Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Plan E - 2023 oplage
door
1200blauw
Vandaag
om 18:47:58
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III.
door
Silvolde
Vandaag
om 18:47:44
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 18:23:04
Magneet koppelingen voor Bemo
door
henk
Vandaag
om 18:20:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm
door
Frits C
Vandaag
om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
Vandaag
om 17:41:08
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 17:29:44
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:17:41
Kent iemand een geschikte striptang
door
serie1200
Vandaag
om 17:15:51
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:09:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Prutsert
Vandaag
om 16:56:00
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2
door
Prutsert
Vandaag
om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:41:19
EifelBurgenBahn
door
Jelmer
Vandaag
om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Rick
Vandaag
om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren
door
Tijdperk||
Vandaag
om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
741230
Vandaag
om 13:24:02
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
Vandaag
om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie.
door
Peter Kleton
Vandaag
om 12:58:25
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 10:31:35
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
FritsT
Vandaag
om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Station Waldijk
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
16
Omlaag
Auteur
Topic: Station Waldijk (gelezen 116615 keer)
jakop
Gast
Re:Station Waldijk
«
Reactie #75 Gepost op:
15 November 2009, 17:29:16 »
Deel 13
Inmiddels aan de andere zijde van de brug begonnen met de aansluiting van de sporen boven de trap (zie deel 4) aan de brug
Inmiddels is het ballasten van dit gedeelte afgerond en ga ik eens werken aan een “probleem” wat ik al een tijdje aan het negeren/ontkennen ben.
De sporen richting schaduwniveau hebben (te) weinig ruimte zodat ik wat moet bedenken om dit op te lossen.
De sporen lager leggen gaat niet (meer). Eerst maar een bekijken wat er minimaal voor hoogte nodig is om het materieel met de stroomafnemer omhoog nog te kunnen laten paseren.
Hieronder zijn “portalen” gemaakt van vd-draad met een vastgesoldeerde rijdraad met een hoogte van 60 mm boven het spoor. Meer ruimte heb ik ook niet bij de doorgang door de muur.
Hoe verder het spoor lager komt te liggen, kan deze bovenleiding hoger boven het spoor komen en uiteindelijk is de stroomafnemer volledig op.
Het werkt (voorlopig) goed….boven de trap gaat de stroomafnemer weer helemaal omhoog terwijl hij 60 cm. verder weer om laag moet voor de volgende doorgang door de muur. Niet handig! Daar moet dus ook een doorlopende leiding boven.
Ik kan nu wel precies bepalen waar deze portalen nog onder het niveau van het zichtbare gedeelte liggen en waar dit wel een probleem is. Op die plaatsen moet ik dan maar een smoes verzinnen waarom de grond hoger ligt..
«
Laatst bewerkt op: 15 November 2009, 19:56:11 door Jakop de Bruin
»
Gelogd
John Spoor
Offline
Berichten: 61
beter 5 keer gevraagd dan helemaal niet
Re:Station Waldijk
«
Reactie #76 Gepost op:
20 December 2009, 20:07:07 »
Misschien een beetje domme vraag maar ik zie op je foto's dat je de rails aan de buitenkant geschroefd hebt, Is dit om hem tijdelijk vast te zetten? En dan terwijl je aan de betreffende rails aan het ballasten bent dat je ze dan verwijderd?
mvg John
Gelogd
jakop
Gast
Re:Station Waldijk
«
Reactie #77 Gepost op:
20 December 2009, 20:40:14 »
Klopt, is tijdelijk.
Als ik tussen de rails zou schroeven is het spoor niet te berijden omdat de sleper dan kortsluiting maakt op de schroefjes die met de ringetjes de railstaven raken. Nu kan het spoor wel getest worden voor er ballast gestrooid wordt.
Groet,
Jakop
Gelogd
John Spoor
Offline
Berichten: 61
beter 5 keer gevraagd dan helemaal niet
Re:Station Waldijk
«
Reactie #78 Gepost op:
20 December 2009, 21:33:57 »
bedankt voor je antwoord, mag ik vragen welk merk ballast je gebruikt
Gelogd
jakop
Gast
Re:Station Waldijk
«
Reactie #79 Gepost op:
21 December 2009, 10:22:16 »
JEWEHA Graniet split middel. Via google vind je hun site wel.
Ze staan op beurzen maar je kan ook per mail bestellen.
Groet,
Jakop
Gelogd
Johan Vermij
Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
Offline
Berichten: 1285
Re:Station Waldijk
«
Reactie #80 Gepost op:
21 December 2009, 10:26:31 »
Site
vinden was geen probleem. Helaas geen overzicht van prijzen
«
Laatst bewerkt op: 21 December 2009, 14:06:07 door Peter van der Leek
»
Gelogd
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery
jakop
Gast
Re:Station Waldijk
«
Reactie #81 Gepost op:
21 December 2009, 10:29:09 »
Even verder zoeken:
http://www.jeweha-modelbouw.be/prijslijst%20nederland.html#prijslijst
nederland
Groet,
Jakop
Gelogd
IPIO'er
Offline
Berichten: 341
"Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Station Waldijk
«
Reactie #82 Gepost op:
21 December 2009, 12:23:34 »
Kijk eens even op die nieuwe Sceneryshop site onder ballast veel meer keus en veel goedkoper
voor 250 gr.á € 1,90 in Spoor N, TT, HO, I en O van poeder tot zeer grof van de firma Polák.
Groeten, marc
«
Laatst bewerkt op: 21 December 2009, 14:06:14 door Peter van der Leek
»
Gelogd
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.
jakop
Gast
Re:Station Waldijk
«
Reactie #83 Gepost op:
01 January 2010, 15:25:29 »
Nu er nog 2 Corails B zijn binnengekomen is mijn D284 compleet. Geinspireerd op de foto op blz. 97 van "De moderne tractie bij de NS in kleur" zal deze trein straks zo nu en dan worden omgeleid via Station Waldijk.
Hij lijkt wel erg lang zo, als je scherp stelt op de lok. Misschien wordt de (oude) Märklin nog wel eens vervangen door een roco. In elk geval is deze nog niet gedigitaliseerd, dus rijden zit er nog niet in.
Gelogd
Ivan92
Offline
Berichten: 179
Bob. De Held Der Helden
Re:Station Waldijk
«
Reactie #84 Gepost op:
05 January 2010, 23:44:40 »
mooi werk!
Gelogd
NS '80-'90-'00
jakop
Gast
Re:Station Waldijk
«
Reactie #85 Gepost op:
17 January 2010, 12:25:55 »
Deel 14
De Brughoofden
Voor de brughoofden gebruik ik (gedeeltelijk) brughoofden afkomstig van mijn vorige baan. Hieronder zichtbaar het brughoofd zoals het dienst deed op die baan. Door hem verhoogd te plaatsen kan hij ongewijzigd gebruikt worden. De tussenpilaar (tussen aanbrug en de boogbrug) is nog te laag en ook nog niet verweerd. Rechtsonder zijn de Märklin bruggen zichtbaar die gebruikt gaan worden om de aanbrug te maken.
De tussenpilaar moet dus verhoogd worden en er moet nog een geheel nieuw brughoofd gemaakt worden voor de overzijde van de boogbrug. Ik gebruik hier voor steenplaat nr. 21 47 54-51 van Conrad. Deze is niet helemaal gelijkmatig en lijkt daardoor ongeverfd al een beetje oud. Helaas zij deze platen slechts 200 x 105 mm waardoor ik 2 stukken op elkaar moet plaatsen om de vereiste hoogte te halen.
Hieronder het uitsnijden van de benodigde onderdelen.
Om de torens mooi sluitend achthoekig te kunnen maken moeten de delen schuin worden geschuurd. Een langdurig werkje…. Maar met wat Pink Floyd op de achtergrond en het forum als afleiding maar 2 – 3 uurtjes…
Van het in elkaar zetten geen foto’s gemaakt… het werkt het beste als je alle delen met de zichtzijde omhoog precies zo neerlegt als ze aan elkaar moeten. Dan plakband er op en daarna “ombuigen” in de 8-hoek. Om de vorm te houden zijn er diverse verstevigingen in de torens gelijmd. Even passen of hij past…
Als ornamenten op de torens heb ik 8 hoekige plaatjes styreen op maat gesneden en bij de Praxis houten “kogels” gekocht Ø 26 mm en volledig glad en rond. Deze met een schroefje gemonteerd aan de plaatjes en geverfd met Heki Strassenfarbe Beton (6600) geeft nog een iets te clean beeld. Ook hier zichtbaar de steunmuren van de spoordijk, deze moeten nog geschilderd worden
Dan het verweren van de stenen. Op onderstaande foto lijkt alles wel erg rood…. Komt door de foto. Eerst is alles dekkend geschilderd met Humbrol 70 en daarna met Humbrol 73 maar niet overal en en niet gelijkmatig.
Het eindresultaat. De stenen hebben nog een wash gehad met Revell 75 en als laatste met Revell 302 om te vervuilen. De ornamenten zijn ook wat verouderd met Revell 75.
Het oudste brughoofd met steunmuur.
De verhoogde tussenpilaar
Het hoge brughoofd aan de overkant
«
Laatst bewerkt op: 18 January 2010, 10:17:48 door Jakop de Bruin
»
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re:Station Waldijk
«
Reactie #86 Gepost op:
17 January 2010, 12:27:15 »
Netjes gedaan Jakop
Gr. Remco.
Gelogd
RobbertJan
Offline
Berichten: 3522
Mcn NSR Groningen.
Re:Station Waldijk
«
Reactie #87 Gepost op:
17 January 2010, 12:29:05 »
De brughoofden zien er zeer strak uit, en lekker verouderd.
Het detail met de houten kogels is ook leuk, geeft het net even
wat meer uitstraling
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
jakop
Gast
Re:Station Waldijk
«
Reactie #88 Gepost op:
17 January 2010, 14:07:36 »
Thanks Guys!! Ik doe m'n best...
Groet,
Jakop
Gelogd
jakop
Gast
Re:Station Waldijk
«
Reactie #89 Gepost op:
01 February 2010, 20:13:46 »
Deel 15
Zoals al eerder vermeld wordt de aanbrug gemaakt uit 2 oude Märklin bruggen en styreen profielen van Plastruct en Evergreen. De Märklin bruggen zijn elk 18 cm lang en de nieuwe brug moest minimaal 28 cm zijn. Om mooi uit te komen met de vakwerk zijkanten kom ik uiteindelijk uit op 30 cm.
Twee zijkanten worden tot één zijkant samengevoegd zodanig dat dit het minst opvalt maar ook nog een beetje stevig wordt.
Alleen het middendeel van de oude bruggen wordt niet hergebruikt. Ook de zijkanten waar het vakwerk aanvast zit worden elk met 3 cm ingekort en dan tot één deel verbonden. Hieronder de 2 vakwerk zijkanten.
Het middendeel is verwijderd en de zijkanten bijgeschuurd zodat ze in een I-profiel van plastruct passen van 8 x 4 mm.
Deze I-balk komt dan exact onder de spoorstaaf.
In totaal krijgt de brug 4 van deze balken, elk precies onder de spoorstaven. Tussen deze balken komen dwarsverbanden van I-balken van 6 x 3 mm.
Een kunststof bindband (waar dozen en pakketten mee worden gebonden) doet dienst al een looppad in het midden. Het lijkt precies traanplaat.
Aan de onderkant nog kruisverbanden (Evergreen 2,5 x 2,5 mm) en een schilderbeurt laat de witte profielen verdwijnen.
Het is een behoorlijke (schilder)klus maar het begint op een brug te lijken.
Volgende keer het vervolg van deze brug.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
16
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Station Waldijk