Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 18:20:07
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3821789 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6420 Gepost op: 19 August 2012, 19:20:38 »
Citaat
Laaeqrss546

L Platte wagon met enkele assen (enkele as draaistellen) voor speciaal gebruik

aa  4 of meer assen

e Dubbeldekker voor autovervoer

q Electrische verwarmingsleiding

r stoomverwarmingsleiding

ss toegelaten voor 120 kmh

Dus als je het zo bekijkt. Als je 120 langzaam vind, dan ja.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5400
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6421 Gepost op: 19 August 2012, 19:26:31 »
Dank voor de verklaring, Sander. :)
120 kmh lijkt mij snel genoeg. Veel rijtuigen Gruppe 53 mochten deze snelheid aanvankelijk ook niet overschrijden.

Groet,
Bas,
die vandaag te lui is om die wagencodering uit elkaar te trekken.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6422 Gepost op: 19 August 2012, 19:41:16 »
Nog een kleine aanvulling:

In 1960 werd opdracht gegeven  een middengedeelte te construeren voor de Offs 60, wat in december van dat jaar zijn voltooiing vond: de Offehs 01 werd gebouwd. Deze driedelige eenheid was reeds twee jaar in gebruik, toen de driedelige Offehss 01 in gebruik werd genomen. Deze beide "wagons" werden per 1970 als Laaeqrss 546 in de boekhouding gevoerd, de Offehs 01 werd tevens geschikt gemaakt voor het ARZ-verkeer (Auto-Reise-Zug). Eind 70er jaren werden beide wagons buiten gebruik gesteld.

Tamelijk unieke exemplaren dus.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 19 August 2012, 21:14:31 door 44. Reden: n moest m zijn in december »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6423 Gepost op: 19 August 2012, 20:04:01 »
Superbedankt!!!  (y) (y) Ook een schitterende foto van deze wagen, Jan. Zou mooi zijn als er een fabrikant is die dit model eens gaat maken :D Maar ja, als er slechts twee 'eenheden' van zijn gebouwd en er geen seriebouw heeft plaatsgevonden, is dat niet erg waarschijnlijk.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 19 August 2012, 22:40:37 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6424 Gepost op: 19 August 2012, 20:46:34 »
het waren aparte rijtuigen, maar ze doen het leuk:






hier nog even het frontje van de Umbau-Gepäckwagen


grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 17:11:41 door guest7823 »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6425 Gepost op: 19 August 2012, 22:38:26 »
Hallo Wim,

Dank je wel voor de mooie foto's. Enkele staan in dat speciale nummer van Eisenbahn Journal, maar die laatste niet. Die vind ik ook het fraaist en heel bijzonder (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6426 Gepost op: 20 August 2012, 10:17:30 »
Vorige week is als speciaal nummer van 'Eisenbahn Kurier' een aflevering verschenen die helemaal aan de E 10 is gewijd. Een prachtige uitgave met veel informatie en schitterende foto's. De E 10 vind ik een prachtige loc en ik heb haar ook in diverse uitvoeringen. Al een tijdje zoek ik naar de één van de voorseries die ooit door Lima is uitgebracht. Dat is weliswaar niet de moeders-mooiste-versie, maar toch wel iets om aan m'n verzameling toe te voegen.
Nu zie ik dat Rivarossi met een nieuwe uitvoering van dat voorserie-exemplaar komt. De E 10 003, artnr. HR 2311. De adviesprijs is maar liefst 209,90. Bij MTE een tientje goedkoper. Dat vind ik eerlijk gezegd een idiote prijs. Bij nader bekijken van de Rivarossi-loc zie ik namelijk in uiterlijk weinig of geen verschil met de ooit door Lima uitgegeven versies (de bedrijfsnummers E 10 003, 004 en 005). Er is wel verschil in techniek. Volgens de advertentie heeft het Rivarossi-model een 5-polige 'Hochleistungsmotor' en een 21-polige decoderstekker. Maar dan nog.
Het wordt nu echt tijd dat ik weer eens op zoek ga naar de oude Lima-versie, die voor minder dan de helft van de Rivarossi-versie te koop moet zijn. Dat wil zeggen, de versie met een decoderstekker. De nog oudere versie die niet digitaal is voorbereid, zou nog goedkoper te vinden moeten zijn. Ik heb al diverse keren in Houten en op internet gezocht, maar in Houten niet gevonden en op eBay voor een te hoge prijs aangetroffen. Dit weekend heb ik hem eindelijk gevonden voor een aanvaardbare prijs.



De voorserie van de E 10 bestond uit vijf exemplaren (10 001 t/m 10 005) en zijn uitgeleverd tussen augustus 1952 en maart 1953. De 10 001 week qua techniek en uiterlijk sterk af van de 10 003 t/m 10 005. De 10 002 lijkt wel een beetje op de laatste drie, maar toch zijn er wel behoorlijke verschillen. Van de 10 001 heeft Liliput een prachtige versie uitgebracht in twee varianten. Van de 10 003 t/m 10 005, die uiterlijk nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn, is alleen het model van Lima c.q. Rivarossi op de markt.

Even een paar plaatjes van die 10 005.

De 10 005 in 1960:



Deze loc is bewaard gebleven, alleen niet meer bedrijfsvaardig. Hier in 2006 op het terrein van spoorwegmuseum in Nordlingen:



De 10 002 wijkt in uiterlijk ietsje af. Deze is nog nooit in model verschenen. Hier in werkelijkheid, in december 1952, direct na aflevering:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

nero

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6427 Gepost op: 20 August 2012, 16:18:07 »
mooie loc
alleen :o
konden ze geen strak plaat werk maken
hoop dat ie in model dan of exact is 8)
of mooi strak (y)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8860
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6428 Gepost op: 20 August 2012, 16:34:42 »
 ;D ;DKritiek van de modelspoorders: het model is te strak ;D

Wel een leuke lokomotief overigens, omgeving Nürnberg gereden kennelijk. Of ook nog elders in het land? Typerend zijn die ver uitstekende bufferbalken. Is dat een soort kreukelzone? Want, waarom zou je dat zo bouwen?

Groet,
Michel

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6429 Gepost op: 20 August 2012, 17:59:13 »
Het is me uit de literatuur over deze loc niet duidelijk geworden waarom voor die ver vooruit stekende bufferbalken is gekozen bij de 10 003 t/m 10 005. Deze machines zijn alledrie door de fabrikant Henschel ontworpen en gebouwd. De 10 001 en de 10 002 door andere fabrikanten, respectievelijk Krauss-Maffei en Krupp. De fabrikanten kregen grote vrijheid in het ontwerp, al waren er wel allerlei stringente eisen aan de nieuw te ontwerpen loc gesteld door de DB. De constructeurs van Henschel vonden die geprononceerde bufferbalk kennelijk nodig. Bij het Krauss-Maffei-ontwerp ontbrak die opvallende balk.
Na allerlei uitgebreide testen met de verschillende versies koos men uiteindelijk voor een combinatie van de verschillende onderdelen (locopbouw, aandrijving, lagering, draaistel, electrische installatie) voor de definitieve versie. In die versie verdween de opvallende bufferbalk. Die definitieve versie werd door verschillende fabrikanten gebouwd, maar toonden in uitvoering geen verschillen meer. Wel is het zo dat in de loop der tijd nog allerlei veranderingen en verbeteringen werden aangebracht.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 20 August 2012, 18:00:49 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8860
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6430 Gepost op: 21 August 2012, 08:38:53 »
Dank! Altijd weer leuk dit soort feitjes te weten. Je draadje wordt een encyclopedie voor duits mateieel Tp III  (y) Misschien dat die uitbouw ook iets met een verplichte (opgegeven door de DB) lengte te maken zou hebben.
En weet je toevallig ook die kreukelige opbouw? Waren de lastechnieken niet zo goed ontwikkeld, of zou dit aan het staal hebben gelegen. Alhoewel, de rijtuigen waren wel strak.

Groet,
Michel

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5400
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6431 Gepost op: 21 August 2012, 08:44:21 »
Was deze bufferbalk niet zo ontworpen, dat later een automatische koppeling aangebracht kon worden?

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6432 Gepost op: 22 August 2012, 22:24:09 »
Ik zou het echt niet weten, Bas. En ik kan dit ook nergens terugvinden.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6433 Gepost op: 29 August 2012, 18:06:04 »
Vandaag is de E 10 005 in Schwarzburg gearriveerd:



Nog wel even een decodertje in knutselen.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 29 August 2012, 19:21:08 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6434 Gepost op: 29 August 2012, 18:13:45 »
Euhhh.... nou ja, heeft ergens wel iets van een E 18 weg ja... ;D