Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
Vandaag om 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:43:23
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
Vandaag om 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
Vandaag om 21:16:42
Artitec 6300 door TonM
Vandaag om 20:57:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door W. Dagevos
Vandaag om 20:45:46
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
Vandaag om 20:41:52
verlichting inbouwen voor beginners door Michaël dB
Vandaag om 20:04:48
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
Vandaag om 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
Vandaag om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
Vandaag om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
Vandaag om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3928564 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5428
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13650 Gepost op: 24 March 2018, 20:03:56 »
Ik ben het met Ruud eens: de vormgeving van een railbus is mooier.
Toch is de Turmtriebwagen van Liliput een interessant model.

Groet,
Bas

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13651 Gepost op: 24 March 2018, 20:28:34 »
Onlangs bij MTE een interessant Duitstalig boek over de BR 103 gekocht voor de aanbiedingsprijs van 9,95 ( en dat voor 150 bladzijden met veel foto's):

Boek is nu te koop bij Hunerbein in Aken voor 9.99,heb het boek zojuist maar besteld ,bij MTE was ik te laat destijds.
« Laatst bewerkt op: 25 March 2018, 19:50:33 door Reinout van Rees. Reden: Foto\'s uit citaat verwijderd »
m.vr.gr.
Harry.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13652 Gepost op: 25 March 2018, 10:05:37 »
Harry, heb je een link naar het boek bij huhnerbein?
Groetjes
Johnny

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13654 Gepost op: 25 March 2018, 10:35:29 »
Bedankt voor de link en intussen reeds besteld (y)
Groetjes
Johnny

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13655 Gepost op: 25 March 2018, 12:19:13 »
Over de bovenleidingsonderhoudswagen van Liliput hier wat informatie en foto's uit de werkelijkheid: http://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/7er/703_0-drg/703_0.htm

Het voertuig dat Liliput in model uitbrengt, is in werkelijkheid gebouwd in 1929. Er zijn in totaal zes exemplaren afgeleverd (volgens de informatie in Eisenbahn Journal). Wat ik niet begrijp, is de keuze voor de nummering van Liliput. De fabrikant heeft gekozen voor de (computer)nummering van tijdperk 4, kort voor het uit bedrijf nemen van het voertuig. In deze versie heeft hij dus maar een paar jaar rondgereden (1968-1970). Waarom geen uitvoering gemaakt voor tijdperk 3? In die versie heeft voertuig veel langer rondgereden en is dus veel breder inzetbaar.
De DRG-versie voor tijdperk 2 is wel aangekondigd (L136130).

Uit de test blijkt dat je de kap eraf moet halen door die een beetje te spreiden. Er wordt voor gewaarschuwd dat de kap heel erg vast zit. Voorzichtigheid bij het afnemen is dus geboden.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 25 March 2018, 22:22:43 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13656 Gepost op: 26 March 2018, 08:38:30 »
Hallo Ruud,hallo Forum

ik heb het vermoeden dat deze Turm Triebwagen rechtstreeks afstammen van de laatste bouwserie
Akkutreinstellen bij de DRG,de eerste series kwamen van de KPEV,de laatste serie was een verbeterde versie
onder regie van de DRG,deze treinstellen reden twee delig en hebben lang dienst gedaan.

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13657 Gepost op: 26 March 2018, 10:40:36 »
de geschiedenis der Akku treinstellen

KPEV Wittfeld-
twee of drie delig
later DB ETA 177/178/180
buiten dienst in 1960/1962

DRG Nieuwbouw -
1926-1928
ETA 179 DB
wumag/Wegmann/Gastell
twee delig
buiten dienst 1950

mvrgr
willem

spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13658 Gepost op: 26 March 2018, 10:41:39 »

sorry
schrtijffout
de ETA 179 Buiten dienst in 1960
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13659 Gepost op: 26 March 2018, 14:14:46 »
Dank voor je reactie, Willem.

Liliput heeft de groene Schürzenwagens 38/51, 38/53 en 38/58 opnieuw uitgebracht in de uitvoering van de vroege jaren zestig. Hier zie je het rijtuig 1-2e klas, maar Liliput heeft de complete serie opnieuw op de markt gebracht:



Hier de aankondiging en drie types:



Vervelend is dat Liliput deze heruitgebrachte serie voorzien heeft van de eigen nieuwe kortkoppeling. Dat wordt dus koppelingen wisselen.

Ooit heeft Liliput van deze reeks ook de salonspeisewagen uitgebracht (L385401), die in mijn verzameling zit, maar deze keer geen deel uitmaakt van de heruitgave.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 26 March 2018, 14:34:08 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1429
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13660 Gepost op: 26 March 2018, 14:33:48 »
Is dit niet late jaren zestig gezien de gele streep?
Vorige serie had nog een ivoorkleurige eersteklasstreep...

Blijven verder prachtige wagens :)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13661 Gepost op: 26 March 2018, 14:39:56 »
Lippe geeft bij de omschrijving: bedrijfstoestand 1961. Ook op de site van Liliput staat dat bij deze wagens.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13662 Gepost op: 26 March 2018, 15:34:18 »
Mooie set Ruud, ik neem aan dat ze al onderweg zijn naar Schwarzburg?
Vooral ook mooi vanwege de lengte: bij 1:87 slechts 240mm.

En met welke locs ga je deze wagens inzetten?
Werden de groene wagens ook gecombineerd met de blauwe F zugwagens?
Tschuss Genossen

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13663 Gepost op: 26 March 2018, 15:42:48 »
De genoemde salonwagen van Liliput (Salon4üe, artnr. L385401) is een mooie en aparte wagen voor tijdperk 3b, revisiedatum 12-4-1956:



Aan de linker zijde bevindt zich de keuken, in het midden een grote ruimte met eettafel in het midden waar 15 stoelen omheen staan, aan de rechter zijde een iets kleinere eetruimte met een middentafel en 10 stoelen:

Hier de twee eetkamers, door een wand gescheiden:


Dit soort wagens kun je op beurzen per perfect kopen voor betrekkelijk weinig.

De oudere Liliputwagens zien er overigens best goed uit. Hier twee andere Schürzenwagens. Eerst een blauwe F-zug wagen van net na de oorlog (revisie 12-10-51), een ABC4üwe met koersbord Hoek van Holland-Basel:



Dan een DSG speisewagen WR4ü, nr 1169, ook uit de vroege jaren vijftig (revisie 12-10-51):



Ook deze wagen ziet er prima uit en de kortkoppelingsmechanismen zijn prachtig. Zelfs met gewone beugelkoppelingen rijdt het spul bijna balg aan balg.
Over het algemeen worden deze oude Liliputwagens naar mijn gevoel behoorlijk onderschat. Voordeel is daarvan dat je ze bijna altijd voor een scherpe prijs kunt kopen. Ik heb er dan ook een behoorlijke doos vol van, in de loop der jaren in Houten gekocht.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5428
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13664 Gepost op: 26 March 2018, 15:53:55 »
Voor een heruitgave vind ik 53 euro per stuk toch wel een hoog bedrag. Zeker in vergelijking met een Eilzugwagen van Brawa, die vorig jaar voor bijna dezelfde prijs spiksplinternieuw op de markt kwam.

Groet,
Bas