Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 18:20:07
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3821801 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6405 Gepost op: 18 August 2012, 14:46:19 »
Ruud,

intrigerende wagen, is ook op mijn lijstje gekomen (de blauwe enzian hing er ook al ergens op)

Foto is trouwens ook intrigerend: is dat nou een demo, of kon je echt met de auto op het perron komen rijden...

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6406 Gepost op: 18 August 2012, 14:55:26 »
Het een sluit het ander niet uit, maar in Hamburg Altona was de autoverlading vanaf het perron.
Tot op de dag van vandaag trouwens, zij het dat het tegenwoordig niet meer via zijverlading maar kopverlading gaat. Maar de autotreinen staan dus gewoon, inclusief de autotransporters, langs de perrons die op andere tijdstippen voor gewone treinen in gebruik zijn.

Huub

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 713
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6407 Gepost op: 19 August 2012, 00:38:32 »
Dit inladen van de auto gebeurde een jaar of 3 geleden in düsseldorf ook op het verlengde van een perron. Koplading boven en zijlading onder in de dubbeldeks autowagens in de autoslaaptrein naar Italië. Daarna langs de trein lopen naar de slaapwagons.
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6408 Gepost op: 19 August 2012, 11:45:52 »
De zijverlading was met dit type wagon uiteraard standaard. Daarnaast was er in de jaren '50 en '60 ook kopverlading, onder meer in/ uit de voor autovervoer omgebouwde Behelfsgepäckwagen MD4ie. Die was niet voor dubbeldeksvervoer ingericht.
Het gaat om deze wagon:



Deze zit in het standaardassortiment van Roco, alleen niet de omgebouwde versie.
Heris heeft hem wel in een set, artnr. 11147, helaas voor tp IV:



Veel informatie en boeiende foto's met betrekking tot autovervoer in toeristentreinen is te vinden in het speciale nummer van Eisenbahn Journal: 'Autos im Gepäck', 1/2012. Hierin zie je ook het inwendige van de gesloten dubbeldekkerswagon waar je vanaf de zijkant inrijdt.
Als je in de link aanklikt 'Blick in diese Ausgabe' krijg je, behalve reclame voor andere uitgaven van deze aanbieder, ook een aantal foto's te zien uit dit speciale nummer. Helaas net niet van het inwendige van de gesloten dubbeldekker.

Op het omslag zie je de kopverlading vanuit een omgebouwde Behelfsgepäckwagen:


Bij het laden van de wagen met zijtoegang kwam behoorlijk wat mankracht en een scherp oog voor de ruimte/hoogte van pas. Daarnaast zie je hoe het er van binnen uitzag:



De jaren '60 was de bloeitijd van het autovervoer in toeristentreinen. Hier zie je een kaartje met alle (en vele!) verbindingen in 1964:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 19 August 2012, 12:35:35 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6409 Gepost op: 19 August 2012, 12:36:18 »
Een interssant gebied, maar wat was nu eigenlijk de markt, cq. wie gingen er mee.
Het waren toch nog niet de tijden van het massatoerisme (op z'n best het begin ervan),
maar wel een uitgebreid netwerk. De auto op de voorkant van het nummer doen vermoeden
dat het nog de dokter en notaris waren die meegingen.

fred
 
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6410 Gepost op: 19 August 2012, 13:09:36 »
Ongetwijfeld de bovenlaag van de maatschappij, de happy few die geld had. Zij stelden het ook op prijs dat hun kostbare auto in een gesloten wagen werd vervoerd, zodat die niet vuil werd.

Toen het toerisme massaler werd, in het begin van de jaren zestig - en dat blijkt wel uit het kaartje in mijn vorige bericht -, werd het reisverkeer meer en meer met open dubbeldekkers uitgevoerd. Dat was ook een stuk efficiënter bij in- en uitladen.

Op die open dubbeldekkers in het midden van de jaren zestig kom ik nog terug.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6411 Gepost op: 19 August 2012, 15:30:52 »
Over die dubbeldekkers. Na de vorige berichtjes zou de indruk kunnen ontstaan dat de vroege autoreistreinen in de tweede helft van de jaren '50 uitsluitend uit gesloten wagens bestonden. In het begin, toen deze soort van vervoer nog niet zo'n grote vlucht had genomen, was dat voor een deel wel zo, maar al gauw gingen veel auto's in die treinen op open dubbeldekkers. Dat waren dezelfde wagens waarmee nieuwe auto's vanaf de fabriek kwamen. Pas in tijdperk IV kwamen er speciale dubbeldekkers voor autoreistreinen.

De eerste dubbeldekkers in autoreistreinen waren de Offs 55 /Offehs 55:



Een model hiervan hebben Fleischmann en Trix vroeger in hun assortiment gehad.
Hier het Trix-model op mijn baan:



De tweede dubbeldekker in autoreistreinen was de Offs 60 (in gebruik genomen in 1959)



waarvan Roco al sinds jaar en dag een model in het assortiment heeft, al of niet beladen:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 17:11:02 door guest7823 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6412 Gepost op: 19 August 2012, 15:44:40 »
Gaaf plaatje Ruud!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

nero

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6413 Gepost op: 19 August 2012, 16:05:19 »
dus ruud
ik rij met stoom en enkele v200 diesel
een v60
en 2 v 100
dus tot einde tp ? 3 begin 4
als ik een orient maak met mn lima rijtuigjes 8)
en een zeg hamburg naar milaan
met een auto trein
welk merk en soort rijtuigen en auto wagons komen dan in beeld
ik ben veel met mn rheingold en orient bezig
maar een vacantietrein is ook leuk

Animal

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6414 Gepost op: 19 August 2012, 16:26:58 »
Ik heb laatst twee autotransportwagens van Trix aangeschaft, nummer T28065, DB 631445 Laes-55.
Zijn dat de zelfde als op foto.

met vriendelijke groet,

André

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6415 Gepost op: 19 August 2012, 17:24:36 »
@ Nero: als rijtuigen lig/slaaprijtuigen van de Gruppe 53, gecombineerd met een Speiserijtuig DSG. Zowel Roco als Fleischmann hebben die. Als autotransporter de Offs 60.

@ André: die zijn al ouder en nieuw niet meer te koop. Ook gebruikt zijn ze vrij zeldzaam: op de Duitse eBay bijvoorbeeld geen enkele treffer op dit moment.

Nog even over de dubbeldekkers. Er moet nog een derde soort in gebruik zijn geweest. Ik heb daar de volgende foto van:



Deze is in 1963 gemaakt in het overlaadstation Neu Isenburg bij Frankfurt. De trein staat op het punt naar het zuiden te vertrekken. Deze autotransporters zijn mij totaal onbekend. Ik heb ze nog nooit gezien en via Google krijg ik er ook geen andere plaatjes van. Dat intrigeert me buitengewoon. Wie weet wat dit voor dubbeldekkers zijn? Misschien van buitenlandse makelij? Het lijkt erop dat het twee-assers zijn. Zo te zien zijn het ook twee verschillende types, nl. met enkele en dubbele schuine staanders.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 19 August 2012, 17:29:45 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6416 Gepost op: 19 August 2012, 17:27:17 »
Het blijft altijd leuk zo'n geschiedenis lesje in Schwarzburg

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6417 Gepost op: 19 August 2012, 17:32:28 »
Offehss01 of Laaeqrss546 (sinds 1970).
Variatie op Offs60, met een middendeel zodat een driedelige eenheid ontstond. Het middendeel had "dubbele spijlen".

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6418 Gepost op: 19 August 2012, 17:42:41 »
Plaatje nog:



Uit: EK-Güterwagen-Lexicon DB: Die Autotransportwagen, door Gerd Wolff, EK-Verlag 1991 Freiburg. ISBN 3-88255-654-4

Groet,
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5400
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6419 Gepost op: 19 August 2012, 19:15:53 »
Beperkten deze wagens niet de maximale snelheid van de 'vakantietrein'?

Groet,
Bas