Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 00:20:23
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
07 August 2025, 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3818416 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6660 Gepost op: 18 October 2012, 22:41:51 »
Ja hoor, ik ben heel blij met die Roco-loc. Hij is nu onderweg uit Duitsland, zal binnenkort wel arriveren.

En die Trix-loc laat ik lekker voor wat hij is. Eén zwarte 03.10 vind ik wel genoeg. Tenslotte heb ik ook nog de zwart-blauwe versie van Roco voor als ik eens wil variëren.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6661 Gepost op: 18 October 2012, 22:43:57 »
Nou, vooruit:



Bron: Bundesbahnzeit

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 17:15:48 door guest7823 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6662 Gepost op: 18 October 2012, 22:46:55 »
Top, Jan (y) Die mag best groter:

« Laatst bewerkt op: 18 October 2012, 22:53:42 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6663 Gepost op: 18 October 2012, 22:55:41 »
grappig om te zien dat de ombouw naar neubauketels gebeurde voordat het grote fotograferen
uitgebroken was (eind 50er jaren)

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6664 Gepost op: 19 October 2012, 10:22:58 »
Een hele tijd geleden ben ik bezig geweest met het voorveld van station Neuffen. Daar moet een loods komen voor landbouwvoertuigen die door een loonbedrijf worden verhuurd aan de boeren in de omgeving. Ik heb daar al iets van loodswerk tijdelijk neergezet, maar echt naar m'n zin was het nog niet. Gisteren stuitte ik op een afdakloods van Busch, die misschien iets voor me is op die plek. Eens nader gaan bekijken. Dit is de loods, Busch artnr. 1418:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Bas23

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6665 Gepost op: 19 October 2012, 10:52:00 »
Dat is inderdaad een leuk afdakje Ruud.
Ben benieuwd hoe dat staat in combinatie met
de werkplaats.

Gr Bas
Esu Ecos II, Fleischmann profirails, Tijdperk II/III,
Esu,Fleischmann,Roco,Faller,Vollmer.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6666 Gepost op: 19 October 2012, 11:06:55 »
T is in elk geval een milieu vriendelijk afdak,t gras groeit erop  ;D
Het ziet er in elk geval goed uit,krijg je met dat pakket dan ook figuren en andere zaken of puur het loodsje ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6667 Gepost op: 19 October 2012, 11:18:33 »
Hoi Ruud,

Het nadeel van jouw draadje is dat het groeit waar je bij staat. Ik ben het beeld van Neuffen al weer een beetje kwijt. Het model dat je toont vind ik passen op het platte land, bij een boerderij of ergens op het veld. Eventueel aan de rand van het dorp. Het is m.i. en vrij goedkope overkapping, juist voor boeren die wat nodig hebben om iets te stallen. Maar bij een loonwerkersbedrijf zal naast dat nut ook een stuk uitstraling mee moeten spelen. Het aanzien van het bedrijf geeft ook de bedrijfsfilosofie weer. En misschien dat deze overkapping daar een te goedkope uitstraling heeft.
Daarnaast zal het materiaal ook goed onderhouden moeten zijn en goed beschut moeten staan, tegen weersinvloeden beschermd. Dat vergt minder onderhoud en het materiaal zal langer meegaan. En een overkapping als deze staat vocht en wind toe, bij het kostbare materiaal.
Mooi loodsje, maar ik zou het niet doen.

Groet,
Michel

Bas23

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6668 Gepost op: 19 October 2012, 11:23:59 »
Als het puur moet dienen voor tijdelijke opslag is er in mijn
ogen niks mis mee. Ik denk wel dat het eigenlijk bedoeld is
als afdak bij een boerderij zoals Michel zegt. Maar bij de juiste
plaatsing niet verkeerd.

Gr Bas
Esu Ecos II, Fleischmann profirails, Tijdperk II/III,
Esu,Fleischmann,Roco,Faller,Vollmer.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6669 Gepost op: 19 October 2012, 16:56:22 »
Dank voor jullie reacties. Ik ga er nog eens over nadenken. Er zitten voor- en nadelen aan dit afdak voor de situatie waarin ik het wil gaan gebruiken. Dat is in jullie berichten ook goed naar voren gekomen. Het bouwdoosje is overigens zonder figuren en aankleding, puur het afdakloodsje.

@ Michel: ja, dit draadje groeit als kool en dat in het najaar... ;D Het is hierdoor niet altijd overzichtelijk, dat geef ik meteen toe - ook voor mijzelf niet altijd  ;D -, maar ik hoop dat de amusements- en informatiewaarde dit een beetje goedmaakt.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6670 Gepost op: 19 October 2012, 17:50:48 »
misschien leuk eens wat overzichts foto`s te geven van de verschillende steden/dorpjes ;D
en die foto`s te herhalen als je het over een van de steden/dorpjes hebt ;)
je zou de overkapping tegen een gebouw aan kunnen zetten en dan aan de achter en zijkant een muurtje plaatsen, dan zou hij misschien nog kunnen ;D
groeten,
Auke

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6671 Gepost op: 19 October 2012, 20:26:31 »
Een goed idee, Auke. Zal ik doen.

Vandaag veel leesvoer voor het weekend binnengekregen: de jongste nummers van Miba en Eisenbahn Journal. Vooral de laatstgenoemde is voor een DB tp-III-rijder altijd een genot.
In beide bladen een test van de nieuwe Br 94 van Matrix. EJ zeer lovend, Miba ook lovend, maar toch wel een paar kritische kanttekeningen, o.a. ten aanzien van het rijgedrag achteruit met een flink lange trein. Dan begint de loc te zwabberen. Ik ben benieuwd hoe mijn Trix-94 zich bedraagt op mijn baan. Marklin schijnt uitgeleverd te zijn, Trix nog niet.
Verder ook in beide bladen een bespreking van de Gruppe 53-rijtuigen, de klassieke sneltreinwagens voor D-treinen in de jaren 50 en 60 van Piko. Veel lof voor de gunstige combinatie van uitvoering en prijs. 34,99 is inderdaad een scherpe prijs voor alle versies. Ik geloof dat Piko die truc ook heeft uitgehaald met de Silberlingen, vorig jaar. Alles uiteraard in lengteschaal 1:87.
Tenslotte in deze tijdschriften veel foto's uit de werkelijkheid en van modelbanen: plenty inspiratie voor scènes op m'n eigen baan.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6672 Gepost op: 20 October 2012, 12:41:18 »
Dit locje heeft me een tijd lang behoorlijk beziggehouden:



Het gaat om een Br 38 uit een Flm-set 'Ruhr schnellverkehr', waar in de tender de aloude rondmotor van Flm zit. Vele jaren geleden heb ik die set voor de superprijs van 75 euro op de kop kunnen tikken. Deze trein uit het late tp II rijdt bij mij als museumtrein.
Oorspronkelijk zit er geen schnittstelle/decoderplug in dit model. Ik heb er destijds een decoder in laten solderen. Inmiddels is dat een oudje: een Esu lokpilot V1.0.
De trein liep altijd prima, totdat ik om redenen die ik nu niet meer kan terughalen, met de CV's ben gaan stoeien. Met name met de CV's 51, 52 en 53 die de regelfrequentie, het K- en het I-aandeel voor de besturing regelen. Toen begon hij schokkerig en stoterig te lopen, vooral bij het kruipen, langzaam rijden en optrekken. Na een beetje warmrijden ging het beter, maar het bleef een ramp. Telkens weer legde ik het ding weg en evenzo vaak haalde ik hem weer te voorschijn om vervolgens te constateren dat het rijgedrag nog steeds belabberd was. Geen enkele wijziging van welke CV dan ook leverde verbetering op.
Gisteren heb ik uiteindelijk besloten de decoder te resetten. Hij liep ooit goed, dus dat moest het zijn. Niet dus. Goede raad was duur. Nog maar eens de handleiding van de decoder (maart 2002) erbij gepakt. Daarin wordt ook een lijstje van parameters gegeven voor de Flm rondmotor. Ze zijn, met uitzondering van CV 2, die juist wat verhoogd moet worden, ongeveer de helft lager dan de decoderfabrieksinstellingen van die waarden. Die voorstelwaarden ingevoerd en toen ... was het probleem ineens voorbij: de loc loopt weer als een zonnetje!
Het gaat echt om grote verschillen in waarden tussen de decoderfabrieksinstellingen en de motorspecifieke instellingen: voor de Flm rondmotor CV 51 van 56 naar 25, CV 52 van 32 naar 20, CV 53 van 24 naar 10. De verschillen voor motortypen van Marklin, Trix en Faulhaber zijn zelfs nog groter.
Weer wat belangrijks geleerd: 1. als je in de CV's aanpassingen gaat uitvoeren, kunnen de voorkeursinstellingen voor bepaalde typen motoren zoals de decoderfabrikant ze geeft, zo verstoord worden dat het heel moeilijk is om de boel weer goed rijdend te krijgen, 2. de aanwijzingen in de decoderhandleiding voor bepaalde typen motoren moet je niet in de wind slaan.
Ik beschrijf deze ervaringen hier maar eens omdat ik zo her en der lees over locs en treinstellen die schokkerig rijden. Het zou me niets verbazen als je dit in orde kunt krijgen door een lichte verhoging van CV 2 en een sterke verlaging van de waarden van de CV's 51 t/m 53.
 
Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 20 October 2012, 13:01:47 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6673 Gepost op: 20 October 2012, 14:58:31 »
Ruud,

dan heb je nog mazzel dat er wat in te stellen valt met de ESU. Zelf in een aantal loks ruzie gehad
met de de kuehn, daar kun je netjes bij de P/I waardes, stevig omlaag en het is acceptabel.

Bij de Lenz heb je wat type-motor mogelijkheden, maar heb ik nog niks bijzonders mee kunnen doen.
De oudere Lenz hebben weer helemaal niks. En dan de Trix 23-er, daar moet je maar mee leven, niks in te stellen.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6674 Gepost op: 20 October 2012, 15:03:38 »
En als het helemaal niet meer lukt dan maar zo.



wil.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 17:16:02 door guest7823 »