Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 18:20:07
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3821741 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8010 Gepost op: 13 February 2013, 18:19:27 »
Dezelfde stijl: dat gaat eigenlijk vanzelf. Ik denk dat het voor mij juist moeilijker is om in een andere stijl te bouwen. Het is net als met schrijven: je hebt je een manier/ een stijl eigen gemaakt en die pas je min of meer onbewust altijd toe.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 13 February 2013, 21:21:55 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8011 Gepost op: 14 February 2013, 11:10:08 »
Dit jaar zal er weinig nieuw materieel in Schwarzburg verschijnen. Niet erg, want ik ben rijkelijk voorzien en ik kom m'n tijd wel door met bouwklussen, vooral aan het BW. Omdat ze nog in bestelling stonden uit de goede tijd, zijn er wel een aantal vierassige zwarelastwagens van Roco voor tp III gearriveerd. Mooie wagens. Voor de foto heb ik deze maar eens van lading (van Bauer) voorzien. Het is de bedoeling dat er nog geweatherd gaat worden:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8012 Gepost op: 14 February 2013, 13:04:42 »
Die staalplaten zien er net echt uit, Ruud. (y)
Daar heb ik er iedere dag wel een paar van ''in de handen''.
Groet,Marco.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8013 Gepost op: 18 February 2013, 11:17:06 »
Soms zit het mee, soms zit het tegen. Heb ik met drie verschillende locs wat testritjes gedaan op de wissels bij de ingang van het Bw en dacht alles goed te hebben. Dus de rails en de bielzen van de wissels geverfd, altijd een lastig en secuur karweitje.
Totdat ik gisteravond eens een andere loc het stukje liet rijden: blijft-ie stilstaan op de driewegwissel! Boel schoongemaakt, kijken of er ergens een ballastkorreltje tussen zit, of ik met verf te enthousiast ben geweest. Maar nog niet werken. Toen een paar andere locs gepakt: zelfde verhaal, stilstaan op de wissel. Dat ding is dus niet kosjer. Dus alles weer los gehaald, andere driewegwissel erin, alles opnieuw aangesloten en toen werkte het gelukkig goed. Maar de gewone wissel na de driewegwissel vertoont nu ook kuren en daar heb ik geen vervangende voor liggen. Kortom, ik ben  er nog niet.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

desperado112

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Mittelstad 2.0
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8014 Gepost op: 18 February 2013, 11:28:16 »
succes, moet wel zeggen dat ik ook al een keer een drieweg wissel met kuren heb gehad  :-\
Lijkt net of deze van mindere kwaliteit zijn... ik heb hem nog liggen maar nog nooit aan een inspectie onderworpen, dit zal ik binnekort eens doen.

groet
Martijn
Ho, Multimaus. Fleischmann

Bas23

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8015 Gepost op: 18 February 2013, 11:50:15 »
Ik heb het ook al eens eerder gezien dat model wissels niet hellemaal
fris werken. Is het niet een optie om een profi wissel te nemen Ruud?
Ik heb deze ook, en ze doen het prima. Je kunt hem altijd bewerken net zoals bij
je andere profi rails.

Gr Bas
Esu Ecos II, Fleischmann profirails, Tijdperk II/III,
Esu,Fleischmann,Roco,Faller,Vollmer.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5400
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8016 Gepost op: 18 February 2013, 11:54:36 »
Meet de rails van de wissels eens elektrisch door. Waarschijnlijk hebben niet alle rails contact. Wissels van LGB hebben dit euvel ook regelmatig. Ik soldeer dan een draadje tussen de stroomloze rail en de buurman die wel onder spanning staat. Let op dat je wel de juiste rail kiest, anders veroorzaak je kortsluiting. ;)

groet,
Bas

desperado112

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Mittelstad 2.0
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8017 Gepost op: 18 February 2013, 12:14:08 »
ik heb profi zelfde probleem..
Ho, Multimaus. Fleischmann

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8018 Gepost op: 18 February 2013, 12:51:13 »
Herkenbaar dan zit er verf tussen de contactpunten in je rails. Ik heb daarom alles apart voorzien van stroomaansluitingen(wisseltongen en hartstukken). Daarna rijdt alles wel heel mooi!
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8019 Gepost op: 18 February 2013, 13:35:47 »
Ja, dat zou kunnen. Maar ik heb al heel wat wissels geverfd en dit nog nooit gehad. Ik ga er eens verder mee aan de slag.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8020 Gepost op: 18 February 2013, 13:39:14 »
Welk merk wissels gebruik je?
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8021 Gepost op: 18 February 2013, 14:20:08 »
Fleischmann messing modelrails. Ik heb het probleempje trouwens nu onder controle: wissels schoongemaakt met wasbenzine en ... weer werken die hap. Kennelijk te ruimhartig met verf geweest.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8022 Gepost op: 18 February 2013, 19:32:49 »
Ik heb gemerkt dat er verschil zit in de denkende wissels van Fleischmann. In de standaard uitvoering zijn er die de stroom voorziening verzorgen via de rails, dan kunnen vuile tongen dus een probleem zijn en er zijn modellen (weet niet welke) die schakelen via het omzet mechanisme. Zelfs als je de wissel dan vasthoud dat hij geen kontakt maakt komt dit toch tot stand en geeft zelden storingen. Waarom Fleischmann dit veranderd heeft weet ik niet.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8023 Gepost op: 18 February 2013, 21:16:11 »
Ja, dat verschil heb ik ook ontdekt. En dit heeft ook invloed op de keerlusschakeling LK 100 in m'n Bw met de draaischijf. Bij de ene wissel functioneert alles naar behoren, bij de andere niet - dan ontstaat er kortsluiting of zijn sporen of delen van wissels plotseling stroomloos - , terwijl ze op het oog precies hetzelfde zijn en allemaal van de draadbruggetjes zijn voorzien zodat alle sporen stroom zouden moeten hebben. Hoe dat kan, snap ik niet. Maar dat is niet zo vreemd, want ik ben absoluut geen techneut. Met de basiszaken van digitaal rijden en die schakelingen installeren met behulp van handleidingen kom ik er meestal wel uit, maar als het ingewikkelder wordt, ben ik vaak verrast over wat er gebeurt, zoals nu op m'n Bw-installatie.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8024 Gepost op: 18 February 2013, 21:41:15 »
verschil
oude modellen hebben op de tongen een bedienings sleuf die open is
De nieuwe(re) zij dicht
nadeeel open/ met ballasten lopen ze snel vol met van alles
zijn simpel te reinigen en gangbaar te maken
nieuwere .nadeel
een drup en ze zitten vast
deze zijn wat lastiger te slopen