Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3801422 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5700 Gepost op: 10 March 2012, 11:45:06 »
Met de aanschaf van die transporter is m'n verzameling autotransportwagens uit de jaren '50 en '60 compleet. Het wachten is op een eigentijdse versie van dat model. Ik zag in een poll ergens in een Duits tijdschrift dat hij hoog op het wensenlijstje staat, dus hij zal wel een keer komen.

Bij de DB werden in deze periode de volgende autotransportwagens gebruikt:
- Off 52 (2-assig), vanaf 1953 - in model bij Trix
- Offs 55 / Laes 55 (3-assig), vanaf 1955 - in (gedateerd jaren zestig) model bij Fleischmann en Trix
- Offs 59 (2-assig), vanaf 1956 - in model bij Fleischmann
- Offs 60 (3-assig), vanaf 1959 - in model bij Roco
- Laes 551 (3-assig, vormvariant van Offs 60), vanaf 1967 - niet in model verkrijgbaar

Hier de eerste vier in werkelijkheid:





Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 16:58:15 door guest7823 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5701 Gepost op: 12 March 2012, 11:08:23 »
Matheus 18/Johan, die door omstandigheden hier niet meer op het forum actief mag zijn, brengt via de omweg van mijn draadje op het Duitse Stummi-forum de groeten aan jullie over.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5702 Gepost op: 12 March 2012, 11:26:41 »
Hoi Ruud,Jammer ik lees ook dat hij is gestopt en locs heeft verkocht.
Vond het een leuke baan en hij had ook leuke tips,mocht je hem spreken doe hem de groeten.
groet Bram.

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5703 Gepost op: 12 March 2012, 11:34:37 »
Bedankt voor het overbrengen Ruud.
Als je mee leest Matheus,.............,groeten terug. (y)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5704 Gepost op: 12 March 2012, 12:00:14 »
Dat is lang geleden.
Johan, natuurlijk ook van mij de groeten terug.
Oh ja: Ik heb begrepen van de boekhouding, dat de rekening inmiddels is betaald. ;)

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5705 Gepost op: 13 March 2012, 13:46:25 »
Met de verbouw van het goederenstation schiet het nog niet op. Ik heb de boel deels gestript en zit nu te denken over de exacte invulling van het geheel. Rechts moet een spoorwegovergang komen en door het voormalige bos een nieuwe weg. Ook daar ben ik nog niet uit.



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5706 Gepost op: 13 March 2012, 14:41:48 »
Nu de nieuwe goederenloods in Kalteneck is geopend, is de kleine oude loods eigenlijk overbodig geworden. Misschien moet je toch nog eens nadenken over een ander bedrijf, die zich hier kan vestigen naast de bestaande brandstoffenhandel (kolenboer). De olieopslag ziet er te opzichtig uit voor Schwarzburg. Eerder zag ik een voorstel voorbijkomen voor een houtzagerij. Deze kan zorgen voor mijnhout, om de mijngangen van het Neuffener Bergwerk te stutten. Een ander, niet te groot bedrijfspand zou een andere invulling van dit stuk van de baan kunnen zijn. Hierin zouden zich een drukkerij en een uitgeverij kunnen vestigen, die het boek over de historie van Schwarzburg – met de bijpassende anekdotes – gaan drukken en uitgeven. ;)

Groet,
Bas

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5707 Gepost op: 13 March 2012, 14:45:29 »
Misschen autolaadplaats? Er zijn wat volkswagens onderweg  ;)

Groet,
Michel

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5708 Gepost op: 13 March 2012, 14:59:17 »
Inderdaad Bas, daar zit ik steeds over na te denken: de oude loods is eigenlijk overbodig geworden nu Kalteneck is geopend. Er zou hier iets specifiekers moeten komen. Een houtzagerij en houtoverslagplaats blijven nog steeds in m'n hoofd spoken. Die passen bij de sfeer, de tijd en het thema van m'n baan.

Michel, auto's kunnen uitgeladen worden op Kalteneck. Er is daar weliswaar geen verhoogde losplaats (hoewel ik die daar misschien nog wel aanleg) , maar met een 'hulpconstructie' kunnen die dubbeldekkers ook op een gewone losplaats worden uitgeladen. Hier zie je hoe dat in werkelijkheid gebeurde:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 13 March 2012, 15:10:15 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Johaver

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5709 Gepost op: 13 March 2012, 19:31:54 »
Wat een fijn draadje is dit.
Leuk om volgen.
 ;)

Joh.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5710 Gepost op: 13 March 2012, 20:07:48 »
Joh:  ;)

Bijna alles wat je op de plek van de voormalige goederenoverslag neerzet, is te groot, heb ik gemerkt na het schuiven met uitgeknipte plattegrondjes.
Dus nog maar weer eens terug naar de olie. Kolen- en olieoverslag passen wel bij elkaar natuurlijk. Ik heb de bebouwing nu tot de essentie teruggebracht: voorraadtanks, ketelwagenlosinstallatie, klein kantoor met vulinstallatie voor tankvrachtwagens en een verhoogd perron voor het lossen van vaten en dergelijke. Achter het kantoor staat nog een bokkraan voor het laden en lossen van grote ladingen, zoals gas- of olietanks. Ik weet nog niet of die daar blijft staan.
Zoals het nu is gerangschikt, maakt het niet een te overvolle en opzichtige indruk naar mijn smaak. De komende dagen maar eens op het gemak aan wennen.



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5711 Gepost op: 13 March 2012, 20:22:26 »
Kun je er niet een soort tankplaats voor oliegestookte loks van maken, Ruud.
Je hebt toch enkele oliegestookte loks in je verzameling, je hebt in ieder geval de Baureihe 10 van Trix.

Groet Peter,

Johaver

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5712 Gepost op: 13 March 2012, 20:23:15 »
Als je nou eens je aflaadperron aan de rechter zijde achteruit schuift tot tegen de straat aan, en het gebouwtje wegneemt, het spoor ietsjes verlengt, kan je toch een ideale losplaats maken voor je VW golfjes?
De loop van het bokkraantje wat langer maken, zodat eens wat uitzonderlijk ook kan afgeladen worden op de losplaats dat op afspraak word afgegaald.

Joh.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2012, 20:29:13 door Johaver »

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5713 Gepost op: 13 March 2012, 20:51:55 »
Misschien iets van een handelaar in van alles en nog wat. Of een ding, schoot bv. Je hebt dan 1 klein kantoor gebouwtje en een terrein met van alles. Het is laag, kan klein en groot zijn, en veel te detailleren en veelzijdig. :P
Eerlijk gezegd vind ik dat brandstof gebeuren wat minder passen in de landelijke omgeving.

Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5714 Gepost op: 13 March 2012, 21:11:06 »
Een handel in brandstoffen zag je op bijna elk station. Dat we hier in ons kikkerlandje al vroeg op gas gingen stoken had enerzijds natuurlijk te maken met de gasbel in onder Slochteren, anderzijds is de bodem in Nederland over het algemeen tamelijk toegankelijk, zodat je er makkelijk gasleidingen in kunt neerleggen. Bovendien speelt mee dat van erg grote hoogteverschillen nauwelijks sprake is. In Duitsland lag/ligt dat iets anders, daar werd (we hebben het toch over Ep.III?) veel op steenkool en olie gestookt. Koken veelal electrisch.
Een kolen/oliehandel is zeker het overwegen waard.
En kevers, of voor mijn part ook golfjes, nou ja, auto's dus, konden aan elke Laderampe wel worden afgeladen. Van de meeste autotransportwagons kon men het bovenste dek laten zakken.

Just mes deux Pfennige.