Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 11:23:12
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Arjan6511
Vandaag om 11:22:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald Halma
Vandaag om 11:09:17
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 10:39:43
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 10:29:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
Vandaag om 10:23:13
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:22:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Quinzeedied
Vandaag om 10:12:26
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:53:33
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:50:25
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door spoorijzer
Vandaag om 09:48:39
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 09:40:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 09:40:07
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 09:33:39
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 09:18:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 08:51:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:00
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:39:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3936844 keer)

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5790 Gepost op: 21 March 2012, 09:29:02 »
Hoi Ruud,

De lichtgeleider zwart maken werkt niet, heb ik zelf ook een keer geprobeerd maar werkt absoluut niet, de licht opbrengst is er inderdaad dan zeker uit.

Er is maar een manier voor een juiste verlichting, dat is Leds inbouwen, is niet eenvoudig, heb ik zelf bij mijn BR 23 ook gedaan, dit is het mooiste  (y).

Groet Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5791 Gepost op: 21 March 2012, 10:40:25 »
Off topic,

Citaat
dat is Leds inbouwen, is niet eenvoudig, heb ik zelf bij mijn BR 23 ook gedaan, dit is het mooiste

Jan, heb je hier misschien ook foto's van hoe je dat gedaan hebt ?

On topic

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5792 Gepost op: 21 March 2012, 12:00:08 »
Hallo Arthur,

Sorry, ik heb daar helaas geen foto's van  ???.
De Leds die ik gebruikt heb zijn nr. 0603 met koper lakdraad er aan voor in de lok, en in de tender heb ik zelf een printplaatje ontworpen en geëtst met hierop ook Leds nr. 0603, ik heb gele leds gebruikt, maar je kunt ook b.v. Super Golden White gebruiken, dat is de keuze die je zelf wilt.

Groeten Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5793 Gepost op: 22 March 2012, 10:47:56 »
MTE bleek de Roco Cleanwagen 67751 niet te kunnen leveren, ondanks het feit dat die volgens de site op voorraad zou moeten zijn. Maar via Marktplaats toch een cleanwagen kunnen bemachtigen. Weliswaar een te moderne versie, artnr. 67754, maar die verf ik wel bruin. Vanmorgen het model rond laten rijden. Het is inderdaad een beul, zoals Stedahult schreef. Er zit na een paar rondjes al heel veel vuil op de slijper, dus hij is zeer effectief. Je hebt bovendien inderdaad een sterke loc nodig om hem gelijkmatig te laten rijden. Een 64 van Roco bijvoorbeeld hield steeds in. Ik heb er maar eens een V160 van Fleischmann voorgezet en die sleurt hem wel goed rond. Sleuren is hier inderdaad het enig juiste woord.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 22 March 2012, 10:56:46 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5794 Gepost op: 22 March 2012, 10:52:02 »
Hoi Ruud,

Is mijn ervaring ook. Ding is uitermate effectief. Eens in de zoveel tijd een rondje of 5 mee laten karren en je weet niet wat je ziet op het veegstuk.

Is overigens prima weer schoon te maken door er een met wasbenzine doordrenkte, zeiknatte lap overheen te poetsen.
Wat ik als laatste ronde nog wel eens doe, is ook het veegblok doordrenken met wasbenzine. Dan 1-2 rondjes en ook de laatste olie film is weg ;) (y)

Grtzz,

Karst

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5795 Gepost op: 22 March 2012, 10:55:19 »
Ja Karst, de fles wasbenzine en een doordrenkt lapje zijn hier al meteen in actie geweest ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5796 Gepost op: 22 March 2012, 16:10:08 »
In de loop van de dag heb ik de cleanwagen telkens vijf rondjes over het hele baantraject laten rijden. Daarna het veegstuk schoongemaakt met wasbenzine. Ik weet niet waar al het vuil vandaan komt, maar nadat ik dit tien keer heb herhaald, dus in totaal vijftig rondjes, zit er nog steeds vuil op het veegstuk bij een nieuwe ronde. Het is een wonder dat alles tot nu toe nog goed reed ;D. Krijg steeds meer respect voor treintjesbouwers.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5797 Gepost op: 22 March 2012, 16:16:03 »
Hoi Ruud,

ongetwijfeld kun je nog lang doorgaan en er zal vuil van de rails blijven komen.
Maar ik denk ook dat je, hoe vaak je die wagen er ook overheen haalt, het sleepstuk zwart zal blijven worden. Je schuurt namelijk steeds een hééél klein beetje van het metaal van de rails mee.
Probeer maar eens een stuk koper met Brasso te polijsten tot de Brasso niet meer zwart wordt :D

Groet,Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5798 Gepost op: 22 March 2012, 16:44:43 »
Hoi Jan,

Dat heb ik me helemaal niet gerealiseerd. Dank je wel voor deze info. Dat bespaart me eindeloos lang doorgaan met die cleanwagen ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5799 Gepost op: 22 March 2012, 17:37:52 »
Naar aanleiding van de aankoop van middeninstaprijtuigen tp III uit een startset van Fleischmann heb ik geschreven dat het modellenbeleid soms ondoorgrondelijk is.
Dat geldt ook voor andere merken als het gaat om zwarelastwagens, vier- en zesassig. Dit type goederenwagen is een van m'n favorieten. Je zou verwachten dat dit nogal algemene type wagen standaard los verkrijgbaar is voor tijdperk III. Nou, vergeet het maar.
Roco levert de 4-assige al jarenlang wel voor tijdperk IV en voor tp II, maar nog steeds niet voor III. Dat geldt ook voor de 6-assige, die meestal in setjes met lading beschikbaar is.
Bij Marklin en Trix idem dito: geen losse voor tp III, wel voor IV. Die merken hebben gelukkig wel in hun assortiment setjes van deze wagens voor tp III, met diverse soorten lading, zoals deze. Maakt de aanschaf onnodig duur, want je moet die lading natuurlijk wel betalen.
Dus ik zou dus heel graag willen dat de heren fabrikanten die 4- en 6-assige nu eens los gaan leveren voor tp III.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5800 Gepost op: 22 March 2012, 17:46:03 »
Citaat
Dat bespaart me eindeloos lang doorgaan met die cleanwagen.

Mocht je ooit nog eens een nieuwe baan gaan bouwen (niet doen hoor) gebruik dan een ander soort rail. Sinds ik (gedeeltelijk) ben overgestapt op Peco-75 hoeft ik nog steeds  (2,5 jaar) niet te poetsen.
Het analoge gedeelte met Fleischmann-rails heeft echter regelmatig onderhoud nodig.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5801 Gepost op: 22 March 2012, 18:50:37 »
Jaap, dat verschil is wel apart en opmerkelijk. Karst schrijft over een 'oliefilm' die je weghaalt met behulp van de reinigingswagen. Dus niet iets van nikkel- of messingcorrosie. Diezelfde ervaring heb ik ook: als je namelijk met een reinigingswagen met viltjes of borsteltjes werkt, dan slijp je niet, maar er komt toch olieachtig vuil van de baan af. Heb je dat dan niet bij Peco-rails? Blijkbaar hecht dat niet aan die rails?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Locdepot

  • Commercieel
  • Offline Offline
  • Berichten: 90
  • www.locdepot.nl
    • Locdepot
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5802 Gepost op: 22 March 2012, 19:18:04 »
Op de ene zolder is het ook veel stoffiger dan op de andere waardoor de baan sneller vies wordt, normaliter is nikkelzilver rails veel minder gevoelig voor corrosie omdat dit geleidend is. Ik ken echter ook mensen die met messing rails amper problemen hebben. Mijn ervaring is echter wel hetzelfde als de ervaring van Jaap, de overstap van messing naar nikkel-zilver heeft mijn schoonmaak activiteiten met bij 100% doen verminderen!

Ik zou gewoon lekker op regelmatige basis een schoonmaakwagon mee laten rijden, dan zul je nog lang plezier hebben van je messing rails! (y)
Locdepot.nl - Specialist in modelspoor!

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5803 Gepost op: 22 March 2012, 19:24:48 »
Net zoals Geoffrey is dit ook mijn ervaring. Ik heb mijn Peco-rails alleen maar schoongemaakt na gipsen en roestspuiten.
De schaduwbaan aan de achterzijde heeft nog nooit een poetsbeurt gehad.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5804 Gepost op: 22 March 2012, 19:53:29 »
Ook uit mijn ervaring met messingrails van Roco kan ik zeggen, dat deze sneller een poetsbeurt nodig heeft, dan de 'nieuwzilveren' versie. Die laatste heeft dus mijn voorkeur.

@ Geoffrey: Dat dit met geleiding te maken heeft, waag ik te betwijfelen. Als messing geen elektriciteit zou geleiden, rijdt er namelijk geen trein.

Groet,
Bas