Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3793559 keer)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6630 Gepost op: 18 October 2012, 11:51:46 »
@ Martijn: voor de verlichting van m'n Bw heb ik lantaarns van Viessmann gebruikt, artnr. 6384 en 6387. Ze zijn van messing en af fabriek grijs/groenig geverfd. Dat ziet er zo goed uit, dat je er weinig meer aan hoeft te doen. Van de lamp vooraan, tussen de kolenbunker en de bezandingstorens, kan ik het nummer niet vinden, ook op de site niet. Misschien is die niet meer leverbaar.

@ Marcel: de Vollmer brouwerij gebruik ik als kantoorgebouw van het Bw. Daarin zit de chef van het Bw en zijn administratieve staf, want bij het onderhoud van locomotieven komt natuurlijk een hele papierwinkel kijken voor het bestellen van onderdelen, het schrijven van werkorders, het bijhouden van gewerkte urenstaten e.d. Eerst zat de locleiding ook in een van de zijvleugels van het gebouw, maar die heeft nu een eigen onderkomen gekregen, rechts voor de ronde locloods.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

desperado112

• Offline Offline
    • Mittelstad 2.0
« Reactie #6631 Gepost op: 18 October 2012, 12:28:21 »
Ruud, bedankt voor je antwoord :)

Gr
Martijn
Ho, Multimaus. Fleischmann

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #6632 Gepost op: 18 October 2012, 13:04:52 »
Wederom weer wat fraaie fotos gezien hier,nog bedankt voor de uitleg van de " paus" loc  ;D
Had t nog niet eerder gezien en dit vergelijk schoot me zo te binnen  ;)
Overigens voor wat je ahtergrond en het verschieten ervan,heb ik miss nog wel een idee voor je.
Omdat ik de laatste tijd veel lees over tips en trucs voor modelspoor en zelfbouw van dingen,kwam ik recentelijk ergens een tip tegen waardoor je zelf een achtergrond kon kiezen en deze kan uitprinten zelf.
Wat je nodig hebt is een printer die goed kan printen(kleur en dergelijke zijn belangrijk voor een levendige achtergrond) en een hoop A4 vellen.
Dmv van een stuk software wordt dan vervolgens je gekozen achtergrond over meerdere A4tjes netjes correct geprint,moet je t enkel nog aan elkaar plakken  ;)
Mocht je het wat vinden,dan lees ik dat hier wel dan zoek ik even uit waar ik t heb gezien en hoe t exact zit.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #6633 Gepost op: 18 October 2012, 13:11:53 »
Hoi Floris,

Ja, dat zelf printen heb ik ook al eens overwogen, omdat Busch nog wel een CD-levert met afbeeldingen daarvoor. Je kunt dan zelfs zelf je eigen achtergrond samenstellen. Ik vind het alleen zo'n gedoe met al die velletjes aan elkaar plakken. Mijn ervaring is dat je de naden tussen de velletjes al heel gauw ziet. Daarom vind ik die 'lange kant-en-klaar lappen' ook fijner. Ik kijk regelmatig op internet of ik nog van die Busch-achtergronden kan vinden. Soms heb ik geluk.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 18 October 2012, 13:20:13 door Ruud K »

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #6634 Gepost op: 18 October 2012, 13:17:47 »
Het lijkt me overigens ook, dat zelf-geprinte achtergronden na verloop van tijd toch aardig gaan verkleuren...
En inderdaad, die velletjes 'plakken' is ook niet alles...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #6635 Gepost op: 18 October 2012, 13:22:59 »
Ruud,

Heb je al eens geinformeerd bij een print-copy shop ? Ze kunnen lange stroken (banners) printen die kleurecht zijn. Het is een dikke soort kunststof-folie.
- Als ik me niet vergis kan Marty (op dit forum) je hierover ook wat mee vertellen, maar dat weet ik niet 100% zeker.
- Karst heeft ook fraaie achtergronden laten printen, maar ik weet niet waar.

Sander

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #6636 Gepost op: 18 October 2012, 13:24:29 »
Een andere optie is zelf schilderen. Stond een tijdje terug een heel stuk over in MSM. Weet zo het nummer niet meer, maar wil ik wel nakijken als daar behoefte aan is.

Groet,
Chris

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #6637 Gepost op: 18 October 2012, 13:33:14 »
@ Sander: die achtergronden van Karst ken ik. Ergens in zijn draadje heeft hij erover geschreven. Dat heb ik toen gelezen. Hij heeft, meen ik, die wolkenluchtachtergrond via een familielid laten printen. Maar nu je dit naar voren brengt: misschien kan ik met bestanden gemaakt uit die Busch cd-rom inderdaad wel iets bij een printcopyshop doen. Eens informeren naar de prijs van zoiets. De cd-rom van Busch is niet al te duur.

@ Chris: zelf schilderen? Helaas niet aan mij besteed, daarvoor heb ik echt te weinig vaardigheden.

Groet,
Ruud

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #6638 Gepost op: 18 October 2012, 13:43:26 »
Ruud,

Even zoek hielp me verder.

Het familielid van Karst :
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.msg619118.html#msg619118

En hier tref je een link naar Marty, notabene ook van Karst :
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.msg752831.html#msg752831

Succes,

Sander

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #6639 Gepost op: 18 October 2012, 14:00:30 »
Sander, heel erg bedankt voor de linkjes. Scheelt me zoeken ;D. In die eerste link is die wolkenlucht boven dat boerenlandschap echt fenomenaal mooi, realiseer ik me nu ik het weer zo zie.

Groet,
Ruud

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #6640 Gepost op: 18 October 2012, 14:17:23 »
Toch misstaat die verkleuring niet. In ieder geval niet op de foto's die je op dit forum plaatst. Het wekt de suggestie van een ietwat diffuus licht, zoals dat op een heiige - maar verder zonnige - ochtend wel voorkomt.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #6641 Gepost op: 18 October 2012, 14:49:08 »
@ Peter: dat is waar. Het kan ook nog best, maar op den duur zal ik toch een vervangende achtergrond moeten zoeken ;).

Nu even twee dingen van een heel andere orde die me al een tijdje bezighouden: de terugvindbaarheid van ouder materieel op sites van modelspoorfabrikanten en de leverbaarheid van materieel.

Eerst maar eens de terugvindbaarheid van ouder materieel:
Als je op de sites van Fleischmann en Roco het nummer van een loc of een wagon intikt die al een tijdje niet meer leverbaar is, krijg je nul op request. Ik vind dat een bijzonder slechte service. Marklin doet dat bijvoorbeeld beter. Op die fabriekssite kom je via de 'Sammler/Profi-knop' in een soort archief dat, meen ik, wel een jaar of tien teruggaat. Ik gebruik dat regelmatig. Voor Fleischmann maak ik gebruik van de Fleischmann-site van Mart (http://www.fleischmann-ho.nl/). Voor Roco ben ik wel eens op een Duitse site gestuit, maar die werd niet meer bijgewerkt. Voor alleen locs kun je wel iets vinden op:  http://www.modellbau-wiki.de. Natuurlijk valt er ook wel het nodige te vinden via Google, maar het zou toch veel handiger zijn als de fabrikanten van hun eigen materiaal de gegevens beschikbaar houden? De pagina's / bestanden zijn ooit gemaakt, dus ze moeten er nog wel zijn. Zo moeilijk is het toch niet om die beschikbaar te maken/ te houden? Kom op, Flm-Roco, maak daar eens werk van!

Dan de leverbaarheid van materieel:
Het stoort me de laatste tijd meer en meer dat sommige fabrikanten hun locs en wagons maar zo kort in het programma hebben. Vroeger was niet alles beter, maar Fleischmann had modellen echt jarenlang in het programma, soms wel 15 of 20 jaar. Ik begrijp wel dat het kort in productie houden de verkopen opdrijft, maar sympathiek is het niet. Soms keert een model na enkele jaren weer terug in het programma, maar dat is lang niet altijd het geval. Je wordt er dus nu behoorlijk toe aangezet een nieuw model te kopen, terwijl je eigenlijk de aanschaf nog een tijdje had willen uitstellen of voor lief te nemen dat je achter het net vist. Een strategie die voor de fabrikant wel gunstig is, maar bepaald niet klantvriendelijk, zeker niet als er in de eerste/enige batch fouten blijken te zitten in de uitvoering van het model. Sympathiek is het ook niet als je een model gewoonweg ooit gemist hebt en alsnog zou willen kopen. Dat lukt dan maar met moeite of helemaal niet.
Laat ik hier eens een voorbeeld van geven. Ik heb belangstelling voor de Br 0310 in de zwarte DB-versie, dus zonder stroomlijnbekleding, een stoomloc die Roco in productie heeft gehad tussen 2006 en 2008 met locnummer 03 1049, artikelnr. 63283. Al jarenlang zit die loc niet meer in het programma. Jammer, want het is een heel courante loc in tp III geweest. Waarom is die loc maar zo kort leverbaar geweest? Het is mij een raadsel. Zo'n soort courant model moet toch wel tien of vijftien jaar leverbaar zijn? De 'gewone' 03 heeft Fleischmann al vele jaren lang standaard in productie.
Nu kun je zeggen: zoek eens op internet en in winkels die hem misschien nog hebben liggen. Ja, dat kan. Heb ik ook gedaan. Krijg je leuke resultaten. Bij een grote Nederlandse internetwinkel vind ik hem nieuw voor 439,-, wat waarschijnlijk destijds de adviesprijs van de fabrikant was, eventueel verhoogd met enkele procenten prijsverhoging per jaar. Op de Duitse eBay kom ik hem ook tegen, zowel gebruikt als nieuw. Prijzen voor nieuwe exemplaren ergens rond 370 euro. Maar ik had ook geluk. Eentje bood een nieuw exemplaar aan voor 249,99. Toch gauw wat geld verdiend, vergeleken met de Nederlandse winkel. Dit is een toevalstreffer. Heel vaak kun je een ouder model nieuw niet meer kopen.
Ik vind het dan ook tamelijk bizar dat locs steeds vaker slechts een korte tijd in productie/ leverbaar zijn. Mijn stellige indruk is dat door het samengaan van Fleischmann en Roco het leverbaarheidsbeleid van Fleischmann drastisch is gewijzigd. Veel modellen die Flm heel lang in productie hield, zijn nu plotseling veel korter leverbaar. Voor de modelspoorder een kwalijke ontwikkeling. Ik zou de heren fabrikanten willen oproepen er eens over na te denken dit beleid te heroverwegen. Maar veel zal deze oproep wel niet uithalen ;D

Groet,
Ruud

« Laatst bewerkt op: 18 October 2012, 14:58:44 door Ruud K »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #6642 Gepost op: 18 October 2012, 15:11:47 »
Ik ben het hiermee volledig eens.
Fleischmann kondigde begin dit jaar een goederenwagen aan en die kwam begin augustus uit. Toen ik half augustus dat model eigenlijk ook wel wilde hebben, was ik te laat. Uitverkocht. Nergens meer te krijgen. Behalve op internet heb ik die wagen nooit gezien.
Wat catalogi betreft schreef ik kort geleden ook een tekstje. Hopelijk lezen Roco, Fleischmann, Brawa en cohorten mee, want het probleem wordt alleen maar groter. Zeker nu ik geen catalogus van een compleet assortiment meer kan kopen om een eigen "bladerarchief" te kunnen onderhouden.

groet,
Bas

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #6643 Gepost op: 18 October 2012, 16:28:50 »
Daarbij valt mij op dat de techniek wel steeds interressanter wordt, geluid, digitale besturing etc. Maar de kwalitiet en rij-eigenschappen worden er niet altijd beter op. Een fraaie lok met fragiele delen en bijzondere details ziet er wel mooi uit (in een vitrinekast) maar als het rijden te wensen overlaat vind ik het zonde van mijn geld. Mijn oude railbus van Fleischmann met mat witte ramen zodat je de motor niet ziet, rijdt al meer dan 45 jaar zijn rondjes. Niet meer dan een keer nieuwe koolborsteltjes en een lampje, maar het nieuwe bijzonder fraaie exemplaar heeft bijna een kwartier opwarmrondjes rijden nodig om mooi gelijkmatig en langzaam te kunnen rijden. Geldt trouwens en vooral helaas niet alleen voor Fleischmann, ook de andere merken vinden de detaillering belangrijker dan de rij-eigenschappen.

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #6644 Gepost op: 18 October 2012, 17:01:52 »
Hé, opvallend, want die ervaring heb ik nu juist weer niet. M'n oude Fleischmann-locs reden mooi, zeker, al was kruipend rijden soms een probleem. Maar de nieuwe lopen nog mooier en vooral stiller dan de oude (ik doe al sinds circa 1960 aan modelspoor), vooral die met een Bühler-motor.
En voor Roco geldt je ervaring voor mij al helemaal niet: die nieuwe Roco-locs rijden ontzettend veel beter dan die van pakweg twintig jaar of meer geleden. Die oude waren nogal eens krakerige koffiemolens. De nieuwe vind ik veel stiller, soepeler en ook mooier langzaam rijden. Generaliserend gesproken dan, want er zijn ook nieuwe modellen van Roco waar ik niet zo enthousiast over ben.
Misschien wordt het verschil in ervaringen verklaard uit het feit dat ik digitaal rijd, maar daar twijfel ik aan.

Groet,
Ruud