm. Ik vond het net iets te breed. Tussen 2 parallelle sporen vul ik dit wel op om de ballast wat hoger te krijgen.

Ballast van Woodland Scenics heb ik geen ervaring mee. Ik gebruik JEWEHA Graniet split middel. In een gemengde bruine kleur.

Groet,

Jakop

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Station Waldijk
« Reactie #61 Gepost op: 19 juni 2009, 17:41:20 »
Nou nee, ik snijd niets in of weg. Een strookje van 22 mm laat zich prima buigen langs de middenlijn.

Jakop

Dank wederom. Wat ik bedoelde met wegsnijden had geen relatie met buigen hoor, Ik bedoelde meer dat er een trapezium ontstaat op de kopse kant, m.a.w. dat het ballastbed aan de bovenkant smaller wordt dan aan de onderkant.

Gerard

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #62 Gepost op: 19 juni 2009, 17:57:03 »
OK ik snap 'm   ;)
Maar ik snijd het dus niet scheef af. De ballast ligt zegmaar onder 45 graden tegen het strookje op zodat die net niet meer zichtbaar is. Hieronder denk ik wel zichbaar.


jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #63 Gepost op: 18 juli 2009, 20:52:16 »
Deel 10

Verder dus met de baan. De boog in het station is inmiddels voorzien van 2 sporen. Het valt nog niet mee op de flexrails echt mooi vloeiend te leggen. De buitenste boog heeft een straal van 120 cm.



Linksonder op de foto is de opbouw van wisselstraat-zuid te zien. Deze wordt niet op z’n uiteindelijke bestemming gebouwd, maar los zodat ik er gemakkelijk bij kan en de boel kan omdraaien als dat nodig is. Deze, redelijk eenvoudige, wisselstraat wordt voor zien van omgekeerde Märklin wisselaandrijvingen. Om deze weg te werken zonder dat er direct ballast op de spoelen komt maak ik er een soort kap overheen.



De zwarte kruizen geven btw de plaatsen van de seinen aan. Hieronder de eerste weggewerkt met ballast èn Mitchel’s wisselmotor en vrijbalk.



De kap is hieronder net over de laatse aandrijving geplaatst. De voorste aandrijving van het engelse wissel is ook al onder ballast, wisselmotor, kabelgoot en vrijbalk verdwenen. De andere is verscholen onder het tegelplaatsje waar een paar Artitec schakelkasten op geplaatst worden.



De goten zijn tbv. De verwarming van de wissels. Op de witte plaatjes moet nog GAS komen te staan. De goten moeten nog wat vervuild.



Inmiddels is het eerste sein geplaatst. (NS Parts) De eerste railtrafo’s (Mitchel) ook.



Omdat er nu zoveel leuke atributen beschikbaar zijn om zo’n wisselstraat helemaal aan te kleden en omdat de uiteindelijke lokatie redelijk achteraan is ben ik doorgegaan met afwerken. Alle wisselmotoren geplaatst, vrijbalken, wisselverwarminggoten, railtrafo’s, tegelpad voor de schakelkasten en om de baan helemaal up-to-date te houden ook de detectieplaten van ATBvv geplaatst.



Alleen bij de kruizen (hoge seinen; komen later) nog geen ballast en links op de foto waar ongeveer het perron eindigt ook niet.
Wat staat daar langs het bovenste wissel?

 

Dit zijn Duitse schakelkasten (Conrad) die ik op het hieronder zichtbare randje heb afgezaagd. Een beetje verf en een hekje en klaar is ATBvv.



Ook wisselstraat-zuid ligt boven een wisselstraat van een schaduwstation. Dit geeft weer de nodige moeite om ondersteuning te vinden die niet in de weg van het treinverkeer staan en de bedrading zal ook weer zorvuldig moeten worden omgeleid.
Ondertussen staan de steunen al op hun plaats en kan de wisselstraat geplaatst worden.



Hieronder een proefplaatsing.


JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Station Waldijk
« Reactie #64 Gepost op: 18 juli 2009, 21:19:21 »
Complimenten Jakop voor je manier van werken, afwerken en de vele details! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #65 Gepost op: 19 juli 2009, 12:00:38 »
Dank je Jaap.

Van een detaillist als jij, een groot compliment!!  :-*

Groet,

Jakop

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Station Waldijk
« Reactie #66 Gepost op: 19 juli 2009, 12:29:50 »
Die ruime bocht is mooi geworden. :)
Succes!

Groet,
Basilicum

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re:Station Waldijk
« Reactie #67 Gepost op: 19 juli 2009, 12:58:24 »
Wat een detail zeg :o
ziet er heel netjes en keurig uit!

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Station Waldijk
« Reactie #68 Gepost op: 19 juli 2009, 14:38:18 »
Ja heel gaaf gedaan. En dat met die draden boven ondergrondse sporen ken ik als probleem. Eén van die dingen die je makkelijk over het hoofd ziet als je gaat plannen/ontwerpen, maar in de praktijk hik je er weer tegenaan.

Go on with the flow, ziet er mooi uit allemaal.

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #69 Gepost op: 09 september 2009, 20:36:23 »
Deel 11

Na klachten dat er geen update komt  ;D hier dan maar de vorderingen van de aflopen weken.
Om de bogen met flexrail zo gelijkmatig te laten lopen (en zo parallel mogelijk aan de andere sporen) heb ik kunststof uitvulblokjes tegen het vorige spoor aanliggen en de binnenste boog wordt hieronder zo netjes mogelijk gepositioneerd.



Daarna met schroefjes vastgezet en na de rijtest het ballast tussen de sporen zodat de bocht vast ligt. In deze bogen heb ik geen verkanting aangebracht omdat ze nooit harder dan 40 km/u bereden worden.

Inmiddels zijn alle 3 doorgaande stationsporen aangelegd en getest. Hier voorlopig alleen schroefjes, ballasten komt hier later wel.



Na wisselstraat zuid wordt de boog ingezet die uiteindelijk leidt naar de (nog te bouwen) boogbrug van ca. 135 cm die de beide poten van de U verbindt.
Deze boog loopt nog iets op van +18 mm, bij de wisselstraat, naar +45 mm bij het begin van de brug. De contouren van de polderdijk zijn al zichtbaar in het houtwerk; de lager gelegen polder (- 40 mm) komt rechts van de dijk.



Hier wel verkanting. De blauwe stroken worden aan de buitenrand 1 mm hoger gelegd. Per saldo zal de hoogste spoorstaaf dus minder dan een milimeter hoger liggen. Toch zie je dit al aan een trein die in de bocht staat / rijdt.



Inmiddels is het buitenste spoor in de boog gelegd en voorzien van ballast. Het binnenste spoor kan worden aangebracht zoals bovenaan beschreven.
Vanavond de contouren van het dijklichaam vorm gegeven door de schuine stukken mdf aan te brengen. Rechts verdwijnt het museumlijntje onder de dijk van de hoofdbaan. Dit moet met bomen gecamoufleerd worden.  ;D
Het dood lopende spoor is een lijn die al jaren is opgeheven en nog niet zo lang geleden is het wissel en de overloopwissels verwijderd. Hier gebruikt ik dan ook grijze ballast.



jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #70 Gepost op: 11 oktober 2009, 17:54:30 »
Deel 12

Een klein vervolg op de bouw van de boog die aansluit op de zuidelijke wisselstraat.
Hieronder wordt het binnenste spoor gelegd. De gekleurde plaatjes helpen de afstand tussen de sporen constant te houden.



Als beide sporen op hun plaat gefixeerd zijn met ballast heb ik tussen de beide sporen het isolatiemateriaal bruin geverft omdat het ballast daar wat dunner gestrooit wordt en dus de ondergrond er wel wat doorheen kan schemeren.



Op de plaats waar het moet lijken dat er recentelijk overloopwissels zijn weggehaald wordt grijze ballast gebruikt.



Hieronder is dit beter zichbaar



De bogen zijn met een kleine verkanting aangelegd. Maximaal ongeveer één milimeter tussen de beide rails.



Hieronder nog een overzicht van de complete boog incl. de wisselstraat.



Volgende stap is de aan-brug die vooraf gaat aan de grote boogbrug die er moet komen. De aanbrug zal op 2 gemetselde brughoofden gaan rusten. Één er van vormt ook het einde van het dijklichaam. Hiervoor gebruik ik een brughoofd wat al dienst heeft gedaan op m’n vorige baan. Een beetje aanpassen hier en daar…..
De styreen plaatjes en de ronde bollen zijn nog niet zeker. Ik zoek nog naar de juiste versiering op de torentjes.


« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2009, 19:02:33 door Jakop de Bruin »

Bart Otte

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
    • Zankerdaal Topic
Re:Station Waldijk
« Reactie #71 Gepost op: 11 oktober 2009, 19:25:44 »
Ziet er goed uit :D
Ga zo door Jakop.

     (y)
Wie niet van treintjes houdt, spoort niet!

Spiky

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
    • Spoorh0
Re:Station Waldijk
« Reactie #72 Gepost op: 16 oktober 2009, 11:59:00 »
Heel erg netjes Jakop!  :)
Hoe heb je die verkanting aangebracht? (Tape onder de ondervloer?)

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #73 Gepost op: 16 oktober 2009, 13:26:30 »
Even naar boven scrollen naar deel 11, daar staan foto's

groet,
Jakop

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #74 Gepost op: 20 oktober 2009, 20:03:04 »
NedTrain Waldijk heeft zojuist het plan L fietsenrijtuig 003 afgeleverd!
Dat wil zeggen....voorlopig afgeleverd. Als de vestiging in Oldenzaal aanvangt met het grote fietsenrijtuigrenovatieproject (3 x woordwaarde) zullen er nog vouwbalgen worden gemonteerd om dit rijtuig, wat blijft hangen in de periode 1983 - 1990, te complementeren.



Hieronder is te zien dat de ø 9 mm Roco wielen het rijtuig op de juiste hoogte brengen. De bakonderzijde strookt nu met de ICR's die in dezelfde trein komen. De daken van de ICR's moet in elk geval ook nog donker grijs worden.




Ook nog maar eens wat fietsen scoren, zo leeg is ook niks!