Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Albert's fantasie in schaal 0e door Huup
Vandaag om 18:31:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:24:04
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Pauldg
Vandaag om 18:23:19
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
Vandaag om 18:13:28
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 18:12:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:09:18
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 17:55:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 17:40:43
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:33:23
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
Vandaag om 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
Vandaag om 16:43:15
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:37
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:28:41
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:44
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3916237 keer)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5535 Gepost op: 20 February 2012, 20:13:37 »
Ruud, dat is juist de charme van onze hobby altijd weer een idee of reden om zaken te veranderen of nieuw te bouwen ;)

Grt. Ric

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5536 Gepost op: 20 February 2012, 22:13:53 »
... vrees ik, en ik vermoed dat ik er spijt van ga krijgen. Het is niet alleen een kwestie van gebouwen plaatsen, maar vooral ook van het sporenplan daar ingrijpend wijzigen en dan kun je niet zo makkelijk meer terug.

Maar.... gelukkig heb je de foto's nog !  ;D ;D

Marius.
Marius

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5537 Gepost op: 20 February 2012, 22:26:57 »
Ja, daar kan ik in grossieren ;D.

Vanavond niet meer aan geklust aan het verleggen van de rails, maar even wat plaatjes geschoten van de plek waar dat strookje groen nu tijdelijk voor is gezet. Verbazingwekkend hoeveel extra diepte je krijgt. Als die strook teruggaat naar de oude plek, weet ik wat ik vervolgens ga doen ;D. De vraag is alleen hoe ik die strook ga 'aankleden'. Misschien wel een landelijke weg, zodat ik wat meer automodelletjes kwijt kan ::). In ieder geval iets waar ook flink wat groen aan te pas komt. Afijn, ik zie wel als het zover is.



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 20 February 2012, 22:34:38 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5538 Gepost op: 20 February 2012, 22:30:07 »
Geeft inderdaad veel diepte (y)
Mooi (y) Goed dat je zoiets er bij bouwt voor de volgende keer!
gr. Viktor

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5539 Gepost op: 21 February 2012, 10:08:07 »
De rails is los en provisorisch op de juiste plek gelegd. Mastje tussen de rails geplaatst bovenaan op de foto. Het is krap, maar kan net. Ook de nieuwe wissel (afkomstig van Evert) links voor in positie geplaatst. Nu is het een kwestie van zagen, passen, de flexrails goed uitlijnen en alles aansluiten. Daar ben ik minimaal de rest van de dag wel mee bezig en dan moet het niet tegenzitten. Gelukkig heb ik nog wel aardig wat stukken flexrail liggen om alles op maat te krijgen.



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 16:55:46 door guest7823 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5540 Gepost op: 21 February 2012, 10:42:54 »
Even los van de verbouwing: ik overweeg sterk dit draadje te laten verplaatsen naar 'Baanbouw en scenery'. Die plek is logischer, want daar houd ik me feitelijk mee bezig.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5541 Gepost op: 21 February 2012, 11:15:16 »
Prima, Ruud. Ik ga met je mee. :)
Welke nieuwe hart-op-hart-afstand houd je aan voor de voorste sporen?

Groet,
Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5542 Gepost op: 21 February 2012, 11:52:50 »
Even los van de verbouwing: ik overweeg sterk dit draadje te laten verplaatsen naar 'Baanbouw en scenery'. Die plek is logischer, want daar houd ik me feitelijk mee bezig.

Wat is eigenlijk het verschil tussen beide catagorieen ("Wat zijn we aan het (ver)bouwen" en "Baanbouw en scenery")?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5543 Gepost op: 21 February 2012, 11:59:43 »
Gerard: Het verschil is in mijn optiek: in 'Baanbouw en scenery' beschrijf je het bouwen aan je baan en aan de scenery die erop staat. In het andere draadje andere bouwprojectjes. De hier gegroeide traditie is anders, maar eigenlijk onlogisch.

Basilicum: de hart op hart afstand zou volgens het modelgleissysteem 58 mm moeten zijn, maar ik heb gekozen voor 50 mm. Dat lukt ook prima. Niet in dubbelsporige bochten, maar op rechte stukken is het geen punt.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5544 Gepost op: 21 February 2012, 12:12:57 »
Het lastigste stuk ligt provisorisch. Er is net voldoende ruimte voor het mastje tussen de beide sporen. Eventueel kan ik het mastje nog iets naar voren halen:



De linker sporen liggen niet zo scheef als lijkt. Dat is de vertekening van de groothoeklens van m'n compactcamera die ik nu even gebruikt heb voor dit plaatje.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 16:55:57 door guest7823 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jakop

  • Gast
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5545 Gepost op: 21 February 2012, 13:29:13 »
In wezen hoor je nu heel erg thuis in 'wat zijn we aan het (ver)bouwen  ;D  :-X  :-X

Groet,

Jakop

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5546 Gepost op: 21 February 2012, 16:08:56 »
Ruud wat wordt het weer mooi, maar afstand van 50 mm is dat niet wat krap? Dan houd je helemaal geen ruimte over voor masten, seinen etc. of komen die er niet op dat traject? Verder alle of voor de foto's en de werkelijkheid is vaak nog mooier.

Henk H

  • Gast
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5547 Gepost op: 21 February 2012, 16:13:41 »
Hallo Ruud,

Het wordt wel een beetje krap op deze manier, zie je misschien anders kans om aan de voorkant een strookje hout te plaatsen.
Dan kunnen het middelste- en linker spoor een klein beetje opschuiven naar links, zodat je meer ruimte tussen de sporen krijgt.

gr. Henk

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5548 Gepost op: 21 February 2012, 16:22:05 »
Ja, 50 mm is krap, maar meer ruimte heb ik niet. Het gaat wel als je tussen die sporen niets wilt/hoeft neer te zetten. Daarom moest ik de boel verbouwen, want met die afstand kan er niets tussen. Ik was benauwd dat de mastjes ook niet tussen het verlegde en het perronspoor zouden passen. Maar zoals je op de foto ziet, gaat het net. En dat is genoeg ;D. Op de ruimte die ik heb, is het altijd enorme compromissen sluiten en toch proberen de werkelijkheid te benaderen.
Een strook vast aanbouwen aan de voorkant kan niet, want dan kan ik niet meer achter bij m'n baan in het geval van storingen of als ik daar nog iets wil veranderen aan de scenery. De verplaatsbare strook aan de voorkant geeft visuele diepte, maar ik kan er natuurlijk geen rails op leggen. Dan is die strook niet meer verplaatsbaar.
Ik heb de verbouwing wat rails betreft nu af. Alles functioneert en rijdt naar behoren. Nu is het een kwestie van verven en ballasten. Een paar fotootjes volgen straks.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5549 Gepost op: 21 February 2012, 17:05:46 »
Zo, dan nu de plaatjes van de nieuwe situatie. Ik heb de bovenleidingsmasten met uitleggers aan beide zijden ook al neergezet, maar ze staan nog los (en scheef). Het moet dus nog allemaal bijgewerkt, geverfd en geballast worden.





Het spoor vooraan dat doodloopt, wordt het toegangsspoor tot de locverzorgingsplaats. Eerst lag die toegang vlak voor de tunnelingang, maar dat heb ik veranderd. Daar lag een Engels wissel en ik heb er nu een gewone wissel neergelegd (ook van Evert). Verder heb ik een ontkoppelrail die daarvoor lag, uit het doorgaande spoor verwijderd. Het was een oud exemplaar van Fleischmann dat bij sommige locs problemen gaf bij de stroomtoevoer. Is dat probleem ook meteen opgelost.
Nu kunnen elocs ook bij het station stoppen en daar was het me voornamelijk om te doen. De slanke mastjes vallen totaal niet op en nu ik dit zo zie, ben ik heel blij dat ik voor deze oplossing heb gekozen in plaats voor Turmmasten met dwarsdraagwerk dat vijf sporen kon overspannen.

Groet,
Ruud


« Laatst bewerkt op: 21 February 2012, 17:30:46 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus